annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Et nyt liv
Hvem er online?
0 registrerede 519 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#14981 - 27/02/2013 05:18 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Kalder du det for angreb, at der er nogle, som føler trang til at forsvare sig selv, Ole Bjørn.

Er der nogen på denne debat, som er en terrorist er det da dig. Er der nogen som terroriserer debatten, så er det dig.

Er der nogen, som ikke vil acceptere en anden mening end den, man selv har, så er det dig.

Vi vil alle gerne diskutere vore forskellige meninger, men bliver altid stillet overfor, at det er dig, som har skabt denne debat og vi bør derfor alle indordne os under dit herredømme.

Hvor ynkeligt er det. Og selvfølgelig har du ret til det, det er kun svagpissere som RoseMarie, der synes at du er fantastisk.

Du kender sikkert til Lincolns betragtning: ''man kan narre nogle mennesker altid og alle mennesker i nogen tid, men man kan ikke narre alle mennesker altid.''

Jeg havde et billede af dig, som en klog mand. Nu har jeg et billede af dig som en bitter gammel mand, der sidder på et plejehjem og udspreder gylle udfra de populærvidenskabelige værker, som han har læst.

Der er intet original i det, som du siger.

Du vil nok opfatte dette indlæg som et personangreb og få det slettet, men er der nogen som gør denne debat til personangreb så er det dig.

Du kender mig ikke, så jeg vil gerne være fri for dine konstante angreb på min personlighed.

Kan du ikke føre en sober debat og gå efter bolden i stedet for manden, så synes jeg, at du skulle forlade debatten, så vi andre kan udfolde vore forskellige menninger uden konstant, at skulle tage stilling til dine overhøjhedskommentarer og din konstante gøren dig selv bedre end alle os andre.

Misforstå mig ikke. jeg er ikke spor vred.

Jeg synes bare, at du er et ualmindeligt lille menneske.

Har jeg ret? smiler



Top Svar Citer
#14982 - 27/02/2013 07:05 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: ole bjørn]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Uha dada, RoseMarie, du skulle nok ikke i chatten have fortalt om dine problemer med toiletdøren. Det har nu fået en jamretrold i nattens løb til at påstå, at din urinblære har en malfunktion. griner

Det har som resten af indlægget intet med debatemnet at gøre, men forklaringen på det kan jo læses i min "Håndbog i omgang med trolde", som kan læses i debattråden for voksne. ler

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#14984 - 27/02/2013 08:39 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Her er mit svar - som det jo allerede fremgår af, hvad jeg skrev: årsagen til universets eksistens".

- Jaså, BB betænkte m.a.o. Arne med livet som en lille gave, var det sådan tænkt - stod gaveboden måske ligefrem før BB? ;)

Da nu Arne her ligefrem afvikler alle mellemliggende udviklingsprocesser som altså muliggjorde det langt senere biologiske livs udviklingsprocesser i en fjern udkant af det kendte univers, da ville regnestykket måske ligefrem se meget sjovere ud hvis han helt sprang alle mellemregningerne over, og skrev: BB = gaven Arne? ;)

Det blir bare en mærkelig tankegang at forbinde selve livet med BB, en tankegang der kun har det ensidige formål, at forbinde tilfældet med en mening man synes godt om. Ja BB ku’ for den sags skyld være sidste knopskydning fra en endnu tidligere udviklingsproces, men heller ikke dét er særlig interessant som andet end anekdote betragtet, idet videnskab jo må beskæftige sig med sandsynliggjorte iagttagelser/betragtninger der hviler empirisk – i hvilket lys der så er en verden til forskel mellem det at udvikle overnaturlige forklaringer (religioner) og udvikle videnskab.

Det går an at værdsætte livet alene fordi det tilfældigvis blev ens lod, uden dermed at skyldiggøre mennesket for selve livet med netop anekdoter, hvortil jeg selvfølgelig ville hen med kommentaren. Der sker nemlig noget besynderligt med små mennesker der vokser op mellem disse mémer som forskrift for selvforståelsen videre frem i livet, og dette ”noget” får særlig betydning p.a. følelserne disse anekdoter tilknyttes; nogen giver sig ligefrem i kast med at spille skak med døden, altså en form for underkastelse af tankegangen, hvor naturen selvfølgelig bare tænkes ind i menneskets egne skabelsesformer.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/02/2013 09:22)
Top Svar Citer
#14985 - 27/02/2013 08:43 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg kan svare dig på din replik til mig 26/02/2013 18:51, men jeg kan da forsøge:

Når du skriver:
Citat:
Selvom vi er under konstant påvirkning af andre mennesker, så er vi dog altid alene.

Selvom vi mennesker er sociale væsner og dybt afhængige af at være sammen med andre mennesker, så er vi dog også alene i vores eksistentialitet.

Ingen andre end os selv, kan afgøre hvad der er sandt eller falsk.

De fleste følelser er egoistiske, et udtryk for vores enorme behov for at blive elsket og anerkendt.
så er mit svar her ligetil: Jeg er enig smiler

Men når du skriver:
Citat:
Men virkelighedens tråde består også af følelser. En udefinerlig entitet, som blot er et udtryk.

Gennem denne dør trænger intet ondt, nogensinde.

Der findes ingen lov, kun frihed og derved kærlighed.

Men der findes noget som ikke er en lov.

Du må aldrig gøre et levende væsen fortræd.
så er jeg ikke rigtig sikker på, at jeg forstår dig - og så alligevel.

"Ingen lov, kun frihed, og derved kærlighed", det synes jeg, at jeg genkender i min oplevelse af verdens væren, som et mirakel - som føder kærlighed i mig - kærlighed til verden (som jeg endda selv er en ganske lille del af).

Dine afsluttende ord: "Du må aldrig gøre et levende væsen fortræd.", er jo en naturlig følge af kærligheden, omend uopfyldelig.
Planter er for mig også levende væsener.
Men jeg kan vel så for mit vedkommende oversætte det til noget i retning af: Tag ikke mere fra Moder Jord, end du har brug for.

Tak for anerkendende ord om ihærdighed, selvom jeg egentlig ikke er mere ihærdig end, hvad der falder mig naturligt.

Dit spørgsmål: "Måske du virkelig søger Gud?", kan jeg ikke finde ud af at svare på - andet end at Gud - Universets årsag - Sandheden bag verdens væren - kald det, hvad du vil - tror jeg ikke, jeg kan søge - kun kan være opmærksom på som noget altid nærværende og totalt ufatteligt.

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#14986 - 27/02/2013 09:17 Re: Følelser kontra fornuft. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Men så længe, du fodrer dem, giver du dem et legitimt påskud til at fortsætte angrebene".

- Tja, det er jo et vilkår vi må påregne her; ka' ik' tilføre hysterisk troende mere end en smule humoristisk distance, enkelte spm. og seriøse alternativer. Selvhøjtideligheden har jeg ik' stor sans for på debatter, slet ik' tavshed som kommunikationsform, så det er godt med lidt humor, så små troldepus ik' letter helt fra jorden, ved du ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/02/2013 09:21)
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mindre jordskælv rammer det vestlige No..
29/04/2024 06:21
Tusinder af demonstranter i Georgien pro..
29/04/2024 05:57
Talsmand for Det Hvide Hus: Vi håber p..
29/04/2024 05:02
Oklahoma i undtagelsestilstand efter tor..
29/04/2024 01:44
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Nyheder fra Religion.dk