annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 15 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16624 - 16/02/2014 13:36 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
”En ven, jeg har, siger ofte om deres barnebarn, som har Downs syndrom, at han er uundværlig i deres familie med alt det, han giver, så tænker jeg da, at verden ville være utrolig meget fattigere, hvis det kun var intellektet, som værdsættes”.

- Dels skal man nu ikke romantisere livet med den slags, og dels ikke forklare helheden med kendskabet til enkelte få tilfælde. Det er et livslangt arbejde for familierne, som sjældent har ressourcerne til selv at klare arbejdsbyrden, og når familiemedlemmer der så har ressourcerne selv forsvinder, overlades disse mennesker jo helt i hænderne på institutioner der i stigende grad må prioritere økonomisk.

Det sir sig selv, at man kan elske sit barn uanset medfødte ulemper, ligesom det sir sig selv, at det må være kvindens ret selv at vælge livet udfra disse betingelser. Og det er lige præcis betingelserne man nu kan skabe et billede af, hvorfor altså kvinderne får en mere præcis data at gøre sig tanker om for fremtiden med. Dette har store fordele, idet netop kvinder der så mener de har ressourcerne, kan vælge et liv med barnet til - så vi ikke får så mange børn der ender på institutioner.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (16/02/2014 13:38)
Top Svar Citer
#16625 - 16/02/2014 17:01 Re: Død og Liv [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Selvfølgelig har du ret på en måde Simon i dine betragtninger her.

Kommer bare til at fryse lidt ved tanken om den måde at se verden på.

Håber altså på, at der stadig vil være plads og råd til mangfoldighed - også uden at måtte sortere for mange liv fra. ...

En af de unge fra "Undskyld, vi er her endnu" erklærer selv, at hun repræsenterer en uddøende race - og det håber jeg ikke bliver tilfældet, for så tænker jeg altså, at mennesket i sin uforstand begynder at lege overdommer. ...

Store spørgsmål, som vel i sin essens handler om, hvad der kan give mening og kvalitet i livet mellem fødsel og død her på Jorden. ...

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#16626 - 16/02/2014 21:49 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Käre Zenia.
Er du nu helt sikker på at du oprigtigt håber at börn med bl.a. Downs sydrom ikke bliver färre, jeg mener som Simon at jo färre börn der skal behandles igennem et helt liv, jo färre ulykkelige börn og foräldre vil vi få, disse foräldre gruer jo alle for hvordan det skal gå deres syge börn når de selv er väk, det er vist ikke let at sätte sig i disses sted, med de spekulationer det leder til.
Du mener at vi gör os til dommere, jeg vil snarere siger til barmhjertelige sameritanere, der sparer mennesker for et extremt dårligt liv, det gälder både börnene og foräldrerne, så hvorfor blande en religion ind i billedet, der stiller umenneskelige krav for at täkkes ??????
Jeg har väret gift med en meget katolsk kvinde, hun mente at alle handdikappede börn skulle aflives ved födslen, en noget uhyggelig mening at have.
Jeg skal ikke stå til "regnskab" for nogen guder, så jeg håber at der bliver färre uhelbredelige börn og foräldre der af denne grund får et misserabelt liv.






Redigeret af treram (16/02/2014 21:54)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#16627 - 17/02/2014 09:13 Re: Død og Liv [Re: treram]
Zenia
Uregistreret

Godmor´n i Nord:

Det vil nok ikke undre dig, at jeg trygt lægger det i højere magter, hvad som skal ske med den menneskelige udvikling. smiler

m.v.h.
Zenia, som slet ikke forstår det, du skriver omkring den katolske kvinde. ... For hvad du sender ud, kommer jo hjem igen ... og er et af Universets ubrydelige love, som jeg ser det.
Top Svar Citer
#16628 - 17/02/2014 10:11 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Go'mor'n blinker fra Sydsjælland smiler

Der er jo meget liv, der ikke rigtig bli'r til noget: utallige sædceller der ikke befrugter, frø der ikke spirer, fostre der misdannes, planter der "går ud", dyr der dør af sult, børn der dør eller handicappes af genetiske eller smitsomme sygdomme - eller i ulykker - eller pga. svigtende forældreomsorg osv. osv. osv.

Er dét "af det onde", eller er det os, der stiller urimelige og uopfyldelige selvforkælende krav til tilværelsen?

Er det dét, buddhisterne mener, når de siger noget i retning af: Der er lidelse - der er en årsag til lidelsen - der er en vej ud af lidelse (opgiv egoismen)?

Vi kan da godt stille os kræsne an og forlange en mere lækker og komfortabel tilværelse, men det ændrer jo intet.

Ville det ikke være bedre med lidt ydmyghed - og lidt kærlighed - at søge at gøre det så godt, vi nu kan - mens vi kan - mens vi er begavede med den evne, den gave, at vi kan? blinker

Det er vel egentlig så enkelt og så ligetil at gribe livet, mens vi har det - i stedet for at jamre, eller brokke sig over, eller spekulere over, betingelserne.

Alternativet ikke-eksistens kan vi jo end ikke fatte forvirret

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 15 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 15 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk