annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 13 af 16 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16910 - 11/04/2014 09:58 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: treram]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
En mand i stor ophidselse og forvirring med sig selv skriver:

Citat:
Ingen får nogen hjälp fra nogen gud, der er bare noget de tror




Det er min pligt at hjælpe denne mand i sit mismod og sin store forvirring med sig selv på vej til en større indsigt i hvornår eller i hvilken forbindelse det giver mening at tale om Gud:



Gud er Ånd, Gejst og Spirit. Gud hører ind under alt der har at gøre med vores humør eller alt hvad der har at gøre med vores humør har med Gud at gøre. Nu er vi der hvor det giver mening at tale om Gud.

Vi mennesker har ånd/fornuft, men vi har også Guds Ånd, ekstatisk fornuft. Når vi taler om Guds Ånd, da taler vi om den Ånd der griber os og begejstrer os, hvor vi transcenderer eller overgår os selv, blive os selv frie i en begejstringens henrykkelse, forrykkelse. Vi er ude af os selv, vi overgår (transcenderer) os selv, uden at vi mister os selv. Vi oplever via en Åndelig Skabt Ekstase, det guddommelige, det excentriske, at vi er eksalterede, uden at vi dog har mistet vores midtpunkt, os selv, vores fornuft. Det er som en elipse med 2 centrum'er, hvor vi occillerer og bliver kastet frem og tilbage de to midtpunkter eller centrum'er imellem. Hvor kender vi denne elipsens 2 punkts dialektik diskurs fra, jo fra Det Nye Testamente, Fader - Søn diskursen; det jordiske og det himmelske; vores eksistens og vores essens; fornuft og ekstatisk fornuft; vores ånd og Guds Ånd. Fra moderne tid kender vi denne diskurs fra især Jung, som forholdet mellem bevidstheden og det ubevidste, hvor al individuation går på at det lykkes vores bevidsthed, os, at komme i proces og kommunikation med det ubevidste, her hvor vi finder de noumenale arketyper (ikke at forveksle med numinøs, men visse arketyper kan have numinøs kvalitet).

Vi siger om et menneske at han/hun er i sit es. Dette menneske har kontakt til sin essens (sin kreativitet og potentialer som sin frihed/Ånd), sin guddommelighed, men også sin eksistens, menneskelighed, da der jo er tale om elipsens to knudepunkter, chakraer eller midtpunkter der er forenede, har fundet sammen igen. Kristus er netop Gud-mennesket (ikke menneske-guden), altså essens og eksistensen der er forenede, har fundet sammen igen, som hos Jung vores bevidsthed der igen lever i kommunikation og proces med det ubevidste.

Og forstået i denne rette sammenhæng, for fanden da folk får hjælp af Gud, af Ånden, Guds Ånd, Den Hellige Guds Ånd, Helligånden, der helbreder og holder os raske hele livet igennem.

Mange kærlige hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#16911 - 11/04/2014 13:06 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over dit svar, for det giver mig mulighed for at afklare for dig, hvor jeg står.

Når du skriver - om mig:
"Du stiller det meget skarpt op,ingen naturvidenskabelige beviser ok så må der väre en gud -"
så er det jo netop ikke mit standpunkt!

Vi er selvfølgelig enige om det første: at videnskaben ikke har noget at tilbyde her, men den konklusion du tillægger mig: "så må der väre en gud", den er ikke min!

Lad mig forklare:
Mit standpunkt består af to dele.
Første del er, at det nok er komplet umuligt for os mennesker at opfatte - eller forestille os - modsætningen til verdens væren: den fuldstændige intethed.
Anden del er, at vi er totalt på bar bund, når vi spø'r: Hvordan kan det være, at verden ER?

Det, at vi er totalt uvidende, har jo til alle tider pirret menneskers nysgerrighed, og det har afstedkommet et hav af drømme, fantaser, idéer, forestillinger, følelser, intuitioner, visioner, åbenbaringer og former for tro (fik jeg mon det hele med?) smiler

Her "underkaster" du dig jo "guden": Tilfældighed (hvis jeg forstår dig ret) blinker
Det gør jeg ikke, jeg underkaster mig ikke noget som helst!
Det eneste, jeg godtager, er, at vi nok alle har en bevidst eller ubevidst længsel i os - efter klarhed - en længsel, et ønske, vi aldrig får opfyldt.

Det er den længsel, der fascinerer mig, og som jeg selv mærker.

Det er den længsel, tror jeg, der bringer mennesker i den tilstand, vi kalder bøn.
Det er den længsel, tror jeg, som får os til at bygge kirker, moskéer, synagoger, templer osv.

Det var den længsel, som for år tilbage fik mig til at opleve en malet træplade, der søgte at udtrykke dét, som så mange længes efter - og ufuldkommen, som den jo var, lærte den mig alligevel noget om mig selv - ja endda sidenhen, at jeg ikke skal tro på dogmer - og jeg oplever den lykke at fornemme en mening med mit liv smiler

"Og det ka' der jo ikke klages nok over" - som nogen siger, når de mener det modsatte blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16913 - 11/04/2014 18:10 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

”Hvorfor skal mennesket have noget at kunne läne deres hoved mod-en sutteklud, det er det jeg ikke forstår, hvorfor ikke bare tage livet for givet rent tilfäldigt”.

- Det er virksomt at skabe en mening med de fortrædeligheder man udsættes for i livet, og ”livets mening” skabt med fantasien indebærer at den er reversibel, den ka’ altid justeres og tilpasses situationen mennesket føler angst i. På den måde undgår, som du ser, mennesker at forholde sig til livet og forklarer sig selv som et produkt af Oz.
De lærer at tilpasse sig disse selvbilleder, som er konstrueret for netop skabe en mening med deres liv – at selve livet er fuldstændig indifferent med disse interpretationer og slet ikke kan modsige den slags gør, at de nemt ka’ kaste deres taknemlighed ud på livet selv: se hvor livet er smukt, se hvor mystifistisk alt omkring mig er, er det ikke fantastisk at verden er til, jeg er bare så taknemlig, osv.osv.

Mennesker er i årtusinder døde i denne selvforståelse, det har endda været mennesker yderst magtpåliggende at konsultere en præst før sidste åndedrag, du ved, syndsforladelse og alt det dér. Det handler alt sammen om, for enhver pris at opretholde illusionen, for meningsløshed klarer man ikke at tackle, den skaber stor forvirring i en selvforståelse man gennem 40, 50 eller 60 år har tilbedt. Derfor er det så vigtigt for disse mennesker, at få alt der modsiger selvforståelsen tilpasset i det meningsfyldte verdensbillede, gerne med klicheer om afdøde videnskabsmænd osv. så faktiske kundskaber ikke står i vejen for ens kommende dødsproces, for man sku’ jo gerne afgå ved døden med selvbilledet intakt, forstår du nok. At der under illusionen nager en spørgsmålsrække, har de simpelthen lært sig af se bort fra, og har uanset trosforkyndelsens art i realiteten brugt deres liv som havde de været ansat i Vatikanet.

”Du stiller det meget skarpt op,ingen naturvidenskabelige beviser ok så må der väre en gud, det er da klart, gu er det ej,nu har man i årtusinder prövet at fremmane en gud totalt uden held”.

- Du får aldrig Arne til at forstå hvad viden er og drejer sig om. Den slags interesserer ham ikke. Viden taler han kun om, for at få den tilpasset selvbilledet han værner om til han stiller træskoene. Videnskaber er jo heller ikke til for at kæle lidt med menneskers selvbilleder, folk henvises derfor til religioner. For den sags skyld ka’ Arne såmænd misforstå videnskaber derhen han ønsker, ligesom ”neuro-teo-fantastikere” frit ka’ forestille sig psykologiske arbejdshypoteser skabt for at kæle lidt med religiøs overtro. Det spiller ingen rolle Treram. Tilbage står derimod en klar forståelse af, hvorfor mennesker forklarer deres levetid som konsekvensen af religioners verdensbilleder: den uhåndgribelige angst for egen forgængelighed, smerten ved at indse at alt ophører en dag; man tåler ikke selverkendelse i den forståelse af livet, så hellere fastholde religioners meningsfyldte idéer om livet som noget forordnet af guder. Man er simpelthen rædselsslagen Treram - at man så er rædselsslagen for netop det menneskesyn religionerne skabte, det indser man ikke, for følelserne styrer nu tænkningen hvorhen de vil.

Det behøver ikke få betydning for kommende generationer, i og med, at viden der skabes i stigende grad vil være et mere solidt fundament for selvforståelsen. Der vil gå tid, man afvikler jo ikke 3-4000 års overtro over natten, men efterhånden vil sikkert livssyn med korrelation til livet selv overtage arenaen. Det er svært at sige noget præcist om, men måske 4-500 år. Det vigtige er imidlertid selve forståelsen for hvorfor overtro skabes. Dén viden frygter masser af mennesker der lever fedt af at sælge religiøs overtro i et utal af varianter.

Man ku’ for øvrigt sagtens forbyde omskæring, forbud mod visse ritualer der skamferer små børn ekskluderer ikke trosfriheden, ja man ka’ sågar bruge sin ytringsfrihed til at argumentere for nødvendigheden af at skamfere sine børn på den måde, det ville ingen betydning ha for et sådant forbud.

Jeg synes man skal holde sig for øje, hvilke politikere der rent faktisk støtter en accept af omskæring, og altså dermed tillader små mennesker at skamferes. Den viden kan være brugbar når de søger genvalg!

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (11/04/2014 18:48)
Top Svar Citer
#16914 - 12/04/2014 05:27 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Hanskrist]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
En gudsfrygtelig mand i stor forvirring med sig selv og sine omgivelser, skriver den ene side af nonsens efter den anden, hvor så end han har samlet disse oplysninger op er de bare et fortvivlet forsög på at fremmane en gud, hvilket blir noget besvärligt,der findes overhovedet ikke en sådan tingest.

Guden blir tillagt uandede kräfter,den har styr på hver een af de 7-8 mia. mennesker her på jorden, plus div.andre dyr som man jo også påstår at den har skabt og dem lader den vel ikke i stikken.
Guden tager hånd om alle, holder os raske og helbreder os gennem hele livet, det er skisme godt gået.
Hvis man da ellers tror på denne bevidstlöse fortaler for overtro, gudeånder, åndede guder,the holy ghost, suttekluden, der åbenbart aldrig blir klogere, er der en gud så har fanden skabt den bare for at drille menneskene ha ha.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16915 - 12/04/2014 06:06 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg mener ikke at jeg har sagt at videnskaben ikke har noget at tilbyde, de har da betydeligt mere at tilbyde end religionerne, der göres store opdagelser nästen dagligt om universets tilblivelse, selvfölgelig ikke på samme niveau som religionernes, der VAR en gud der skabte det hele på 6 dage, det er jo klart noget der sätter videnskabens opdagelser i skammekrogen, iflg. dig.

Alle har en längsel efter en gud, at bygge kirker, hvordan mon mennesket har fået denne längsel, gennem lögn og bedrag er de skammeligt blevet täsket med kristendommen, indtil deres hoveder ikke kunne rumme mere, normale mennesker har ikke en längsel efter noget der ikke findes, sikken noget sludder, men de er endnu i undertal, men ikke så länge mere.

Hvorledes livet er opstået og hermed dyr og mennesker ER jo delvist bevist af videnskaben, mens gudehallöjet aldrig har en chance for at blive bevist, det er kun en fis i en hornlygte, som er trukket ned over mennesket igennem årtier som en svöbe der lägger en dämper på menneskets udfoldelser.
Men heldigvis er denne svöbe på retur og måske om en 400-500 år er den helt udplaneret fra jordens overflade.

Så holder mareridtet op og alle kan se en lysere fremtid i möde uden kirker, präster og andet religiöst rak , noget vi desvärre ikke kommer til at opleve.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 13 af 16 < 1 2 ... 11 12 13 14 15 16 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk