annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Symbol
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 16 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16872 - 04/04/2014 16:26 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”I forbindelse med din børnebog, der iflg. dig fortalte om, hvordan universet er blevet til, skrev jeg..osv.osv.”.

- Arne for fanden, du må da bare engang imellem tænke dig lidt om, før du kaster dig over tastaturet – og stiller de samme spørgsmål. Treram har jo netop fortalt dig bogen var en gave, og dvs. han ikke har den. Men hvis du er så interesseret, hvorfor køber/låner du den så ikke selv? ;)

”Men det er jo egentlig det spændende ved Trosfrihed.dk - dét at vi forsøger at opfatte og forstå hinanden”.

- Nej, du ”forsøger” jo ikke at forstå noget som helst, Arne, slet ikke astrofysik, derimod vader du kækt rundt i nøjagtig samme spørgsmål til opfundet gudetro, som da du flyttede adresse til Trosfrihed. Du bruger bare debatten her som du brugte (og sikkert stadig bruger) Religion.dk, nemlig til at søge bekræftelse blandt andre religiøse troende for sanseoplevelser med overtro, andet handler det ikke om. ;)

BB som man indtil videre kender det, kan være en knopskydning fra et endnu ældre, det er en sandsynlig mulighed det kan blive svært at skabe så megen viden om, men den er sandsynlig og dét er hvad viden handler om. Din gudetro er derimod ikke sandsynlig, men derfor ka’ du jo sagtens føle en masse for overnaturlig tro serveret i div. beretninger. Der er bare intet forhold mellem videnskaber og din interesse for det overnaturlige. Du højner ikke noget som helst ved at fare rundt i gamle haver, Arne ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/04/2014 16:26)
Top Svar Citer
#16873 - 05/04/2014 07:14 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne. Som Simon rigtigt skriver: har jeg ikke selv bogen, men kiggede lidt iden inden den blev givet til mit barnebarn. Bogen hedder: Sådan begyndte Verden, og blev skrevet af Maren
Weischer, da hun syntes at der ikke fandtes andet end de sädvanlige religiöse böger om verdens sköre opståelse ved hjälp af en gud, hendes börn og andres ligesom trängte til en meget bedre sandfärdig forklaring.
Bogen har mange gode tegninger og selvfölgelig en sober forklaring på vor tilblivelse.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16874 - 05/04/2014 11:06 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tak for svar, men lidt trist, synes jeg, at du ikke har sat dig ind i, hvad din børnebog søger at pådutte børnene.

Jeg fandt en kort beskrivelse af bogen her (klik), og allerede i den kan det jo ses, at den ikke går længere tilbage end til Big Bang:
Citat:
Sammen med alle dyrene og planterne stammer menneskene fra stjernerne. Nu skal du høre historien om, hvordan verden begyndte, livet startede og mennesket blev til. "Sådan begyndte verden" er en fortælling om, hvordan verden blev til - fra Big Bang til i dag - fortalt for børn.
så egentlig bliver børnene jo snydt til at tro, at vi ved, hvordan verden blev til!
(Jeg håber da, at nogle af børnene er vakse nok til at spørge om, hvor Big Bang kom fra - og dermed afsløre snyderiet)

Jeg mener også at huske, at du selv har skrevet noget i retning af, at "det finder vi nok aldrig ud af" blinker

Alligevel er det jo nok sådan, at vi er ganske mange mennesker, der i os har en form for længsel efter en forklaring på, at verden (og vi) eksisterer.

Religionerne byder sig til med en masse forskellige forklaringer (og buddhisterne vistnok med den påstand at verden er en del af et evigt kredsløb), men videnskaben, der jo ellers har så meget at være stolt af - og med rette - den er tavs her!

Og så er det vel ikke så mærkeligt, at mange søger "andre græsgange" blinker

Eller skal det være forbudt at søge svar? blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16876 - 05/04/2014 17:50 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu er det ikke min bog, men lad nu det väre. Jeg huskede desvärre ikke hvordan det hele blev fortalt, men synes det var meget sobert fortalt og udlagt.
Og det er ihvertfald ikke noget der närmer sig nutidens hjernevask fra kirkens side, når de laver deres minikonfirmation for at få de ganske unge overtalt til at tro på de mest fordrukne historier der findes i biblen og det ny testamente, for at de skal skynde sig at FANGE de unge inden de får chancen for selv at udvikle en mening om livet.
Der burde väre en lov der simpelt hen forbyder kirken at närme sig de unge för de er mindst 16 år og selv er i stand til at tage stilling.
Jeg er ganske overbevist om at mange präster ikke selv tror på det ävl de står og pröver at hjernevaske ungerne med.

Mange er forargede over koranskolerne, dette her tangerer disse skoler på det närmeste.


Men du mener jo der skal väre plads til det hele, du giver ikke ungerne en chance, jeg kan kun sige - föj, vi lever i et samfund af gude hyklere, det er skisme synd for de smittede.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16877 - 05/04/2014 20:53 Re: Kan trosfrihed.dk forbedres? [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Hvis den børnebog, du har foræret nogle børn, er, som mit link (klik) viser, så vil jeg ikke være med til at kalde den sober.
Man bilder børn ind, at vi ved, hvordan verden begyndte, selvom det jo er løgn - for dét ved vi jo netop ikke!!!

Du bruger mange kræfter på at håne de religiøse idéer.
Det vil jeg heller ikke være med til.
Jeg synes, det er helt OK, at vi mennesker digter og fantaserer om alt dét, vi ikke har viden om - og det er jo fantasier, der går i alle mulige forskellige retninger.
Men jeg går ikke ind for missionsvirksomhed - og jeg går lige så stærkt imod indoktrinering af børn, som du selv gør.

Som det ser ud lige nu, så indoktrinerer din børnebog jo de arme børn om, at vi voksne ved, hvordan verden begyndte (med Big Bang).
Jeg husker stadig, hvor stærkt din ateist-fælle, Ole Bjørn, i sin tid gik imod den påstand her på Trosfrihed.dk (orker ikke at finde det frem).

Lad os dog være ærlige, lad os dog undlade at indoktrinere værgeløse børn - enten det så er med religiøse idéer, eller det er med falsk naturvidenskabelighed.

Det er min holdning cool

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 16 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk