annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15878259
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2398615
Et andet syn 2003402
Åndelig Føde 1602690
Jesu ord 1534402
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 564 gæster og 175 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42864 - 11/02/2024 08:33 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Anonym
Uregistreret

En gammel bekendt kan efter operation imod grå stær ikke tåle lys fra lamper, men ved vores samtale med en ung cafe mørklødet kvinde kunne hun ikke tåle lokalets belysning med en faktisk hendes ´kristen´ lignende kongeligt krone på benet ifølge min observation. Jeg har godt af dagslys...
Top Svar Citer
#42865 - 11/02/2024 10:10 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Tikka -

Du er fundamentalist - endda både som bibelfundamentalist i sin tid - og efter at du opgav dette kætteri og gennemskuede det som hjernespind og hjerne fabrikation - er du sjovt nok stadig fundamentalistisk orienteret - fx gider du ikke danne dig et overblik over Paulus - gider slet ikke høre hvad jeg og andre eksperter siger. Sådan er fundamentalister de gider ikke studere en sag.

Citat:
Tikka:

Paulus var jødisk fundamentalist som senere blev kristen fundamentalist.

Dette er jeg enig med Kristian Leth i.


Jeg har haft en længere snak med Kristian Leth om dette og jeg tror aldrig han siger dette igen uden at nuancere det.

Men af de største Paulus kendere er Paulus netop overraskende nok ikke fundamentalist - men en overbevisende unik og enestående religiøs geni som verden aldrig har kendt magen til siger Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Luther og Alain Badiou - ja er stort set alle enige om selv ateisterne - og at være så stort et geni og være den første i verden nogensinde til at sige noget helt nyt (Begivenheden Kristus der ændrer verden for altid) og kunne beskrive dette både FORSTANDIGT og POETISK for al fremtid så Luther - Karl Barth og Paul Tillich og Johnny Cash og David Suchet og HansKrist og Alain Badiou bliver blæst omkuld - er ikke tegn på fundamentalisme men altså tegn på at han er et religiøst geni endda den største nogensinde efter flere eksperters mening.

Tar vi de største Paulus kendere eksperter så er Paulus ikke det man forstår ved fundamentalist men han er det modsatte som han også er kendt for i sine breve at bekæmpe fundamentalisme - ja som Albert Schweitzer skriver, Paulus er en bombe under fundamentalisk dogmatisk rettroenhed - og bomben springer med Luther og reformationen og igen idag med Alain Badiou og den nyeste forskning i Paulus og kvinderne - hvor at de skulle tie i forsamlinger er indskudt redigeret tilføjet af en senere kirke. Hos Paulus kan en kvinde være overhovedet for en menighed - Kloe's folk. Og en kvinde kan være ikke bare Apostel men endda den ypperste af alle Apostlene (igen her har en senere kirke ændret Junia til et mande navn).

Ligeledes er Paulus med på en kanon liste over store tænkere der har banet vejen for frihed og lighed og demokrati.

Og igen de største Paulus kendere og eksperter opfatter ham også som sådan. Fx Albert Schweitzer der siger at Paulus har bandlyst blind tro og for altid sikret at kristendommen bliver en TÆNKENDE og SEENDE TRO og at TRO og VIDEN ifølge Paulus ikke udelukker hinanden. Ja at kristendommen skænker tænkningen en plads i TROEN skyldes Paulus - og han kalder ham derfor Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen i den sammenhæng.

Så nøjes vi med de største Paulus kendere og eksperter så er Paulus det stik modsatte af religiøs fundamentalist - hvilket hans breve og store kapitler også tydeligt vidner om - men disse mange steder springer du Tikka i din Cherry Picking altid over. Hvorfor?? Jo fordi hvis han i din optik skal være fundamentalist kan du ikke læse Paulus overalt hvor han netop siger det stik modsatte. Men du Tikka er og bliver fundamentalist og ja du synger nok ikke.



-0-0-0-



Citat:
Tikka:

I øvrigt er det lidt spøjst, hvad du har fået ud af mit skriv, der som sådan ikke omhandler Paulus personligt.


"--- og så er det jo sådan, at et troende menneske - altså ikke en der tror, han tror, men en troende – uden tvivl. En fanatisk/fundamentalist - så er dennes tro ikke til diskussion.

Dette kan for andre mennesker virke tiltrækkende, hvis de søger sandheden og ser den repræsenteret gennem den fundamentalistiske troende, særligt hvis denne er karismatisk og eller har personligheds træk og eller attraktive egenskaber, og måske kan tilbyde forhold som virker lokkende – helbredelse mm.

Tilmed er det sådan, at dennes tiltrækningskraft forstærkes jo flere som tilslutter sig, hvor nogle bliver lige så fanatiske og andre ”blot” glider med, som i kejserens nye klæder, fordi et tilhørs forhold er vigtigt for mennesker og måske man også finder andet end troen i gruppen.

Denne tilslutning fra andre, påvirker også lederen og styrker dennes tro på egen autoritet."



Jo jeg bemærkede det godt - at du forsøgte at tænke ud af boksen. Men stadig forbandt du det med Paulus selv om det fra din side også var en generel beskrivelse.



-0-0-0-


Citat:
Tikka:

Min opfattelse af kristendommen har været en rejse, hvor jeg senere indsatte den gud jeg tvivlede, men håbede på ind i biblens univers.

Ja, jeg opfattede det ikke engang som kristendom, men noget med fortællinger og en Jesus der kunne gå på vandet - og den slags - begrebet gud har altid været det centrale og så det at forstå menneskenes handlinger mm.

Faktisk sagde det mig ikke så meget trosmæssigt, og jeg tog rundt i andre trosopfattelser med min gud, uden at finde noget som det passede ind i.

Derimod lærte jeg, hvordan folk udøvede deres tro, og hvorfra den kom, og ligeledes hvordan man praktiserer udøvelsen af en ny trosmåde, ved at kende et eller flere mennesker der ”trækker” en ind i deres tro, som man så ”besøger” af venlighed og nysgerrighed eller kærlighed ect.

Først og fremmest er der jo tale om kultur, men også mennesker og fællesskab - og så er der dem som elsker ritualer – sang, Kirtan og andet.


Vidunderligt at du begynder at komme ud af busken som alle os andre og du nu ser ud til endelig at have opgivet din skjulte slette dagsorden (at manipulere læserne). Men istedet for vælger at ville være dig selv autentisk som vi andre.


-0-0-0-


Citat:
Citat:
Tikka:

Denne tilstand at opleve guds ånd, mener jeg alle kan, uden der er tale om en guds ånd.

Derfra hvor vi henter ånden i os er tilgængeligt ved troen på muligheden, men også ved at være tidløs i den måde man ser verden på.

Altså man korsfæster sig selv billedligt, som Paulus skrev, og så lever man for noget højere/andet end ens egen egoisme og lever for andre.


HansKrist:

Her betræder du tydeligvis nyt territorium



Til dette ovenfor er dit svar - igen pludselig ærlig selvbiografisk:


Citat:
Nej det gør jeg ikke.

Dette sted har jeg kendt, fra jeg var barn, men måtte holde det nede, senere ”udslette” det, fordi min mor blev vred, og sagde jeg tog fejl af det jeg så - ja hun forbød mig truende at gentage min virkelighed.

Frustrerende, men også en mulighed for at se opleve ”virkeligheden” som folk flest lever i med løgne, forestillinger, fortielser og fjendskab alt imens der er store smil, og har selv praktiseret det, når det var nødvendigt ... (en talemåde dukker op - I krig og kærlighed gælder alle kneb) ... og dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med))

… men jeg ved stedet findes og bruges til forskelligt ud over at se klart, opleve og erfare – herunder udøve kunst mm som man hengiver sig til med indlevelse --- i øvrigt også der tidsoplevelsen ophører og når man ”kommer tilbage” er der gået 4 timer eller mere - derfor tidsløst.


Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke, med mindre jeg skal se i hvilken kontekst oplyst eller husket bibelstof befinder sig i, så jeg får aldrig en Damaskus omvendelse, da den gud Paulus troede på, ikke er min gud, og så tror jeg jo ikke på opstandelsen, og at Jesus er i himlen, som Stefanus gik i døden for, men kan sagtens bruge metaforerne korsfæstelse, født på ny og andet til eget brug.

… men tro - sand tro er stærk når den er uden tvivl, men - forhindre også en i at se ”nye veje”



"Dette sted har jeg kendt, fra jeg var barn, men måtte holde det nede, senere ”udslette” det, fordi min mor blev vred, og sagde jeg tog fejl af det jeg så - ja hun forbød mig truende at gentage min virkelighed".

Okay det passer jo med som jeg altid har hævdet - der gemmer sig noget traumatisk hos dig - jeg har endda påstået du må have været udsat for åndelige psykiske overgreb. Dette har jeg hævdet fordi dit hjerte ❤️ virker hård som sten og flere af os tror du er en mand. Apropos kvindens problemer med at integrere sin modsatkønnethed Animus Sjæl i midtvejs "krisen". Hvor hvis kvinden ikke lykkedes hermed hun bliver hård og rethaverisk og fundamentalistisk firkantet at høre på.


"Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke".

Nå det forklarer for mig at størstedelen af Corpus Paulus er du uvidende om - og citerer du aldrig fra.

Jeg synes derfor du skulle stikke piben ind med at fremture som Paulus ekspert når du hverken kender Corpus Paulus eller har studeret værker om Paulus.

Problemet er at du blot som Arne og Christian Braad Thomsen og andre videregiver kun fordomme om Paulus og vi kommer aldrig frem til en større og bedre forståelse Paulus.


"Frustrerende, men også en mulighed for at se opleve ”virkeligheden” som folk flest lever i med løgne, forestillinger, fortielser og fjendskab alt imens der er store smil, og har selv praktiseret det, når det var nødvendigt ... (en talemåde dukker op - I krig og kærlighed gælder alle kneb) ... og dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med))"


""dette praktiserede Paulus også, ved at være som dem, han var sammen med""

Nej - han udskammede netop Peter for dette hykleri.

Når Paulus siger at han blandt jøderne blev som dem og blandt grækerne og andre folk som dem - er der ikke tale om hykleri - men om at se ud fra deres perspektiv - og deres narrativer. Paulus er verdensmand fordi han er fortrolig med mange forskellige kulturelle og religiøse traditioner - han formår at sætte sig ud over etnicitet og forskellige kulturelle og religiøse traditioner og se det hele fra et helt nyt perspektiv - ud fra Begivenheden Kristus.


-0-0-0-

"Ang. Paulus eller resten af bibelen, så læser jeg den som sådan ikke, med mindre jeg skal se i hvilken kontekst oplyst eller husket bibelstof befinder sig i, så jeg får aldrig en Damaskus omvendelse, da den gud Paulus troede på, ikke er min gud, og så tror jeg jo ikke på opstandelsen, og at Jesus er i himlen"


Du har misforstået den Gud du mener Paulus tror på.

Du tror Paulus tror på en bibelens Gud - men det er nøjagtig det Abraham og Paulus ikke gør.

Den Gud du som bibelfundamentalist har som afgud eller har misforstået og fået galt i halsen er ikke den Gud som Jesus og Paulus refererer til og er ej heller Abraham's Gud.

Opstandelsen og Parusien har du også fået galt i halsen - og nu ved vi hvorfor - du har lige indrømmet at du ikke gider studere Paulus Brevene men at du blot gentager de samme citater igen igen som du kender fra din bibelfundamentalisme om Paulus.

Husker også hvor overrasket jeg var over at du kun kendte første del af 1 Kor 15 og sidste halvdel var dig ubekendt.

Du har for mange huller i din viden og du beskriver kristendommen ud fra det kristne kætteri bibelfundamentalisme er.


-0-0-0-


Ikke sikkert jeg yder dit indlæg den fortjenstfulde retfærdighed som det burde få.

Og det fordi du stikker til Paulus hele tiden med dine fordomme og fordumme og jeg derfor bliver for optaget af at tilbagevise disse dumsmarte fordummeligheder om Paulus.

Kunne du lade være med at stikke til Paulus med dine kun dumsmarte sjofle fordumme - kunne jeg nemmere læse dig.

Jeg hader når Christian Braad Thomsen og Arne Thomsen og du Tikka og VML fortsætter og fortsætter jeres fordomme om Paulus - ønsker at vi skal blive klogere og komme videre og følge med i den nyeste forskning og viden om Paulus.


-0-0-0-

Jeg tror dog ikke du er særligt godt begavet mht det Howard Gardner kalder for SPIRITUEL INTELLIGENS - selv om du hævder ovenfor mig at du er og har erfaring her.

Men endnu har vi ikke set de store eksempler på at du er besiddelse af nogen nævneværdig SPIRITUEL INTELLIGENS - begavelse.

Men overrask mig gerne i fremtiden med dine skriverier.

Indtil videre har jeg ikke set eksempler på SPIRITUEL INTELLIGENS fra din side.

Tværtimod synes jeg du misforstår tingene - som fx Bibelens Gud etc såvel som Paulus' begreb om Opstandelsen og Parusien -- det hele lyder som et barn opfatter tingene - som bibelfundamentalisterne opfatter tingene naivt bogstaveligt.


-0-0-0-

Morsomt at overskriften er "En døgnflue"

Vores aftryk på verden kan godt være er at sammenligne med En døgnflue's

Men Paulus tekster ser ud til at være tidløse og indeholde de eviggyldige sandheder om den menneskelige eksistens der gør at man to tusinde år senere stadig drøfter Corpus Paulus med samme relevans og aktualitet som også dengang

Og ja igen teksterne bliver ved og ved med i hver eneste generation at slå folk omkuld - og skabe menneskers Turning Point - genføde mennesker og HEL'breder og HELLIG'gøre folk - sende dem i retning af en kreativ skabende personligs udvikling - gøre mennesker kreative og entreprenante virksomme engageret i verden med en entusiasme og begejstring og uegennyttigt generøsitet uden lige.


Enten tror jeg man vil hade Paulus pga alle fordomme ateisterne og bibelfundamentalisterne har opdyrket og spredt om manden eller også vil man få et nyt liv når man møder Corpus Paulus - som Johnny Cash og David Suchet og HansKrist og Luther og Albert Schweitzer og Rudolf Steiner og Karl Barth og Paul Tillich med millioner af andre

At mennesker bliver HEL'BREDT - og får et langt liv i sundhedens tegn og vitalitet og skabende virke og stor entusiasme og engagement og Ekstatisk Begejstring - højt humør -- viser at manden har set dybere ind i den menneskelige eksistens og dets sjælelige væsen end nogen anden nok er lykkedes med. Sådan har det været for mig og millioner og atter millioner i hver generation de sidste to tusinde år.

Helligåndens Ekstatiske Karismatiske ÅndsGaver skal selvfølgelig bruges - det er jo den benzin man tanker og kommer længst med her i livet.

Og man bliver open minded og ikke enøjet - man bliver fri og frisat
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42866 - 11/02/2024 11:51 Re: En døgnflue ... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvem lytter eleverne til ler Kongen blinker Kom op på bjerget...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvorfor har vi taget dette til os...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Hvad står der i åbenbaringen...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kæmp for det gode...




Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Top Svar Citer
#42867 - 11/02/2024 12:09 Re: En døgnflue ... [Re: ]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1919
Citat:
Citat:
Hvorfor har vi taget dette til os...

Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«


Det har ”vi” heller ikke, og slet ikke det med profeterne, men mange der er opvokset som kristen/kultur kristen kender udsagnet: Du skal elske din næste som dig selv.

Dog er der vist ikke enighed om hvem der er næsten.

I øvrigt står skriftstedet i en kontekst om opstandelsen.

Citat:
I opstandelsen hverken gifter man sig eller giftes bort, men er som engle i himlen. Og om de dødes opstandelse, har I så ikke læst, hvad der er talt til jer af Gud, der siger: ›Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud‹? Han er ikke Gud for døde, men for levende.«


https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/matt/22

.
Top Svar Citer
#42868 - 11/02/2024 12:41 Re: En døgnflue ... [Re: Tikka]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Er du faret vild i skoven ler Hvem ved blinker Kom op på bjerget...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvad går det her ud på...

Citat:
Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve: »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » ›Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.‹ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹ På de to bud hviler hele loven og profeterne.«

Kan eleverne selv finde ud af tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-11/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xi/

Kæmp for det gode...




Your friend forever

Krishna

PS: Går det hele som planlagt...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk


Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 11 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
14/05/2024 10:17
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
1.500 kroner i erstatning til tidligere ..
14/05/2024 13:25
Fængselsbetjente dræbt i angreb på fa..
14/05/2024 13:13
Outdoor-væresteder kan være på vej ti..
14/05/2024 12:43
EU-rådsformand Charles Michel udtrykker..
14/05/2024 12:20
WHO: 'Intet galt' med dødstal fra Gazas..
14/05/2024 11:53
Nyheder fra Religion.dk