|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Lys
|
Mens Arne venter på Tikka
1):
Arne tør ikke forholde sig til hvordan Thomas Evangeliet tillader os at læse Logion 77
Arne's læsning logion 77 er der intet belæg for i Thomas Evangeliet.
2):
Tikka's evindelige ifølge Skrifterne som jeg har redegjort for hvordan det skal forstås og nu ser jeg at min store helt i Dansk teologi Mogens Kjær Müller bakker op om mit synspunkt om hvordan "ifølge Skrifterne" skal forstås hos Paulus.
Mogens Kjær Müller - Paulus læsning GT
Til glæde for Tikka - linket ovenfor kan både læses og lyttes til - høres som podcast.
Mogens Kjær Müller:
Det skal ses i sammenhæng med et andet spørgsmål, det er hvilken rolle Det Gamle Testamente skal spille som en del af den kristne Bibel. Det var sådan, at Det Gamle Testamente for de tidligste kristustroende var den hele Bibel.
Men samtidig må vi også konstatere, at de læste den med et fortolkningsmæssigt føregreb i lyset af Kristustroen. Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen. Derfor nåede man – ikke helt overraskende – til en meget anderlede forståelse af Det Gamle Testamentes indhold end den samtidige jødedom.
"Nøglen til at læse jødedommens hellige bøger lå altså uden for disse og i Kristustroen".
Ja Paulus læser Skrifterne (GT og Tora mm) i lyset af sin Damaskus Chok Erkendelse og Omvendelse hvor Gud (Guds Riget) i Jesus Kristus er kommet os allesammen nær som VIRKELIGHED gennem sin Ånd - HELLIGÅNDEN.
Og Paulus's Messias eller Kristus der er Jesus er meget meget anderledes end Skrifternes Messias forventninger.
Altså det er ud fra Begivenheden Guds Kærlighed Kristus - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore HJERTER gennem HELLIGÅNDEN: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlægger de kristne fællesskaber menigheder og samfund og senere Kirkerne
- at Skrifterne læses og ikke omvendt som Tikka plæderer for som Bibelfundamentalistisk troende.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
|
|
|
|