Arne:
Efter ved min konfirmation at blive udsat for præstens efterfølgende forsøg på tros-tvang, vendte jeg i mange år ryggen til al religion.
Det ophørte, da jeg i en moden alder kom i bundløs gæld pga. min daværende hustrus svindel mod mig.
I denne situation mødte jeg - helt alene i en meget lille kirke på en mindre bjergtop i en subtropisk urskov på en lille græsk Ø nord for Rhodos: En Kristus Ikon.
Hvad der skete, ved jeg ikke, men jeg fik modet på at leve videre – klarede lidt efter lidt mine praktiske problemer – og fik dyb respekt for den ”form for kristendom”, jeg havde mødt her.
Nu mange år senere er det begyndt at ændre sig. Jeg har ”mistanke” om, at det guddommeliges kærlighed, som jeg oplevede, ikke alene er til os mennesker, men til alt værende.
Måske har mennesker omkring Jesus Kristus ikke magtet at rumme denne altomfattende kærlighed og har derfor alene fokuseret på det guddommeliges kærlighed til os mennesker.
Om det forholder sig sådan? Det bliver nok aldrig afklaret, men jeg føler den nuværende kristendom som en indskrænkning.
For mig er Verdens Væren et ufatteligt mirakel – som jeg jo endda selv er en kortvarig lille bitte del af – og som inspirerer mig til altomfattende kærlighed – til at elske – efter evne.
Og min egoisme fornægter sig ikke, når det inden i mig siger: Kirie eleison - og som jeg ved, det også gør i mange græsk-ortodokse mennesker: Herre forbarm dig.
Ordet Herre forstås let som noget menneskeligt, så i stedet burde det vel egentlig hedde: Hersker.
Dét tager jeg dog ikke så tungt.
(Når jeg staver Kirie med i og ikke med y: Kyrie, er det fordi y i dette græske ord udtales nærmest som i. Dét lyder også mere rigtigt for mig).
Fasttroende kristne af forskellig slags vil meget muligt angribe min tro.
Her holder jeg mig til, at vi har trosfrihed i Danmark.
Den frihed giver jeg ikke fra mig smiler
Arne heart smiler
"fik dyb respekt for den ”form for kristendom”, jeg havde mødt her.
Nu mange år senere er det begyndt at ændre sig. Jeg har ”mistanke” om, at det guddommeliges kærlighed, som jeg oplevede, ikke alene er til os mennesker, men til alt værende.
Måske har mennesker omkring Jesus Kristus ikke magtet at rumme denne altomfattende kærlighed og har derfor alene fokuseret på det guddommeliges kærlighed til os mennesker.
Om det forholder sig sådan? Det bliver nok aldrig afklaret, men jeg føler den nuværende kristendom som en indskrænkning".
Guds Kærlighed Kristus er til mennesker der har vendt sig væk fra Gud - på den ene eller anden måde er kommet væk fra Gud og ikke har et Guds'Liv et liv med Gud.
Og det er jo åbenbart også lidt i den retning du tilsyneladende har oplevet det. Du var i nød og du mødte noget du kalder guddommelig kærlighed foran et Kristus Ikon.
Guds Kærlighed har altid været der til Skabelsen Naturen og Ja til os mennesker der tilhører Skabelsen.
Ikke skabelsen naturen (det værende) har vendt sig bort fra Gud og dermed afskåret sig fra Guds Kærlighed - men det har mennesket.
Et eksempel er dig selv, hvor du flittigt hævder med triumf:
"jeg er ikke kristen troende og jeg tror ikke på Gud --- og vi mennesker har lige så lidt forstand på det religiøse åndelige spirituelle som myrer har på en computer".
Med disse dine Anti Kristus udtalelser (påstande) vi kan sige med 100% sikkerhed at det ikke er et Jesus Kristus Ikon du fabler om.
Det er simpelthen et billede af din egen i fantasien Jesus der ikke er Kristus. Det er ikke Gud og Guds Kærlighed Kristus du har mødt hævder du selv, ikke jeg.
"Fasttroende kristne af forskellig slags vil meget muligt angribe min tro.
Her holder jeg mig til, at vi har trosfrihed i Danmark.
Den frihed giver jeg ikke fra mig."Svært at sige hvad du forbinder med "fasttroende" kristne.
Men for alle kristne gælder at vi møder Gud i Jesus Kristus - i kristendommen er Guds'Tro altid også Kristus'Tro: at i Jesus Kristus møder vi Gud - er der en Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud og hvem vi mennesker er i Gud (i Kristus). Gud er ikke længere en umenneskelig fjern og ukendt Gud, ja i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som konkret virkelighed gennem sin Ånd Helligånden og hvem vi mennesker er i Gud (i Kristus) bliver os Åbenbaret gennem Helligåndens Karismatiske Åndsgaver og Frugter. Mennesker med oprigtig interesse i det Kristne Trosliv og dets Spiritualitet kan jeg kun anbefale at læse HansKrist.
Er man interesseret i kristendommen kan man bare gå i gang - der findes en guldgrube og skattekiste af 2000 års KristusVidnesbyrd (i kunst og liturgi bøn og kristne tekster mmm) til omvendelse og liv og åndeligt liv i overflod til gavn for vi menneskers Guds'Liv - liv med Gud i Kristus.
Du må selvfølgelig have din tro - at du ikke er kristen troende og at du ikke tror på Gud (og dermed Jesus der er Kristus) og at vi mennesker har lige så lidt forstand på det religiøse, spirituelle åndelige, som myrer har på computere.
Men trosfrihed betyder også ytringsfrihed, hvilket vil sige at på en debat side som Trosfrihed har kristne (også fasttroende kristne hvad det så end betyder (
er det de ortodokse som er meget konservative eller er det katolikkerne eller protestanter)) også ret til at forsvare sig overfor dine konstante angreb på kristendommen på et forkert og misforstået grundlag, da du ikke virker til at være særligt interesseret i at forstå kristendommen men mere optaget af dine egne filosofiske grublerier.
Du vil ikke tiltales af Jesus Kristus eller tage imod Jesus der er Kristus- som ikke siger dig noget (du er ikke kristen troende og du tror ikke på Gud), men du vil sætte Jesus på plads som værende ikke Kristus. Og dine utallige Anti Kristus skriverier (påstande) skal ses i det lys - ja kristendom betyder ingenting for dig.
Fordi jeg som kristen på en debat side selvfølgelig har ret til at korrigere alle dine usandheder og misforståelser omkring kristendommen, for at du ikke skal tage røven på folk der læser med (folk der læser med skal jo også have en chance for at forstå hvad kristendom er (hvilket næppe kommer fra en mand der ikke er kristen troende og ikke tror på Gud og hævder at det religiøse åndelige spirituelle har vi lige så lidt forstand på som myrer har forstand på computere)), betyder jo ikke, at du ikke må have din tro - at du ikke tror på Gud og ikke er kristen troende.
Selvfølgelig må du det. Men selvfølgelig vil du også kunne forvente at kristne her på siden (ovenikøbet en debat side) vil svare igen på alle dine voldsomme angreb på kristendommen - det kristne trosliv og dets tilhørende spiritualitet.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist.
PS:
Hvorfor du bliver ved med at kredse om din Jesus Ikon (billede af Jesus der ikke er Kristus) og omkring at den ortodokse tro står dig særligt nær og at du har et indre mantra der siger "Herre forbarm dig" når du siger at du ikke tror på Gud og ikke er kristen troende er uforståeligt vrøvl og
viser blot sandheden i dine ord om at vi mennesker har lige så lidt forstand på det religiøse, spirituelle åndelige, som myrer har forstand på computere.
Paulus som du har nægtet at læse og kaldt alt muligt uden at have kendskab til ham, han siger at vi skal huske at lovsynge med vores forstand om tingene. Det ville virkelig klæde dig Arne om du gjorde dette. For hvad du skriver giver simpelthen ingen mening - nogle gevaldige selvmodsigelser du opererer med på den ene side og aldrig et forstandigt forståeligt ord om det religiøse, spirituelle åndelige.
Man har sådan en fornemmelse af at du ikke rigtig ved hvad du snakker om når det gælder det du kalder tro.
Dog har jeg aldrig set dig gøre dig fortrolig med hvad TRO i en Ny Testamentlig urkristen paulinsk sammenhæng betyder.
Tro betyder ikke som vi moderne mennesker antager det, jeg tror på hvad der står i Bibelen og hvad Trosbekendelserne siger, selv om det kan vi jo egentlig ikke vide noget om. Dette er ikke TRO som vi hører om TRO for første gang nogensinde hos Paulus. Kristian Leth Bibelen Leth Fortalt kredser om dette emne uden at jeg synes han gør det helt vellykket.
TRO er ikke noget vi gør - TROEN er en Gud Helligåndens Gave vi kan blive skænket. Igen det er ikke noget vi gør - vi tror os ikke kristne - dette er en umulighed (se efterfølgende af Paulus og bemærk jer det med fed skrift).
I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende. 2 Kor 3
Vi kan ikke maksimere os frem til at være kristne - vi kan ikke læse og tro os frem til at være kristne, da det er Guds Nådesværk med os i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.
Kristne bliver vi når vi tager imod Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed i Begivenheden Guds Kærlighed Kristus begyndende i verden ved mennesket Jesus.