annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42877 - 11/02/2024 22:03 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Jamen Tikka da - hvad sker der da for dig


Men sjovt du vælger et af de mine indlæg, der er imødekommende overfor dig, at påstå jeg nedgør dig.

Netop dette indlæg er jeg ret så imødekommende overfor dig.


Citat:
Jeg skrev netop:

Ikke sikkert jeg yder dit indlæg den fortjenstfulde retfærdighed som det burde få.


Og det med Howard Gardner og den Spirituelle Intelligens var både lidt dril men også at jeg synes du her springer over hvor gærdet er lavest - ihvertfald har du da aldrig givet prøver på at du skulle være i besiddelse af Spirituel Intelligens - du har jo doceret dogmatisk bibelfundamentalisme i stort set alle dine indlæg gennem årene. Så det er ikke lige dig jeg forbinder med Spirituel Intelligens - tværtimod påstår du man skal tro Bibelen fra a - z uanset om det er til at forstå eller måske skal læses i dets åndelige symbolske eller metaforiske rigtige forståelse. Nej hævder du hårdnakket på tiende år - det skal forstås bogstaveligt og sådan læser og fortolker du Bibelen for os. Og dette tyder ihvertfald ikke på at du er i besiddelse af nogen Spirituel Intelligens. Så at du pludselig begynder at hævde at der sørme findes Spirituel Intelligens mellem ørerne på dig - synes jeg nu vi har tilgode at se prøver på - du har jo ihvertfald ikke rigtig afsløret noget i den retning.



I mit indlæg (hvor du siger jeg nedgør dig) får du lidt svar på tiltale i forbindelse med at du fortsat kalder Paulus fundamentalist uanset om han religionshistorisk er anerkendt for det stik modsatte.

Det der er så morsomt er at du nægter at reagere på alt det Paulus kendere eller eksperter ellers mener om Paulus, som netop ikke det vi forstår ved fundamentalisme -- han er jo netop blevet religionshistorisk anerkendt for det stik modsatte.

Han bandlyser blind tro og dogmatisk rettroenhed.

Han gør det kristne trosliv til sublim SPIRITUALITET - selv ateisten Bertrand Russell der er ateist og meget kritisk overfor Kristendommen, anerkender hvor sublim smuk en SPIRITUALITET den urkristne paulinske Kristus Mystik er et udtryk for.

Han søsætter kristendommen tænkende - og SEENDE - at TRO og VIDEN (tænkning og forstandighed) ikke må udelukke hinanden men skal kunne følges ad.

Alting er tilladt men ikke alt er lige gavnligt og der hvor ÅNDEN er der er også altid FRIHEDEN og vi skal Lovsynge med vores forstand om tingene og tænke selvstændigt og lære at profetere. Ikke så mærkeligt Albert Schweitzer kalder Paulus for Tænkningens Skytshelgen og han er anerkendt som Frihedens Apostel og Åndens Apostel pr se som den store Paulus fan forfatteren til Johannes Evangeliet.

Der er udarbejdet en demokrati kanon over mennesker hvis tanker har beredt vejen for Frihed og Lighed og Demokrati og her figurer Paulus.

Og især med de senere års nye forståelse af Paulus's syn på kvinder - hvor han som ved skæbnens historiske ironi paradoksalt nok er blevet kendt for det stik modsatte af hvad han af alle som den første har arbejdet for - nemlig at på alle måder er mænd og kvinder lige i menighederne. En kvinde kan være overhoved for en hel menighed - Kloe's Folk - ja hun kan ikke bare være Apostel men endda den ypperste af alle Apostlene.

Dette er historisk set ganske revolutionerende uhørt når vi ser på hvordan grækerne og jøderne behandlede kvinder.

Nå men at kalde Paulus fundamentalist er bestemt ikke det der kommer fra den moderne forskning i Paulus - nej her er det, det stik modsatte der falder i øjnene.

Behøver kun nævne Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Alain Badiou og Troels Engberg-Pedersen.

Hvis man vil vove at betegne Paulus som fundamentalist får man store forklaringsproblemer med mange af Paulus's nøglekapitler og hvorfor majoriteten af Paulus eksperter mener det stik modsatte.

Men det er du fuldstændig ligeglad med. Du skriver dig det ikke engang bag ørerne - og alle de Paulus kapitler og Breve hvor du får røven på komedie og store forklaringsproblemer hvis du fortsat vil hævde manden er fundamentalist, disse springer du over. Du citerer af en eller anden grund aldrig fra største delen af Corpus Paulus.

-0-0-0-

Nå det er hvad det er - at du er ligeglad med hvad din modpart skriver omkring den nyere viden om Paulus. Og hvordan de mest kendte Paulus eksperter opfatter Paulus. Og det stik modsat som du opfatter ham.


Noget andet og endnu vigtigere er at du nu for første gang springer ud af skabet og begynder at være selvbiografisk ærlig og du begynder at afsløre hvad du selv mener og står for.

Interessant ny stil som jeg hilser velkommen - tror vi alle hilser velkommen, da flere af os jo virkeligt i mange år har spurgt dig om hvad du selv mener og står på mål for.

Altid fik vi slynget i hovedet at dette var irrelevant.

80% af dine indlæg har du optrådt som Bibelfundamentalist - og folk på sidelinjen tror du er konservativ bibelfundamentalistisk kristen.

16% af dine indlæg er måske neutrale

4% af dine indlæg er kristendommen hjernespind og hjerne fabrikation og du foragter kristendommen lige så meget som kirken og kirkelivet og du er da også udmeldt af folkekirken. Når du rigtig åbner op er du endda besat af et indædt had til kirken og de kristne.

Hvad du selv stod for - står for - er en gåde.

Men du har afsløret noget om NU'et og et Nu'ets møde en dag på Kirkegården. Det var også igennem en google søgning på NU'et at du opdagede Trosfrihed.

Nå men dit sidste indlæg er sådan set meget spændende fordi her springer du virkelig ud af skabet og der begynder at opstå et selvbiografisk stabilt billede af profilen Tikka.

Ja virkelig interessant hvem der har gemt sig i så mange år bag profil navnet Tikka.

Du må gerne forblive anonym - for det jeg finder interessant er hvad du mener og står for - hvad det er du skriver du selv vil stå på mål for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 11 < 1 2 ... 9 10 11


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk