HansKrist Tigerens Rede :) Have

af Hanskrist  19/08/2011 13:33 Offline

I foråret 2011 det var et stort vildnis eller haven var braklagt og ingen havde bekymret sig om den i flere år.

Men pga den sanselighed meditationen etablerede forbindelsen til, den gamle lugtehjerne, fik jeg pludselig lyst til at gøre noget ved haven.

Om noget den gamle lugtehjerne (der befinder sig i det limbiske system, hvor hippocampus spiller en central rolle) har at gøre med jordforbindelse og vores kontakt til sanserne, og vi forbindes med naturen alt der har med næsen at gøre. Hvor tæt lugt og duft og åndedræt er knyttet kender vi alle fra den sexuelle kontakt, men det spiller også en vis rolle i forbindelse med haven og dette at være i naturen. Det er godt for næseboerne at være i naturen og nyde haven, synet og duftene og fornemmelsen af at der er noget i luften.

Danmarks førende stressforsker, Bo Netterstrøm (frit efter hukommelsen) er begyndt at se på haveterapi som behandling imod stress.

At være i haven er meditativ og kan være meget afstressende, sålænge det ikke er en pligt og et prestigeprojekt, men lysten og rastløshed der driver værket. Ja min rastløshed har fundet et skønt udtryk der med haven og det første jeg gør om morgenen før jeg cykler langs med Limfjorden og Lindholm Å til bagere og retur igen i denne den skønneste natur, er at jeg går en runde i haven for at følge med i hvad der sker og jeg får pillet og nivet, ja afløb for min naturlige rastløshed og naturlige undersøgende, nysgerrige manipulerende adfærd med fingrene i stort set alt og op til næsen og ind i munden, som vi kender det fra barnet.