annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus hedeklit
Hvem er online?
0 registrerede 406 gæster og 977 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Kirie eleison

Hej RoseMarie, her kommer så et forsøg på at skrive min ”trosbekendelse”:
Helt centralt for mig er Verdens Væren, som ikke for mig er en selvfølge, men tværtimod er et ufatteligt mirakel!
Det er for mig så vidunderligt, at jeg ikke kan andet end at elske det – det bedste jeg kan.

Men som jeg opfatter/oplever verden, er den ikke en "menneskets ønskedrøm". Det gør - for mig - ikke miraklet mindre vidunderligt.

Vi ved ikke, hvordan det er gået til, at verden eksisterer. Det nærmeste vi er kommet det, er teorien om Big Bang, men hvad det var, der ”bangede”, aner vi intet om.

Som sufien Jalal al-Din Rumi skrev for flere hundrede år siden:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
Dét har jo ikke ændret sig siden smiler

At vi mennesker ikke lever i verdens centrum, men snarere i noget nær en afkrog af universet, har astrofysikerne længe vidst, ligesom de også ved at ”vores” stjerne, Solen, brænder ud om nogle milliarder år, når den har opbrugt sit lager af brint, som den atomfusionerer til Helium, hvorved Solens lys og energi opstår.

Alt dette magtede kristendommen ikke at erkende. Kærligheden i Verdens Væren blev alene rettet mod os mennesker, og denne planet med dens stjerne, Solen, blev opfattet som verdens centrum.

Og når Johannes Evangeliets kapitel 3 indeholder ordene:
Citat:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
Er det jo tydeligt, at verden hurtigt ignoreres til fordel for: os selv – os mennesker.

Når vi mennesker ser ud i verden, er det jo tydeligt, at vi ikke rigtig kan få øje på andet end: os selv.

Kristendommen bragte kærligheden til os mennesker – og os imellem. Vidunderligt!
Desværre gik kærligheden til verden tabt.

Verden er, som den er, men den er et vidunder – at elske efter evne.
Og når det inden i mig siger Kirie eleison, så ved jeg jo godt, at det alene er mig selv, jeg tænker på blinker

Arne heart smiler
Spændt på din kommentar, og på hvad du vil fortælle om din tro smiler
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Tagbrand bringer fisk for millioner i fa..
23/06/2026 20:57
Kræftpatienter med senfølger skal hjæ..
23/06/2026 18:19
Venstrefløjskandidat vil ikke anerkende..
23/06/2026 17:55
Mand omkommet i brand ved strandområde
23/06/2026 14:53
Arenaproblemer får vinter-OL i 2030 til..
23/06/2026 14:40
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Måling: Trumps popularitet når lavpunk..
23/06/2026 18:43
Politi og beredskab kæmper for at redde..
23/06/2026 18:38
Dronning Margrethe har fejret prinsesse ..
23/06/2026 18:30
Selskab bag flere oscarvindere indgår A..
23/06/2026 18:26
Kommune erkender ansvar og betaler ersta..
23/06/2026 17:12