annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
0 registrerede 450 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 19 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11173 - 23/07/2011 08:32 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Ole skriver:
Citat:
Du starter en tråd, der stiller spørgsmålet om, hvad naturvidenskaben kan. Det får du så nogle klare svar på. Derefter afviser du svarene uden anden form for argumentation end, at de er forkerte, og vi kan ikke vide noget om fremtiden. Hvorfor kan vi ikke det, Arne?
Svar:
Angående fremtiden:
Hvis du kan spå om fremtiden, så er du sandelig dygtig!

Angående dine ”klare svar”:
Jeg stillede spørgsmålet (det første af tre): Hvordan kan det være, at verden ER?
Det kunne også have været formuleret: Hvad er årsagen til, at verden eksisterer? (idet jeg ser bort fra, at nogle millioner mennesker mener, at den verden, vi ser, er en illusion)

Her svarede du tidligere:
Citat:
Verdens eksistens er et konstateret faktum.

Her svarer du nu:
Citat:
At spørge hvorfor, bringer dig ind i en uendelig kæde af årsagerne til årsagerne som ender i absurditet.

Absurditet, jo, det ved jeg da udmærket godt, men det er jo ikke spørgsmålet, der er absurd!

Og det er jo ikke mig, der afviser dit svar, for der er jo intet!

Det er jo dig – og formentlig hele naturvidenskaben – der nødvendigvis må afvise spørgsmålet!

Og det forstår jeg da udmærket godt.

Men at naturvidenskaben må afvise et så elementært spørgsmål, det siger mig noget om, at denne videnskab trods alt har sin begrænsning – som vist langt de fleste naturvidenskabsfolk udmærket er klar over - og har været længe blinker

"Klare svar" - ja, goddag mand smiler


Redigeret af Arne Thomsen (23/07/2011 08:32)
Top Svar Citer
#11174 - 23/07/2011 12:11 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Ole har jo meget præcist præsenteret din e forklaringsproblemer for dig, men der er tale om helt basale forståelsesproblemer når du taler om videnskab. Fx. spørger Ole dig: " Du starter en tråd, der stiller spørgsmålet om, hvad naturvidenskaben kan. Det får du så nogle klare svar på. Derefter afviser du svarene uden anden form for argumentation end, at de er forkerte, og vi kan ikke vide noget om fremtiden. Hvorfor kan vi ikke det, Arne?".

Her svarer du sørme: "Hvis du kan spå om fremtiden, så er du sandelig dygtig!".

- Det er jo lige præcis hvad vi med viden(skaber) kan, vi ka' levere prædiktiver der med stor succes beskriver, hvad vi kan forvente.
M.a.o. er din forståelse helt på trynet, du har som sagt slet ikke forstået hvad videnskab drejer sig om: observation, beskrivelse og prædiktion. Det er bl.a. det der gør forestillinger og kritiske spørgsmål i dine indlæg så meningsløse og irrelevante.

Pointen er jo, at man må kritisere videnskabelige beskrivelser på videnskabelige præmisser, og det ka' du ikke.

Og når det kommer til dine attraktive alternativer til videnskab, da går du fuldstændig i selvsving og skriver det værste sludder. Er der slet ingen styr på tastaturet dér?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11175 - 23/07/2011 13:14 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Udenomssnak cool
Top Svar Citer
#11176 - 23/07/2011 13:42 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen hej igen Arne..

"Udenomssnak".

- Ovenstående illustrerer fint hvad jeg taler om, du er præcis leveringsdygtig med hvad vi kan forvente os.

Det er kort sagt helt basale forståelsesproblemer du tumler med, ikke problemer af videnskabelig art.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11179 - 25/07/2011 18:08 Re: Naturvidenskaben - hvad kan den? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne, egentlig er din mangel på argumentation så barnlig og latterlig, at jeg burde undlade at svare på dine demonstrationer af massiv uvidenhed, men måske kan andre debattører så bedre se, hvor du går galt i byen.

Enhver kan "spå" om fremtiden, og det gør næsten alle mennesker hver dag. Det svære er at få ret i sine spådomme, og det er netop her naturvidenskaben viser, at den er langt bedre til at forudsige fremtidige begivenheder end troende mennesker. Hvis du i øvrigt kunne vente fem milliarder år, ville du f.eks. se, at videnskaben faktisk forudså solens udvikling temmelig præcist. Det er vel ikk' så ring' endda. ler

Dit spørgsmål er skam ikke absurd, Arne. Det er blot meningsløst, fordi det fører til en uendelig kæde af yderligere spørgsmål om årsagerne til årsagerne, så derfor ender kæden af spørgsmål og svar i absurditet.

Jeg gav dig det eneste videnskabeligt begrundede svar, som kan gives på dette spørgsmål, for videnskaben beskæftiger sig jo med at konstatere fakta. Det afviser du så er et svar.

Hvis du er sammen med en meteorolog og spørger ham, hvordan vejret er, og han siger, at det regner, så er det et konstateret faktum, hvis enhver anden tilstede kan se, at det rent faktisk regner. Så hjælper det ikke at du påstår, at det ikke er et svar. Du kan også spørge om, hvorfor det regner, og så vil han måske sige, at det er fordi, at luften er blevet afkølet til under fugtmætningspunktet. Dette er også et konstateret faktum, og det hjælper heller ikke her, at du påstår, at det ikke er et svar.

Du kan da fortsætte din spørgerække om årsagerne til at det giver regn o.s.v., men bliver du ved, fører det dig blot igen ud i absurditeten om en første årsag, som dybest set er spørgsmålet; "Kan noget opstå af intet?" Det må du da gerne tro Arne, men videnskaben tror det altså ikke. Den baserer sig nemlig på konstaterbare fakta, og ikke på religiøse fantasier.

Din egen "elementære" religiøse fantasi om et kærlighedsfyldt univers er lige blevet modsagt af fakta, leveret af en anden religiøs fanatiker i Norge. Det kunne en rationelt tænkende ateist aldrig finde på at gøre.

Det er forhåbentligt et klart nok svar for alle andre her end Arne. smiler

Mvh
Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 19 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 ... 18 19 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Moderaternes ordfører kalder Frederik V..
28/04/2024 02:16
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Nyheder fra Religion.dk