annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
2 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen 64 gæster og 400 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 31 af 32 < 1 2 ... 29 30 31 32 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#45343 - 21/08/2025 08:45 Re: Lys [Re: Hanskrist]
Hanskrist Online   content
veteran
Registeret: 30/03/2008
Sted: Nørresundby
2 forhold:

1):

Bibelen Leth Fortalt i P1 Radioen nu her kl 11: Mente Jesus at han var Gud

2):

Arne hvordan stemmer efterfølgende fra Thomas Evangeliet med din forståelse Logion 77:

Citat:
Jesus sagde: Den, der har lært verden at
kende, har fundet kroppen, men den, der har
fundet kroppen, er mægtigere end verden

De sagde til ham: Sig os, hvem du er, så
at vi kan tro på dig. Han sagde til dem: I tyder
himlens ansigt og jordens ansigt, men I har
ikke genkendt den, som er foran jer, og I ved
ikke, hvordan I skal tyde dette øjeblik.

Jesus sagde: Den, der drikker af min
mund, vil blive som mig, og jeg vil blive som
ham, og de ting, der er skjulte, vil blive
åbenbaret for ham.

111. Jesus sagde: Himlene og jorden vil blive
rullet op i jeres nærværelse. Og den, der lever
fra den levende, vil ikke se døden. Siger Jesus
ikke: Den, der finder sig selv, er mere værd
end verden?

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#45344 - 22/08/2025 13:21 Re: Lys [Re: Hanskrist]
veteran
Mens Arne venter på Tikka

1):

Arne tør ikke forholde sig til hvordan Thomas Evangeliet tillader os at læse Logion 77

Arne's læsning logion 77 er der intet belæg for i Thomas Evangeliet.

2):

Tikka's evindelige ifølge Skrifterne som jeg har redegjort for hvordan det skal forstås og nu ser jeg at min store helt i Dansk teologi Mogens Kjær Müller bakker op om mit synspunkt om hvordan "ifølge Skrifterne" skal forstås hos Paulus.

Mogens Kjær Müller - Paulus læsning GT

Til glæde for Tikka - linket ovenfor kan både læses og lyttes til - høres som podcast.

Citat:
Mogens Kjær Müller:

Det skal ses i sammenhæng med et andet spørgsmål, det er hvilken rolle Det Gamle Testamente skal spille som en del af den kristne Bibel. Det var sådan, at Det Gamle Testamente for de tidligste kristustroende var den hele Bibel.

Men samtidig må vi også konstatere, at de læste den med et fortolkningsmæssigt føregreb i lyset af Kristustroen. Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen. Derfor nåede man – ikke helt overraskende – til en meget anderlede forståelse af Det Gamle Testamentes indhold end den samtidige jødedom.

"Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen".

Ja Paulus læser Skrifterne (GT og Tora mm) i lyset af sin Damaskus Chok Erkendelse og Omvendelse hvor Gud (Guds Riget) i Jesus Kristus er kommet os allesammen nær som VIRKELIGHED gennem sin Ånd - HELLIGÅNDEN.

Og Paulus's Messias eller Kristus der er Jesus er meget meget anderledes end Skrifternes Messias forventninger.

Altså det er ud fra Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER gennem HELLIGÅNDEN: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne

- at Skrifterne læses og ikke omvendt som Tikka plæderer for som Bibelfundamentalistisk troende.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
#45346 - 22/08/2025 19:26 Re: Lys [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015

,,Ifølge skrifterne,,

Nu ved jeg ikke, hvorfor du hiver dette op af hatten – ej heller hvad du tidligere har forklaret mig i forhold til mit eget brug af ,,ifølge skrifterne,,. Men her er kort, hvad jeg mener om udtrykket, når Paulus brugte det:

Paulus brugte i sine breve formuleringen ,,ifølge skrifterne,, - når han henviste til den jødiske bibel som autoritet.

Det legitimerede både hans forkyndelse af Jesus som den lovede frelser og hans syn på, hvorfor hedninge ikke skulle omskæres m.m.

Samtidig fungerede det som bevis på, at hans budskab ikke var noget, han selv havde fundet på – og sammenholdt med hans påstand om kontakt med den opstandne Kristus gav det ham en særlig autoritet.

Man kan sige, at Paulus som kristen var bibelfundamentalist, når det styrkede hans sag – men han blandede også græsk tænkning ind i den nye trosforståelse, som udsprang af en jødisk trosretning.

Så vi har også med en ,,arkitekt,, at gøre, som ændrede forholdet til Gud, og ja, vel også Messias forventningen om en jordisk konge.

*

I forhold til dit Mogens Kjær Müller-citat:

Der var nok ikke mange læsende jødekristne på daværende tidspunkt, og de hedningekristne lyttede sandsynligvis blot til Paulus eller andre, der forkyndte for dem.

.

Top Svar Citer
#45347 - 22/08/2025 20:02 Re: Lys [Re: Tikka]
veteran
Nøjagtig hvad Mogens Kjær Müller har jeg forklaret dig mange gange

Jeg viser dig hvad Mogens Kjær Müller skriver der er nøjagtig i overensstemmelse med hvad jeg tidligere har sagt til dig mange gange

Og nu gør jeg det igen sammen med hvad Mogens Kjær Müller skriver.

Og du forholder dig overhovedet ikke til det - men skriver det stik modsatte af hvad vi siger eller hævder (skriver)

Ufatteligt

Kan du overhovedet ikke forstå hvad det er vi prøver at få dig til at forstå?????

Du behøver ikke være enige med os - men kunne du dog udvise forståelse for hvad vi hævder og iøvrigt langt langt de fleste eksperter hævder

Du fortsætter din bibelfundamentalistiske hjernespins snik snak - men Paulus er ikke Skrift eller bibelfundamentalistisk (hvis han er det må han have været fuld da han skrev sine Breve for her siger han konstant det stik modsatte) - det er der ihvertfald rørende enighed om blandt Paulus kyndige

Du har en meget mærkelig måde at være bombastisk og døv og overhovedet ikke lydhør overfor hvad andre eksperter siger om tingene

Citat:
samtidig må vi også konstatere, at de læste den med et fortolkningsmæssigt føregreb i lyset af Kristustroen. Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen.

Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen.

Gad vide om du kan forstå hvad der står ovenfor her???

Jeg tvivler

Der står netop at det ikke er Skrift (eller GT og Tora) fundamentalistisk

Hvis nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå inde i de hellige bøger selv havde det været Skrift eller Bibelfundamentalistisk. Sådan hævder du konstant tingene at være - men da Paulus ikke er Skrift eller "Bibel"fundamentalistisk er det han har som Autoritet og Sandheden:

Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.

-0-0-0-

Citat:
Tikka

Det legitimerede både hans forkyndelse af Jesus som den lovede frelser og hans syn på, hvorfor hedninge ikke skulle omskæres m.m.

Hvor finder du i det du kalder den jødiske Bibel (troede ikke der fandtes en jødisk Bibel) legitimitet for at hedninger ikke skal omskæres.

Citat:
Tikka

Samtidig fungerede det som bevis på, at hans budskab ikke var noget, han selv havde fundet på – og sammenholdt med hans påstand om kontakt med den opstandne Kristus gav det ham en særlig autoritet.

Paulus's budskab findes ikke i Skrifterne (GT og Tora'en mm).

-0-0-0-

Iøvrigt yderst interessant læsning - her en prøve:

Citat:
[Paul Bridgwater] (0:55 – 0:59)
Lad os begynde med dig. Hvad vækkede din interesse for Markion?

[Mogens Müller] (0:59 – 4:55)
Det skal ses i sammenhæng med et andet spørgsmål, det er hvilken rolle Det Gamle Testamente skal spille som en del af den kristne Bibel. Det var sådan, at Det Gamle Testamente for de tidligste kristustroende var den hele Bibel.

Men samtidig må vi også konstatere, at de læste den med et fortolkningsmæssigt føregreb i lyset af Kristustroen. Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen. Derfor nåede man – ikke helt overraskende – til en meget anderlede forståelse af Det Gamle Testamentes indhold end den samtidige jødedom.

I dag, efter oplysningstiden, har vi store vanskeligheder ved at fastholde en læsning af Det Gamle Testamente i lyset af Kristustroen. Nu læser vi det historisk-kritisk, og det vil sige, at Det Gamle Testamente bliver, mellem hænderne på os, til religionshistoriske dokumenter, der restløst er udtryk for den antikke jødedom. Og her, nogle århundreder efter oplysningstiden, sker der så det underlige, at man i Den Danske Folkekirke i 1992 – og det er aldrig sket tidligere – introducerer en tekstrække ved gudstjenesterne, som også er en fast tekstrække for Det Gamle Testamente, så den kommer til at lyde ved enhver gudstjeneste.

Det har jeg været modstander af og har også skrevet en lille bog om det, som ikke har gjort det store indtryk endnu i hvert fald, hvor jeg argumenterer for, at det var en dårlig idé at introducere Det Gamle Testamente. Især fordi disse skrifter, læst på deres egne betingelser, ikke er udtryk for kristendom, men for en anden religion. Og der fik jeg så øje på Markion. Markion kender enhver teolog, men meget overfladisk – som en skikkelse i 100-tallet, der forkastede Det Gamle Testamente og forkyndte Jesu Kristi far som en anden gud end den gud, der optræder i Det Gamle Testamente.

Han måtte derfor konstatere, at Det Gamle Testamente – altså jødedommens hellige bøger, det hed endnu ikke Det Gamle Testamente på hans tid – simpelthen ikke var udtryk for Kristustroen, og derfor måtte man lægge dem til side. Det var ikke, fordi han mente, at den gud, der optræder i Det Gamle Testamente, ikke eksisterede – det var ikke sådan, det skulle forstås – men det var en laverestående, ikke helt venlig gud, der var tale om. Hvorimod den gud, som Jesus ifølge ham havde åbenbaret – og her var han meget paulinsk – kun var godhed, og derfor ikke havde andre udtryksformer end kærlighed og barmhjertighed.

Og det blev virkelig et stridspunkt i oldkirken, for hvad så med straf og belønning? Det kunne slet ikke komme på tale. Altså, Han var god, om jeg så må sige, og kendte kun til godhed. Og der blev jeg lidt fascineret af ham og tænkte, at måske havde denne kætter – som han meget hurtigt blev udråbt til at være – måske havde han en pointe, der kom til at gå tabt i kirkens teologi og kun en gang imellem er dukket op til overfladen igen.
#45348 - 22/08/2025 22:14 Re: Lys [Re: Hanskrist]
veteran
For de Skrift Troende Jøder kunne Jesus netop ikke være Kristus

Sådan var det også for Paulus før sin Damaskus Oplevelse og Omvendelse hvor han erkender at i Jesus er den sande Åbenbaring hvem Gud er og hvad der bor i Gud - hvem vi er i og med Gud i Kristus.

Alt hos Paulus skal forstås ud fra Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. At i Guds Kærlighed Jesus Kristus er Gud kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Helligånden.

"der er i virkeligheden en ret stærk brudflade imellem det, som Paulus siger om Kristus, og det, der står i det, vi i dag kalder Det Gamle Testamente"

Dette stemmer ikke med en Skrift Troende læsning jødernes hellige bøger - så Paulus er derfor jo nødvendigvis ikke Skrift eller Bibelfundamentalistisk - nej højeste autoritet og sandhed er at i Jesus er Gud kommet os nær som virkelighed nu i verden virkende gennem sin Ånd - Helligånden. Du kan jo også bare læse 2 Kor 3 og du vil aldrig mere kunne hævde Paulus er Skrift Troende eller Skrift/Bibel fundamentalistisk orienteret.

Hvis Paulus var Skrift/Bibel'fundamentalistisk ville Kirkerne og de kristne's Gudstjenester og det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET være ganske uforståeligt og det rene volapyk. Men nu er Paulus heldigvis ikke Skrift/Bibelfundamentalistisk og derfor er Kirkerne som de er og deres Gudstjenester som de er og det kristne TROsLIV og dets SPIRITUALITET som det er.

Takket være Paulus er Gud i Jesus Kristus kommet os nær som virkelighed gennem sin Ånd - Gud Helligånden.

Hvem vi mennesker er i Kristus - de nye Skabninger vi er i Kristus - eller Kristus Mystikken - som alting drejer sig om hos Paulus findes der intet af i Skrifterne - Jødernes hellige bøger.

NT og GT uforenelige måske
Side 31 af 32 < 1 2 ... 29 30 31 32 >

Seneste indlæg
Lys
af Hanskrist
23/08/2025 00:56
Er man som kristen en Jesu discipel?
af Hanskrist
22/08/2025 13:52
Misforståelsen
af somo
21/08/2025 07:32
HansKrist's chat med AI CHAT
af Hanskrist
15/08/2025 14:23
Guds Ord
af Hanskrist
05/08/2025 18:04
Nyheder fra DR
USA standser Ørsted-projekt ud for Rhod..
23/08/2025 00:32
Trump om Putin og Zelenskyj: Lidt ligeso..
22/08/2025 22:38
Interview med Ghislaine Maxwell offentli..
22/08/2025 21:50
Mette Frederiksen efter kontakt til Isra..
22/08/2025 21:18
Netanyahu kalder rapport om hungersnød ..
22/08/2025 17:55
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
USA's regering beordrer pause på Ørste..
22/08/2025 22:49
Fem turister er døde i busulykke i USA
22/08/2025 22:49
Svindler behandlede mere end 100 patient..
22/08/2025 21:38
Løkke: Masser af potentiale for eksport..
22/08/2025 20:05
Maxwell: Jeg så aldrig Trump opføre si..
22/08/2025 19:35