|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lys
|
Nøjagtig hvad Mogens Kjær Müller har jeg forklaret dig mange gange
Jeg viser dig hvad Mogens Kjær Müller skriver der er nøjagtig i overensstemmelse med hvad jeg tidligere har sagt til dig mange gange
Og nu gør jeg det igen sammen med hvad Mogens Kjær Müller skriver.
Og du forholder dig overhovedet ikke til det - men skriver det stik modsatte af hvad vi siger eller hævder (skriver)
Ufatteligt
Kan du overhovedet ikke forstå hvad det er vi prøver at få dig til at forstå?????
Du behøver ikke være enige med os - men kunne du dog udvise forståelse for hvad vi hævder og iøvrigt langt langt de fleste eksperter hævder
Du fortsætter din bibelfundamentalistiske hjernespins snik snak - men Paulus er ikke Skrift eller bibelfundamentalistisk (hvis han er det må han have været fuld da han skrev sine Breve for her siger han konstant det stik modsatte) - det er der ihvertfald rørende enighed om blandt Paulus kyndige
Du har en meget mærkelig måde at være bombastisk og døv og overhovedet ikke lydhør overfor hvad andre eksperter siger om tingene
samtidig må vi også konstatere, at de læste den med et fortolkningsmæssigt føregreb i lyset af Kristustroen. Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen.
Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen.
Gad vide om du kan forstå hvad der står ovenfor her???
Jeg tvivler
Der står netop at det ikke er Skrift (eller GT og Tora) fundamentalistisk
Hvis nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå inde i de hellige bøger selv havde det været Skrift eller Bibelfundamentalistisk. Sådan hævder du konstant tingene at være - men da Paulus ikke er Skrift eller "Bibel"fundamentalistisk er det han har som Autoritet og Sandheden:
Begivenheden Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne.
-0-0-0-
Tikka
Det legitimerede både hans forkyndelse af Jesus som den lovede frelser og hans syn på, hvorfor hedninge ikke skulle omskæres m.m.
Hvor finder du i det du kalder den jødiske Bibel (troede ikke der fandtes en jødisk Bibel) legitimitet for at hedninger ikke skal omskæres.
Tikka
Samtidig fungerede det som bevis på, at hans budskab ikke var noget, han selv havde fundet på – og sammenholdt med hans påstand om kontakt med den opstandne Kristus gav det ham en særlig autoritet.
Paulus's budskab findes ikke i Skrifterne (GT og Tora'en mm).
-0-0-0-
Iøvrigt yderst interessant læsning - her en prøve:
[Paul Bridgwater] (0:55 – 0:59) Lad os begynde med dig. Hvad vækkede din interesse for Markion?
[Mogens Müller] (0:59 – 4:55) Det skal ses i sammenhæng med et andet spørgsmål, det er hvilken rolle Det Gamle Testamente skal spille som en del af den kristne Bibel. Det var sådan, at Det Gamle Testamente for de tidligste kristustroende var den hele Bibel.
Men samtidig må vi også konstatere, at de læste den med et fortolkningsmæssigt føregreb i lyset af Kristustroen. Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen. Derfor nåede man – ikke helt overraskende – til en meget anderlede forståelse af Det Gamle Testamentes indhold end den samtidige jødedom.
I dag, efter oplysningstiden, har vi store vanskeligheder ved at fastholde en læsning af Det Gamle Testamente i lyset af Kristustroen. Nu læser vi det historisk-kritisk, og det vil sige, at Det Gamle Testamente bliver, mellem hænderne på os, til religionshistoriske dokumenter, der restløst er udtryk for den antikke jødedom. Og her, nogle århundreder efter oplysningstiden, sker der så det underlige, at man i Den Danske Folkekirke i 1992 – og det er aldrig sket tidligere – introducerer en tekstrække ved gudstjenesterne, som også er en fast tekstrække for Det Gamle Testamente, så den kommer til at lyde ved enhver gudstjeneste.
Det har jeg været modstander af og har også skrevet en lille bog om det, som ikke har gjort det store indtryk endnu i hvert fald, hvor jeg argumenterer for, at det var en dårlig idé at introducere Det Gamle Testamente. Især fordi disse skrifter, læst på deres egne betingelser, ikke er udtryk for kristendom, men for en anden religion. Og der fik jeg så øje på Markion. Markion kender enhver teolog, men meget overfladisk – som en skikkelse i 100-tallet, der forkastede Det Gamle Testamente og forkyndte Jesu Kristi far som en anden gud end den gud, der optræder i Det Gamle Testamente.
Han måtte derfor konstatere, at Det Gamle Testamente – altså jødedommens hellige bøger, det hed endnu ikke Det Gamle Testamente på hans tid – simpelthen ikke var udtryk for Kristustroen, og derfor måtte man lægge dem til side. Det var ikke, fordi han mente, at den gud, der optræder i Det Gamle Testamente, ikke eksisterede – det var ikke sådan, det skulle forstås – men det var en laverestående, ikke helt venlig gud, der var tale om. Hvorimod den gud, som Jesus ifølge ham havde åbenbaret – og her var han meget paulinsk – kun var godhed, og derfor ikke havde andre udtryksformer end kærlighed og barmhjertighed.
Og det blev virkelig et stridspunkt i oldkirken, for hvad så med straf og belønning? Det kunne slet ikke komme på tale. Altså, Han var god, om jeg så må sige, og kendte kun til godhed. Og der blev jeg lidt fascineret af ham og tænkte, at måske havde denne kætter – som han meget hurtigt blev udråbt til at være – måske havde han en pointe, der kom til at gå tabt i kirkens teologi og kun en gang imellem er dukket op til overfladen igen.
|
|
|
|