annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
0 registrerede 64 gæster og 415 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: GT og NT

Hej Tikka - yderst interessant

Citat:

Paulus brugte GT som teologisk grundlag for sin forkyndelse.

Han tolkede og anvendte skrifterne i lyset af Kristus, for at forklare sit evangelium, - og derfor han måske ofte benyttede talemåden: Ifølge skrifterne.


Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – Vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg -

Så er oplevelsen af Helligånden en gave fra Gud – eller en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed?

Jeg mener, oplevelsen af Helligånden er virkelig for dem, der erfare den, men jeg tænker også, at det er menneskets egen bevidsthed, der skaber denne tilstand.

Altså noget der vækkes indefra, når troen åbner sindet for det dybere - eller højere i os selv.



""Paulus brugte GT som teologisk grundlag for sin forkyndelse.""

Jeg oplever det teologiske grundlag som værende det forhold at vi møder Gud i Jesus Kristus - her bliver vi forenet med Gud - her der en Åbenbaring Gud - og hvem vi er i i Kristus i kraft af Gud Helligånden - vores virkelighed med Gud: vores SØN'FADER eller JEG'DU kreative dynamiske samspils'virkelighed med Gud gennem Helligånden hvor både Gud og mennesket kan gøre indspil og udspil.

Kvaliteten af denne vores forening med Gud er ganske uhørt som beskrevet ovenfor.


Det teologiske grundlag er at i Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

I Jesus Kristus har Gud Åbenbaret sig for os og givet sig til kende overfor os, men ikke nok med det - vi er blevet forenet med Gud - ja antaget af Gud i sin Kærlighed - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER gennem Helligånden.

I Jesus Kristus er Gud blevet os NÆRVÆRENDE gennem sin Ånd - Helligånden.

Det teologiske grundlag er virkeligheden - Gud i menneskers eksistens. Kig ud på virkeligheden og her er Gud i Jesus Kristus kommet vi mennesker helt nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

Det teologiske grundlag er Gud i menneskers liv og eksistens. Der findes ingen stærkere bevis for Guds eksistens og en Bog, første Mosebog eller andre hellige bøger kan ikke være det teologiske grundlag i samme grad som hvad Gud gør med mennesker i virkeligheden - forvandler og genføder (gør dem til Nye Skabninger) gennem sin Ånd - Helligånden som Gud er kommet til os i Jesus Kristus.

Der er ingen grund til at hoppe over i læsning af bøger og forestille sig noget i den sammenhæng - Gud virker mægtig i os og gør store gerninger med vi mennesker - forandrer og genføder og forvandler os gennem sin Ånd. Der findes overhovedet ingen stærkere beviser for Guds eksistens end hvad der sker i virkeligheden med mennesker der har taget imod Gud i Jesus Kristus hvor Gud er kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

Citat:
Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra, som om ordene var fortid. Derfor bekender vi også at vi tror på den Hellige almindelige Kirke og ikke den hellige almindelige bog. Det er en bespottelse mod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder.
Det strider mod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra... Det er gentagelsen der strider mod den levende Ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs.
Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden men på de frugter vi sætter her og nu.
Bibelen vil ikke være død fortid, men levende og åndende nutid. Bibelen skal derfor med et gammelt ord granskes - fordøjes og fortolkes. Enhver tid og person skal selv stå inde for ordene. Vi er nødt til at sætte os selv på spil, så er der liv og ånd. Men at gemme sig bag ordene er åndløs. Lisbeth Kjær Müller (gift med Mogens Müller).



-0-0-0-

""Han tolkede og anvendte skrifterne i lyset af Kristus, for at forklare sit evangelium, - og derfor han måske ofte benyttede talemåden: Ifølge skrifterne.""

Ja endelig siger du det: Han tolkede og anvendte Skrifterne i lyset af Kristus.

Men ikke for at forklare sit evangelium men for at kunne svare de Jødekristne - svare de stærke Lov og SkriftTro igen - så de ikke skulle lykkes med at spærre os inde under Loven som opdrager og dermed fratage os Friheden og Ånden fra Gud i Kristus og det Guds Nådeskraftværk vi er i Kristus gennem Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

De Jødekristne udgør en trussel med deres svage tro ved ikke fuldt ud at ville anerkende TROs -Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. Den Ny Skabelse.

I Kristus virker Gud mægtig i verden (i og iblandt mennesker) gennem sin Ånd - Helligånden. Gud Helligåndens Underværker i mennesker og iblandt mennesker der har taget imod Gud i Kristus manifesterer sig så tydeligt og kraftigt i verden at evangeliet forklarer sig selv.

""Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – Vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg -""

Gud er ikke et Gudsbillede - Gud er i ham vi lever røres og er - Gud er den største Livsbekræftende Åndelige VirkeKraft i vores liv. I Kristus Virker Gud mægtig i os.

Gud er ikke på afstand af os men den livgivende skaberkraft der rører sig i os.

Kun en ikke troede kan skrive og mene som følger:

"Menneskets gudsbillede formes af tid, kultur og bevidsthed – Vi ser Gud gennem det, vi selv rummer, tror jeg -"

Sådan kan kun mennesker der ikke kender Gud skrive eller mennesker der vil gøre sig klog på religiøse mennesker.


-0-0-0-

""Så er oplevelsen af Helligånden en gave fra Gud – eller en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed?""

Ihvertfald aldrig en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed.

Helligånden er netop Guds Ånd som aldrig kan være menneskets egne ånds produkter - en tilstand skabt i menneskets egen bevidsthed - læs 1 Kor 2.

Men vi har Guds Ånd - Helligånden - og det fra Gud og ikke os selv.


""Jeg mener, oplevelsen af Helligånden er virkelig for dem, der erfare den, men jeg tænker også, at det er menneskets egen bevidsthed, der skaber denne tilstand"".

""men jeg tænker også, at det er menneskets egen bevidsthed, der skaber denne tilstand""

Er du bimmer - Nej nej - så har du jo misforstået det hele - hvad de religiøse spirituelle åndelige EKSTATISKE ÅBENBARINGS -ERFARINGER dækker. Hvad der religiøse er.

Enhver ægte religiøs åndelig spirituel EKSTATISK ÅBENBARINGs -ERFARING overgår menneskets forstand. Læs 1 Kor 2 og min dialog boks her efterfølgende:


Citat:
Min kritik af Fornuften sammen med Paul Tillich

Paul Tillich: "Ecstasy"("standing outside one's self)") points to a state of mind which is extraordinary in the sense that the mind transcendens its ordinary situation. Ecstacy is not a negation of reason; it is the state of mind in which reason is beyond itself, that is, beyond its subject-object structure. In being beyond itself reason does not deny itself. "Ecstatic reason" remains reason; it does not receive anything irrational or anti-rational -- which it could not do without self-destruction --- but it transcends the basic condition of finite rationality, the subject-object of structure. This is the state mystics try to reach by ascetic and meditative activities. Paul Tillich

Kun Ekstatisk Fornuft formår at fuldføre det Fornuften har indset som et gode. Fornuften er lam, dog seende og ja tænkende, men den formår intet at udrette. Fornuften indser, jeg burde ikke drikke, ikke ryge etc etc, men den formår ikke at ændre på disse forhold.

Hvad ville fornuften være uden ekstatisk fornuft og ja vice versa. Når fornuften arbejder tænkende, så vender den altid tilbage til sig selv. Ekstatisk fornuft formår at forlade sig selv og blive et med sit objekt (motiv; mål), dog uden at miste sig selv, men nu som forvandlet, gennem at det participerer i objektet. Subjekt og objekt indgår i en syntese og ny virkelighed eller skabelse med hinanden (vores eksistens kan forandre vores essens).

Fornuft er forhåndsbetingelsen for tro, i troen rækker fornuften ekstatisk ud over sig selv, deri ligger begges enhed og forskel. Tillich.

Hvis fornuften gribes af det ubetingede drives den ud over sig selv, men ophører ikke derfor med at være fornuft, endelig fornuft. Den ekstatiske erfaring af et ubetinget anliggende tilintetgør ikke fornuftens struktur. Ekstasen fortrænger ikke, men fuldender, hvad fornuften begynder. Fornuften kan kun fuldbyrdes, når den drives ud over sin endeligheds grænse og erfarer det absoluttes, det helliges nærværelse.... Tillich.

Der er 2 kilder til ERKENDELSE:

1):

Den menneskelige forstand og fornufts omgang med de ting vi undersøger. Baseret på vores sanselige og målbare omgang med vores omgivelser.

2):

De Religiøse Umiddelbare Overvældende og Uimodståelige Ekstatiske Transcendente Åbenbarings Erfaring - hvor vi Henrykkes og Gribes af noget og nogen og fyldes med helt usædvanlige sjælskræfter og Ånd (Åndelig Styrke og Mod) en fred og kærlighed der overgår vores forstand (og fornuft). Vi er ude af os selv, uden at have mistet os selv, for at noget andet (evigheden saligheden lyksaligheden (kort sagt det guddommelige)) og nogen anden Person'Lig Billede'Lig (Kristus Helligånden ArkeÅnden Gud) kan Henrykke og Gribe os og være inde i vores center Hjerte (Kristus fx).

I de religiøse spirituelle åndelige EKSTATISKE ÅBENBARINGS -ERFARINGER der bliver vi mennesker løse og frie af os selv (hvilket er hvad der sker i enhver ekstase (fryd glæde og jubel eller entusiasme)) for at kunne være noget og nogen for noget andet (et arbejde (håndværk) studie mm) og for nogle andre - at kunne være person for andre mennesker - kæresten vores bedre halvdel børnene kammerater lokalsamfundet

Som R Otto er inde på er TROEN hos Paulus lige med denne Ekstatiske Begejstring og Entusiasme eller VÆRENS JUBEL
Seneste indlæg
GT og NT
af Hanskrist
27/08/2025 01:43
Troens frihed
af Arne Thomsen
26/08/2025 23:17
Den religiøse spirituelle dimension
af Hanskrist
24/08/2025 12:04
Lys
af Hanskrist
24/08/2025 12:02
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
22/08/2025 13:52
Nyheder fra DR
USA holder møder om Ukraine og Gaza i d..
27/08/2025 01:48
Trump vil indføre dødsstraf for drab i..
26/08/2025 23:46
Ukraine bekræfter russisk tilstedevære..
26/08/2025 23:15
Vigtig godkendelse til Nuuk Lufthavn sus..
26/08/2025 21:41
Trump vender på en tallerken efter Tayl..
26/08/2025 21:34
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Seks soldater meldes dræbt i israelsk d..
27/08/2025 00:46
SpaceX lykkes med at opsende raket efter..
26/08/2025 23:55
Hamas: Ingen militante blev dræbt i isr..
26/08/2025 23:37
Trump holder stort møde om Gaza i Det H..
26/08/2025 22:50
Kilder: USA's og Ruslands olieselskaber ..
26/08/2025 22:23