annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 25 af 29 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 28 29 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#8752 - 15/01/2010 14:24 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Michael]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
okay Michael jeg bøjer mig, jeg brød sammen i grin, så

1 - 0 til dig

for den her tørre bemærkning der kom prompte fra dig:

Du elsker dig selv

Det er en god begyndelse




På facebook har jeg følgende tekst:

Narcissisme og forelskelse:

Kærligheden skal forstås som erfaringen af det intense forhold til sig selv, der overbydes af det endnu mere intense forhold til en anden.

Kærlighedsbegæret (som den intensiverede forholden sig til sig selv (narcissismen)) opfyldes dialektisk i kærligheds-hengivelsen (som den endnu mere intensiverede bliven løs fra sig selv (selv-løsheden og dette at blive sig selv fri)).

Det ene (kærligheden til sig selv) uden det andet (kærligheden til en anden) repræsenterer en "forfalskning af kærlighedens væsen": 1) kærlighed uden et mål af selv-forhold er en abstraktion og en forfalskning af kærligheden "for oven", mens 2) kærlighed uden den endnu større selv-løshed ligeledes er en abstraktion og en forfalskning af kærligheden "fra neden".


Mange kærlige hilsner Hanskrist.

PS:

fortsættelsen lyder:

Efter i en årrække at have været fyldt med selvdestruktivitet, selvhad og selvforagt, er jeg nu (for at hjælpe mig selv) psykoanalytisk med Freud, Lacan, Kohut mfl. ikke mindst teologen Jüngel, gået i dybden af mig selv (som paradoksalt nok var i overfladen, i ansigtet og synet/billedet (derfor Arne Thomsens mystiske oplevelser) (dog indrømmet, det har også at gøre med det tidlige dybe ubevidste mor-barn forhold (1)* og det senere ødipale mor-barn-far forhold)) og har valgt at interessere mig for narcissisme og forelskelse, kærligheden.


Et kærestebrev slutter af:

De spejlinger du der gav mig, tak for dem, de var lige det billedeunivers, de æstetiske Gudesmukke billeder jeg havde brug for. Du gav mig de smil, de kærtegn og de kys der forvandlede mig, fordi du var den du var; du var for mig som solen er for blomster der går fra knop til blomst, du fik mig til at springe ud og blomstre.

Tilsyneladende er det her i ansigtet, i overfladen, at vores personværdighed konstitueres. At det ubevidste kan befinde sig i overfladen kom bag på mig. At der findes ansigt og lys der skjuler sig for os. Jung arbejder med det som Persona og Skyggen. Uden at han har haft særlig stor vægt på hvad jeg her har fundet, i forbindelse med barnets orale fase og i forbindelse med det voksne menneskes forelskelse.

Det burde ikke kom bag på mig at der findes ansigt og billedlighed og lys der skjuler sig for os (er ubevidst for os), da Paulus som få andre har forklaret dette forhold på smukkeste Shakespeare vis et par steder. Igen det er sådan jeg forstår Arne Thomsens mystiske erfaring. Det er ihvertfald i den her sammenhæng jeg inddrager Arnes mystiske erfaring. Det kan sagtens være at jeg ved mere om Arnes erfaring end han selv ved, altså at jeg kan klassificere den, diagnosticere den og kontekste den, bedre end han selv kan. Dette var noget Jung og Freud kom ud for utallige gange, at det de forstod og var bevidste om, det forstod kunstneren fx ikke, eller ham der havde haft erfaringerne var lidt uforstående overfor hvilke forhold der havde været på spil.



(1)*:

In the beginning, the love in question is the mother's love. Then, as basic trust detaches itself form the exclusive link with the mother, the real problem of life arises: How can human beings be sure of being loved and affirmed from this point on? Here a further implication of basic trust emerges. Basic trust is directed to an agency that is capable without limitation of protecting and promoting the selvhood of those who trust in it. This kind of limitless capacity and readiness manifest itself to the child in the devotion of the mother, but, objectively speaking, it in fact transcends the limits that in every case affect in one way or another the capacity and readiness of a mother. Because of its lack of limitation, basic trust is therefore antecedently a religious phenomenon. In the first phase of her child's life a mother deputizes for and represents to her child the love of God that transcendens her love and is directed to the child through her. God is the true object of basic trust even in its beginnings. This fact does not become thematic, of course, until the exclusive ties of basic trust with the mother have been broken. If at this point religious formation is either lacking or is given in a more or less distorted form, the result can be a warping og stunting of the personality structure. Wolfhart Pannenberg, "Anthropology in Theological Perspective", side 231.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#9266 - 20/04/2010 20:29 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Kræn-P skrev:

"For at være i stilhedens uendelige rum, må man bringe alle forstyrrelser til tavshed. Dette er ingenlunde nogen let opgave at gå til. Det er let nok at anbringe sig i en bekvem stilling, hvor man kan slappe af, men der går ikke mange øjeblikke, før en tanke popper op. Den skal man ikke forsøge at undertrykke, idet man så blot opnår det modsatte af det, som man ville. Man skal nok snarere betragte den opdukkende tanke med velvillig ligegyldighed og så blot lade være med at følge den til dørs med fortsættende tankerækker. Hvis man gennem daglig øvelse gennem ganske mange måneder opdager, at der er et mellemrum mellem en tankes forsvinden og en ny tankes opståen, har stilhedens uendelige rum vist sig for én i et kort og fascinerende glimt."


Her er en anden meditationsøvelse:

1. Sit comfortably, with your eyes closed and your spine reasonably straight.

2. Direct your attention to your breathing.

3. When thoughts, emotions, physical feelings or external sounds occur, simply accept them, giving them the space to come and go without judging or getting involved with them.

4. When you notice that your attention has drifted off and become engaged in thoughts or feelings, simply bring it back to your breathing and continue.


• Remember... it's ok and natural for thoughts to arise, and for your attention to follow them. No matter how many times this happens, just keep bringing your attention back to your breathing.

---

Koncentrationen på åndedrættet vil på et tidspunkt begynde at blive spontan... her bliver koncentrationen til meditation.

Mellemrummene mellem tankerne, som også Kræn-P var inde på, bliver længere og længere. De kan endda begynde at opstå også uden for meditationssessionen.

Ud over denne dybe fred har meditation også en lang række andre fordele. Søg evt. på google via ordene: "Meditation" og "benefits". Fysiske, psykiske, sociale, personlige og spirituelle processer accelereres og når en hidtil uset dybde.

Prøv det, det er enkelt. Jeg foreslår åndedrætsmeditationen. Prøv evt. blot 5 minutter pr. dag. Så 10 minutter. Osv.

Selv mediterer jeg ½-1 time 2x dagligt.

Det kunne være interessant om I prøvede og fortalte lidt om jeres oplevelse. Under alle omstændigheder kan I ikke undgå at få noget "profound" ud af det!
Top Svar Citer
#9267 - 20/04/2010 20:42 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Forkert.
Top Svar Citer
#9268 - 20/04/2010 20:52 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Anonym]
Flemming
Uregistreret

Du har ret anonym. Det er en fantastisk meditation smiler
Top Svar Citer
#9269 - 20/04/2010 21:04 Re: Har du erfaringer med meditation? [Re: Anonym]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Top Svar Citer
annonce
Side 25 af 29 < 1 2 ... 23 24 25 26 27 28 29 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk