annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 174 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Adam og Eva

Jeg ser, at Hanskrist - ham, der kalder mig idiot - og fastholder det trods min protest - angriber mig med ordene:
Citat:
Det er stik modsatte holdning som Arne Thomsen, og alle der har fulgt debatten er da også ganske fortrolige med at Arne og jeg står så langt fra hinanden så vidt det religiøse spirituelle som tænkes kan. Derfor alle Arne's hånlige bemærkninger gennem årene. Det sjove er at i samme grad Arne latterliggør og ringeagter min position, i lige så høj grad gør han det samme overfor hvad Jesus stod for, og ja Paulus. Der er ikke det der ligner agnosticisme eller "det" religiøsitet hos Jesus og Paulus, da det er JEG-DU SPIRITUALITET på smukkeste vis, som vi også finder det hos Jung.
Min første tanke var: Det er ikke umagen værd at svare.
Men efterfølgende nåede jeg til, at jeg måske alligevel skulle reagere.
For det første: Jeg respekterer alle holdninger på det religiøse område, men vil modarbejde dem, der vil undertrykke trosfriheden.
Hvad Hanskrist angår, har jeg - desværre forgæves - søgt at opfatte hans religiøsitet, og jeg har forsøgt at præcisere, hvad jeg ikke forstår.
Det er så af Hanskrist blevet opfattet som "ringeagt" og "latterliggørelse", men det ser jeg som et problem for Hanskrist - ikke for mig.
For det andet: I det Paulus-citat Hanskrist fremfører, hæfter jeg mig ved ordene:
Citat:
Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.
Det ligger meget tæt på, hvad jeg oplever (oplevede det første gang i 12 års-alderen, men kunne da ikke fatte det) og netop ordet "nåde" leder mig til ydmyghed - og altomfattende kærlighed - men bestemt ikke til åndshovmod.
For det tredje: C.G. Jungs arketype: "Gud" i "det kollektivt ubevidste", som Hanskrist fremhæver igen og igen, synes ikke at harmonere godt med Paulus generelt.
Det kan bl.a. ses her:
Citat:
Jung ser, gennem sit empiriske arbejde med patienter, et presserende behov for, at det moderne
menneske opdager, at det ubevidste virkeligt eksisterer og at undertrykkelsen af dette uundgåeligt
vil have katastrofale konsekvenser. Mennesket er nødt til at indse sin helhed, for at kunne styre
uden om katastrofen.
Han opdager at årsagen til den hidtidige undertrykkelse af det irrationelle ligger i kristendommens
gudsbegreb, treenigheden. Treenigheden stemmer nemlig ikke overens med psykens egentlige
beskaffenhed, og fokuserer ensidigt på rationaliteten, logos, bevidstheden (det maskuline), som
med sin tildelte overmagt kommer i ubalance og går amok i videnskabens navn. Det irrationelle,
primitive og naturlige (det feminine) udelades og forkastes til en underjordisk tilværelse i
djævelens skikkelse. Selvom det moderne menneske ikke nødvendigvis er troende, er det dog
stadig en del af den kristne kultur, og derfor stadig stærkt influeret af den kristne grundfortælling.
Da det moderne menneske, på grund af bevidsthedens udvikling, ikke længere kan projicere
gudsbilledet ud i den ydre verden hvor alting har fået en videnskabelig forklaring, er foreningen af
dets mørke og lyse sider nødt til at ske i menneskets eget indre, i psyken.
Jung finder, at opdagelsen af det ubevidste og den harmoniske integration af modsætningerne i
personligheden, fører til en helbredelse af det moderne menneskes neurose. Forhåbningen er, at denne individuelle helbredelse også kan indfinde sig i den kollektive situation som individerne
udgør.
og
Citat:
I Psychology and Religion udlægger Jung et religionsbegreb som er radikalt anderledes end den
normale opfattelse. Han definerer religion som en bestemt indstilling til det ubevidste, præget af
åbenhed og villighed til at tage det ubevidste alvorligt som en autonom skabende kraft. Dette
religionsbegreb er analogt med hans egen psykologis metode, som netop også er karakteriseret
ved den samme åbenhed over for det ubevidste. Med denne indstilling er det muligt for Jungs
patienter at gennemgå en udviklingsproces som i sidste ende udfrier dem fra deres neurotiske
lidelser. I kraft af den åbne indstilling til det ubevidste, bliver de sat i forbindelse med naturen i
deres egen psyke, som giver anledning til en numinøs oplevelse - en overgivelse af den rationelle
vilje til en højere mening.
Denne erkendelse af natur-forbundethed mener vi er yderst relevant også for det nutidige
menneske, blandt andet på grund af de alvorlige klimaproblemer som vi i dag står overfor.
Hanskrist synes at ønske, at alle skal tro og tænke som ham.
Hvorfra dette ønske stammer, ved jeg jo ikke.
For mig er den individuelle trosfrihed fundamental, og det medfører - for mig - øget indsats for at nå egen klarhed - bl.a. ved at skrive her på Trosfrihed.dk, samt interesse for hvad andre skriver - men - størst af alt - ved at opleve det guddommelige i alt.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Universitetsprotester i USA: Over 2.000..
03/05/2024 03:10
Tyrkiet stopper handel med Israel
03/05/2024 01:11
Formand for Jyllands-Postens Fond betale..
02/05/2024 23:45
Protesterne i Georgien fortsætter mod d..
02/05/2024 23:20
USA's efterretningschef: Krigen i Ukrain..
02/05/2024 21:19
Nyheder fra Religion.dk