annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 437 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark

Kære Thomas.

Sandheden er ikke, som du udlægger den. Sandheden er, at vores ideelle føde er overvejende vegetarisk men med et tilskud af animalske proteiner og fedtstoffer.

De færre kræfttilfælde blandt vegetarer skyldes ikke den vegetariske kost men det faktum, at vegetarer normalt er langt mere fokuserede på sundhed og økologi end den almindelige borger, som spiser en hel del junkfood og produkter fyldt med tilsætningsstoffer.

At du fokuserer på dyrplageri og gør vores kost til genstand for tåbelige moralske vurderinger tjener dig ikke til ære. Naturen er mindst lige så grusom som menneskers behandling af dyr.

Chimpanser jager mindre aber og river lemmerne af dem og spiser dem rå. Spækhuggere spiller bold med sælunger inden de æder dem. Katte leger en blodig leg med mus inden de tager sig sammen til at dræbe dem. Faktisk er menneskene de eneste som viser hensyn mod deres byttedyr, så det er ikke rimeligt at bruge undtagelserne som eksempel.

Man mærker tydeligt, at det er din specielle religiøse indstilling, baseret på vegetaren og afholdsfanatikeren Ousely's hjemmestrikkede evangelium, der præger din opfattelse, men for os, der lever naturligt og så vidt muligt økologisk, er der hverken moralske eller sundhedsmæssige gevinster ved at blive vegetar.

Jeg kan iøvrigt betro dig, at blandt mine venner er Danmarks internationalt mest ansete kostekspert, uddannet af Paavo Airola og rådgiver i etnomedicin for WHO og desuden selv overvejende vegetar af stofskiftemæssige årsager. Hun kunne ikke drømme om at sætte en grønlænder eller en masai på en vegetarisk diæt. De ville sandsynligvis blive syge af det.

Den bedste kost er en varieret kost af både vegetarisk og animalsk føde, men den skal helst være individuelt tilpasset det enkelte menneskes enzymproduktion og behov for sporstoffer og vitaminer.

Selv har jeg da gennemført at leve i seks måneder udelukkende af animalsk føde, og jeg struttede af sundhed, så du skal ikke bilde nogen ind, at det er usundt. *)

Bortset fra det, så reagerer planter både på sygdom og angreb på måder, der er parallele til pattedyrs reaktioner. De trækker sig tilbage fra hede, de kan få feber, og nogle går vækstmæssigt i dvale i vinterhalvåret selv om man flytter dem til områder, hvor det ikke er nødvendigt.

At planter også kan sanse er ingen ukendt egenskab. Hvad vi ikke ved er derimod, om deres stræben eller tilbagetrækning ligesom hos os er forbundet med reaktioner på en følelse af lyst eller ulyst. Noget styrer i hvert fald deres reaktioner på en tilsvarende måde.

Mvh

Ole Bjørn ;)


*) Det var de første seks måneder af mit liv. griner

.
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 16:10
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Danske badmintonkvinder åbner Uber Cup ..
27/04/2024 15:24
Svensk politi siger, at de besøgende ti..
27/04/2024 15:05
Dansk stortalent vinder for tredje gang ..
27/04/2024 13:37
Nyheder fra Religion.dk