annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 513 gæster og 211 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45732 - 22/09/2026 22:27 Re: Bevidsthed - Tro - Kærlighed [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
Citat:
Det mener jeg bestemt! – tidslinjen kunne være vort liv fra fødsel til død, og det er vel noget man opfatter = biologisk?

Den lineære tidslinje er en matematisk konstruktion og den er uendelig bagud i tid fx 3 milliarder år før Kristi fødsel og uendelig længere bagud og den er uendelig fremad i tiden.

Så den er ikke biologisk - cyklisk tid - her er et døgn biologisk ved man fordi den menneskelige biologi har døgnrytme med inde over sig.

Vores liv fra fødsel til død er endelig tid - begrænset tid, antal leveår.

Alt kan placeres på den lineære tidslinje hvor man har valgt år 0 nogle steder som Kristi fødsel. Så man kan bruge denne matematiske lineære tidslinje til at tidsfæste begivenheder. Men der er ikke noget biologisk over en lineære tidslinje der går uendelig bagud i tid og fremad i tid.

Naturfolk har ikke haft en sådan matematisk model og de har så ikke været klar over at de måske var født den 18 april 1956 og fordi vi skriver 18 april 2026 så er jeg 70 år gammel. Ofte har de slet ikke anet noget som helst om hvor gamle de var.

-0-0-0-

Opfattelsen af tid er ikke det samme som den lineære tidslinje.

Opfattelsen af tid har også biologiske komponenter.

Nå nu må det være udebatteret.

-0-0-0-0-
-0-0-0-0-0-
-0-0-0-0-

Noget andet vi nok aldrig får udebatteret os to ihvertfald er din for mig at se skøre ide om bevidstheden som virkeligheden eller nu:

"Det er bevidstheden, der skaber vores virkelighed"

Citat:
Bevidstheden opfatter og tolker det liv, vi lever. Og derfor man bliver bevidstheden med tiden, som man modnes.

Verden er kun virkeligheden i kraft af bevidsthedens tolkning og forholden sig til samme.

Så måske jeg fremover bør skrive: Det er bevidstheden, der skaber vores virkelighed, i stedet for, at det er bevidstheden, der er vores virkelighed.

Jeg/vi lever ikke inde i vores eget hoved, HK, vi lever i verden – men det er Ånden i vores bevidsthed, der bestemmer, hvilken virkelighed vi møder.

Nej og atter nej til det her:

"Det er bevidstheden, der skaber vores virkelighed"

En kvinde cykler på landevejen som hun så ofte før har gjort og der kommer en lastbil hvor chaufføren er beruset og påkører hende og hun bliver hårdt invalideret og lam ned i benene og må bruge kørestol resten af sit liv.

Åh kære kvinde det var din bevidsthed der skabte din virkelighed. NEJ SELVFØLGELIG VAR DET IKKE DET.

det er Ånden i vores bevidsthed, der bestemmer, hvilken virkelighed vi møder

Åh kvinde det var ånden i din bevidsthed der bestemte den virkelighed du mødte, en fuld lastbil chauffør der kørte dig halvt ihjel, gjorde dig invalid resten af livet.

Kan du høre Tikka - det holder ikke en meter.

Jeg har købt Østerbyvej 33 Øland 27 november 2025 og fra den dag ændrede min virkelighed sig som den gjorde i 2019 da vi købte Rødhus sommerhuset. Det var ikke min bevidsthed der skabte min nye virkelighed det var de nye omgivelser med alle de udfordringer og problemer og praktiske pligter og arbejdsopgaver de bød på der skabte min nye virkelighed. Især de ændrede nye fysiske omgivelser og mine pligter og arbejdsopgaver ændrer totalt min virkelighed og bevidstheden er slet ikke skyld deri.

Min virkelighed ændrede sig også fordi jeg begyndte at spille golf og pludselig lærte 50 nye mennesker at kende der hver især udfordrede mig med deres personlighed og måde at være på overfor mig. Min virkelighed blev derved også meget forandret og igen min bevidsthed var ikke skyld heri.

Enten er du meget fokuseret på at være i din bevidsthed - og jeg foretrækker at cykle eller løbe i skoven eller være i haven eller spille golf - jeg er lidt ligeglad med min bevidsthed - for mig er det mere at komme ud i verden - ud i virkeligheden som min far sagde altid.

Hvorfor du opholder dig mere og mere i din bevidsthed med alderen og du ligefrem påstår det er din bevidsthed der skaber din virkelighed kan jeg simpelthen ikke gennemskue. Vil du hellere være i din bevidsthed frem for ude i naturen - i verden - i virkeligheden.

Iøvrigt er det også vores virkelighed med vores virksomhed (arbejdsopgaver) der skaber vores bevidsthed som konstant forandrer sig fordi vi ikke kan styre vores virkelighed, den er ikke fuldt ud under vores kontrol.

Det skal også siges at jeg som psykoanalytisk skolet aldrig har været optaget af eller faldet på røven for den New Age Nyreligiøsitet der konstant var optaget af bevidstheden og at vi skulle opnå højere bevidsthed.

For mig som psykoanalytisk skolet har dette altid forekommet latterligt.

Jeg har aldrig ønsket at havne i bevidstheden - men i virkeligheden - ude i verden - i naturen - i min køkkenhave og i mine idrætter - på golfbanen eller på min mountainbike cykel i skoven på mountainbike stierne.

Jeg vil hellere have elskov med min kæreste i dobbeltsengen end være i min bevidsthed. Erotik og seksualitet og kærlighed der kun fungerer hvis man formår at slippe sin bevidsthed for at kunne sanse den anden som man ikke kender fra sin bevidsthed fordi hun er et levende menneske.

Kan du fortælle lidt om hvorfor du er havnet oppe i hovedet i din bevidsthed så meget. Har du altid foretrukket at være i din bevidsthed?

Fx elsker jeg at svømme og det netop for at være i vandet - jeg elsker at være omsluttet af vand - at kroppe med Vesterhavet. Ren legemlig sanselig nydelse.

Som den seksuelle akt ikke kunne foregå uden at bevidstheden blev slået fra så gælder det samme ude i Vesterhavet - hvor jeg overgiver mig til elementet vand - kropper med Vesterhavet.
#45733 - 23/09/2026 12:09 Re: Bevidsthed - Tro - Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Arne:

Jeg troede, jeg vidste, hvad det er, når jeg bruger udtrykket: Bevidsthed.
Jeg mente, at det er min opfattelse af verden – og af mig selv – og det vil jeg fortsat mene.

Tikka:

Bevidstheden opfatter og tolker det liv, vi lever. Og derfor man bliver bevidstheden med tiden, som man modnes.

Verden er kun virkeligheden i kraft af bevidsthedens tolkning og forholden sig til samme.

Så måske jeg fremover bør skrive: Det er bevidstheden, der skaber vores virkelighed, i stedet for, at det er bevidstheden, der er vores virkelighed.

Jeg/vi lever ikke inde i vores eget hoved, HK, vi lever i verden – men det er Ånden i vores bevidsthed, der bestemmer, hvilken virkelighed vi møder.

I er et par Descartes skole elever hvor det ser ud til at Karl Marx og Heidegger og andre nyere tænkere ikke har gjort indtryk på jer.

Vi er altid i verden - allerede før vi udvikler bevidsthed om verden.

Og det er vores i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens - vores eksistentielle vilkår - materielle og økonomiske - der former eller danner vores bevidsthed om vores omgivelser om virkeligheden men også om os selv som Karl Marx påviste. Dette var et stort gennembrud for psykologien.

Noget andet til Tikka er at hun måske er højt begavet og en forsker har for nylig opdaget at de højt begavede klarer sig generelt dårligere end folk med en mere middelmådig begavelse, intelligens, og det fordi de middelmådige begavelser er mere orienteret mod virkeligheden og ikke har så stor tilbøjelighed til at leve i bevidstheden (de bruger bevidstheden som kun et praktisk hjælperedskab i forbindelse med at de bøvler med løsninger på praktiske ting). Altså årsagen til at de højt begavede klarer sig dårligere end de mere middelmådig begavelser er at de kommer til opholde sig i bevidstheden og glemmer at interagere med virkeligheden i fx learning by doing.

Jeres problem er at bevidstheden intet objektivt indhold har - bevidstheden gør i til jeres egen subjektive oplevelse og fortolkning af omgivelserne - omverden, som nogle af os jordnære praktiske (ikke boglige teoretiske mennesker) kalder virkeligheden men sådan er det tilsyneladende ikke for Tikka.

Med Karl Marx og Heidegger og Paul Tillich må vi altid tænke SELV og VERDEN sammen - SELV og VERDEN er simpelthen uløseligt sammenfiltret. Det er kun som skoleelever og teoretiker at man sidder passivt og danner sig en bevidsthed om sine omgivelser, sin omverden. I virkeligheden er det slet ikke sådan det foregår - for nemlig foregår det i forbindelse med især vores økonomiske materielle og sociale eksistentielle vilkår og igennem vores arbejde og bøvl med den materielle virkelighed og andre mennesker.

Både Arne og Tikka er præget af passiv på afstand af virkeligheden teoretiske iagttagelser og subjektive opfattelse af omverdenen eller virkeligheden.

Men vi er i verden allerede før vi bliver bevidste herom og omverdenen gør noget ved os uanset om vi er bevidste herom eller ikke - altså ubevidst gør corona virus eller borrelia bakterier noget ved vores bevidsthed uanset om vi er bevidste herom eller ikke.

Det vi skal have med er at vi står overfor noget objektivt - et objektivt givent materiel substans der former både vores bevidsthed og forståelse eller opfattelse af verden/omverdenen som nogle af os kalder virkeligheden. Og vi er ude og i berøring med de ydre omgivelser altid - vi er altid i verden og i berøring med verden og verden/omverdenen gør noget ved os udenom vores bevidsthed.

Hvis Tikka og Arne forstod bare lidt af hvad min kritik går ud på - de ville opleve et større erkendelses gennembrud i deres liv. Hvilket kunne fylde deres liv med nye spændende erkendelser - som vi endda kunne håbe medførte livsstils ændringer - eller nye måder at interagere med omgivelserne på. At gå fra passiv teoretisk skuen til aktivt at interagere med omgivelserne - fx vores miljø og natur og husholdning.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist

PS:

Citat:
Arne:

Evnen til indre ro og harmoni – også udadvendt – har vi også udviklet, men uden styrke til at modstå begær.

Dette har at gøre med hvor mange penge man har på bankbogen. Hvor godt man sidder i det materielt økonomisk.

Har du regninger hængende over hovedet man har svært ved at få råd til at betale eller har man ikke husly eller økonomisk styrke til at etablere sig med bolig hus og hjem, så er ens harmoni og ro udfordret. Og bor man i Ukraine er ens ro og harmoni stærkt udfordret, nogle steder til det yderste.
#45734 - 24/09/2026 16:44 Re: Bevidsthed - Tro - Kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Min basale reaktion på indlæggene i denne tråd er nok noget i denne retning:
For mig er der bevidsthedens opfattelse af den faktiske virkelighed.
Vores viden om denne faktiske virkelighed er begrænset, fortæller videnskaben os, og hvor meget af denne begrænsede viden, bevidstheden opfatter, det er jo yderligere begrænset.
Dertil kommer vores aktioner fra det ubevidste, som vi jo end ikke kender, men blot – uden at vide det – følger.
På denne baggrund finder jeg ikke just anledning til at være ”højrøvet” smiler
Men når jeg tænker på sindstilstanden: Ro og Harmoni, så mangler jeg ord for, hvad dét får mig til at opleve.
Intens Væren finder jeg for bredt og Åben Ånd nok lidt for upræcist.
Men det er jo ikke noget nyt. Tænk blot på Shamanismen og Åndeverdenen endnu længe før. Alle religioner kan man nok medregne. Sandhed er der nok meget af i dem alle, men at én af dem skulle være Sandheden, det tvivler jeg på.
Er man selv verdens centrum? Og hvis ikke, er der et centrum?
Når jeg oplever miraklet: Verdens Væren fornemmer jeg, at alt er centrum smiler
Arne heart smiler
Top Svar Citer
#45735 - 24/09/2026 20:11 Re: Bevidsthed - Tro - Kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Citat:
Men når jeg tænker på sindstilstanden: Ro og Harmoni, så mangler jeg ord for, hvad dét får mig til at opleve.
Intens Væren finder jeg for bredt og Åben Ånd nok lidt for upræcist.
Men det er jo ikke noget nyt. Tænk blot på Shamanismen og Åndeverdenen endnu længe før.

Shamanisme har ingenting overhovedet at gøre med en sindstilstand som Ro og Harmoni!

Åndeverdenen ej heller.

Men både Shamanisme og Åndeverdenen har at gøre med følgende forhold:

Personal encounter with God and the reunion with him are the heart of all genuine religion. Tillich.
#45736 - 24/09/2026 21:19 Re: Bevidsthed - Tro - Kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, hvad du skriver er så din mening.
Det respekterer jeg.
Men jeg er ikke enig.
Finder det omsonst at debattere dette.
Arne heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 8 < 1 2 3 4 5 6 7 8 >

Seneste indlæg
TIDSLOMME
af Anonym
09/10/2026 14:01
Ved du hvorfor?
af somo
09/10/2026 08:39
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Hanskrist
09/10/2026 08:01
Boganbefaling
af Tikka
08/10/2026 18:53
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Nyheder fra DR
To unge mænd idømmes lange fængselsst..
09/10/2026 14:48
To stjålne Renoir-malerier er fundet - ..
09/10/2026 13:31
Sager om indfødsret genoptages efter fe..
09/10/2026 12:40
Kommune får kritik for manglende underv..
09/10/2026 11:21
Polsk politi anholder flere unge for tru..
09/10/2026 10:58
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Kommuner vil have ministre til at løse ..
09/10/2026 12:46
30.000 flasker vin er blevet stjålet fr..
09/10/2026 12:39
It-ekspert: Hvis dit kodeord er navnet p..
09/10/2026 12:30
Sydafrikansk jurist vinder Nobels Fredsp..
09/10/2026 12:20
Unge mænd får ni år og syv et halvt Ã..
09/10/2026 12:14