annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 77 gæster og 422 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45378 - 26/08/2025 12:09 GT og NT
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2153

Jeg spurgte nettet:


Troede Paulus på skabelsesberetningen?


SVAR:
Citat:
Ja, det er stærkt indiceret, at Paulus troede på, eller i hvert fald refererede til, skabelsesberetningen, da han brugte den som en del af sit teologiske fundament og henviste til Skaberen i sine breve, eksempelvis i hans forklaring om, hvordan alt er blevet til ved og opretholdes af en guddommelig skabermagt.

Begrundelse:
Baggrund:
Paulus' forkyndelse voksede ud af det jødiske miljø, hvor skabelsesberetningen var et centralt element i troen på Jahve.

Teologisk fundament:
I hans breve, f.eks. i Rom. 1:20-23, argumenterer Paulus for, at Gud er kendt gennem skabelsen, og at alle mennesker er ansvarlige over for den Skaber. Han refererer til den guddommelige skabermagt som kilden til alt, hvilket passer med skabelsesberetningens kernebudskab.

Sammenkobling med Kristus:
Paulus knytter skabelsen til sin forkyndelse af Jesus Kristus. Han ser Gud som den, der skabte alt gennem Kristus, og som også opretholder det.

Selvom Paulus ikke nødvendigvis fokuserede på de specifikke fortælleformer i de bibelske skabelsesberetninger (som dem i 1. Mosebog), var hans teologi dybt forankret i en forståelse af Gud som Skaberen af verden og menneskeheden. Han brugte altså dette begreb til at forklare og forsvare sin teologi.



Hvorfor jeg spurgte nettet, er fordi det med Gud og helligånden altid har optaget mig, og pt er der en række om Gud i podcasten: Biblen Leth fortalt. - om Gud der har en krop i GT der ændres til Ånd i NT - og - om Jesus selv mente han var Gud.

Endnu en udsendelse om Guds oprindelse – forhistorie - før biblens tid kommer på torsdag.



https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2025/har-gud-en-krop-16122511334


https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...gud-16122511344


Hvorfor jeg spurgte om: ,,Troede Paulus på skabelsesberetningen?,, -

Skabelsesberetningen, som de fleste nok opfatter som myte, skal også ses i sammenhæng med, at jeg i anden tråd påpeger, Paulus brugte GT til at forklare og forsvare sin teologi.

Nu kommer det svære for mig –


Hvordan gør man en myte til virkelighed, hvor Gud hen ad vejen skifter ,,krop,, men stadig er den samme Gud der tidligere blev båret rundt, og boede i arken. - Siden i templet, og sidst i NT befandt sig i Ånden? --- og samme Gud som Jesus bad til, og lærte sine disciple at sige: Vor Far.


Citat:
Fadervor,
du som er i himlene!
Helliget vorde dit navn,

komme dit rige,

ske din vilje

som i himlen således også på jorden;

giv os i dag vort daglige brød,

og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,

og led os ikke i fristelse,

men fri os fra det onde.

Thi dit er riget og magten og æren i evighed!
Amen.
https://www.folkekirken.dk/tro/fadervor

GT spillede en stor rolle for Jesus, hans første disciple og Paulus, så GT kan ikke udelades af af den kristne tro, da den bygger på GT.

Tilmed. Ville man fjerne GT fra kristendommen ville meget i NT være uforståeligt, og verden ikke være Guddommeligt skabt


.


Top Svar Citer
#45379 - 26/08/2025 13:33 Re: GT og NT [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3576
Sted: Nørresundby
Hej Tikka

Meget spændende og ja apropos hvad vi to senest har drøftet.


Ja jeg forstår godt du som tidligere Bibelfundamentalist (JV-er tyder meget på) at du ønsker GT ind som autoritet og du skriver ligefrem at kristendommen bygger på GT (og er grundlagt på mener jeg også at huske du har skrevet).

Her bruger du udtrykket "troede på" men hvad betyder "troede på"???

Jeg ser du gerne vil have "troede på" til at betyde bogstaveligt troede på som det er beskrevet i GT, her Mosebøgerne. At det virkeligt er gået for sig helt bogstaveligt som det er beskrevet og heriunder skal Paulus puttes.

Dette er selvsagt noget vrøvl fra ende til anden at skyde Paulus dette i skoene når han siger noget helt andet i sine Breve hvor han endda afkræfter at det er sådan TRO og TROEN skal forstås.


1 Kor 2 og flere andre steder. Paulus er endda religionshistorisk verdenskendt for at gøre op med en bogstavelig tolkning tingene der står i de hellige skrifter. Derfor bliver han kaldt for Åndens Apostel pr se og Tænkningens Skytshelgen.




Citat:
GT spillede en stor rolle for Jesus, hans første disciple og Paulus, så GT kan ikke udelades af af den kristne tro, da den bygger på GT.

Tilmed. Ville man fjerne GT fra kristendommen ville meget i NT være uforståeligt, og verden ikke være Guddommeligt skabt


Tydeligt at din forståelse kristendommen er Bibelfundamentalistisk og det vil sige kristendommen betyder at tro bogstaveligt på hvad der står i Bibelen fra A - Z - vi skal have det hele med og fx GT betyder og skal vægtes lige så højt som Nye Testamente - Nye Testamente betyder ikke et brud med GT for bibelfundamentalisterne.

Den Gud Jesus Kristus Åbenbarer os er ellers meget forskelligt fra beskrivelserne af Gud mange steder i GT.

Der er en voldsom spænding og konflikt mellem NT og GT.

Så stor at jøderne stadig ikke vil anerkende kristnes brug (fortolkning og læsning) af GT.

Hvilket jeg godt forstår da GT ikke står på sine egne ben længere men skal korrigeres og læses forstås i lyset af Begivenheden Guds Kærlighed Kristus den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.

GT skal læses og forstås i lyset af den Åbenbaring Gud og vores virkelighed med Gud og de mennesker vi er i Gud (de Nye Skabninger vi er i Kristus) vi modtager i Jesus Kristus.

I Jesus Kristus er Gud blevet os NÆRVÆRENDE som VIRKELIGHED gennem sin Ånd - Helligånden.

Og de kristnes Messias eller Kristus er bestemt ikke som GT's beskrivelser af Messias. Så langt fra som man kan komme. Men da GT er mange forskellige bøger kan man hvis man misforstår hvad der står i Esajas få det til at stemme.


-0-0-0-

Hvis man er opflasket i at tro betyder at tro på hvad der står i Bibelen fra A til Z bogstaveligt - altså at tro består af bibelkonkordantiske mentalte læste trosforestillinger så findes der ingen TRO på Gud i virkeligheden - at vi kan erfare Gud som han Åbenbarer sig for os i Jesus Kristus - hvor Gud er blevet os NÆRVÆRENDE konkret gennem sin Ånd - Helligånden. Som Paulus redegør og beskriver forholdet i sine Kristus Vidnesbyrd - Vidnesbyrd om Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus.


-0-0-0-


Citat:
Hvordan gør man en myte til virkelighed


Det gør man ej heller?

En Myte der tages for pålydende er ikke en Myte fordi den derved mister forbindelsen til den Åndelige virkelighed der gælder vores liv og eksistens som den i overført Billede'ligt betydning beskriver. Gennem en Myte skal vi Billede'ligt kunne nikke genkendende til suveræne eksistentielle åndelige livsytringer.


-0-0-0-0-


Citat:
Tikka:

Hvorfor jeg spurgte nettet, er fordi det med Gud og helligånden altid har optaget mig



Arrrgh dig der har kaldt det hele hjernespind fra ende til anden - kan det nu også være sandt at du er oprigtig optaget af det med Gud og Helligånden?

Nej vil jeg mene.

Eller er det måske alligevel ikke hjernespind???

Som hjernespind kan det næppe optage dig. Ihvertfald kan der ikke ligge en oprigtig interesse og nysgerrighed i de spørgsmål.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist



Mogens Müller Markions Evangelium: Nyt Syn på Gud

Citat:
“Kom Markions Evangelium før Lukasevangeliet” (2025) danner afsæt for en diskussion om Markions historiske betydning og hans relevans for nutidens forståelse af Gud og kristen teologi.

Det var sådan, at Det Gamle Testamente for de tidligste kristustroende var den hele Bibel.

Men samtidig må vi også konstatere, at de læste den med et fortolkningsmæssigt føregreb i lyset af Kristustroen. Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen. Derfor nåede man – ikke helt overraskende – til en meget anderlede forståelse af Det Gamle Testamentes indhold end den samtidige jødedom.

I dag, efter oplysningstiden, har vi store vanskeligheder ved at fastholde en læsning af Det Gamle Testamente i lyset af Kristustroen. Nu læser vi det historisk-kritisk, og det vil sige, at Det Gamle Testamente bliver, mellem hænderne på os, til religionshistoriske dokumenter, der restløst er udtryk for den antikke jødedom. Og her, nogle århundreder efter oplysningstiden, sker der så det underlige, at man i Den Danske Folkekirke i 1992 – og det er aldrig sket tidligere – introducerer en tekstrække ved gudstjenesterne, som også er en fast tekstrække for Det Gamle Testamente, så den kommer til at lyde ved enhver gudstjeneste.

Det har jeg været modstander af og har også skrevet en lille bog om det, som ikke har gjort det store indtryk endnu i hvert fald, hvor jeg argumenterer for, at det var en dårlig idé at introducere Det Gamle Testamente. Især fordi disse skrifter, læst på deres egne betingelser, ikke er udtryk for kristendom, men for en anden religion. Og der fik jeg så øje på Markion. Markion kender enhver teolog, men meget overfladisk – som en skikkelse i 100-tallet, der forkastede Det Gamle Testamente og forkyndte Jesu Kristi far som en anden gud end den gud, der optræder i Det Gamle Testamente.


I dag, efter oplysningstiden, har vi store vanskeligheder ved at fastholde en læsning af Det Gamle Testamente i lyset af Kristustroen. Nu læser vi det historisk-kritisk, og det vil sige, at Det Gamle Testamente bliver, mellem hænderne på os, til religionshistoriske dokumenter, der restløst er udtryk for den antikke jødedom. Og her, nogle århundreder efter oplysningstiden, sker der så det underlige, at man i Den Danske Folkekirke i 1992 – og det er aldrig sket tidligere – introducerer en tekstrække ved gudstjenesterne, som også er en fast tekstrække for Det Gamle Testamente, så den kommer til at lyde ved enhver gudstjeneste.

Det har jeg været modstander af og har også skrevet en lille bog om det, som ikke har gjort det store indtryk endnu i hvert fald, hvor jeg argumenterer for, at det var en dårlig idé at introducere Det Gamle Testamente. Især fordi disse skrifter, læst på deres egne betingelser, ikke er udtryk for kristendom, men for en anden religion. Og der fik jeg så øje på Markion. Markion kender enhver teolog, men meget overfladisk – som en skikkelse i 100-tallet, der forkastede Det Gamle Testamente og forkyndte Jesu Kristi far som en anden gud end den gud, der optræder i Det Gamle Testamente.

Han måtte derfor konstatere, at Det Gamle Testamente – altså jødedommens hellige bøger, det hed endnu ikke Det Gamle Testamente på hans tid – simpelthen ikke var udtryk for Kristustroen, og derfor måtte man lægge dem til side. Det var ikke, fordi han mente, at den gud, der optræder i Det Gamle Testamente, ikke eksisterede – det var ikke sådan, det skulle forstås – men det var en laverestående, ikke helt venlig gud, der var tale om. Hvorimod den gud, som Jesus ifølge ham havde åbenbaret – og her var han meget paulinsk – kun var godhed, og derfor ikke havde andre udtryksformer end kærlighed og barmhjertighed.



Vi må jo sige, at den gammeltestamentlige forventning om den salvede, som Gud ville sende, var en kongeskikkelse, der skulle genoprette Davids store rige. Man skal være meget velvilligt indstillet for at se Jesus i det billede – men det er det, der bliver hævdet. Og derfor må man så sige, at denne virkeliggørelse skete på en helt anden måde, end det var forudsagt. Så du har ret i at sige, at der er en ret kraftig brudflade – det hænger simpelthen ikke sammen.

På et tidspunkt må han (Markion) så have læst sig ind på Paulus og hans breve, og der finder han, at den Gud, som Paulus forkynder – sådan som han ser det – er en helt anden end den Gud, som han møder i Det Gamle Testamente.



En af de betydelige kilder der ligger til grund for Kristian Leth's faglige saglige tilgang og forståelse spændingen mellem Bibelen's tekster og kristendommen (og ja Paulus) er netop Mogens Müller.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#45381 - 26/08/2025 23:44 Re: GT og NT [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2153
Citat:
Troede Paulus på skabelsesberetningen?



Citat:
Her bruger du udtrykket "troede på" men hvad betyder "troede på"???


Med ,,troede på,, tænkte jeg på, om Paulus tog skabelsesberetningen alvorligt som udtryk for Guds skabende virkelighed, når han brugte den teologisk – fx når han talte om Adam og Kristus –

For Paulus var det Gud der skabte, og Kristus var med fra begyndelsen.

Så myten som en del af israelitternes historie, var måske som et spejl, der blev sand, når Paulus ,,så,, i det.

Paulus brugte GT som teologisk grundlag for sin forkyndelse.

Han tolkede og anvendte skrifterne i lyset af Kristus, for at forklare sit evangelium, - og derfor han måske ofte benyttede talemåden: Ifølge skrifterne.


Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – Vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg -

Så er oplevelsen af Helligånden en gave fra Gud – eller en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed?

Jeg mener, oplevelsen af Helligånden er virkelig for dem, der erfare den, men jeg tænker også, at det er menneskets egen bevidsthed, der skaber denne tilstand.

Altså noget der vækkes indefra, når troen åbner sindet for det dybere - eller højere i os selv.

.
Top Svar Citer
#45382 - 27/08/2025 01:43 Re: GT og NT [Re: Tikka]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3576
Sted: Nørresundby
Hej Tikka - yderst interessant

Citat:

Paulus brugte GT som teologisk grundlag for sin forkyndelse.

Han tolkede og anvendte skrifterne i lyset af Kristus, for at forklare sit evangelium, - og derfor han måske ofte benyttede talemåden: Ifølge skrifterne.


Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – Vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg -

Så er oplevelsen af Helligånden en gave fra Gud – eller en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed?

Jeg mener, oplevelsen af Helligånden er virkelig for dem, der erfare den, men jeg tænker også, at det er menneskets egen bevidsthed, der skaber denne tilstand.

Altså noget der vækkes indefra, når troen åbner sindet for det dybere - eller højere i os selv.



""Paulus brugte GT som teologisk grundlag for sin forkyndelse.""

Jeg oplever det teologiske grundlag som værende det forhold at vi møder Gud i Jesus Kristus - her bliver vi forenet med Gud - her der en Åbenbaring Gud - og hvem vi er i i Kristus i kraft af Gud Helligånden - vores virkelighed med Gud: vores SØN'FADER eller JEG'DU kreative dynamiske samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Kvaliteten af denne vores forening med Gud er ganske uhørt som beskrevet ovenfor.


Det teologiske grundlag er at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

I Jesus Kristus har Gud Åbenbaret sig for os og givet sig til kende overfor os, men ikke nok med det - vi er blevet forenet med Gud - ja antaget af Gud i sin Kærlighed - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER gennem Helligånden.

I Jesus Kristus er Gud blevet os NÆRVÆRENDE gennem sin Ånd - Helligånden.

Det teologiske grundlag er virkeligheden - Gud i menneskers eksistens. Kig ud på virkeligheden og her er Gud i Jesus Kristus kommet vi mennesker helt nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

Det teologiske grundlag er Gud i menneskers liv og eksistens. Der findes ingen stærkere bevis for Guds eksistens og en Bog, første Mosebog eller andre hellige bøger kan ikke være det teologiske grundlag i samme grad som hvad Gud gør med mennesker i virkeligheden - forvandler og genføder (gør dem til Nye Skabninger) gennem sin Ånd - Helligånden som Gud er kommet til os i Jesus Kristus.

Der er ingen grund til at hoppe over i læsning af bøger og forestille sig noget i den sammenhæng - Gud virker mægtig i os og gør store gerninger med vi mennesker - forandrer og genføder og forvandler os gennem sin Ånd. Der findes overhovedet ingen stærkere beviser for Guds eksistens end hvad der sker i virkeligheden med mennesker der har taget imod Gud i Jesus Kristus hvor Gud er kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

Citat:
Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid. Derfor bekender vi også at vi tror på den Hellige almindelige Kirke og ikke den hellige almindelige bog. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder.
Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra... Det er gentagelsen der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs.
Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden men på de frugter vi sætter her og nu.
Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sætte os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag ordene er åndløs. Lisbeth Kjær Müller (gift med Mogens Müller).



-0-0-0-

""Han tolkede og anvendte skrifterne i lyset af Kristus, for at forklare sit evangelium, - og derfor han måske ofte benyttede talemåden: Ifølge skrifterne.""

Ja endelig siger du det: Han tolkede og anvendte Skrifterne i lyset af Kristus.

Men ikke for at forklare sit evangelium men for at kunne svare de Jødekristne - svare de stærke Lov og SkriftTro igen - så de ikke skulle lykkes med at spærre os inde under Loven som opdrager og dermed fratage os Friheden og Ånden fra Gud i Kristus og det Guds Nådeskraftværk vi er i Kristus gennem Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

De Jødekristne udgør en trussel med deres svage tro ved ikke fuldt ud at ville anerkende TROs -Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Den Ny Skabelse.

I Kristus virker Gud mægtig i verden (i og iblandt mennesker) gennem sin Ånd - Helligånden. Gud Helligåndens Underværker i mennesker og iblandt mennesker der har taget imod Gud i Kristus manifesterer sig så tydeligt og kraftigt i verden at evangeliet forklarer sig selv.

""Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – Vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg -""

Gud er ikke et Gudsbillede - Gud er i ham vi lever røres og er - Gud er den største Livsbekræftende Åndelige VirkeKraft i vores liv. I Kristus Virker Gud mægtig i os.

Gud er ikke på afstand af os men den livgivende skaberkraft der rører sig i os.

Kun en ikke troede kan skrive og mene som følger:

"Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – Vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg -"

Sådan kan kun mennesker der ikke kender Gud skrive eller mennesker der vil gøre sig klog på religiøse mennesker.


-0-0-0-

""Så er oplevelsen af Helligånden en gave fra Gud – eller en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed?""

Ihvertfald aldrig en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed.

Helligånden er netop Guds Ånd som aldrig kan være menneskets egne ånds produkter - en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed - læs 1 Kor 2.

Men vi har Guds Ånd - Helligånden - og det fra Gud og ikke os selv.


""Jeg mener, oplevelsen af Helligånden er virkelig for dem, der erfare den, men jeg tænker også, at det er menneskets egen bevidsthed, der skaber denne tilstand"".

""men jeg tænker også, at det er menneskets egen bevidsthed, der skaber denne tilstand""

Er du bimmer - Nej nej - så har du jo misforstået det hele - hvad de religiøse spirituelle åndelige EKSTATISKE ÅBENBARINGS -ERFARINGER dækker. Hvad der religiøse er.

Enhver ægte religiøs åndelig spirituel EKSTATISK ÅBENBARINGs -ERFARING overgår menneskets forstand. Læs 1 Kor 2 og min dialog boks her efterfølgende:


Citat:
Min kritik af Fornuften sammen med Paul Tillich

Paul Tillich: "Ecstasy"("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities. Paul Tillich

Kun Ekstatisk Fornuft formår at fuldføre det Fornuften har indset som et gode. Fornuften er lam, dog seende og ja tænkende, men den formår intet at udrette. Fornuften indser, jeg burde ikke drikke, ikke ryge etc etc, men den formår ikke at ændre på disse forhold.

Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden (vores eksistens kan forandre vores essens).

Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Tillich.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse.... Tillich.

Der er 2 kilder til ERKENDELSE:

1):

Den menneskelige forstand og fornufts omgang med de ting vi undersøger. Baseret på vores sanselige og målbare omgang med vores omgivelser.

2):

De Religiøse Umiddelbare Overvældende og Uimodståelige Ekstatiske Transcendente Åbenbarings Erfaring - hvor vi Henrykkes og Gribes af noget og nogen og fyldes med helt usædvanlige sjælskræfter og Ånd (Åndelig Styrke og Mod) en fred og kærlighed der overgår vores forstand (og fornuft). Vi er ude af os selv, uden at have mistet os selv, for at noget andet (evigheden saligheden lyksaligheden (kort sagt det guddommelige)) og nogen anden Person'Lig Billede'Lig (Kristus Helligånden ArkeÅnden Gud) kan Henrykke og Gribe os og være inde i vores center Hjerte (Kristus fx).

I de religiøse spirituelle åndelige EKSTATISKE ÅBENBARINGS -ERFARINGER der bliver vi mennesker løse og frie af os selv (hvilket er hvad der sker i enhver ekstase (fryd glæde og jubel eller entusiasme)) for at kunne være noget og nogen for noget andet (et arbejde (håndværk) studie mm) og for nogle andre - at kunne være person for andre mennesker - kæresten vores bedre halvdel børnene kammerater lokalsamfundet

Som R Otto er inde på er TROEN hos Paulus lige med denne Ekstatiske Begejstring og Entusiasme eller VÆRENS JUBEL
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce


Seneste indlæg
GT og NT
af Hanskrist
27/08/2025 01:43
Troens frihed
af Arne Thomsen
26/08/2025 23:17
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
24/08/2025 12:04
Lys
af Hanskrist
24/08/2025 12:02
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
22/08/2025 13:52
Nyheder fra DR
USA holder møder om Ukraine og Gaza i d..
27/08/2025 01:48
Trump vil indføre dødsstraf for drab i..
26/08/2025 23:46
Ukraine bekræfter russisk tilstedevære..
26/08/2025 23:15
Vigtig godkendelse til Nuuk Lufthavn sus..
26/08/2025 21:41
Trump vender på en tallerken efter Tayl..
26/08/2025 21:34
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Hamas: Ingen militante blev dræbt i isr..
26/08/2025 23:37
USA holder møde med repræsentanter for..
26/08/2025 22:50
Kilder: USA's og Ruslands olieselskaber ..
26/08/2025 22:23
Demonstranter i Tel Aviv blokerer veje o..
26/08/2025 22:23
Ukraine bekræfter at Rusland er gået i..
26/08/2025 20:41