annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 23 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 22 23 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6936 - 27/04/2009 21:53 Re: Sandheden [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej treram

Citat:
Een ting der forundrer mig meget, nu husker jeg ikke lige om vi har debatteret det før, men hvorfor katten tror jøderne ikke på at en Jesus har levet og udført alt det han får "skyld" for, de må jo have været de nærmeste på den tid til at se ham i "action".


Ja, hvorfor katten tror alle ikke bare på Jesus? Jeg ved det simpelthen ikke.

Nu var der så rent faktisk, hvis vi skal holde os til den nytestamentlige overlevering, nogle jøder, der troede på Jesus. Det var dem, der så og hørte, og de troede. Disse - lad os kalde dem de jødekristne - blev muligvis senere hen udelukket af jødiske synagoger, fordi de tilbad og troede noget (Jesus som Guds Søn), der ikke kunne forenes med den jødiske tro. Jødedommen var jo på det tidspunkt ikke bare én gren men mange grupper/trossamfund, hvoriblandt der med Jesus kan siges at have opstået en ny gruppe: de Jesus-troende.

At jøder ikke tror Jesus skyldes vel blot det, at de ikke tror på, at han er Messias: Immanuel (Gud med os).

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#6938 - 27/04/2009 23:33 Re: Sandheden [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Du er selvfølgelig i din gode ret til at have din særlige form for tro.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#6939 - 27/04/2009 23:44 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Min tro er, at jeg tror på Jesus. Alt, hvad han siger, tror jeg på. Og jeg erkender, at han taler, som han hører af Gud - og Gud er kærlighed.

...det er sjældent, at man finder nogen, der tror på Jesus, når han taler sine ord og bud. Og fremhæver man hans ord og bud, så bliver man hurtigt kaldt grimme ting eller får at vide, at man har en "særlig form for tro".

Jesus bad os holde fast i hans ord og bud. Enhver, der holder fast i hans ord og bud, vil aldrig smage døden, sagde han. Og det passer. For han vidner om kærligheden og sandheden, og den ånd er evig.

...men for de fleste er det lettere at erstatte troen med ikoner og salmesang. Det kræver nemlig intet. Hvilken ufattelig ringeagt for Jesus og alt, hvad han har sagt.

Ja, jeg tror på, at det handler om at elske. Kærlighed er det største af alt. Er dette en "særlig form for tro" (som jeg har fået at vide)? - Den er i hvert fald sjælden.
Top Svar Citer
#6940 - 28/04/2009 00:07 Re: Sandheden [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Nej, jeg kan ikke genkende nogen "forargelse" over, at du tog beretningen om Jesus og Peter, der gik på vandet, frem.

Men jeg står da ved, at din udlægning ikke siger mig ret meget.

Du anfører, at det at gå på vandet ikke er det væsentlige, vel dermed antydende, at Jesus måske slet ikke gik på vandet, men at det alene er tro og tvivl, det drejer sig om.

Hvad det sidste angår, så bliver der jo ikke meget tilbage at tro på netop i denne beretning, hvis ikke Jesus - og Peter - faktisk gik på vandet, for hvad er det da, der er baggrunden for spørgsmålet fra Jesus: Hvorfor tvivlede du?

Jeg forstår selvfølgelig godt, at det at gå på vandet kan være en omskrivning - men af hvad?

Dertil kommer, at hvis Jesus Kristus er den anden person i den hellige treenighed/trefoldighed, så er selvfølgelig denne verden og dens naturlove underlagt Gud, hvorfor det for mig er en selvfølge, at Jesus - fuldt ud Gud og fuldt ud menneske - kan gå på vandet, hvis han vil - og kan give Peter den samme mulighed - og som her betinget af Peters tro.

Det er så her, jeg mener at hele denne historie - nu berøvet miraklet - bliver ekstremt lidet troværdig - og da især for en ateist, der ikke tvivler, men som er overbevist om, at Gud ikke eksisterer.

Nu mener jeg jo egentlig slet ikke, at Treram skal overbevises, for hans overbevisning må efter min mening være ligeberettiget med alle andres.

Så din indskydelse: "en kærlig hånd på skulderen", siger mig meget mere - og er langt mere i overensstemmelse med den Jesus Kristus, jeg bilder mig ind at opleve.

Jeg ser, at du ikke forholder dig til udtrykket: "de fattige i ånden".
En lokal præst her smøg sig udenom emnet ved at hævde at det ikke var den originale tekst, men noget der var tilføjet senere.
Men hvis bjergprædikenen ikke kan forstås i vore dage af folkekirkens præster - hvor de jo har eneret til udlægning - så synes jeg nok, at der er noget her, der halter ganske gevaldigt.

Du studerer jo teologi.
Har emnet aldrig været oppe i dit studium?

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/04/2009 00:07)
Top Svar Citer
#6941 - 28/04/2009 07:47 Re: Sandheden [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Anonym.

Jeg forstår din form for religion, selvom jeg ikke er troende overhovedet, du han den rene form for tro uden at behøve et stort statsapparat med kirker, præster, biskopper, der har en form for magt over deres menighed, dette især i den katolske kirke, hvor kirken er meget formuende med aktier i bl.a. våbenproduktion og hvor paven har en mængde af kæmpestore ejendomme til sin rådighed incl.egen "hær".
Her ser man virkelig hvor kirken snylter på sin menighed, med krav om pengegaver og hvor mafiaen nok er en "god" bidragyder-men penge lugter ikke, ihverfald ikke i den katolske verden.

Alt dette kan du ikke acceptere, men kun den enkle "rene" tro om kærlighed, at du har kastet den på en gud er så dit "problem".

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 23 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 22 23 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk