annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532982
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372074
Et andet syn 1980581
Jesu ord 1518197
Åndelig Føde 1464857
Galleri
Delfin i Aalborg Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 228 gæster og 259 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#7029 - 15/05/2009 07:52 Biblen kontra Darwin.
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Jeg så igår på svensk tv, en udsendelse om biblen kontra Darwin, det var mest folk der går ind for ID der blev udspurgt og hovedparten var fra USA hvor kreationisterne har kronede dage.

Man har lavet et stort museum, hvor man kan "bevise" at dinosaurerene blev født på den fjerde skabelsesdag for ca 6000 år siden og levede side om side med menneskene, ligeledes påstod man, at kunne "bevise" hvordan Noah fik alle sine dyr samlet og installeret i arken, samt hvorfra al vandet kom der oversvømmede kloden, det samme vand som var skyld i Grand Canyon i USA.

Jo de er skam "kloge" disse kreationister, det værste er dog at de får flere og flere tilhængere i USA.

De prøver af al magt at få ID indført i skolerne, ja de mener at biblen skal opfattes fuldstændigt som den er skrevet, alt er sket som fortalt i den, jorden skabtes først og derefter alle de andre planeter og de kan "bevise" det, magen til stupiditet skal man lede længe efter.

De er komplet ligeglade med alle videnskabelige beviser på at bl.a. dinosaurerne uddøde for omkring 65 mil. år siden og at jorden er 3,5 mia. år gammel, man må sige de er virkelig nogle hjernedøde idioter, der burde spærres inde, før de får overbevist endnu flere mennesker om deres stupide tro.

Richard Dawkins fik lov til at fremkomme med nogle små modkommentarer, som eneste forsvarer af Darwin, mens det hele stod i troens stupide mening om livet/biblens sandfærdighed.



Redigeret af treram (15/05/2009 07:55)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7030 - 15/05/2009 12:07 Re: Biblen kontra Darwin. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jo, jeg er enig med dig i, at det virker "sygt" at ville fastholde fortidig og ufuldkommen opfattelse af biologisk liv på denne klode, blot fordi det står i en hellig bog.

Men jeg vil fastholde det enkelte menneskes ret til trosfrihed, og jeg kan ikke følge dig i dit "korstog" mod kreationisterne, når du skriver:
Citat:
- de er virkelig nogle hjernedøde idioter, der burde spærres inde -

I øvrigt synes jeg, det er meget mere spændende at fokusere på, hvordan det kan være, at der overhovedet kan være biologisk liv på en klode i et solsysten i en galakse blandt et overvældende antal galakser, sorte huller, sort energi (eller hvad det nu hedder), som kvantefysisk er vildt forvirrende for almindelige hjerner (og nok også for de topbegavede), såsom entanglement og meget andet.

Hvordan kan det være, at det altsammen eksisterer?

Hvis alting har en årsag (som du vist mener) fortaber svaret sig jo i en uendelighed af forudgående årsager.
Det er da lige så ufatteligt, synes jeg, som alle andre teorier smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (15/05/2009 12:07)
Top Svar Citer
#7032 - 15/05/2009 18:10 Re: Biblen kontra Darwin. [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Arne.

Jeg mener virkelig det er nogle hjernedøde idioter disse kreationister, det først og fremmest fordi de påvirker de unge der går i skoler hvor man underviser i ID, selvom det er forbudt at undervise i religion i USA.

Man havde dristet sig til at spørge et enkelt barn på ca 14 år, om hvad han mente om ID, hvortil han svarede at lærerne jo har forstand på det de underviser i, så det måtte være rigtigt det de sagde og atter har vi et nyt barn der tror på de stupide kreationister, der desværre har god vind i sejlene i USA.

Selvfølgelig er der trosfrihed og det glæder mig da at disse kreationister vil udbasunere deres "intelligens" for offentligheden,dumheder som kun de troende kan falde i svime over.
De kødædende dinosaurer blev først kødædende efter syndefaldet, ligesom løver , tigre o.s.v.de fik straks et nyt tandsæt der kunne tygge kød, istedet for græsset de startede med at spise, jo de troende er sq hjernedøde.

Ja hvorfor eksisterer vi, jorden, planeterne, galakserne og hele universet?, det er ikke godt at vide, men atter-det er ikke en gud der har skabt det, er jeg bombesikker på, det ville være endnu mere ufatteligt.
Det er selvfølgelig et let løsning at sige en gud har skabt det,så behøver man ikke sige mere, det stiller de fleste sig tilfredse med, så er det ligemeget hvem der har skabt guden, maybe homemade.

At det bare er ganske tilfældigt, at vi eksisterer er for mig det eneste accepterbare svar og om et par mia år er det hele forsvundet en gang for alle-the big doomsday is coming that´s for sure.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#7053 - 18/05/2009 15:23 Re: Biblen kontra Darwin. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Ja hvorfor eksisterer vi, jorden, planeterne, galakserne og hele universet?, det er ikke godt at vide, men atter-det er ikke en gud der har skabt det, er jeg bombesikker på, det ville være endnu mere ufatteligt".

- Spørgsmålet er jo akkurat, udfra hvilken begrundelse det blir relevant, at tale om en mening med selve tilværelsen, livet - hvilket du jo efter min mening, fornuftigt kritiserer.

Noget af det kreationister, samt alle andre religiøse mennesker fremmer, er jo netop en mening der i forvejen er skabt. Og uden deres stilling til denne mening, ville det evt. værdisyn meningsindholdet består af, aldrig overleve videre frem i senere kulturer. Til stadighed forklarer idéer om guddommelig skabelse intet som helst om livets betydning og mening, og da slet intet om universet. Men det forklarer noget om menneskets anskuelser og de værdisyn de betragtede livet udfra. Det står m.a.o. stadig hen i det uvisse, hvad kreationister egentlig bidrager med, når de laster tågede idéer ind i deres børn, der faktisk ansporede masser af mennesker tilbage i tiden, til samme kritiske stilling. For tilbage i tiden, var der (heller) ingen bred enighed i uens kulturer at spore.

Det "morsomme" er jo, at kreationister vedvarende surmuler over ikke at blive taget alvorligt. Men da de faktisk tidligere i div. videnskabelige miljøer blev taget alvorligt, og i debatter blev forelagt krav om fornuftige forklaringer for påstande de selv fremsatte, da vendte de så bare rundt på en tallerken og isolerede sig atter med forurettede miner i deres respektive trossamfund. Og i særdeleshed med masser af meninger om de frygteligt uvidende videnskabeligt arbejdende mennesker, der nærmest var et folk der slet ikke ønskede at forstå dem, og da slet ikke deres gud! Det blev herefter en politisk agenda (i Dawkins' "A Devils Chaplain" ka' du læse nogle historier fra debatmøder han havde med kolleger), og nu betragter mange af dem nærmest naturvidenskaben som en trussel imod deres trossamfund. Iden forbindelse, har det været dem magtpåliggende at fastholde retten til trosfrihed (som også Arne henviser til her) som fundamentet for deres politiske kampagner. Men hvad ér det igrunden de ønsker? Jo, man ønsker at sidestille og kvalificere ubegrundet religiøs tro med kvalificeret viden, som et forklaringsindhold der på lige fod kan doceres i undervisningslokaler! M.a.o. betragter man det, at man kan tro noget, som et attraktivt alternativ til det, at vide noget...
Hovedsageligt har denne politiske kampagne væres succesfuld i visse US stater, men vi ser desværre også den slags tendenser her i landet, ja i Europa i øvrigt - og "underligt" nok, som en fremmarch i kølvandet på 9/11-politiken vedr. islamiske terrororg. Her har man endelig fundet politisk fodfæste, ja dvs. med frygtens mange følelser, kan man påvirke nærmiljøet politisk, under henvisning til "den rette tro". Trosfriheden synes i disse kredse forøvrigt at have forrang for ytringsfriheden - lægger man mærke til, hvordan politisk korrekte troende i enkelte stater i US, faktisk opfører sig overfor eksempelvis kvinder der måtte ønske at abortere, får man vist et nogenlunde dækkende billede af kvalifikationen. Det er åbenbart magtpåliggende at tro det samme, mens det ikke synes at være særligt vigtigt, om det man i fællesskab så tror, også viser sig at være en sandfærdig beskrivelse, der viser noget om forhold udenfor trosanskuelsen.

Fortsætter dette, og blir en lige så kraftig politisk agenda i Europa som den er i US, da skal det nok blive rigtig morsomt at være skolebarn om 10 års tid. Men hvad betyder vel fremtiden, hvis man kan sidde og hævde sin ret til at tro fremtiden blind i fortidens kulturværdier?. Er der et ledigt hus derude i orienten?..suk blinker

mvh
Simon


Redigeret af Simon (18/05/2009 15:37)
Top Svar Citer
#7055 - 18/05/2009 15:46 Re: Biblen kontra Darwin. [Re: Simon]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Simon.

Når du skriver om kreationisterne - og om mig:
Citat:
Iden forbindelse, har det været dem magtpåliggende at fastholde retten til trosfrihed (som også Arne henviser til her) som fundamentet for deres politiske kampagner.

Så har du ret i, at jeg går ind for trosfrihed - men ikke for indoktrineringsfrihed.

Intelligent Design, synes jeg, er en spændende tankegang - men den har, efter min mening, ikke noget med naturvidenskab at gøre smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Tæt trafik på Sydmotorvejen
28/03/2024 09:30
Nyheder fra Religion.dk