|
1
registreret Arne Thomsen
513
gæster og
211
søgemaskiner online. |
|
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Bevidsthed - Tro - Kærlighed
|
Arne:
Jeg troede, jeg vidste, hvad det er, når jeg bruger udtrykket: Bevidsthed. Jeg mente, at det er min opfattelse af verden – og af mig selv – og det vil jeg fortsat mene.
Tikka:
Bevidstheden opfatter og tolker det liv, vi lever. Og derfor man bliver bevidstheden med tiden, som man modnes.
Verden er kun virkeligheden i kraft af bevidsthedens tolkning og forholden sig til samme.
Så måske jeg fremover bør skrive: Det er bevidstheden, der skaber vores virkelighed, i stedet for, at det er bevidstheden, der er vores virkelighed.
Jeg/vi lever ikke inde i vores eget hoved, HK, vi lever i verden – men det er Ånden i vores bevidsthed, der bestemmer, hvilken virkelighed vi møder.
I er et par Descartes skole elever hvor det ser ud til at Karl Marx og Heidegger og andre nyere tænkere ikke har gjort indtryk på jer.
Vi er altid i verden - allerede før vi udvikler bevidsthed om verden.
Og det er vores i verden værens tilstedeværelse (dasein Heidegger) eksistens - vores eksistentielle vilkår - materielle og økonomiske - der former eller danner vores bevidsthed om vores omgivelser om virkeligheden men også om os selv som Karl Marx påviste. Dette var et stort gennembrud for psykologien.
Noget andet til Tikka er at hun måske er højt begavet og en forsker har for nylig opdaget at de højt begavede klarer sig generelt dårligere end folk med en mere middelmådig begavelse, intelligens, og det fordi de middelmådige begavelser er mere orienteret mod virkeligheden og ikke har så stor tilbøjelighed til at leve i bevidstheden (de bruger bevidstheden som kun et praktisk hjælperedskab i forbindelse med at de bøvler med løsninger på praktiske ting). Altså årsagen til at de højt begavede klarer sig dårligere end de mere middelmådig begavelser er at de kommer til opholde sig i bevidstheden og glemmer at interagere med virkeligheden i fx learning by doing.
Jeres problem er at bevidstheden intet objektivt indhold har - bevidstheden gør i til jeres egen subjektive oplevelse og fortolkning af omgivelserne - omverden, som nogle af os jordnære praktiske (ikke boglige teoretiske mennesker) kalder virkeligheden men sådan er det tilsyneladende ikke for Tikka.
Med Karl Marx og Heidegger og Paul Tillich må vi altid tænke SELV og VERDEN sammen - SELV og VERDEN er simpelthen uløseligt sammenfiltret. Det er kun som skoleelever og teoretiker at man sidder passivt og danner sig en bevidsthed om sine omgivelser, sin omverden. I virkeligheden er det slet ikke sådan det foregår - for nemlig foregår det i forbindelse med især vores økonomiske materielle og sociale eksistentielle vilkår og igennem vores arbejde og bøvl med den materielle virkelighed og andre mennesker.
Både Arne og Tikka er præget af passiv på afstand af virkeligheden teoretiske iagttagelser og subjektive opfattelse af omverdenen eller virkeligheden.
Men vi er i verden allerede før vi bliver bevidste herom og omverdenen gør noget ved os uanset om vi er bevidste herom eller ikke - altså ubevidst gør corona virus eller borrelia bakterier noget ved vores bevidsthed uanset om vi er bevidste herom eller ikke.
Det vi skal have med er at vi står overfor noget objektivt - et objektivt givent materiel substans der former både vores bevidsthed og forståelse eller opfattelse af verden/omverdenen som nogle af os kalder virkeligheden. Og vi er ude og i berøring med de ydre omgivelser altid - vi er altid i verden og i berøring med verden og verden/omverdenen gør noget ved os udenom vores bevidsthed.
Hvis Tikka og Arne forstod bare lidt af hvad min kritik går ud på - de ville opleve et større erkendelses gennembrud i deres liv. Hvilket kunne fylde deres liv med nye spændende erkendelser - som vi endda kunne håbe medførte livsstils ændringer - eller nye måder at interagere med omgivelserne på. At gå fra passiv teoretisk skuen til aktivt at interagere med omgivelserne - fx vores miljø og natur og husholdning.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
Arne:
Evnen til indre ro og harmoni – også udadvendt – har vi også udviklet, men uden styrke til at modstå begær.
Dette har at gøre med hvor mange penge man har på bankbogen. Hvor godt man sidder i det materielt økonomisk.
Har du regninger hængende over hovedet man har svært ved at få råd til at betale eller har man ikke husly eller økonomisk styrke til at etablere sig med bolig hus og hjem, så er ens harmoni og ro udfordret. Og bor man i Ukraine er ens ro og harmoni stærkt udfordret, nogle steder til det yderste.
|
|
|
|