annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705206
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383701
Et andet syn 1992932
Åndelig Føde 1529625
Jesu ord 1524671
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 472 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: : Der skete noget i mødet med en kornmark

Hej Thomas

Kender du Anima? http://anima.dk/

Jeg synes, det er fint at sige, at selve vegetar-indstillingen bør tage udgangspunkt i kærlighed, for så undgår man at strides om, hvad der er det mest naturlige at spise, og hvem der har ret. For nogle mennesker har måske brug for kød af fysiologiske årsager, men det er jo heller ikke det, der er pointen; det er vel netop bevidstheden om, hvad det er, vi putter i vores krop og gør ved vores verden. Her er Ole Bjørn og rigtig mange andre så en anden holdning end du og jeg.

Når folk spørger mig, hvordan og hvorfor jeg blev vegetar, står jeg altid lige et øjeblik og tager så en dyb indånding, for hvad tænker folk, når jeg siger, at det kom ligesom bare af sig selv? Jamen, det er jo sådan, det er. Kort tid efter at være kommet i kontakt med den aller første del af mit liv, hvor det eneste jeg kunne gøre var at male og skrive digte, hvilket blev til sjælelige udtryk for tro i form af kærlighed og kors (hvilket var en ny "verden"), blev det lige så naturligt og veltrængt at justere mine spisevaner. Jeg elskede at stå der i helsebutikken og købe deres risbøffer, grøntsagssafter og andet sundt. På en aller anden måde kom det bare, at jeg ikke havde brug for at spise kød, så det stoppede jeg med og søgte andre proteinkilder. Det var ligesom at male et spontant billede, det flyder bare - ikke følelsesfrit/smertefrit - og når man kigger det efter, ser man pludselig, at det fortæller noget helt essentielt. Jeg havde ikke en gang en Bibel på det tidspunkt (eller religiøse anvisninger), fulgte blot den vej, der lå lige for fødderne. Der gik heller ikke langt tid, før jeg holdt med at drikke alkohol, røget har jeg aldrig (andet end det der nu foregik under fuldskabens lange nætter), og jeg har siden denne vending aldrig spist kød andet end fisk (som for mig er nødvendigt). Det var dog først nogle år senere, jeg kunne mærke, at jeg måtte tage afstand fra kødproduktionen og produkter, der har været testet på dyr. Sidstnævnte viste sig at være mere kompliceret end som så.. Jeg kender et par jævnaldrende ateister, som har akkurat den samme holdning uden at have søgt Guds rige, for det tror de ikke på.

Når jeg tænker tilbage på mine år dér, bliver jeg altid meget taknemmelig, selvom de måske på mange måder var hulens bøvlede. Men efter mine nye kostvaner, slap jeg faktisk af med nogle af mine allergiske reaktioner. De kom så igen efter et par års ophold i en kolonihave, der ikke just kan siges at have været renlig. Men der er jo ingen tvivl om, at kosten har en indvirkning på, hvordan vi har det.

Hvad der er videnskabeligt undersøgt, holder jeg mig her fra, for formålet med mit indlæg er netop at give et bud på, hvordan det kan gå til, at en kødspiser bliver vegetar.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
20 soldater dræbt i Cambodja ved eksplo..
27/04/2024 15:51
Støttedemonstration vil have Spaniens p..
27/04/2024 15:26
Nyheder fra Religion.dk