annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 4898413
Et andet syn 1213934
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 990647
Jesu ord 844094
Spirituel omsorg 792599
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 51 gæster og 102 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Har kristne, jøder og muslimer den samme Gud?

Hej Michael og Treram og Simon og Arne med flere



Alt hvad vi mennesker har erfaringer med kan vi tænke over i fællesskab med hinanden fordi vi har sprog og det er først her begreber og ideer kommer ind i billedet der er med til at beskrive vores erfaringer og det, hvad/hvem vi har gjort os erfaringer med.

Således hidrører størrelsen Gud eller begrebet Gud (ideen Gud) også et af menneskets mange mulige erfaringsområder, her det spirituelle gebet (tilhørende "eigenwelt eksistens dimensionen" se nederst (1)* en tekst der giver jer mulighed for at forstå hvad jeg mener). Ud fra Howard Gardner's nu de 9 intelligenser (der kommer måske flere til, det begyndte i sin tid med 7) kan vi se at mennesket har flere forskellige erfaringsområder som vi alt efter evner og anlæg og skoling vil kunne stifte bekendtskab med.



Problemet opstår når begrebet og størrelsen Gud i mange år har været en diskurs i kultursfæren (måske er blevet dogmatiseret til ukendelighed) og så der kommer nye generationer til af mennesker, der pludselig får denne diskurs fra kultursfæren (verden 3 Popper) smidt i hovedet uden at de kan relatere noget til det, har forudsætninger for at forstå hvad der tales om, fordi de ikke selv har gjort sig konkrete erfaringer indenfor det spirituelle område (alene indenfor dette område giver begrebet eller størrelsen Gud nemlig god mening (måske noget common sense begrebsanalyse og Wittgenstein sprogspilsforståelse var på sin plads her)).



Den vesteuropæiske teologiske forskning har forlængst afsløret sammen med religionsvidenskab at begrebet eller størrelsen Gud hidrører eller stammer fra det menneskelige levede liv og hvad vi møder på vores vej fra fødsel til død (eksistentielle møder og kriser og erfaringer), men ikke mindst vores chok og reaktioner på hvad vi eksistentielt set møder på vores vej, der både kan ryste et menneske, men ihvertfald bevæge et menneske og bringe det i ekstase, stor glæde og voldsom affekt, der griber os og tager os fuldstændig i besiddelse, så vi bliver helt nye mennesker, anderledes ihvertfald i forhold til når vi ikke er grebet af ånden, denne voldsomme affekt.



Vi ser allerede denne jubel, begejstring og affekt, hos det lille nyfødte barn. En affekt som barnet forbinder med sin sammen med moderen begyndende forståelse eller tydning af sine omgivelser. Her har vi det spirituelle i en nøddeskal og dette forsætter, og hvad får det ikke af tilskud, når vi kønsmodnes og kommer i puberteten, og igen når vi når voksenlivet og begynder at kunne rumme/begribe det hele bedre.



Gud har aldrig været noget eller nogen der eksisterer uafhængig af menneskets bevidsthedsmæssige og sanse og nervemæssige og ja biologiske konstitution som igen er opstået i en evolutionsbiologisk sammenhæng med vore omgivelser, hvorfor Selv/Gud og Verden/Universet altid hører sammen på en eller anden måde. Så at tale om Guds eksistens (uafhængig mennesket) giver overhovedet ingen mening, men at tale om menneskets erfaringsvirkelighed med affekter der kan gribe os og transcendere, føre os ud over os selv, så vi i en ekstase er blevet løse og frie af os selv uden dog at have mistet os selv, fordi vi er blevet grebet af det der teknisk er blevet betegnet som Gud eller Guds Ånd eller Guds Vilje, dette giver i allerhøjeste grad god mening. Såvel som at der også er knyttet mystik til den religiøse spirituelle dimension hvor mennesket også oplever at være forenet med universet, eller være i samhørighed med universet eller en personlig arkeånd bag det hele, der dog ikke er nogen tilbagestående ånd.



Igen ud fra Howard Gardners de 9 intelligenser må vi sige at vi mennesker er forskellige mht intelligens og hvor let en adgang vi har til forskellige mulige erfaringsområder fx musik eller matematik eller det spirituelle (eller en af de andre 6 erfaringsområder).



Når vi her debattere med hinanden er vi ej heller lige musikalske såvidt det spirituelle. Og mange forstår stort set intet af hvad det drejer sig om, denne tale om Gud eller kristendom eller andre religioner. Og de mest højrystede vil jeg sige ser ud til at være de der forstår mindst af det hele.



Hvis et menneske har forstået det spirituelle og kan forklare vores erfaringsvirkelighed med størrelsen Gud og hvad kristendommen siger i den forbindelse eller jødedom eller islam eller hinduismen eller buddhismen siger om disse forhold, så vil vedkommende være, stilfærdig og værd at lytte til fordi alt hvad vedkommender siger og skriver giver god mening og er noget andre med den spirituelle sans, evne, intelligens, i behold, ville kunne associere til.



Hvis disse tros og religiøse spirituelle spørgsmål vi her på stedet konstant har oppe at vende, skal forstås som dette at rende rundt og tro noget, fordi det står skrevet, så har vi misforstået det hele. Og når jeg opdager jeg står overfor et menneske for hvem det hele opfattes sådan, så dropper jeg at drøfte videre, mit liv er for kort til at tale om musik med folk der er umusikalske og totalt tonedøve (= at tale med folk om det spirituelle som ingen intelligens eller evner overhovedet udviser på området).



Må I alle have en rigtig god dag.


jeg vil sige at min redegørelse her måske kunne gøres mindst lige så godt og ja måske endda bedre af Simon eller Bjørn eller Treram, eller Arne og Michael, end det er lykkedes mig. Og jeg tror at mange af vores kontroverser her på trosfrihed skyldes vores utålmodighed med hinanden og dette at vi alle tænker når vi læser en tekst, dette kunne jeg fandeme have forfattet på en bedre og mere forståelig måde. Men lad os bære over med hinanden, have lidt tålmodighed med hinanden, hvilket jeg tror er nødvendigt om vi skal opnå at kunne skyde os ind på noget spændende sammen og blive klogere på det altsammen.


Venlig hilsen Hans-Kristian



PS:



Michael jeg har stillet dig nogle spørgsmål i Chatten, Chatroom, om forårets Champions Leauge kampe, ude hjemme kampe, vind og forsvind kampe.

Blandt andet Paris - Barcelona hvor den første kamp kommer på tirsdag. Hvem af de to hold tror du går videre?

Vil du spå noget om udfaldet? Vil Paris med Angel di Maria; Thiago Silva og Edinson Cavani kunne besejre over de to kampe Barcelona med Messi, Neymar og Suarez





PPS:



Og til Treram, Gud er meget mere ifølge kristendommen i dybet eller en immanent jordisk størrelse, det er grækerne og inderne der har ophøjet størrelsen Gud, dette forsøgte Paulus og kristendommen at råde bod på.



(1)*:



jeg synes psykiatrien og psykologien skulle blive lige så ambitiøse som Just Human U-Turn Chris MacDonald, altså at vores biologi altid vil være et udtryk for hvordan vi er epigenetisk aktive participerende tilstede i verden på i forhold til 1): umwelt (naturen (kost inklusivt) sanselighed og fysisk aktivitet her) 2) mitwelt (social kommunikation, affekt og følelsesmæssig afstemning her (inklusivt sex og kærlighedslivet)) 3): überwelt (kultursfæren (dannelse og skoling), håndværk, videnskab, filosofi og religion og kunstnerisk udtryk) og 4) eigenwelt (vores eget indre private perspektiv, outlook og centrerethed, samlethed (solitude = at kunne holde sig selv ud og bære sig selv)). Et menneske skal have noget kørende på en kvalificeret måde indenfor alle 4 eksistens-områder, måder vi kan være aktive participerende tilstede på i verden, som også er det der er epigenetisk bestemmende og afgørende for vores biologi (sygdomme, skavanker og fysiske konditioner). Hvis nu psykiater og psykologer fulgte deres patienter med hjem og så hvordan de levede, de ville måske droppe deres ide om en sygdom i hjernen og opdage at den biologiske tilstand i hjernen tværtimod er et udtryk for hvordan mennesket lever sit liv, er epigenetisk aktiv participerende tilstede i verden på indenfor de 4 eksistensens hovedområder. Som i U-Turn skal vi skrue på vores måder at være aktive participerende tilstede i verden på og vi vil opdage på epigenetisk vis at vores biologi (også biologiske tilstande i hjernen, centralnervesystemet, det autonome nervesystem og det perifere nervesystem med dets tilhørende organer) ændrer sig radikalt og at der egentlig ikke er tale om at nogen sygdom fra først af der bestemmer vores biologiske skæbne, men at det er vores måder at være aktive participerende tilstede på i verden der på epigenetisk vis bestemmer vores biologiske skæbne.
Seneste indlæg
Samtaler omkring bålet...
af Arne Thomsen
10/07/2020 23:36
Gennemsigtighed og troværdighed af faktiske fakta
af ABC
10/07/2020 20:39
Vi læser det Nye Testamente
af ABC
01/07/2020 22:40
Lyser på vej
af somo
01/07/2020 22:29
Mellemrummet
af RoseMarie
30/06/2020 22:28
Nyheder fra DR
Denne gang er den god nok: Nu kan du se ..
10/07/2020 21:59
Ingileif tør ikke bestille flybilletter..
10/07/2020 21:58
Sexskandale i Frankrig: Kvinder på gade..
10/07/2020 21:16
Lærer blev frikendt for voldtægt af el..
10/07/2020 20:42
Epsteins ekspartner afviser at have lok..
10/07/2020 20:23
Nyheder fra Religion.dk
Eddike, kamelspyt og rodudtræk: Jødedo..
09/07/2020 06:17
Sex, skyld og skam i kristendom: ”Når..
08/07/2020 06:08
Religion i kufferten: Det betyder dine s..
06/07/2020 06:15
3 film: Sådan skildres Himmeriget
02/07/2020 05:50
Satanismens indtog i Danmark
30/06/2020 06:00