annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 8 af 23 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 22 23 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6942 - 28/04/2009 09:01 Re: Sandheden [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anonym.

Det ser ud for mig, som om du har fået Ikónerne galt i halsen.

Hvad Bibelen siger med ord, siger Ikónerne i symbolske billeder.

Bibelen kræver, at man kender alfabetet, Ikónerne kræver, at man kan tyde de mange symboler - herunder de forskellige farvers symbolværdi.

Hvorfor "læsning" af Ikóner skulle være mindre krævende end læsning af ord, har jeg svært ved at forstå.

Gad vide, om du nogensinde har "læst" en Ikón, som f.eks. Marias bebudelse, Forklarelsen på bjerget, der jo begge også findes i ord i Bibelen - eller den russiske Andrej Rublovs verdensberømte: Den hellige Treenighed, der handler om guddommelig kærlighed - mellem Gud og mennesker og videre til mennesker imellem, som jo er en stor del af det, du vedholdende prædiker.

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (28/04/2009 09:01)
Top Svar Citer
#6943 - 28/04/2009 16:23 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Treram og alle,

Jeg bliver så glad, når nogen kan skelne troen på Jesus (dvs. en tro på hvad han siger!) fra det kirkelige og teologiske og filosofiske hokus-pokus, som er langt lettere at æde for folk flest. - Lettere at æde end kravet om at vende om og blive uselvisk af hjerte!

Forvanskningen af den egentlige tro til ikondyrkelse (dvs. en fornægtelse af Jesus' ord til fordel for en tom persontilbedelse) har samtidig forvandlet "Gud" til et almægtigt væsen. En slags politimand oppe over skyene. En dommer med fin hat. En olding med gråsprængt skæg og store biceps. Det er faktisk perverst for at sige det mildt.

Gud er ikke et væsen, men ånd. Ikke "en" ånd som en lampeånd eller en tåge eller (igen) et væsen. Du kan godt sige en ånd, for ånden er én. Men det skal ikke forstås som i betydningen "et væsen" eller "en person".

Når jeg siger, at Gud er kærlighed, så er det fordi, at én kraft skaber og opretholder alt. Denne er godhed, sandhed og skønhed, som er ét. Er det svært at tro, at alt synligt og usynligt har kærligheden som "byggesten" og "bygmester"? I uselviskheden skal det erkendes.

Vi mennesker har en fri vilje - netop derfor kan vi elske. Netop derfor kan vi sætte andre lige så højt som os selv. Netop derfor kan vi overvinde vores egen kødelige natur og endda gøre godt mod dem, der ringeagter os. ...men vi kan også lade være... Det gør de fleste, og så har vi ikke en særlig "perfekt verden" (men det har nu også et formål!).

Hvis vi ikke havde en fri vilje, ville vi ikke kunne opleve ægte uselviskhed. Vi ville være ligeså lidt uselviske som en robot, der var blevet programmeret på forhånd. Den er ikke ægte uselvisk; den er jo styret! Eller vi ville være ligeså uselviske som stumtjeneren, der bærer vores hatte og frakker - er den uselvisk?

Hvis vi vil kærligheden, må vi selv gøre en indsats. Det går ikke at gøre som de religiøse gør. De eksternaliserer (gør ydre) hele ansvaret ud på "en gud", et meeeget magtfuldt væsen som ifølge deres egne hoveder elsker dem ubetinget og tilgiver dem alt uanset hvad, blot de anråber et navn. Og først når de har bildt sig dette ind, så bilder de sig også ind, at de nu kan elske andre mennesker... Hvilken egoistisk tankegang er dog ikke dette?! Se bare den rækkefølge, som de klynger sig til: 'Mig først, mig først!'.

...sådan et forknyt hjerte - der kræver at være elsket selv først og fremmest - end ikke tangerer kærlighed. Hvordan skulle sådanne hyklere nogensinde kunne opleve kærligheden, når det ikke vil elske sine medmennesker, før det selv føler sig elsket ubetinget af dette meget magtfulde væsen, som bare har at tilgive dem alt - hvis det altså af disse selvsamme hyklere selv skal æres og kaldes for "den sande Gud"?

...det er et forknyt hjerte, der kræver, før det vil give...

- Se bare hvordan de religiøse vender og vrider sig, når Jesus' befalinger nævnes. Åh, hvor ville de ønske, at han kunne holde sin kæft. Bare de dog kunne få lov til at tilbede et billede af ham i fred, synes de at mene. Men han giver bud og befalinger, og gode mennesker fryder sig i disse, mens de mennesker, der har pakket hjertet ind i religion, spræller og spotter, som om at der var hældt syre på dem.

...et åbent, godt og kærligt hjerte forstår det helt naturlige i, at kærlighed opleves ved at elske. Og det kunne aldrig drømme om at kræve et almægtigt væsens ubetingede kærlighed og tilgivelse som en forudsætning for selv at elske. Alene dette krav/denne forestilling lukker jo totalt af for kærligheden! Det knytter hjertet; intet kan slippe ud, intet kan trænge ind!

De religiøse river ansvaret for at lære kærligheden at kende ud af dem selv. De opfinder et over-væsen og placerer så hele ansvaret dér, hos ham. "Værsgo', nu har du bare at elske os, så skal vi se, om vi kan gøre noget til gengæld for vores medmennesker".

Gode mennesker derimod mærker livet VED AT ELSKE. De føler helt naturligt "belønningen" i at elske. For det fylder dem nemlig med fryd at ydmyge sig selv og elske. Og DEN kærlighed, som gror i dem, er mere end en følelse... den har noget dybere over sig... den rækker længere ind end til jordens kerne... længere ind end til det som en fysiker ville finde mest fundamentalt ved en partikel... og den rækker længere ud end universet... Den når en ånd, som skaber og opretholder alt, hvad vi kender til.

...Her begynder forståelsen... Her findes sandheden, som gør fri.
Top Svar Citer
#6944 - 29/04/2009 01:00 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej Arne

Jeg har haft en lang dag, og i dag er jeg faktisk heller ikke hjemme. Men jeg vil gerne følge op på vores debat en af de nærmeste dage, skønt jeg dog har svært ved at forstå, hvad det er du vil med din skepsis ift det, jeg skriver. Ja, jeg kan heller ikke helt følge dig i dit spørgsmål om bjergprædikenen og det, at jeg studerer teologi.

Mvh
Anne
_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#6945 - 29/04/2009 08:55 Re: Sandheden [Re: ALH]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Jeg er ked af, at du opfatter mig som skeptisk i forhold til, hvad du skriver.
Det er ikke sådan, jeg opfatter det.

Det, der optager mig, er dels, hvordan overleveringer i Det Nye Testamente forstås, og dels spørgsmålet om friheden til at tro - herunder også til at tro, at der ikke er nogen Gud.

Her er der jo ret store forskelle blandt danske folkekirkepræster - med Thorkild Grosbøll på den næsten ateistiske ene yderfløj, og andre med alle andre opfattelser, bl.a. den metaforiske - at meget skal forstås "i overført betydning" - men også dem, der mener, at Bibelen skal opfattes helt bogstaveligt.

Folkekirkepræsterne nyder stor frihed på hver deres prædikestol, men de synes ikke særligt interesserede i at gå i dialog med hinanden ("synodeforskrækkelse") - og de er tilsyneladende helt uinteresserede i at gå i dialog med medlemmerne, der jo stort set ikke har mulighed for at komme til orde.

Og imens svinder antallet af folkekirke-medlemmer ganske langsomt - i modsætning til f.eks. i USA, hvor størstedelen af amerikanerne er ganske anderledes aktivt kristne, og hvor næsten halvdelen af dem skifter fra én kristen tro til en anden i omkring 30-års alderen - og hvor der, mig bekendt, ikke er nogen som helst form for hverken statsstøtte eller "statsomklamring" af kirkerne.

Hertil kommer - her i landet - at de passive folkekirkemedlemmer har svært ved at respektere ateisterne - ligesom ateisterne har svært ved at respektere folkekirkemedlemmerne og andre religiøse retninger.

Det er så i denne situation, jeg synes at denne platform - Trosfrihed.dk - der jo i princippet er fordomsfri - kan være hjemsted for en åben debat, hvor alle synspunkter har mulighed for at komme til orde.

Desværre kniber det med, at de forskellige synsvinkler kommer frem.

Vi ser intet til den største minoritetsgruppe, muslimerne.

Vi hører heller intet til den typiske folkekirke-dansker.

De forskellige kristne præster og teologer - med dig som en absolut anerkendelsesværdig undtagelse - deltager heller ikke.

Der er ellers ikke mange steder i Danmark, hvor den fulde trosfrihed, har mulighed for at komme til udtryk.

Det ser ud til, synes jeg, at vi danskere er "faldet i søvn" på de eksistentielle områder, at den dominerende holdning er noget i retning af: Størst mulig materiel nydelse - så længe som muligt.

Og det skal selvfølgelig respekteres - på lige fod med alle andre holdninger smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/04/2009 08:55)
Top Svar Citer
#6946 - 30/04/2009 08:36 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Folkekirken er på mange måder en mærkelig forening, som du siger med at det menige medlem overhovedet intet har at sige, det kan kun lytte.
Men det ser ud til at folk er villige til bare at lytte til de "guddommelige" ord der vælter ud af prædikanterne, ingen anden forening har en så slap medlemsskare, der bare finder sig i alt, uden at gøre oprør, folkekirken er bare en "lytterforening" med envejskommunikation.

Det er min overbevisning af den alm.folkekirkedansker ikke rigtig gider tage stilling til deres medlemsskab, men "laller" afsted, de fleste burde vel være så intelligente at de kan se at de bliver ført bag lyset, for deres egne rigtigt mange penge.

Det er så noget der gælder alle trosretninger, alle har kun envejskommunikation, de vil fandeme ikke have nogen der siger dem imod og de fleste troende er nogle tøsedrenge der ikke skal have sagt noget, de finder sig i alt.
Så hvad er der at respektere??.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 8 af 23 < 1 2 ... 6 7 8 9 10 ... 22 23 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk