annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15658771
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380208
Et andet syn 1989590
Jesu ord 1522457
Åndelig Føde 1514772
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 358 gæster og 22 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 23 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 22 23 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#6925 - 26/04/2009 20:26 Re: Sandheden [Re: ALH]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Anne.

Du har mistet din hund - og det gør jo ondt.
Hvis du ikke havde elsket din hund, ville det ikke gøre ondt, men det tror jeg ikke, du foretrækker.
Den lidelse, du gennemgår nu pga. dit tab, tror jeg, er en del af livets skønhed.

Det er umuligt på grundlag af dine oplysninger at sige, hvad der ramte din hund.
Den var uden tegn på sygdom tre timer forinden, skriver du, men du skriver også noget om flere uger med nedsat syn.
En hjernesvulst kan næppe give så pludselige symptomer, men synsforstyrrelser gennem nogle få uger kunne jo godt tyde på, at et eller andet galt var i gang i hjernen.
Hjerneblødninger og blodpropper i hjernen sætter ret pludseligt dele af hjernen ud af funktionen, fordi hjerneceller ikke overlever selv ret kortvarig iltmangel, men den slags er ret sjældent hos hunde (måske, hvis den var meget gammel).
En tredje mulighed er hjernebetændelse (eller hjernehindebetændelse), der kan give lignende symptomer, og som kan udvikles hurtigt (En bakterie, der har det godt fordobler sig ofte på ca. 20. minutter - det bliver til en milliard i løbet af ca. 11 timer).
Den dyrlæge, der aflivede din hund (hvis det var en dyrlæge) må have set hundens symptomer og er nok den, der bedst kan svare. En obduktion kunne have fortalt endnu mere.

Tak for din omtanke ang. min nye kunstige hofte. Den har det godt, jeg kan ikke mærke, den er kunstig (plastic og titanium), og jeg går igen normalt (imponerende, så dygtige de "knoglesnedkere" er smiler ).
- - -
Du fremhæver næstekærligheden og Helligånden som budskaber fra Jesus.

At opfordres til at elske sin næste var jo også gældende i jødedommen (kan man bl.a. læse i beretningen om den barmhjertige samaritaner), men hvem næsten var, blev jo udvidet (hvor meget skændes bl.a. danske teologer som Søren Krarup og andre jo stadig om trist - og i islam omfatter det også dyr).

Alligevel er opfordingen til at elske Gud, andre mennesker, og sig selv, vel nok det stærkeste og det smukkeste i budskaberne fra Jesus (men det undrer mig, at kærligheden ikke udstrækkes til alt værende - her er buddhismens medfølelse - befriet fra det jeg-centrerede - jo nok mere altomfattende - og i de hinduistiske religioner er det jo karma-idéen, der nærmest overflødiggør behovet for næstekærlighed - på en for mig at se uhyggeligt brutal måde).

Med Helligånden bliver det straks lidt sværere, synes jeg.
Er det den Helligånd, som i oldkirken sammen med Sønnen udgår fra Faderen - eller er det den Helligånd i den romersk katolske - og efterfølgende også i de protestantiske kirker, som udgår både fra Faderen og fra Sønnen (gennemtrumfet af Karl den Store)?
Det er svært for mig at acceptere Karl den Stores version.

Men bortset fra det teologiske roderi, så er for mig ordene fra Jesus om den flygtige og allesteds nærværende ånd både ufattelige og gribende (men kan man ikke fornemme/opleve helligåndens nærvær, så er hån og spot vel lige så nærliggende, som at tegne en vis profet med en bombe i sin turban).

Beretningen om Jesus og Peter, det gik på vandet, tager du frem i forbindelse med spørgsmålet om, hvad Jesus mon ville have sagt til den ikke troende Treram.
Peter kunne gå på vandet, men kom i tvivl - og sank.

Det overbeviser vist ikke Treram - og egentlig heller ikke mig.

Og den Jesus Kristus, jeg bilder mig ind at fornemme, tror jeg snarere ville have medfølelse med et menneske, der kun har naturlovene og tilfældigheder at støtte sig til - og som endda er tilfreds hermed!

Det er jo faktisk en meget ydmyg livsholdning - og jeg tænker på om mon det er sådan noget Jesus berettes at have talt om med udtrykket i bjergprædikenen: De fattige i ånden (som vist alle er enige om i hvert fald ikke betyder: de åndssvage - men hvorefter der vist nok er vild uenighed) smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (26/04/2009 20:27)
Top Svar Citer
#6926 - 26/04/2009 20:33 Re: Sandheden [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, det er vel grundlæggende håbet om en universel kærlighed, du har givet afkald på.

Det kan jeg ikke (bl.a. fordi jeg synes, jeg oplever den), men du imponerer mig med din ydmyghed smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#6927 - 27/04/2009 00:19 Re: Sandheden [Re: treram]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Indlæg: 613
Hej treram

Jeg kom faktisk midt i alvorens stund til at grine af denne:

Citat:
Jeg føler med dig over din vovses bortgang, men forstår ikke hvorfor du også fik aflivet dine venner, var det ikke lidt barsk???.


Ja, vennerne (3-4 stk.) blev selvfølgelig ikke aflivet, de var taget afsted med min hund til dyrlægevagten, da den hverken kunne stå på benene eller ligge ned. Den havde kastet op og øjnene flakkede rundt; højst sandsynligt ifølge dyrlægen en hjerneblødning. Men ikke mere om den.

Citat:
Du henviser som alle andre troende til div. skriftsteder, der skulle bekræfte at han har levet og udtalt dette, men der er trods alt gået mange år inden disse "gudelige ord" blev nedskrevne, og når man tænker på hvordan historier, der fortælles mellem to mennesker til et tredie og fjerde menneske o.s.v., efter en vis tid, slet ikke ligner de oprindelige historier, så må man trods alt være klar over at der kan blive "smykket" endog enormt meget på dem, inden de blev nedskrevne.


Det er ikke rigtig, treram. Jeg bruger aldrig skriftsteder for at ville bekræfte eller bevise, at Jesus har levet. Jeg beskriver, hvorledes jeg mener og tror på, at det ikke er tilfældigt, at så mange omvendte sig og blev Jesus-troende, og at der efterfølgende blev grundlagt diverse menigheder med Jesus Kristus, den korsfæstede og opstandne, som troens grundlag. Det er jo, hvad de forskellige skrifter bevidner: en tro på Jesus Kristus og men ikke mindst en mission, hvor det gjaldt om at sprede budskabet.
Hertil har du ret i, at historierne er blevet fortalt af de efterfølgende generationer samt det, at vi med den autoriserede Bibel kun har de kanoniserede skrifter at forholde os til. Det er ikke historiske verificerbare dokumenter. Af andre skrifter har vi fra de første århundreder f.eks. jødiske eller grækse historieskrivere, og det var, hvad jeg i forrige indlæg pegede på: det at f.eks. brevudvekslinger mellem en kejser og en anden person siger noget om, at der blev set med skeptiske øjne på de første kristne; de blev af romerne anset for værende vantro.
De første kristne grupper (af Jesus-troende) er altså en realitet (noget var hændt, så de troende på Kristus), men dér, hvor vi kan så vores tvivl er ift det, der er bevidnet og bekendtgjort i NT: Fandtes denne Jesus overhovedet, var han født af en jomfru, gik han på vandet, genopstod han etc.? De spørgsmål kan jeg ikke svare dig på, men jeg kan fortælle dig, at jeg tror på, at Jesus var hos os, og hvorvidt han gjorde overnaturlige ting er ikke spørgsmål, der på den måde har en stor betydning.

Godnat.

Mvh
Anne

_________________________
"Med vor blotte holdning til hinanden er vi med til at give hinandens verden skikkelse". (Løgstrup)
Top Svar Citer
#6928 - 27/04/2009 08:51 Re: Sandheden [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

"Det er vel grundlæggende håbet om en universel kærlighed, du har givet afkald på."

Ja hvis den skal styres af det religiøse, vil jeg give afkald, fordi det har jo vist sig at religionerne netop ikke udviser en universel kærlighed, men deler menneskene op i grupper der hver har sin form for "kærlighed" eller nærmere tvangstyring.

Jeg mener at en universel kærlighed kunne blive aktuel, såsnart man fik "slagtet" religionerne, så kunne kærligheden få lov til at udvikle sig og ethvert menneske ville have samme værd.

Lige nu mener de troende de er bedre mennesker end os vantro, som så nok til gengæld mener de ikke er rigtig kloge,denne differentiering af mennesket sker jo kun fordi religionerne har frit spil og kræver at blive hørt, kræver at deres tro skal være lovdannende, kræver at få råderet over børnene inden de kan tænke selv, med tvungen dåb og konfirmation og minikonfirmation, koranskole, buddhistisk munkekole o.s.v. det gælder jo om at holde "gryden ikog" , det kunne jo være de kom på andre tanker, hvis ikke de blev "behandlet" fra små.

Jo den religiøse "kærlighed" er universel tak.



Redigeret af treram (27/04/2009 08:52)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#6929 - 27/04/2009 09:14 Re: Sandheden [Re: ALH]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Anne.

Ja jeg kunne ikke dy mig, med at benytte mig af din skrivefejl midt i sorgen-sorry.

Een ting der forundrer mig meget, nu husker jeg ikke lige om vi har debatteret det før, men hvorfor katten tror jøderne ikke på at en Jesus har levet og udført alt det han får "skyld" for, de må jo have været de nærmeste på den tid til at se ham i "action".

Og hvorfor tror hinduerne, buddhisterne og mange andre sekter ikke på en Jesus og gud, men har helt andre ting de tror på, det er trods alt en stor skare af mennesker.

Kineserne havde jo en civilisation der var meget mere udviklet end den i mellemøsten, og har ikke kendskab til nogen Jesus, gud eller helligånd, men en helt anden form for religion.

Er disse blevet vildledt eller er de guds troende blevet vildledt??.

Hvis Jesus ikke var tillagt at have gjordt overnaturlige ting og sager, var han nok ikke blevet kendt og så havde han ikke haft nogen indfydelse og var gledet ud i glemselen.
Mennesket, nogle ihvertfald-ikke alle, behøver en mirakelmand du ved en NARRESUT ha ha.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 23 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 22 23 >


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Så er der linet op...
af Anonym
20/04/2024 10:30
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Nyheder fra DR
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Mand, der satte ild til sig selv i New Y..
20/04/2024 09:53
Skidt kvalifikation sender Magnussen lan..
20/04/2024 09:49
Forsvarsmesse mødes af pacifister: Jeg ..
20/04/2024 09:27
Nyheder fra Religion.dk