annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 19 < 1 2 3 4 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16692 - 07/03/2014 08:16 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg må sige at både du og Zenia har mange spekulationer over hvorfor jeg angriber religionerne, og gerne vil pröve at sätte mig ind i en bås hvor mine meninger passer ind.

Det bliver nok lidt svärt at hitte en bås jeg passer ind i, jeg kan da fortälle at jeg siden barnsben ikke har kunnet forstå menneskets falden på halen for en gud og altid har set prästerne som nogle hovne selvoptagede mystiske personager der skuede ud over "folket" fra deres elskede piedestal.

Min aggression mod religionerne og isär den danske er selvfölgelig blevet forstärket, da jeg med "vold og magt" skulle konfirmeres og SKULLE have religionsundervisning i skolen, og mine oplevelser i Mississippi i 1952 hvor jeg när var blevet lynchet af en skare "gode kristne" på vej til gudstjeneste, da jeg som den nok förste hvide mand i Mississippi tillod mig at give mit säde i den lokale bus til en negerkvinde,hvor negere slet ikke måtte sidde.

Jeg er åbenbart födt med et meget specielt gen, der meget specifikt fortäller min underbevisthed om hvad der er sandhed og hvad der er lögn, og det er jeg da glad for, jeg har nästen altid kunnet gennemskue hvad mine medmennesker stod for inderst inde, hvilket også har hjulpet mig som arbejdsgiver når jeg skulle ansätte nye medarbejdere. Når de havde väret ansat en uge ca, viste jeg om de var noget at bygge videre på, enkelte kunne dog godt snyde min underbevisthed lidt längere.

Og det samme med religioner, dem har jeg altid set som noget fanden havde skabt for at genere mennesket og det synes jeg stadig, at mennesket ikke kan overleve uden en gud er mig ganske uforståeligt og et mega stort minus i mine öjne.

Når jeg en enkelt gang nödigt begiver mig i kirke, ved begravelse eller bryllup, krummer jeg täer når jeg hörer prästen udgyde hans täbelige lovprisninger af gud og helligånden og når der er fälles bön, tänker jeg mit-gud hvor er de åndsvage de stakkels mennesker, som en flok hylende kalkuner, der dog ikke hyler så höjt igen. Godt jeg ikke befinder mig i deres bås, det er jeg heldigvis for klögtig til.
Men nogle mennesker er meget sväre at finde ud af,hvilken bås de hörer til, som nu dig Arne, dine svar kan tydes på flere måder, der er ikke noget helt fast, du dobbelt garderer dig, det ku jo väre der er noget om snakken ( og det er ikke Bakken jeg mener).
Men sådan er vi så forskellige når det gälder det åndelige, vi er ikke alle lige "åndede" ha ha.

Og jeg bukker mig ihvertfald ikke i stövet for religionerne, jeg bekämper dem med stor lyst, de skal bare ned med nakken, de har så absolut ingen berettigelse i et oplyst samfund-basta.

God weekend i det nordjyske og sydöstsjällandske.


Redigeret af treram (07/03/2014 08:46)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16693 - 07/03/2014 11:58 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen Treram dog, ser du da ikke de tænkelige konsekvenser af dine bestræbelser jf. Zenias trosbekendelser: ”Ellers tænker jeg da bare omkring det eventuelle ønske om at såre Gud - tja, at det også er totalt til spild” … ejer du da slet ingen medfølelse med gudens følelser, ja dit eget ve og vel?

Som du ved, har Zenia og Arne helt erstattet argumenter for gudetroens relevans med meninger de tilskriver følelser for selve trosbekendelserne; dér føler man sig m.a.o. frem til sandheden såvel som meninger om livet overhovedet. Og når man ligefrem forklarer dig dit livs mening med tusindårig gammel dogmetro, og advarer dig mod at forulempe guderne, ja så skyldes dette i sagens natur en særlig form for kærlighed, nemlig næstekærligheden – med hvilken den troende så at sige elsker alle og enhver, men i særlig grad elsker man mennesker uden gudetro, ihjel. Det kan nærmest forklares som en kristen legaliseret form for mord.

At man ikke kan påvise guders evne til eksistens (evidenskravene) betyder såre lidt for den troende, idet guder for den troende får realitet ved selverfaring, og eksempelvis ved intuitiv tilgang til symbolsk fremstillede forestillingsverdner fra en altertavle – fra hvilken, man altså erfarer sandheden om sig selv, ja tilmed universet. Du har sikkert hørt én og anden snakke lidt om, hvad videnskaber aldrig vil kunne vide og så fremdeles, hvilket selvfølgelig skal belyse en indirekte tilgang (intuitivt) til skabelse af viden osv. ;)
Faktisk er der slet ingen grænser for den selvbekræftelse man dér kan nyde i troens tjeneste. Fx kan man forstille sig verdens undergang, den eskatologiske forventning, og siden bekræfte den med sin intuition, hvorefter alle de troende sikkert flyver mos Mars, og man sidenhen så kan få sig en sjov snak om hvad der mon drev disse mennesker fra hus og hjem.

Din lod må altså være blevet den, i troens tjeneste naturligvis, at acceptere sandheden fremmet ved følelser/intuition alene – og endelig være på vagt overfor det suggestive i truslerne om gudernes vrede, med hvilket jeg selvfølgelig ønsker dig en god, ateistisk weekend ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (07/03/2014 12:01)
Top Svar Citer
#16694 - 07/03/2014 12:22 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg opfatter dig sådan, at du gør et ærligt forsøg på at forklare dit standpunkt/din holdning.

Jeg kan nemt følge dig i din beskrivelse af din konfirmation, for jeg følte mig også lige pludselig manipuleret med, da præsten efter min konfirmation spurgte mig, om jeg nu også rigtigt "troede på Gud".
Det medførte hos mig mange års væmmelse og lede ved alt, der havde med religion at gøre - og sådan føler jeg stadig overfor alt, der indeholder religiøs manipulation (eller blot ligner).

Men det er siden gået op for mig, at dette (efter min mening) ikke skal kvæle vi menneskers evner til fantasier, idéer, visioner, drømme, fornemmelser, følelser, intuitioner - også uanset at vi jo ikke her er på noget, der blot ligner "pålidelig grund".

Vi har jo et kæmpestort område af uvidenhed, som vores forstand og fornuft (i hvert fald foreløbig) ikke kan hjælpe os med, og hvad der startede "Big Bang" - og hvor dét, der blev startet, kom fra, det tror jeg ikke, vi nogensinde får svar på.

Du er så nået til den overbevisning, at alt er tilfældigt og meningsløst (hvis jeg har forstået dig ret) men det er jo noget, du tror - ikke noget du ved.
I modsætning til dig søger de etablerede religioner at "skabe mening" vha. deres dogmer.

Jeg tror ikke på hverken din meningsløse tilfældighed eller religionernes dogmer.
Jeg tror på, at sandheden (hvis der er en) er sådan, at det er umuligt for os mennesker at nå den, og da slet ikke at forstå den - ja, selv begrebet "sandhed" er meget muligt også alt for småt.

Når du skriver:
Citat:
Jeg er åbenbart födt med et meget specielt gen, der meget specifikt fortäller min underbevisthed om hvad der er sandhed og hvad der er lögn -
så ligner det for mig dét, andre kalder intuition blinker

Og når du skriver:
Citat:
Men nogle mennesker er meget sväre at finde ud af,hvilken bås de hörer til, som nu dig Arne, dine svar kan tydes på flere måder, der er ikke noget helt fast, du dobbelt garderer dig, det ku jo väre der er noget om snakken -
så må jeg protestere, jeg har kasseret både meningsløs tilfældighed og religiøse dogmer, men jeg har ikke kasseret muligheden af, at der kan eksistere noget, som vi ikke har bedre ord for end: sandhed.

Om der er mennesker her, der har intuitive anelser, det kan jeg ikke "gøre mig klog på" blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16695 - 07/03/2014 13:34 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”Vi har jo et kæmpestort område af uvidenhed, som vores forstand og fornuft (i hvert fald foreløbig) ikke kan hjælpe os med”.

- Mage til vrøvl, skal man da lede længe efter! ;)
Hver evig eneste dag tilskrives ny viden med stor fornuft, og den udvikling fortsætter naturligvis som altid før. Men det ligger jo som altid før implicit i den religiøse dogmetros tjeneste, at ville forklare verden med trosbekendelser, det er bare ikke måden man skaber viden på.

Det har ingen som helst betydning at tale om alt det vi ikke ved, i og med religiøs dogmetro ingen relevans får af den grund. Ej heller hjælper det på sagen, at ville lede efter forklaringer på det man ikke ved i sin intuition, Arne, bare lige som et hint andetstedshen – du må stikke næsen ned i stoffet og undersøge det du ikke ved, intellektuel dovenskab hjælper hverken troende selv eller deres børn fremover i livet!

Så idet hele taget er det altså svært at se hvad vi overhovedet kan bruge religiøs dogmetro til, og det hjælper ikke at bede Arne om en forklaring derfor - for han vil fortsat bare fortælle, at der altså findes noget om hvilket man intet ved, i hvilken forbindelse han selvfølgelig vægter det at tro sig blind på gudetro, som alternativet til at gøre arbejdet og undersøge det ukendte. Så hverken i stort og småt, er der substans at finde i det han skriver – han gentager bare sig selv ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16696 - 07/03/2014 15:31 Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med. [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Hver evig eneste dag tilskrives ny viden med stor fornuft, og den udvikling fortsætter naturligvis som altid før.
Ja, det er sandelig ikke til at holde noget skjult for Simon blinker

Citat:
Det har ingen som helst betydning at tale om alt det vi ikke ved -
og
Citat:
du må stikke næsen ned i stoffet og undersøge det du ikke ved -

Så fik vi vist Simons "trosbekendelse", som vel må være nogenlunde dette:
Vi skal tro på menneskets fornuft - og kassere alt andet.

Citat:
Så idet hele taget er det altså svært at se hvad vi overhovedet kan bruge religiøs dogmetro til, og det hjælper ikke at bede Arne om en forklaring derfor - for han vil fortsat bare fortælle, at der altså findes noget om hvilket man intet ved, i hvilken forbindelse han selvfølgelig vægter det at tro sig blind på gudetro, som alternativet til at gøre arbejdet og undersøge det ukendte.
Den mand må da vist være ordblind blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 19 < 1 2 3 4 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk