|
Skribent: Tikka
Emne: Re: Lys
|
,,Ifølge skrifterne,,
Nu ved jeg ikke, hvorfor du hiver dette op af hatten – ej heller hvad du tidligere har forklaret mig i forhold til mit eget brug af ,,ifølge skrifterne,,. Men her er kort, hvad jeg mener om udtrykket, når Paulus brugte det:
Paulus brugte i sine breve formuleringen ,,ifølge skrifterne,, - når han henviste til den jødiske bibel som autoritet.
Det legitimerede både hans forkyndelse af Jesus som den lovede frelser og hans syn på, hvorfor hedninge ikke skulle omskæres m.m.
Samtidig fungerede det som bevis på, at hans budskab ikke var noget, han selv havde fundet på – og sammenholdt med hans påstand om kontakt med den opstandne Kristus gav det ham en særlig autoritet.
Man kan sige, at Paulus som kristen var bibelfundamentalist, når det styrkede hans sag – men han blandede også græsk tænkning ind i den nye trosforståelse, som udsprang af en jødisk trosretning.
Så vi har også med en ,,arkitekt,, at gøre, som ændrede forholdet til Gud, og ja, vel også Messias forventningen om en jordisk konge.
*
I forhold til dit Mogens Kjær Müller-citat:
Der var nok ikke mange læsende jødekristne på daværende tidspunkt, og de hedningekristne lyttede sandsynligvis blot til Paulus eller andre, der forkyndte for dem.
.
|
|
|
|