annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Blasfemiparagraffen er jeg da ligeglad med.

Hej Treram.

Jeg opfatter dig sådan, at du gør et ærligt forsøg på at forklare dit standpunkt/din holdning.

Jeg kan nemt følge dig i din beskrivelse af din konfirmation, for jeg følte mig også lige pludselig manipuleret med, da præsten efter min konfirmation spurgte mig, om jeg nu også rigtigt "troede på Gud".
Det medførte hos mig mange års væmmelse og lede ved alt, der havde med religion at gøre - og sådan føler jeg stadig overfor alt, der indeholder religiøs manipulation (eller blot ligner).

Men det er siden gået op for mig, at dette (efter min mening) ikke skal kvæle vi menneskers evner til fantasier, idéer, visioner, drømme, fornemmelser, følelser, intuitioner - også uanset at vi jo ikke her er på noget, der blot ligner "pålidelig grund".

Vi har jo et kæmpestort område af uvidenhed, som vores forstand og fornuft (i hvert fald foreløbig) ikke kan hjælpe os med, og hvad der startede "Big Bang" - og hvor dét, der blev startet, kom fra, det tror jeg ikke, vi nogensinde får svar på.

Du er så nået til den overbevisning, at alt er tilfældigt og meningsløst (hvis jeg har forstået dig ret) men det er jo noget, du tror - ikke noget du ved.
I modsætning til dig søger de etablerede religioner at "skabe mening" vha. deres dogmer.

Jeg tror ikke på hverken din meningsløse tilfældighed eller religionernes dogmer.
Jeg tror på, at sandheden (hvis der er en) er sådan, at det er umuligt for os mennesker at nå den, og da slet ikke at forstå den - ja, selv begrebet "sandhed" er meget muligt også alt for småt.

Når du skriver:
Citat:
Jeg er åbenbart födt med et meget specielt gen, der meget specifikt fortäller min underbevisthed om hvad der er sandhed og hvad der er lögn -
så ligner det for mig dét, andre kalder intuition blinker

Og når du skriver:
Citat:
Men nogle mennesker er meget sväre at finde ud af,hvilken bås de hörer til, som nu dig Arne, dine svar kan tydes på flere måder, der er ikke noget helt fast, du dobbelt garderer dig, det ku jo väre der er noget om snakken -
så må jeg protestere, jeg har kasseret både meningsløs tilfældighed og religiøse dogmer, men jeg har ikke kasseret muligheden af, at der kan eksistere noget, som vi ikke har bedre ord for end: sandhed.

Om der er mennesker her, der har intuitive anelser, det kan jeg ikke "gøre mig klog på" blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk