annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 22 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8806 - 22/01/2010 15:08 Re: Bhagavadgita 2009, 2.del [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne - ALH.

Jo, det visuelle er væsentligt stærkere end det auditive - og ligeså langt stærkere end det at læse ord.
Det mener jeg at have set, at forskere har fastslået, som gældende for langt de fleste mennesker, og det er også min erfaring fra mange foredrag for svineproducenter om at forebygge sygdomme.
Når jeg kortede foredraget ned til fordel for diskussion med deltagerne (som igen er langt stærkere end foredragsholderens monolog), så var det altid noget visuelt, jeg havde fremvist under foredraget, og ikke noget, jeg havde sagt, der fremkaldte spørgsmål, kommentarer, idéer m.m. hos mødedeltagerne.

Her kan jeg godt undre mig over, at sognepræsterne stadig står på deres prædikestole - ofte med næsen nede i et manuskript og uden øjenkontakt med kirkegængerne - mens de fortsat fravælger både det visuelle (f.eks. PowerPoint-gudstjenester) samt efterfølgende diskussion af prædikenen.

Ligeså undrer det mig, at præsten, der døber børnene, næsten demonstrativt afleder opmærksomheden fra selve ritualet ved at stå med en meget synlig bog i den ene hånd, som han/hun læser op af (Det kan da ikke være så svært at lære de ret få ord udenad - og vi ved jo godt, at præsten har lært at læse smiler ).

Og hvorfor denne påklædning, sort kjole og hvid pibekrave, som jo bare er en borgerdragt fra middelalderen, nogenlunde svarende til vor tids "Kjole og hvidt"?

Som lægmandsprædikant en enkelt gang - mens jeg endnu havde håb om den lokale folkekirke - og var medlem af menighedsrådet - brugte jeg både øjenkontakten, en lommelygte til at lyse på duen under "lydhimlen" over mit hoved (Helligåndssymbolet) i det rette øjeblik samt en efterfølgende åben diskussion med hvem, der ville - stående midt på kirkegulvet sammen med sognepræsten.
Det blev rigtig godt modtaget (iflg. spørgeskemaer uddelt til kirkegængerne), og det fremkaldte spændende spontane og inspirerende indlæg fra deltagerne.

Det samme blev en kort meditation midt i prædikenen, mens min ghettoblaster afspillede vidunderlig smuk, synes jeg, munkesang fra det ortodoks kristne Bulgarien - Sang direkte til Gud (Den ortodokse kristne kirke er helt uden musikinstrumenter).

Stemningen blev ikke ringere af, at alle kirkegængere ved ankomsten fik et fyrfadslys, som de blev bedt om at tænde og efterfølgende lade flyde i vand i nogle engangsaluminiumsbageforme anbragt, så de dannede et kors - og naturligvis med "min Ikón" i stort format (foto i passende ramme) anbragt samme sted midt på kirkegulvet.

På den måde var alle meget mere aktivt med (som de jo også er i de ortodoks kristne gudstjenester).

Og som "tekniker" hjalp jeg ved en anden lejlighed vores sognepræst med en PowerPoint-gudstjeneste, hvor man hele tiden under gudstjenesten kunne se billeder og tekster og vide, hvor vi var, i gudstjenestens forløb.
Det faldt også i rigtig god jord - men blev aldrig gentaget.

Skal man have rigtig glæde af - og inspiration fra - de byzantinske Ikóner (Småbyen Byzans, der blev til Kejser Konstantinópolis - Konstantins by - og senere Istanbul) er det nødvendigt at kunne "læse" Ikoner, at kende symbolerne.

IX = Jesus Kristus og Alfa (agapó) = Jeg elsker, som Kristus næsten altid viser med sin højre hånd, og Omikron, Omega og N = Den værende, "Jeg er den, der ER" i glorien (fra Moses' møde med Gud ved den brændende tornebusk).

Men også farverne har symbolværdi: Guld = "Det uskabte lys" (lyset fra Skaberen), Hvid = Evighed, Sort = "Død og undergang - men også ny begyndelse" (Vishnu og Shiva - Apollon og Dionysos), Blå = "Det himmelske", Rød = Lidenskab, passion, blod, Bjergrødt (brunlig rød) = Jordisk, som Gudsmoder (Jomfru Maria) oftest er klædt i (Den helligste af alle jordiske mennesker - efterfulgt af Johannes Døberen (Ioannis o prodromos - Johannes foran på vejen) og endelig Grøn = Det spirende nye.

Helligånden vises på forskellige måder, ofte som en lysstråle, eventuelt indeholdende et par fuglevinger, men også, som i Kristus Ikóner ved en svulmende hals.

Endelig er det også vigtigt at forstå, hvorfor Ikóner ikke har perspektiv (men ofte omvendt perspektiv) - de er ikke tidsbilleder, de er evighedsbilleder ("Fra evighed og til evighed") - og man kan jo ikke "gå bagom evigheden" smiler

En bog af afdøde sognepræst, Søren Prahl: IKONER, Nordisk Kulturhistorisk Selskab, 1987, ISBN 87-89202-00-7, kan ikke længere købes, men lånes på biblioteket.

Den indeholder en kort og enkel introduktion - efterfulgt af noget i første omgang mindre væsentligt - samt en stribe helsides Ikóner (i farver naturligvis).

Læser man Søren Prahls tilhørende forklaring til de enkelte Ikóner på den tilsvarende venstreside - så "åbner" Ikónen sig i mange tilfælde - så man kan se, hvad det er - og det er sommetider umagen værd - endda ganske meget - synes jeg smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/01/2010 15:08)
Top Svar Citer
#32500 - 16/06/2021 00:35 Re: Bhagavadgita 2009, 2.del [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Som lægmandsprædikant en enkelt gang - mens jeg endnu havde håb om den lokale folkekirke - og var medlem af menighedsrådet - brugte jeg både øjenkontakten, en lommelygte til at lyse på duen under "lydhimlen" over mit hoved (Helligåndssymbolet) i det rette øjeblik samt en efterfølgende åben diskussion med hvem, der ville - stående midt på kirkegulvet sammen med sognepræsten.
Det blev rigtig godt modtaget (iflg. spørgeskemaer uddelt til kirkegængerne), og det fremkaldte spændende spontane og inspirerende indlæg fra deltagerne.

Det samme blev en kort meditation midt i prædikenen, mens min ghettoblaster afspillede vidunderlig smuk, synes jeg, munkesang fra det ortodoks kristne Bulgarien - Sang direkte til Gud (Den ortodokse kristne kirke er helt uden musikinstrumenter).

Stemningen blev ikke ringere af, at alle kirkegængere ved ankomsten fik et fyrfadslys, som de blev bedt om at tænde og efterfølgende lade flyde i vand i nogle engangsaluminiumsbageforme anbragt, så de dannede et kors - og naturligvis med "min Ikón" i stort format (foto i passende ramme) anbragt samme sted midt på kirkegulvet.

På den måde var alle meget mere aktivt med (som de jo også er i de ortodoks kristne gudstjenester).

Og som "tekniker" hjalp jeg ved en anden lejlighed vores sognepræst med en PowerPoint-gudstjeneste, hvor man hele tiden under gudstjenesten kunne se billeder og tekster og vide, hvor vi var, i gudstjenestens forløb.
Det faldt også i rigtig god jord - men blev aldrig gentaget.



Spørgsmål til Arne - hvorfor er din gode kontakt til folkekirken ophørt???

Hvad er der sket???


----


"Som lægmandsprædikant en enkelt gang"

Er det derfra det stammer at Simon altid skulle kalde dig lægmandsprædikant??

Husker du det?
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32509 - 16/06/2021 16:33 Re: Bhagavadgita 2009, 2.del [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Citat:
Spørgsmål til Arne - hvorfor er din gode kontakt til folkekirken ophørt???
Hvad er der sket???
Mit svar:
Dét, at man som kirkegænger i den danske folkekirke skal finde en salmebog, sætte sig på en plads, rejse og sætte sig på kommando, holde sin kæft, synge de forudbestemte salmer og lytte til præstens prædiken samt til sidst eventuelt give hånd til præsten ved udgangen - alt dét er - set med mine øjne - en alt for dårlig mulighed at give kirkegængere.

Derfor - da jeg fik mulighed som "lægprædikant" - åbnede jeg for, at kirkegængerne kunne deltage mere aktivt: tænde et fyrfadslys, deltage i en kort fælles tavs meditation under afspilning af bulgarsk-ortodokskristen munkesang, besvare et spørgeskema og til mundtligt at kommentere min prædiken, der var baseret på
Citat:
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner
Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!«
Det fungerede alt sammen og det lokale TV2ØST var kommet til stede, optog noget af gudstjenesten og interviewede præsten og mig stående foran alteret, hvor præsten nævnte, at der da var kvaliteter i den helt gamle kristendom, og hvor jeg især fremhævede at sædvanlig gudstjeneste ikke "griber" de unge.

Jeg så det senere udsendt på TV og glædede mig over det.

Og hvad skete der så? Intet! blinker

Dét, jeg havde demonstreret, blev end ikke drøftet i menighedsrådet, og nogen tid senere opstod der interne intriger i menighedsrådet på et meget lavt niveau, som egentlig ikke vedrørte mig, men som fik mig til at forlade både menighedsråd og den danske folkekirke i væmmelse.

Jeg holder stadig meget af lignelsen om samaritaneren - et folkeslag, der var lidet respekteret - og mærker stadig denne næstekærlighed i mit sind - ikke store flotte ord, men handling smiler

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#32510 - 16/06/2021 17:04 Re: Bhagavadgita 2009, 2.del [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne

Tak for dit svar

Jeg forsøgte at finde det videoklip fra den gudstjeneste men det lykkedes mig ikke, men jeg fandt noget andet sjovt, du har sgu giftet dig med din elskerinde (hvilket jeg formoder er tilfældet) - du ved vi lige rundede det for et par år siden og hun gav sit besyv med.

-0-0-0-0-

Der er 7 dage om ugen og ja selv om søndagen kunne der være alternative former for gudstjeneste der passede bedre til vor tids new age der meget er på linje med Paulus og hans GNOSTISKE KRISTUS MYSTIK SPIRITUALITET.

Selv om det meget SPIRITUELLE begreb KRISTUS kan være meget kontroversiel for mange - så er dog måder at formidle en forståelse - nemlig gennem Rudolf Steiner og Ikon Teologi - to veje imod at forstå begrebet KRISTUS.

Nå jeg er enig med dig i at folkekirken hænger lidt, og dog på nogle måder, områder, er den rummelig, især for ateisme - men meget mindre for det spirituelle i new age - og paradoksalt nok ligner de urkristne paulinske menigheders SPIRITUALITET vor tids new age SPIRITUALITET - så det er sgu mærkeligt at folkekirken er så skræmt fra vid og sans for berøring med den oprindelige urkristne SPIRITUALITET.


Du Arne er faktisk nok en af de få der har gjort et eksemplarisk godt forsøg på at få liv (og SPIRITUALITET) ind i folkekirken.

Prøv at læs følgende link Arne - du vil nyde det - og nok ændre lidt dit syn på PAULUS. Også Tikka og Jørgen vil spærre øjnene op, men modsat dem er du dog nok mindre fastlåst dogmatisk konservativ - og dermed mere åben overfor hvad der skrives om Paulus. Jeg tror du Arne og Thomas vil synes det link om Paulus er yderst interessant.

Var Paulus gnostiker



Citat:
Det, der er vigtigt i det, er, at Paulus’ antignostiske breve er lige præcis disse breve (de uægte Paulus breve).

I modsætning til de ægte Paulus’ breve præsenterer hyrdebrevene ham som en organisatør for kirken, en der holdt på kirkens disciplin og nedkæmper af alt falsk lære


Jeg må varmt anbefale at læse det link, det er yderst interessant og passer skam rigtig godt med moderne Paulus forskning og hvad jeg selv er nået frem til. Dog misforstår han hvad TRO betyder hos Paulus. Hvilket jeg har redegjort for 100 vis af gange. Jeg har dog også tænkt at skrive til manden, Cyril Malka, der nu bor i Israel.

-0-0-0-0-

Go dag til dig og din smukke hustru

Og Arne du ligner godt nok en ortodoks græker - jeg taler nu om dit udseende.

Mange kærlige hilsner HansKrist



PS:


SJÆLDENT HAR VI VÆRET ET SÅ SPÆNDENDE STED SOM HER:

"VAR PAULUS GNOSTIKER"

af CYRIL MALKA


Jeg tror og håber ihvertfald at Thomas og Tikka reagerer på det link som også du Arne.
Og måske Gerth vil reagere, og hvilken reaktion Jan ABC kommer med tror jeg vi alle er klar over.


Jeg ser det her link "VAR PAULUS GNOSTIKER" som noget der kan samle Thomas, Tikka, Arne og HansKrist - fire debattører med en meget stor viden - der pludselig måske kunne finde på at samarbejde.

Kunne også nævne Jan ABC - men det kære menneske bliver jo aldrig træt af at sende os nøjagtig samme reaktion uanset hvad vi drøfter.

Gerth kunne jeg også nævne, men hans viden og erfaring er nok stadig for mangelfuld til at han vil kunne vurdere forstandigt på indholdet, men han ville kunne lære meget af os.

At spørge Jørgen er det samme som at spørge Jehovas Vidner - her findes ingen selvstændig tænkning, men med sikkerhed vi kan få at vide hvad Jehovas Vidner mener om de tanker. Måske kan Jørgen endda få de ældste i hovedkvarteret i USA til at udtale sig om det link, "Var Paulus Gnostiker".
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#32511 - 16/06/2021 18:13 Re: Bhagavadgita 2009, 2.del [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5368
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 22 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 21 22 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
Nyheder fra Religion.dk