annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
0 registrerede 437 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#9089 - 18/03/2010 13:31 Præsteløftet er mere værd end et barns liv.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kan man forstå på overnar biskop Kresten Drejergaards udtalelse idag, hvor sørgeligt at præsterne skal beskyttes mere end vores børn skal beskyttes fra eventuelle overgreb fra præsters side.

Det er sq en rådden kirke der er statskirke i lille Danmark, på højde med den katolske, hvilket ikke er et godt tegn.

Så venter vi bare at høre hvad vore kristne medlemmer her på Trosfrihed har at sige om den sag, sikkert intet, hvilket heller ikke skulle forundre mig.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9091 - 18/03/2010 21:22 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, det er jo slående, så lidt dette emne interesserer debatdeltagerne her på Trosfrihed.dk.

Men åbenhed, gennemsigtighed og whistleblowers er jo trods alt ikke helt uden effekt.

Selv paven er blevet alarmeret og vil skride kraftigt ind, ved - øh - at skrive et brev - dog ikke angående den tyske skandale og broderen, hvor mennesker masseudmelder sig af den romersk katolske kirke, men i stedet angående den tilsvarende irske romersk katolske kirke.

Og så viser det sig sandelig at den lokale grundlovspriviligerede danske folkekirke også er moralsk anløben og hellere beskytter sine præster end deres pædofili-ofre, omtrent på samme måde som den romersk katolske kirke her i landet også gør det.

Og mon dog ikke det ligeledes giver udmeldelser i større format - begge steder.

Svineriet kommer frem i lyset, og de ellers så grundfæstede institutioner vakler.

Og der er uden tvivl meget mere - også i mange andre slags institutioner - der trænger gevaldig meget til at afsløres

Længe leve den kritiske og efterforskende del af "den fjerde statsmagt", pressen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (18/03/2010 21:23)
Top Svar Citer
#9092 - 19/03/2010 02:15 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: Arne Thomsen]
arentzen Offline
godt igang
Registeret: 03/01/2007
Indlæg: 53
Kære Arne & treram

Jeg er ikke uenig i, at åbenhed i kirken må være svaret. På den anden side er præster jo ligesom læger bundet af et tavshedsløfte. Pastor Anders Gadegård gik så vidt og sagde i aften på TV2, at han også ville holde tavshedsløftet, selv hvis en pædofil bekendte over for ham at vedkomne havde forbrudt sig imod en af præstens egne børn!

Hvordan skal kirken/præsten forholde sig til synderen der oprigtigt angrer sin synd?

Jeg tror det vil være sådan, at hvis man oprigtigt af hjertet angrede og bekendte sin synd for en præst; i dette tilfælde pædofili, så vil man også være rede til at tage samfundets straf. Hvorfor skulle man ellers gå til en præst, hvis det ikke var for at angre?
Jeg håber endvidere, at enhver præst der måtte komme i en sådan situation, vil råde den angrende til at melde sig til politiet.
_________________________
Med venlig hilsen
Peter Arentzen smiler
Top Svar Citer
#9093 - 19/03/2010 09:53 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Peter.

Rart at høre fra dig, der er jo ikke så mange der tør tage bladet fra munden, her.
Desværre så jeg ikke den udsendelse på tv2, men jeg mener at der bliver svaret forkert, idet det er de pædofile præster der skal anmeldes til politiet som de simple forbrydere de er, de skal IKKE beskyttes af et præsteløfte og det var jo hvad idioten Kresten Drejergaard mente, altså er et præsteløfte mere værd end et barns liv, et liv der kan være ødelagt for evigt, netop fordi disse "kære" præster jo tror de befinder sig hævet over os andre dødelige på et forgyldt piedestal.
Der er sikkert begået mange forbrydelser mod børn i kristne skoler,børnehjem o.s.v.flere af disse har været påvist.

Jeg mener ikke at forbrydere skal beskyttes af hverken præste, læge eller advokatløfte, jeg kan slet ikke se nogen grund til dette, har man begået en forbrydelse, må man tage sin straf, ikke noget med at få "syndsforladelse" og give lidt penge til kirken, her har den italienske mafia jo givet store beløb til den katolske kirke, for at få syndsforladelse og præsterne giver det uden at kny, en flok hjernedøde idioter, de tænker ikke på hvor pengene stammer fra, er jeg overbevist om.

"Hvordan skal kirken/præsten forholde sig til synderen der oprigtigt angrer sin synd?"

Hvordan skal den misbrugte forholde sig til præsten der angrer sin synd?, er jo hvad vi i virkeligheden snakker om og ikke det omvendte, så please kom med et svar kære Peter.



Redigeret af treram (19/03/2010 09:55)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#9094 - 19/03/2010 10:01 Re: Præsteløftet er mere værd end et barns liv. [Re: arentzen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Peter Arentzen.

Du forholder dig til situationen, hvor et menneske henvender sig til sin præst om at han/hun er pædofil.

Men du forholder dig ikke til situationen, hvor det er præsten selv i den danske folkekirke, der er pædofil og har forgrebet sig - og hvor en kollega, en provst eller en biskop opdager det.

Det er jo her, det romersk katolske præste-hierarki bevisligt beskytter sig selv - på ofrenes bekostning.

Og hvordan står det så til med præste-hierarkiet i den danske folkekirke?

Hvilken holdning har du her?

Har kolleger i præstehierarkiet også tavshedpligt, hvis de opdager, at "en af vore egne" forbryder sig?

Kan de tillade sig at "vende det blinde øje til"?

Skal der være en intern kontrol?

Og hvad med anmeldepligten?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (19/03/2010 10:02)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Lastefolk i Københavns Lufthavn strejke..
27/04/2024 13:10
Nyheder fra Religion.dk