1
registreret Hanskrist
83
gæster og
203
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Tikka
Emne: Re: GT og NT
|
Jeg spurgte nettet:
Troede Paulus på skabelsesberetningen?
SVAR: Ja, det er stærkt indiceret, at Paulus troede på, eller i hvert fald refererede til, skabelsesberetningen, da han brugte den som en del af sit teologiske fundament og henviste til Skaberen i sine breve, eksempelvis i hans forklaring om, hvordan alt er blevet til ved og opretholdes af en guddommelig skabermagt.
Begrundelse: Baggrund: Paulus' forkyndelse voksede ud af det jødiske miljø, hvor skabelsesberetningen var et centralt element i troen på Jahve.
Teologisk fundament: I hans breve, f.eks. i Rom. 1:20-23, argumenterer Paulus for, at Gud er kendt gennem skabelsen, og at alle mennesker er ansvarlige over for den Skaber. Han refererer til den guddommelige skabermagt som kilden til alt, hvilket passer med skabelsesberetningens kernebudskab.
Sammenkobling med Kristus: Paulus knytter skabelsen til sin forkyndelse af Jesus Kristus. Han ser Gud som den, der skabte alt gennem Kristus, og som også opretholder det.
Selvom Paulus ikke nødvendigvis fokuserede på de specifikke fortælleformer i de bibelske skabelsesberetninger (som dem i 1. Mosebog), var hans teologi dybt forankret i en forståelse af Gud som Skaberen af verden og menneskeheden. Han brugte altså dette begreb til at forklare og forsvare sin teologi.
Hvorfor jeg spurgte nettet, er fordi det med Gud og helligånden altid har optaget mig, og pt er der en række om Gud i podcasten: Biblen Leth fortalt. - om Gud der har en krop i GT der ændres til Ånd i NT - og - om Jesus selv mente han var Gud.
Endnu en udsendelse om Guds oprindelse – forhistorie - før biblens tid kommer på torsdag.
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-2025/har-gud-en-krop-16122511334
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibe...gud-16122511344
Hvorfor jeg spurgte om: ,,Troede Paulus på skabelsesberetningen?,, -
Skabelsesberetningen, som de fleste nok opfatter som myte, skal også ses i sammenhæng med, at jeg i anden tråd påpeger, Paulus brugte GT til at forklare og forsvare sin teologi.
Nu kommer det svære for mig –
Hvordan gør man en myte til virkelighed, hvor Gud hen ad vejen skifter ,,krop,, men stadig er den samme Gud der tidligere blev båret rundt, og boede i arken. - Siden i templet, og sidst i NT befandt sig i Ånden? --- og samme Gud som Jesus bad til, og lærte sine disciple at sige: Vor Far.
Fadervor, du som er i himlene! Helliget vorde dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød,
og forlad os vor skyld, som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke i fristelse,
men fri os fra det onde.
Thi dit er riget og magten og æren i evighed! Amen. https://www.folkekirken.dk/tro/fadervor
GT spillede en stor rolle for Jesus, hans første disciple og Paulus, så GT kan ikke udelades af af den kristne tro, da den bygger på GT.
Tilmed. Ville man fjerne GT fra kristendommen ville meget i NT være uforståeligt, og verden ikke være Guddommeligt skabt
.
|
|
|
|