annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 15 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16613 - 13/02/2014 20:42 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Kære Zenia.

Din datters sorg - og hundens digt - griber mig om hjertet.
Alle overvejelser om hundes faktiske oplevelser og følelser må vige her og nu (men det er jo set, at hunde er døde af sorg).

Dit digt minder mig om en hændelse, jeg nær havde glemt:

En ikke ganske ung kvinde havde tilkaldt mig til sin hund, der var håbløst syg og plaget af stærke lidelser.
Det blev hurtigt klart, at dyret skulle aflives.
Kvinden accepterede, og jeg gik i gang med bøddelens arbejde.

Jeg var helt fokuseret på, at drabet skulle forløbe perfekt, hvad det også gjorde, og først derefter blev jeg opmærksom på kvindens situation.

Kvinden vidste ikke, hvad vi skulle gøre af den døde hund, og det endte med, at jeg gravede den ned i haven for hende.
Det er jo ikke lige dyrlægearbejde, men det var godt og rigtigt, mærkede jeg.

Kvindens ægtefælle sad i en rullestol - totalt dement - og nu erklærede kvinden, at hun nu ikke havde mere tilbage at leve for.

Jeg havde været tilfreds med kvaliteten af mit bøddel- og bedemands-arbejde, men måtte nu erkende kvindens bundløse sorg, fortvivlelse og håbløshed: Hvad har jeg nu tilbage at leve for? Intet! - sagde hun.

Jeg følte mig håbløst uduelig, og hvordan det alligevel lykkedes mig at fremstamme noget, der skulle være trøst, ved jeg ikke: Jeg spurgte hende, om det havde været bedre, hvis hun ikke følte smerte og sorg over sin elskedes hunds død.

Hun svarede ikke, men min fornemmelse var, at hun trods alt fik en smule mere mod til at bære sit savn, sin smerte og sin sorg over at miste også "sin sidste ven".

Død, savn, lidelse og sorg er ikke komfortabelt, men hører med i kærligheden - i tilværelsen.

De er kvaliteter i livet - vil jeg mene.

Arne smiler
Top Svar Citer
#16614 - 14/02/2014 09:53 Re: Død og Liv [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Kære gode Arne:

Til din beretning egentlig blot dette:

Jeg ser ikke dit arbejde her som en bøddels, men snarere som en hjælpers.

Jeg ser ikke det, som skete som et drab, men som en hjælp til en overgang til noget bedre. ...

Man kan jo så kun håbe på, at dette liv på jorden har været et godt og meningsfyldt liv, og det er der jo noget som tyder på, når den har betydet så meget for dens ejer.

Når jeg så vender mig mod kvinden, ser jeg en opgave i det meningsfulde i at klargøre ansvaret overfor en medskabnings mulighed for at slippe for lidelse, som blot ville forværres, hvis man intet foretog sig. ...

Tænker, at det ind imellem må være strengt at være dyrlæge, hvis man ser sig selv som bøddel. ...

Og måske er dét netop grunden til, at min datters dyrlæge på intet tidspunkt ville råde til afslutning af Gizmos liv, men hele tiden sagde: "Det er din afgørelse". ??

Jo ældre jeg bliver, desto gladere er jeg for min egen tro, og så må andre for min skyld gerne kalde mig naiv m. m. ...

K.h.
Zenia
Top Svar Citer
#16615 - 15/02/2014 10:20 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

Godmor´n Arne ...

kom lige til at se den lidt familiære tiltale i går ...

Var egentlig ikke tilsigtet, men jeg synes næsten, at jeg kender dig ...

smiler og god week-end.
Zenia
Top Svar Citer
#16617 - 15/02/2014 10:54 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Kære Zenia.

Tak for din replik.

Jeg forstår selvfølgelig godt dit ubehag ved ord som "bøddel" og "drab", men tingene bliver jo ikke hverken værre eller bedre af at "kalde en skovl for en skovl" smiler

Jeg må give dig ret i, at det at tilsidesætte egne behov - til fordel for at lade dyret slippe for urimelige lidelser - er væsentligt, og her valgte kvinden jo så også det gode.
Men bagefter stod hun jo så med smerten, savnet, ensomheden, tomheden og den fortvivlede håbløshed.

Jeg kan fortælle om en anden kvinde i faktisk den samme situation.
Da aflivningen af hunden var gået godt, forlangte hun at jeg også skulle "aflive" hende.
Da jeg indvendte, at det var ulovligt, svarede hun: Jo, men jeg sladrer jo ikke! blinker

Du gætter jo rigtigt, hvis du antager, at jeg ikke opfyldte hendes ønske blinker
Nogle måneder senere tilkaldte hun mig igen. Hun havde fået en ny hvalp, der skulle have et sundhedseftersyn og vaccineres - og vi blev enige om, at det var godt, at jeg ikke dengang havde efterkommet hendes ønske om selv at blive "myrdet" - eller hvad du nu vil kalde det blinker

Mit indtryk er i øvrigt, at vi har et noget forkvaklet forhold til de dyr, vi lever sammen med her i landet.

Nogle går på jagt for fornøjelsens skyld, og i husdyrbruget "dræber" vi hvert år ca. 25 millioner slagtesvin - og tænker ikke over det i supermarkedet.

I øvrigt spiser vi danskere i gennemsnit mere kød end sundt er, hvorfor vi med fordel kunne reducere kødspiseriet og samtidig uden ekstra omkostninger kunne skifte "fabrikskødet" ud med økologisk kød, sådan at mange flere af vore husdyr kunne komme til at leve under mere anstændige forhold.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#16618 - 15/02/2014 16:13 Re: Død og Liv [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

smiler

M.h.t. at spise kød oplever jeg, at flere og flere indfører kødfrie dage, og t.v. udsendelsen fornylig "Svineriget" har måske skubbet til den udvikling. ...

Tænker egentlig, at vi mennesker er sat på jorden som ansvarshavende overfor andre levende væsener, og at Martinus nok ville græmmes over vor udviklingsstatus, når han sagde, at den netop kunne måles på, hvordan vi behandlede dyrene.

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 15 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 14 15 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk