annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
Jorden
Hvem er online?
1 registreret ABC 323 gæster og 331 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#705 - 23/05/2008 20:13 Hallo
jmp
Uregistreret

Sker der noget?
Top Svar Citer
#713 - 25/05/2008 15:06 Re: Hallo [Re: ]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Indsendt af: jmp
Sker der noget?


Tag det roligt, jmp, ting tager tid.

Tænk fx på, at Gud har eksisteret i evighedernes evighed - vel milliarder af år, eller mere - meget, meget mere - inden Han for ca. seks tusind år siden pludselig fik lyst til at lege med ler og forme figurer, som han siden kunne forbande, fordi de spiste frugten af det træ, som Han havde skabt for at friste dem ved hjælp af en slange.

(Du véd, den slange som nu ernærer sig ved at æde støv.) :fløjter:

Så, tålmod, jmp!

At vente på gudens nye tiltag er en dyd. Se fx hvordan jehovavidnerne væbner sig med 1914-tålmodighed, alt mens de håber på, at Jesus snart tager sig sammen og går i gang med massemordet på seks milliarder mennesker.

Så, jmp, hvis der ikke er ret megen gang i debatten her, så væbn dig med tålmodighed.

Ting tager tid! Også at få et nyt forum til at blive 'super'aktivt.

Men hold ud! Der er stadig mange ting der kan debatteres om.

Jerry




Top Svar Citer
#715 - 25/05/2008 15:51 : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: jmp
Sker der noget?


I går ved 19 tiden gik jeg der på vejen med min hund. Jeg nyder så meget naturen omkring mig, at jeg ikke kan beskrive det med få ord, men det er som om, at noget virkelig når mig langt ind i sjælen.
I denne tid fascineres jeg i særlig grad af markerne; deres lysegrønne farver, der på toppen bølger og vidner om kornets rytmiske og organiske liv.
I går på en af mine ture ser jeg så, at en traktor har lavet et hjulspor ind i den mark, jeg dagligt passerer. Impulsivt "trækker" jeg hunden med mig ind i sporet i håbet om, at der ikke kommer en sur landmand efter os. Jeg tjekker ud, at vi ikke træder korn ned, så vi går blot i hjulsporet inde i en kornmark. Solen skinner, og hunden foran går sin vante gang med snuden ned mod jorden.
Det fantastiske for mig var, at jeg fik lov til at gå midt inde i kornmarken omgivet af den lydegrønne farve, og jeg kunne ikke andet end at juble. Kornet gik mig til brystet og i horisonten fortsatte marken sin bølgen.
Hvad jeg ikke tænkte over som barn er, at landmændene sikkert kærer om deres marker, og så velopdraget som jeg nu er, gik jeg varsomt tilbage. Men de fem minutter ind mellem de mange kornstængler affødte altså en lille jubel, så da jeg atter læste dit indlæg, hvor du hentyder til, at der ikke sker noget på debatten, tænkte jeg; jo, der sker faktisk noget, måske ikke her i dag, men derude i livet.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#717 - 25/05/2008 17:39 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

At de bølger,vidner nu nok snarere om at vinden blæser.

Du er lidt pudseløjerlig når du afviser mine ord om nuet. Hvis vi ikke konstant oplevede ville livet da være kedeligt. At erindre sig en oplevelse eller varsomt drømme om en bedre fremtid,forstyrrer heller ikke nuet.

Ved enden af en dag kan vi sidde i en stol og føle resultatet af dagens hændelser, både dem der får os til at smile,såvel som dem der får os til at bande. Vi kan udvide det ved at huske langt tilbage eller tænke langt frem,men for det meste, når vi får sovet,møder vi en ny dag. Hvis vi lader fortiden og fremtiden få den plads de har krav på,er der ingen konflikt, heller ikke med hensyn til at skelne mellem dem og alligevel forholde sig til nuet.

En god erindring får os til at føle os godt tilpas.

Dejligt at der sker noget derude hvor du er. Mig? Jeg sidder alt for meget ved computeren. smiler
Top Svar Citer
#718 - 25/05/2008 18:01 Re: Hallo [Re: Jerry]
jmp
Uregistreret

Ja, der er sikkert mange ting der skal debatteres om, men så må man jo også poste indlæg ellers er der ingenting. Når en anonym så går forbi siger han/hun til sig selv: "her sker jo ingenting."

Se bare på den anden debat. Det kan være at den er blevet lidt åndsforladt (I er jo allesammen skiftet herover smiler ) men der sker da noget.

Uhh, vi mennesker elsker følelser. Hvis nu nogen sagde noget helt forkert kunne det være jeg meldte mig til bare for at fortælle ham/hun hvor meget fejl han/hun tager. (Findes der forøvrigt et ord, som ikke er "det", der dækker både han og hun???)


Redigeret af jmp (25/05/2008 18:02)
Top Svar Citer
#719 - 25/05/2008 21:18 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Ja, det er svært ikke at tænke på fortiden og fremtiden Nu, og NU, og NU, og NU, og NU, og NU, og pludselig går det op for en at det altid er NU. Sikke en befrielse. griner
Top Svar Citer
#720 - 25/05/2008 21:41 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: serotonin]
jmp
Uregistreret

Befrielse fra hvad?
Top Svar Citer
#722 - 25/05/2008 22:08 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Det ved jeg ikke, men det føles alligevel som en befrielse.

Det kan være det er fordi jeg ikke ved det, at det derfor føles som en befrielse.

Men hvordan kan der være en befrielse hvis der ikke er noget at blive befriet fra?

Det kunne være at frihed er virkeligheden?

Top Svar Citer
#723 - 25/05/2008 22:08 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
Jerry Offline
godt igang
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 161
Indsendt af: jmp
Befrielse fra hvad?


Sådan NU, NU, NU.

Citat:

Noget om Serotonin
og andre neurotransmittere


De systemer i hjernen, der bruger serotonin, har at gøre med ting som hukommelse, sindstilstand (depression), sex lyst, det interne miljø i hjernevæv m.m. Melatonin, der dannes udfra serotonin, styrer vores søvnrytme. Seretonin har også en funktion i tarmsystemet og ved allergi-respons.


http://www.aspergerdk.org/serotonin.htm

Og NU også som funktion i debatsystemet. :fløjter:

Jerry
Top Svar Citer
#724 - 25/05/2008 22:21 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: Jerry]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
griner ;)
Top Svar Citer
#726 - 26/05/2008 09:17 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: Jerry]
jmp
Uregistreret

Og hvad har du så oplevet i går, kære Jerry. Slet intet?
Top Svar Citer
#727 - 26/05/2008 09:18 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: serotonin]
jmp
Uregistreret

Og hvad har du så oplevet i går, kære serotonin. Noget spændende?
Top Svar Citer
#728 - 26/05/2008 09:21 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære jmp

Du skriver:

"Du er lidt pudseløjerlig når du afviser mine ord om nuet. Hvis vi ikke konstant oplevede ville livet da være kedeligt. At erindre sig en oplevelse eller varsomt drømme om en bedre fremtid,forstyrrer heller ikke nuet."

Jeg mener ikke, at jeg har afvist eller nærmere beskrevet givet dig modspil mht dine ord om nuet uden samtidig at have givet en vægtig begrundelse. Jeg har også på et tidspunkt givet udtryk for, at jeg egentlig godt forstår, hvad du mener med dit 'nu', og det er da også en vigtig del af af det at kunne være til stede; at kunne være til stede også i de små øjeblikke.

Alligevel passer det mig fint på en debat at sætte en opposition op over for dette pudseløjerlige 'Nu'. Der er næsten ingen grund til at uddybe det yderligere, jeg kan vel blot henvise til tråden "Selvet og nu'et".

Min tur ind i kornmarkens rytmiske og organiske liv havde intet med Nuet at gøre - tiden stod ikke stille men slog sin vante gang alt i mens jeg i en spontan modtagelighed kroppede med kornet, farverne og lyset ;)


Mvh
Anne


Redigeret af ALH (26/05/2008 09:47)
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#729 - 26/05/2008 09:41 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Jamen så dropper vi da nuet.

Det er meget let.
Top Svar Citer
#732 - 26/05/2008 09:56 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Okay jmp, men at droppe noget har en negativ konnotation, så hvis Nu'et giver dig livsstyrke og energi, skal du da ikke droppe det.

Om lidt får jeg min nummer to eksamensopgave, så jeg må hellere få rettet mit fokus den rigtige vej. I sidste uge var jeg kommet ud på glat is, så jeg håber vitterligt, at jeg denne gang kan trække lidt på "kornmarksvandringen" og lade det bølgende korn inspirere mig smiler

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#733 - 26/05/2008 10:01 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Tanken om nuet er ikke nuet selv, så det er ikke så svært.

Held og lykke med eksamen.
Top Svar Citer
#734 - 26/05/2008 10:19 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Ja ja, jmp, men så drop endelig tanken om nuet og lev i stedet i nuet.

Puha, jeg kan ikke lade være med at dele min glæde over det emne, jeg er kommet op i. Gik hele dagen i går og mærkede energi på dette emne (noget om oldtiden), så nu jubler jeg næsten mere end den aften, jeg gik i kornmarken. I Sidste opgave var jeg bundet på hænder og fødder af vældig fine akademiske discipliner, kunne knap nok formulere mig eller ånde, men nu kan jeg i det mindste være mig selv og lade noget ske.. smiler

God dag herfra.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#735 - 26/05/2008 10:27 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Jamen så giv den gas. Hvis du formulerer dig som du gør på debatten så skal det nok gå godt. Hvis du tilføjer din egen formulering til en allerede hævdvunden tradition er du allerede godt på vej.

Du skal bare ikke tage ved lære af mig og mit forsøg med Maria Magdalene (øv, nu troede jeg ellers jeg kæmpede for kvindesagen)., så kan det gå grueligt galt. smiler
Top Svar Citer
#736 - 26/05/2008 10:42 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Jeg var ved stranden sammen med min søn og hans gode ven Leif, og vi havde det rigtig sjovt. Vi var ude at bade i det kolde vand, og så spillede min søn og jeg beachvolley mod nogle rigtig hardcore beachvolley strandløver, og ja, selvom vi fik tæsk så havde vi det rigtig sjovt. smiler

Vi havde lånt nogle citybikes til Casper min søn og Leif, og så rullede jeg på inliners, og vi kørte afsted i den dejlige sommer varme, og nød virkelig hinandens selskab. Vi spiste vores madpakke nede ved stranden(hvor vi fik lidt klø af beachløverne griner), og vi havde en rigtig rigtig god dag sammen, og ikke mindst havde jeg nogle oplevelser af at "glemme mig selv", hvilket jeg oplever som at glemme tiden, og så blot være fuldkommen bevidst om livets eenhed.

Med hensyn til fortid og fremtid, så har min søn og jeg en fortid sammen, og vi har også en fremtid sammen, men det eksistere jo kun som en erindring og en forestilling. Når jeg er sammen med min søn så virker det "lettere" for mig at kunne se ham og være sammen med ham uden det filter af erindring og forestilling, end når jeg er sammen med andre mennesker(men jeg arbejder på sagen :)). Og måske er der alligevel en erindring, men denne erindring viser måske at kærligheden ikke er betinget eller begrænset.

Når vi mennesker kan se den dybde vi i sandheden rummer, og ikke begrænser hinanden(og os selv) ved kun at se alt igennem fortidens tanker, så opstår der et rum hvor alt på en måde fremtræder som helt nyt og fuldkommen uskyldigt, og som jeg oplever det, så er kærlighed i virkeligheden det at vi tillader alt liv at være som det er(accept), og på den måde ikke gør livet til noget det ikke er, for livet er der blot for at vi skal dele det med hinanden som kærlighed.

Som Jerry skrev til mig omkring hvad serotonin er, så er vi mennesker ofte begrænset af at vi ser os selv som biologiske væsner, og vi underlægger os så fortiden, for kroppen viser os kun fortiden, og egentligt er det billedet af kroppen inde i sindet som viser os fortiden, for hvis man bevæger sig lidt dybere ned i den struktur som vi kalder liv i fysisk forstand, så er alt liv egentligt altid nyt, for intet er det samme som det var for et øjeblik siden. Det er som om at vi mennesker på en måde oplever et form for stilbillede inde i vores sind, hvor vi ikke kan se at alt i hvert et øjeblik altid er nyt. Men det er nok fordi vi begrænser os selv til kun at se overfladen og ikke helheden.

Hvad har du oplevet kære jmp?

Kærligst Jan.



Top Svar Citer
#737 - 26/05/2008 10:52 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: serotonin]
jmp
Uregistreret

Uha. Magtkamp på arbejdspladsen, hvor der er en person i lederposition, der gerne vil tryne mig. Selvom man forstår sig selv bliver man alligevel nødt til at forholde sig til det liv som foregår blandt andre mennesker. Hvad skal man så gøre?

Er livet ikke spændende?
Top Svar Citer
#738 - 26/05/2008 11:01 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Jo, livet er "sgu" spændende, så bare gi den gas jmp.

Enten ser vi det vi møder af modstand som en udfordring, og en mulighed til udvikling, eller også ser vi det som et problem, og ja, så er det vi bekymre os og beklager os. smiler

Top Svar Citer
#916 - 12/06/2008 12:31 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

Gud er åbenbaret som verdens stof og liv. Det er Ånden, som får kornet til at modnes, og som forvandler det til dit kød, som din krop er lavet af.

Og når vi spiser af jordens korn, urter og frugter - dvs. når vi spiser uden at tage liv - får vi liv og lægedom for krop og sjæl. For ligesom vi har vist barmhjertighed mod dem, som er givet i vores hænder, vil Gud vise barmhjertighed mod os.

Gud er i os og overalt omkring os. I Ham lever vi og rører os, og Han er skjult i os - altid som potentiale, men Han åbenbares i et rent hjerte; for Gud er kærlighed.



Redigeret af Thomas (12/06/2008 12:33)
Top Svar Citer
#918 - 12/06/2008 12:58 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Thomas

Tak for gode og åndrige (og vegetariske) ord.

Jeg må tilstå, at jeg ikke er speciel panteistisk orienteret; ser ikke på verden, som Gud er i alt eller er ét med naturen, men et eller andet sted rammer du alligevel noget, idet naturen bærer Guds energi - Guds liv der åbenbares i det organiske - i sig; og netop derfor skal vi vise alt levende barmhjertighed.

Når jeg sidder med nogle, der f.eks. spiser en pizza med dyr på (som jeg kom til at sige en dag), dømmer jeg dem ikke, fordi det for mange er naturligt at spise kød - og det må jeg som menneske respektere. Jeg kan derimod ikke respektere misrøgt mod dyr så vel som for mennesker, man har et ansvar for.

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#921 - 12/06/2008 13:18 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Thomas.

Hvad i alverden har givet dig den idé, at planter ikke er levende væsener? De adskiller sig ganske vist fra os i at de ikke har et centralnervesystem, men det er der masser af animalske livsformer, der heller ikke har.

Planter er skam lige så levende som vi er, og måske endda mere levende. I livslængde slår planter animalsk liv med noget nær 1000 gange, og modsat animalsk liv er de fleste planter ikke afhængige af at æde andre livsformer. De lever af solens lys og uorganiske stoffer, så de er snarere "guds børn" end os, der allesammen lever på rovdyrvis.

Ak ja, med troen som redskab kan man bilde mennesker meget ind. griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

.
Top Svar Citer
#922 - 12/06/2008 13:27 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ole bjørn]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Jeg er enig i, at planter er levende; de har deres organiske liv. Derfor kan jeg også stå i decembermåned, kort før juleaften, og føle en lille mismod over alle de grantræer, der fældes for derefter at blive slæbt indenfor indtil granene begynder at gå til. I har vel læst HC Andersens lille eventyr om Grantræet?

Men der er nu en gang en forskel på det liv, der udvikler sig i en plante, i et dyr og et i menneske. Mange dyr er rimelig udviklede, og man kan følge det i dets instinkter, rytmer og egen sjælelige personlighed.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#926 - 12/06/2008 17:05 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
Thomas
Uregistreret

Guds Ånd åbenbares i og som verdens liv. Kornet, der vokser og modnes. Knægten, der får lange lemmer. Latteren, der giver ekko i baggården. Men Gud er mere end dette. For der er Jorden og Himlen, det synlige og det usynlige. Og som det er i Himlen, sådan vil det blive åbenbaret på Jorden - for verdens frelses skyld.

De kloge hoveder ville sige, at Gud er immanent og transcendent. Men jeg er træt af kloge hoveder, der snor skægget om fingeren, mens de kæler for deres ord; om de nu også fænger den akademiske verdens nysgerrighed.
Så hellere Pippi, der det ene øjeblik sidder og kigger, stille, drømmende. Og det næste serverer sodavand for Tommy og Annika... nå nej, det var ikke hende - det var træet, hvori sodavandene gror! For Pippi har lært at give i det skjulte... ikke at blæse i basun.

Er det naturligt for mennesket at spise dyr? Det er i hvert fald blevet en unødvendig vane. Det er faktisk sundere at være vegetar. Der er bl.a. langt færre kræfttilfælde blandt vegetarer. Det er egentlig ikke underligt, at det er sundere at være vegetar. For som man sår, således skal man høste.

Men vi kan ikke dømme kødæderne. Ej heller fordømme dem. For hvem er fejlfri?!

Vi bør ikke råbe: "Dit forbandede menneske - gid du må fyldes af pest og bylder!".

Men vi kan sige: "Fat medlidenhed - ikke blot mod hinanden, men mod alle Guds væsener. Gør ikke bugen til jeres Gud for så at ofre jordens uskyldige væsener til denne Gud. Men besind jer hellere på at ofre jeres egen kødelige natur".

For vi har ikke ret til at forbande eller dømme. Og vi bør fjerne bjælken i eget øje. Men har vi ikke både ret og pligt til at beskytte de undertrykte og svage?


Redigeret af Thomas (12/06/2008 17:06)
Top Svar Citer
#927 - 12/06/2008 17:30 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
jmp
Uregistreret

Matthæus 7. kapitel er meget smukt og fuldstændig afrundet.

Selv HansKrist, denne ærkekristne, indrømmer at det er svært at leve op til.

Han må tage sig sammen og i det mindste prøve.
Top Svar Citer
#928 - 12/06/2008 18:14 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Thomas.

For at blive i din egen stil - hvis ikke det havde været Vorherres mening, at vi skulle spise kød, hvorfor har han så skabt os med en lang række enzymer, hvis eneste funktion er at at nedbryde animalsk føde?

Vorherre selv foretrak jo kød, så derfor så han med velvilje på Abels kødoffer og afviste Kains vegetariske servering. Jesus og hans disciple spiste også en hel del fisk, og serverede fisk for en større skare på bjerget.

Vore nærmeste slægtninge i dyreriget er ligesom vi, omnivore, d.v.s. til både animalsk og vegetarisk føde. Den animalske føde er desuden meget mere koncentreret, så det levner os mere tid til andre sysler som f.eks. at dyrke religion. De fleste planteædere må bruge det meste af tiden på at æde, mens løverne f.eks. sagtens kan nøjes med at æde en gang eller to om ugen.

Men derfor skal vi jo ikke fordømme vegetarerne. Hvis de vil nøjes med halvdelen af Guds gaver til menneskene, er det deres egen sag. Gud tilgiver dem nok deres utaknemlighed. griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

.


Top Svar Citer
#929 - 12/06/2008 18:56 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ole bjørn]
jmp
Uregistreret

Det kaldes evolution, Ole Bjørn.

Før var det nødvendigt at spise kød for at overleve. Men når mennesket når ud over dyrestadiet indser de at ethvet dyr også er en sjæl samt at det ikke længere er nødvendigt at spise kød for at overleve.

Det kaldes evolution, Ole Bjørn.

Menneskelig udvikling.
Top Svar Citer
#930 - 12/06/2008 19:04 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
serotonin Offline
godt igang
Registeret: 07/04/2008
Indlæg: 416
Ja, tænk at vi udvikler os.

Men vores udvikling er altid åndelig, og det kan være svært for mange mennesker at acceptere.

Egoet hader sådan noget sludder. griner
Top Svar Citer
#931 - 12/06/2008 19:32 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære jmp.

Jeg kan forstå på dig, at du så mener, at kikuyuerne i Kenya er højere udviklede end masaierne, og at danske vegetarer er højere udviklede end grønlændere. Det var da en interessant raceteori.

Jeg er nu ikke sikker på, at antropologer eller genforskere vil godtage den. Jeg er faktisk sikker på, at det vil de under ingen omstændigheder.

Men det får vore efterkommere jo at se om mange millioner år. Så lang tid vil det nemlig tage for evolutionen at ændre vores fordøjelsessystem til udelukkende vegetarisk føde.

Hvor trækker du iøvrigt grænsen mellem dyr med sjæl og animalske organismer uden sjæl? griner

Mvh

Ole Bjørn ;)

P.S. Dinosaurerne havde 130 millioner år til at udvikle sig i. De udviklede sig dog ikke til vegetarer allesammen, og deres efterkommere, rovfugle, krokodiller og slanger har heller ikke i de følgende 60 millioner år udviklet sig til vegetarer, så du må have lidt tålmodighed. griner



Top Svar Citer
#970 - 13/06/2008 12:18 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

At blive vegetar bør følge af et hjertets argument. Elsk dyrene. De er levende og har evnen til at føle smerte og glæde, være syge eller raske, leve i deres rette element eller i fangenskab med udsigten til at dø uden anden grund end menneskets begær.

Desværre vil nogle forsvare deres kødspiseri med noget i stil med: "Jamen planterne og træerne er da også levende - må vi så ikke pløje marken eller spise æbler?". Men mon ikke at der er forskel på, hvordan koen, hesten, grisen, fåret, gåsen, kyllingen og anden lider... i forhold til bananens, æblets, gulerodens og vindruens 'kvaler'?
Mon ikke at de fleste vil være enige i, at der er en forskel på at skære en kartoffel i både eller fodre gåsen med et jernrør, til den er ved at revne, så vi kan få foie gras?

Andre vil forsvare deres kødspiseri med nogle myter omkring 'kødets nødvendighed'. Sandheden er dog, at det er sundere at leve vegetarisk.

Men igen: Der bør være tale om hjertets argument. Gør det for dyrenes skyld. Gør det i kærlighed. Søg først Guds rige, så skal alt det andet gives i tilgift.

http://www.petatv.com/veg.html

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=196933825


Redigeret af Thomas (13/06/2008 12:34)
Top Svar Citer
#971 - 13/06/2008 13:34 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Kære Thomas.

Sandheden er ikke, som du udlægger den. Sandheden er, at vores ideelle føde er overvejende vegetarisk men med et tilskud af animalske proteiner og fedtstoffer.

De færre kræfttilfælde blandt vegetarer skyldes ikke den vegetariske kost men det faktum, at vegetarer normalt er langt mere fokuserede på sundhed og økologi end den almindelige borger, som spiser en hel del junkfood og produkter fyldt med tilsætningsstoffer.

At du fokuserer på dyrplageri og gør vores kost til genstand for tåbelige moralske vurderinger tjener dig ikke til ære. Naturen er mindst lige så grusom som menneskers behandling af dyr.

Chimpanser jager mindre aber og river lemmerne af dem og spiser dem rå. Spækhuggere spiller bold med sælunger inden de æder dem. Katte leger en blodig leg med mus inden de tager sig sammen til at dræbe dem. Faktisk er menneskene de eneste som viser hensyn mod deres byttedyr, så det er ikke rimeligt at bruge undtagelserne som eksempel.

Man mærker tydeligt, at det er din specielle religiøse indstilling, baseret på vegetaren og afholdsfanatikeren Ousely's hjemmestrikkede evangelium, der præger din opfattelse, men for os, der lever naturligt og så vidt muligt økologisk, er der hverken moralske eller sundhedsmæssige gevinster ved at blive vegetar.

Jeg kan iøvrigt betro dig, at blandt mine venner er Danmarks internationalt mest ansete kostekspert, uddannet af Paavo Airola og rådgiver i etnomedicin for WHO og desuden selv overvejende vegetar af stofskiftemæssige årsager. Hun kunne ikke drømme om at sætte en grønlænder eller en masai på en vegetarisk diæt. De ville sandsynligvis blive syge af det.

Den bedste kost er en varieret kost af både vegetarisk og animalsk føde, men den skal helst være individuelt tilpasset det enkelte menneskes enzymproduktion og behov for sporstoffer og vitaminer.

Selv har jeg da gennemført at leve i seks måneder udelukkende af animalsk føde, og jeg struttede af sundhed, så du skal ikke bilde nogen ind, at det er usundt. *)

Bortset fra det, så reagerer planter både på sygdom og angreb på måder, der er parallele til pattedyrs reaktioner. De trækker sig tilbage fra hede, de kan få feber, og nogle går vækstmæssigt i dvale i vinterhalvåret selv om man flytter dem til områder, hvor det ikke er nødvendigt.

At planter også kan sanse er ingen ukendt egenskab. Hvad vi ikke ved er derimod, om deres stræben eller tilbagetrækning ligesom hos os er forbundet med reaktioner på en følelse af lyst eller ulyst. Noget styrer i hvert fald deres reaktioner på en tilsvarende måde.

Mvh

Ole Bjørn ;)


*) Det var de første seks måneder af mit liv. griner

.
Top Svar Citer
#973 - 13/06/2008 14:29 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

Det, som vegetarer bør være opmærksomme på, er at få vitaminet b12. Ud over dette er der mange myter.

De færre kræfttilfælde blandt vegetarer skyldes bl.a., at de er mere opmærksomme på at leve sundt. F.eks. findes der også færre rygere blandt vegetarer. Derudover er kød også kræftfremkaldende. Men der er også andre grunde, som f.eks. vores fordøjelsessystem; vores tarme har det bedst med vegetarisk kost, bl.a. pga. deres længde.

At dyr til tider behandler andre dyr grusomt er ikke et argument for, at vi mennesker kan tillade os det samme, da vi har et valg. Mit kald gælder enhver, der ønsker at vælge kærlighedens vej.

Selve indstillingen til at være vegetar bør tage udgangspunkt i kærlighed - elsk hinanden og alle Guds skabninger.

Om nogen vil forestille sig, at et æble har en bevidsthed, så tror jeg næppe, at de selv samme mennesker vil påstå, at æblets bevidsthedsniveau og dets evne til at lide eller føle glæde nærmer sig en grissebasses.

I øvrigt: Vi kan ikke leve uden at slå ihjel. Vælger vi rejerne fra og pløjer i stedet marken, så hugger vi løs i regnormene.

Hvad vi derfor kan gøre er at reducere smerte og lidelse mest muligt. Gør det i kærlighedens navn. Søg først Guds rige, så skal alt det andet gives dig i tilgift.


http://www.petatv.com/veg.html

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=196933825
Top Svar Citer
#974 - 13/06/2008 21:33 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Thomas

Kender du Anima? http://anima.dk/

Jeg synes, det er fint at sige, at selve vegetar-indstillingen bør tage udgangspunkt i kærlighed, for så undgår man at strides om, hvad der er det mest naturlige at spise, og hvem der har ret. For nogle mennesker har måske brug for kød af fysiologiske årsager, men det er jo heller ikke det, der er pointen; det er vel netop bevidstheden om, hvad det er, vi putter i vores krop og gør ved vores verden. Her er Ole Bjørn og rigtig mange andre så en anden holdning end du og jeg.

Når folk spørger mig, hvordan og hvorfor jeg blev vegetar, står jeg altid lige et øjeblik og tager så en dyb indånding, for hvad tænker folk, når jeg siger, at det kom ligesom bare af sig selv? Jamen, det er jo sådan, det er. Kort tid efter at være kommet i kontakt med den aller første del af mit liv, hvor det eneste jeg kunne gøre var at male og skrive digte, hvilket blev til sjælelige udtryk for tro i form af kærlighed og kors (hvilket var en ny "verden"), blev det lige så naturligt og veltrængt at justere mine spisevaner. Jeg elskede at stå der i helsebutikken og købe deres risbøffer, grøntsagssafter og andet sundt. På en aller anden måde kom det bare, at jeg ikke havde brug for at spise kød, så det stoppede jeg med og søgte andre proteinkilder. Det var ligesom at male et spontant billede, det flyder bare - ikke følelsesfrit/smertefrit - og når man kigger det efter, ser man pludselig, at det fortæller noget helt essentielt. Jeg havde ikke en gang en Bibel på det tidspunkt (eller religiøse anvisninger), fulgte blot den vej, der lå lige for fødderne. Der gik heller ikke langt tid, før jeg holdt med at drikke alkohol, røget har jeg aldrig (andet end det der nu foregik under fuldskabens lange nætter), og jeg har siden denne vending aldrig spist kød andet end fisk (som for mig er nødvendigt). Det var dog først nogle år senere, jeg kunne mærke, at jeg måtte tage afstand fra kødproduktionen og produkter, der har været testet på dyr. Sidstnævnte viste sig at være mere kompliceret end som så.. Jeg kender et par jævnaldrende ateister, som har akkurat den samme holdning uden at have søgt Guds rige, for det tror de ikke på.

Når jeg tænker tilbage på mine år dér, bliver jeg altid meget taknemmelig, selvom de måske på mange måder var hulens bøvlede. Men efter mine nye kostvaner, slap jeg faktisk af med nogle af mine allergiske reaktioner. De kom så igen efter et par års ophold i en kolonihave, der ikke just kan siges at have været renlig. Men der er jo ingen tvivl om, at kosten har en indvirkning på, hvordan vi har det.

Hvad der er videnskabeligt undersøgt, holder jeg mig her fra, for formålet med mit indlæg er netop at give et bud på, hvordan det kan gå til, at en kødspiser bliver vegetar.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#980 - 14/06/2008 00:36 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Thomas

Prøv WSPA!

http://www.wspa.dk/index-2.html
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#981 - 14/06/2008 00:45 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ole bjørn]
jmp
Uregistreret

Jeg trækker grænsen der hvor jeg forlanger at de dyr vi spiser behandles ordentligt mens de lever. Det er det mindste vi kan gøre, men det gør vi ikke fordi vores forhold til dyr er det samme som vores forhold til andre mennesker - vi elsker dem ikke.
Top Svar Citer
#986 - 14/06/2008 12:32 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Indsendt af: ALH

Min tur ind i kornmarkens rytmiske og organiske liv havde intet med Nuet at gøre - tiden stod ikke stille men slog sin vante gang alt i mens jeg i en spontan modtagelighed kroppede med kornet, farverne og lyset ;)




Jamen, så lad os dog få troens ord på som plejer at kunne få selv en Hanskrist op af stolen (lige på nær, når der er fodbold): Ja, jeg kroppede så sandelig med Gud.

Og Gud hører jo netop ikke Nu'et til men derimod tiden og rummet, som vi hele tiden befinder os i.

Citatet vidner endvidere om det forunderlige ved troens væsen, der er organisk: et frø der får lov til at spire og folde sig ud. Et hjerte der får ben at gå med. Et ord der står fæstnet på sine rødder. En vind der blæser hvorhen den vil.

Guds Ånd er alt andet end en fritsvævende tanke og hovedet på alle kristelige kirker: Guds Ånd bliver vores virkelighed, når vi stemmer i og kropper med tilværelsens mange (gud)givne relationer. Først der bliver troen mere end blot en forestilling, for så levende, som vi er, er vores eksistens altid indfældet i det organiske liv; vores essens.


Mvh
Anne - hjælp mig, min Gud smiler
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#989 - 14/06/2008 14:34 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Ikke korrekt.

Jeg synes nok, at jeg, siden jeg begyndte at deltage i disse debatter har skullet stå til ansvar for andres fortolkninger af hvad jeg siger.

Det er ikke særlig svært at forstå at nuet er det eneste der er, tankemæssigt set, men det som er nu er os selv og vores forhold til omverdenen. Kun ved rent faktisk at være opmærksomme på vores egen bevægelse forstår vi sandheden om os selv.

Al vores lidelse og smerte er et resultat af vore ønsker og begær som igen er en flugt fra den tilstand vi virkelig befinder os i. Lykke og glæde er møntens ene side og smerte og frygt er resultatet af at vi altid søger nydelsen i en eller anden underfundig form.

Når vi er opmærksomme på os selv, og det kan vi kun være i forbindelse med omverdenen, ved at leve vores liv, så lærer vi os selv at kende. Så forstår vi os selv, ser os selv som vi er, hvilket vi kun kan i forbindelse med omverdenen fordi vi eksisterer i et samspil med den. (Det som er, betegner ikke en stilstand, det vi er, er i konstant bevægelse).

Men vi kan ikke forstå os selv fordi vi deler alting op i rigtigt og forkert, i synd og frelse, i fordømmelse og tilgivelse. Når man tilgiver, så synder man. Udover modsætningen fordømmelse/tilgivelse er usentimantalitetens klare blik som kun ser sandheden om det som er.

Når vi forstår os selv, bliver vi stille på en naturlig måde og vi bliver i stand til at skelne mellem tanke og virkelighed, hvilket ikke er ensbetydende med at vi ophører med at eksistere. Vi er stadig livets konstante bevægelse.

Men denne stilhed kan ikke beskrives med ord. Den opstår kun når man forstår sig selv og så er den ikke en idé, en tanke, en drøm.

Derfor kan man kun møde Sandheden hvis man går gennem den dør som er forståelsen af èn selv. Og derfor kan en anden aldrig gøre andet end at henvise til denne dør.

Man kan kun selv gå igennem den til den anden side.

Eller sagt på en anden måde, man kan kun selv leve sit liv, kun selv forstå.

Djævelen er legio, Gud er alene.

Hav, det godt, Anne. Jeg sagde jo engang til dig at det er meget svært. Men det er ikke svært at leve, man skal bare give los.

Som regel finder hjertet den rette vej helt af sig selv.
Top Svar Citer
#992 - 14/06/2008 17:10 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej jmp

"Ikke korrekt.

Jeg synes nok, at jeg, siden jeg begyndte at deltage i disse debatter har skullet stå til ansvar for andres fortolkninger af hvad jeg siger."

- Mit indlæg ovenfor var ikke møntet på dig og tolker heller ikke dig. Så der tager du fejl blinker Det var blot en indskydelse, fordi Thomas forleden dag tog tråden op og derved fristede mig til at give mere frit løb for troens ånd. Ligeledes med dig, måske ikke troens ånd, men du kommer da med et meget fint bud på det at forstå sig selv. Der er flere ting, jeg er enig i (enig eller uenig kan være en ensidig indstilling, måske jeg bare skal sige, at der er flere ting, som jeg har det på samme måde med), men der er også et par ting, hvor du trækker nogle begreber ind i en religiøs dogmatisk kontekst og derved betoner dem negativt, hvilket du er i din fulde ret til at gøre. Jeg forstår ikke mig selv ud fra denne vinkel (synd/tilgivelse), og når du skriver "Jeg sagde jo engang til dig, at det er meget svært" (ja, det har du sagt før), bliver jeg i tvivl om, hvad du egentlig mener. Jeg har aldrig sagt, at livet er let - eller det at forstå sig selv og sin omverden - er let blinker

Helt enig i denne: "Som regel finder hjertet den rette vej helt af sig selv".


Du må også have det godt.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#993 - 14/06/2008 17:18 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
jmp
Uregistreret

Det er nok fordi det er så svært at forholde sig til beskrivelser. Ultimativt kommer dette at leve sit liv og udfra det at forstå både sig selv, tilværelsen og andre mennesker, ud på, at det er noget man gør rent faktisk. Når man beskriver det, er det ikke det samme som det, rent faktisk at gøre det.

Hver enkelt af os har vores eget liv for hånden og kan beskæftige os med det, det er blandt andet derfor at jeg altid helst vil høre hvilke forestillinger folk selv gør dig i stedet for at forholde mig til et citat fra hvad en eller anden klog mand engang har sagt.

Vi kan godt læse bøger men livet selv er ikke en bog. Og uanset hvor klog man er kan man ikke gøre sig klog på et andet menneskes liv.

Ens eget liv er ens egen værdighed som menneske. Og det er dette vores eget liv som er helligt.
Top Svar Citer
#1002 - 15/06/2008 11:46 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
Thomas
Uregistreret

Når jeg siger, at Gud er åbenbaret som verdens liv, så er det fordi, at Gud er Ånd. Intet liv uden Gud. Intet samspil, ingen udvikling. Men vi lever i en verden, hvor meget interagerer, harmonerer, bliver opretholdt, lever og ånder, bevæger og bevæges - alt sammen for at vi sjæle kan iklædes kødet og lære kærligheden at kende. Kærligheden, som opleves, når man giver den, ikke når man kræver den.

Var Gud et væsen, kunne man spørge: HVOR er Gud? Eller HVEM er Gud? Er træerne og naturen Gud? Er det solen, som er Gud? Er det vores følelser, som er Gud? Er Gud i en fjern galakse? I en anden dimension?

Men Gud er Ånd - ikke en ånd, men ånd. Derfor kan Gud ikke reduceres til det ene eller det andet. Nogle tror måske, at Gud er naturen... og så tilbeder de den. Andre tror noget andet... de søger en form at tilbede - gerne noget, der virker skønt eller magtfuldt, måske.

Men med Gud som Ånd - ikke som et væsen her eller dér - må dette billede fordampe. Da åbenbares skaberen som verdens stof og liv, og samtidig må det erkende, at Gud er den usynlige bevæger af alt dette. Gud er i alt, og vi er i Gud. Eller: Gud åbenbares som verdens stof og liv, og i hver og en af os, som holder fast i Jesu ord - for hans ord er ÅND og liv, og han vidner direkte om Gud - kan Gud åbenbares og forkyndes.

Sproget er begrænset, og derfor bruger vi ord som 'i' og 'over', og det er som regel også fint nok. Men kobler vi Gud til som et væsen, så bliver det pludseligt for begrænsende. Så bliver det sort/hvidt med nogle, som tilbeder naturen som Gud, mens andre vælger Gud fra lige dér og snarere accepterer Gud som noget abstrakt - eller som noget helt tredje. Med det i baghovedet vil jeg vove følgende:

Himlen og Jorden. Det usynlige og det synlige. Gud er Ånd, og verden er Hans krop.
Top Svar Citer
#1003 - 15/06/2008 12:14 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Kære Thomas

Tak for at du skrev ordene. Det er ikke muligt for mig at kommentere dem, men nogle gange skal vi vel også have lov til at udtrykke vores tro uden en masse teologiske korrektioner.

Du afslutter dit indlæg med følgende:

"Himlen og Jorden. Det usynlige og det synlige. Gud er Ånd, og verden er Hans krop."

- Det er meget smukt men også noget metafysisk og metaforisk - og dog siger det noget om den virkelighed, som vi alle er en del af, og som er svær at beskrive med ord. Hvis ikke du allerede ved det, så har teologen McFague netop postuleret noget lignende i "Models of God", hvor hun gør op med den monarkiske model, der netop sætter Gud ind i en mere statisk model med Gud som den autoritære konge over sit kongerige, hvorved Guds væren ikke forbindes med verden (jorden). Ifølge Mcfague relaterer Gud til vores verden som vi til vore kroppe. Med andre ord er verden Guds krop, hvormed krop og ånd er et sammenhængende hele; er pulsslag af energi. På den måde står vi mennesker med et stort ansvar for Guds krop, og en afvisning af dette er metaforisk set en synd. Verden som krop må elskes, skriver McFague. Herefter fortsætter hun med et kapitel om Gud som moder, elsker og ven. Men dette er ikke en del af mit pensum, så jeg vil stoppe her blinker

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#1008 - 15/06/2008 15:12 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Anne.

Jeg læste lige dit svar til Thomas, og blev lidt i tvivl om hvad I/du egentligt mener når i siger verden, er det jeres egen lille verden eller relaterer det til jorden som verden ?, fordi det kan vel ikke være hele universet I/du betegner som verden, vi lever jo i hver vores egen lille verden, kan man sige, eller hele verden er på den anden ende, I/du lever måske mere i en guds verden, altså i en anden verden end vi ateister lever i.

Nogle bliver jo beskyldt for at leve i en helt anden verden, nærmest en forkert verden.

Jeg ser også du mener at gud kun eksisterer i jord "verdenen", der er han nok ikke så begejstret for at høre,nu han mener at have skabt det hele, ihverfald iflg. de menneskeskabte skrøner gt og nt.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#1010 - 15/06/2008 21:04 Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej treram

Jeg har lidt svært ved at spore mig ind på dit indlæg, idet jeg ikke mener at have skrevet eksplicit om det, du henviser til i mit indlæg til Thomas. Jeg referede til Sally McFague, der er en interessant teolog, hvad angår skabelsestroen og pudsigt nok, har hun i "Models of God" skrevet akkurat samme formulering som Thomas anvendte i dag: "Verden som Guds krop" (Og Thomas er ellers ikke begejstret for teologi/teologer og andet kristen fims (læs: tænkning) :)). Jeg er glad for Thomas' indlæg, fordi vi for første gang kan udveksle i stedet for kun at strides, for et eller andet sted har vi jo troen, som ikke nødvendigvis er identisk med teologien på samme måde, som man kan forholde sig til et andet menneske uden, at det nødvendigivs er identisk med psykologiske fagbegreber. Teologien og psykologien beskæftiger sig med Gud og mennesket.

Jeg forstår 'verden' som et begreb både for vores jord og for universet. Men "hver vores verden" er ikke et udtryk for det samme. Det må næsten rumme en mere subjektiv vurdering - hvad sker der f.eks. i "din verden" i dag?

Om Gud kun eksisterer i "jord verdenen", har jeg vist ikke skrevet noget om. Men jeg fremhæver oftest Gud som den Guds Ånd i Jesus Kristus, der er Gud-med-os-midt-i-denne-verden, og med "denne verden" mener jeg den verden, vi som mennesker eksisterer i. Det er også den verden, som Jesu ord, gerning, død og opstandelse "figurerer" i.

Må holde her, der er noget om Faderhuset og deres ideologi, der opfordrer til streng opdragelse af deres børn i tv-avisen. Det er simpelthen så langt ude, hallo!! Godt det bliver afsløret.

mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk