annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 586 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 44 af 49 < 1 2 ... 42 43 44 45 46 48 49 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42575 - 09/01/2024 13:32 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Jeg prøver om jeg kan kort og godt sige tingene


Jesus Kristus der bliver sonoffer gælder at det Jesus Kristus kæmper for; at der ikke skal være forskel på jøder og græker (folkeslagene) og træl og fri og mand og kvinde - det kommer til at koste ham livet.

Dette er her sonoffer omtales af Paulus.

Der er ikke tale om hos Paulus at Jesus Kristus skal være et sonoffer til Gud eller til Guds Behag så Gud pludselig ændrer sig i forhold til os (en sådan tankegang findes overhovedet ikke i jødedommen) nej for Gud har ALTID været fyldt med Guds Kærlighed Kristus - været Kærlighed og kræver ikke et sonoffer. Dette er en forskruet absurditet.

Men at Jesus Kristus bliver et sonoffer skyldes at det koster ham livet med den syndsforladelse til ugudelige og religiøse udstødte - at der ikke skal være forskel på jøder og græker træl og fri og mand og kvinde.

Så det er især de to folkeslag jøder og græker der bliver forsonet i forbindelse med Åbenbaringen Guds Kærlighed Kristus ind i verden ved mennesket Jesus.

Paulus gør endda et stort nummer ud af Guds Kærlighed Kristus ALTID har været der - men at det bliver for alvor åbenbartet - synligt i og ved Jesus Kristus der sætter sig selv og sit liv på spil for at åbenbare Guds Kærlighed Kristus.

Ifølge Paulus er Guds Kærlighed Kristus lige med Guds Hemmelighed Kristus der altid har været i Gud (altså Gud har altid været Kærlighed) men det er først i Jesus Kristus at dette åbenbares for menneskeheden der har været fanget i mørke og uforstandighed på dette punkt såvidt Gud.

Det der skal forsones i og med Begivenheden Guds Kærlighed Kristus ved mennesket Jesus er jøderne og hedningerne grækerne og ja folkeslagene - at de skal finde sammen i fred - men også træl og fri og mand og kvinde.


Citat:
Efeserbrevet 2, 13 - 19:

nu, da I (hedningerne grækerne og folk fra folkeslagene) er i Kristus Jesus, er I, som engang var langt borte, ved Kristi blod kommet nær. For han er vor fred. Han gjorde de to parter (jøderne og hedningerne) til ét, og med sin legemlige død nedrev han den mur af fjendskab, som skilte os. Han satte loven (med omskærelsen som synlig tegn på adskillelse og forskel) med dens bud og bestemmelser ud af kraft for i sig at skabe ét nyt menneske af de to og således stifte fred og for ved korset at forsone dem begge med Gud i ét legeme, og dermed dræbte han fjendskabet (jøderne og hedningerne). Og han kom og forkyndte fred for jer, der var langt borte, og fred for dem, der var nær. For gennem ham har både vi og I i én ånd adgang til Faderen.

Så er I da ikke længere fremmede og udlændinge. I er de helliges medborgere og hører til Guds husstand.



Så termen forsoning går på jøderne og hedningerne der bliver forsonet (og også træl og fri og mand og kvinde). Og går altså ikke på at Jesus Kristus er et sonoffer for at ændre noget i Gud i forhold til os.

Da Guds Kærlighed Kristus altid fra tidernes morgen og endda før har været i Gud - Gud har altid været Kærlighed - Gud har altid elsket sin elskede anden mennesket. Så at Jesus Kristus skulle igennem at være et sonoffer der ændrer noget i Gud er fuldstændig uhørt for Paulus og Jesus som jøder - en sådan tankegang findes slet ikke i jødedommen.


Så nu ved vi ihvertfald at Gud ikke kræver sin Søns Død som et sonoffer.

Da sonoffer går på at i Guds Kærlighed Kristus ved mennesket Jesus er jøderne og hedningerne blevet et folk forsonet i fred der hører til samme husstand under Jesus Kristus Kærlige Gud Fader.


Så at tro termen forsoning og sonoffer går på at Jesus Kristus skal være et sonoffer der er Gud til behag og ændrer noget i Gud er for jøderne også fuldstændig utænkeligt. Så hvad der bliver forsonet i Guds Kærlighed Kristus ved mennesket Jesus er jøderne og hedningerne (dem fra folkeslagene) og ja træl og fri og mand og kvinde. Alene i den sammenhæng er der tale om forsoning og sonoffer.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42576 - 09/01/2024 14:13 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Der er ikke brug for mere tekst her = hvis du ikke mener, at der er en "anden" verden, så må du forklare, hvor de døde tager hen, for de bliver jo åbenbart ikke i vores sanselige verden? Jesus kunne dog gøre sig synlig for mennesker, så...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Hvad mangler du? Vi taler om de døde, og hvor de tager hen. Jeg siger, at de tager til (d)en oversanselig verden, og du siger? Hvilke muligheder er der? Hvordan vil du argumentere imod en oversanselig verden? Og hvorfor? Jeg går ikke ind for at skyde sig selv i foden ler Hvem har det sidste ord blinker Paulus eller Jesus eller Gud...

Your friend forever

Krishna
PS: Jeg tør næsten ikke komme med en video stortchock Men den er altså relevant i mine øjne...

https://www.youtube.com/@lydkunsten_dk




PPS: Jeg har ikke fået læst side 71-85 endnu - har du? I dag må jeg have læst det heart For mig er spørgsmålet = hvilke baner tænkte Paulus i? Havde han flere ting kørende på samme tid...
Top Svar Citer
#42577 - 09/01/2024 14:20 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Jeg troede vi drøftede jeres, Lau Sander Esbensen og VML, tanker omkring forsoningslæren??

Forstår ikke helt hvad der sker med dig Jan ABC.

Hvornår har du skiftet spor???

Skal vi ikke følge bogen Gud er Kærlighed som hvad vi drøfter.


Jeg kan sagtens svare dig på dine nye spørgsmål som dog intet har med bogen Gud er Kærlighed kapitel 2 at gøre.

Er du skvattet i saltvandet det store ocean igen og skal vi virkelig endnu engang vente på dig. Skal vi dog ikke følge bogen??

Har du svært ved at holde fokus.



-0-0-0-
-0-0-0-0-
-0-0-0-

Men skal det urolige barn du er, der har svært ved at koncentrere dig, have svar, pludselig på noget helt andet end det vi er igang med - så velbekomme - her er det hurtige svar:


Mennesket er sammensat af mange dimensioner - der optræder samtidigt hos os - fx den fysiske og organiske og sjælelige sanselige psykiske bevidstheds mæssige og den åndelige dimension også. Spørgsmålet om Evigt Liv og de døde hører under den åndelige dimension, vi er i besiddelse af, at besvare - at vi har del i Evigt Liv og det kræver ikke en overnaturlig verden.



Citat:
the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.


Altså en immanent transcendent Åndens Ekstatiske Åbenbarings Erfaring har svaret til os på at vi har EVIGT LIV og dødes skæbne.

Det kræver ikke antagelsen af en parallel anden overnaturlig virkelighed verden som I opererer med. Vi har allerede del i Evigt Liv og skal ikke rejse et andet sted hen.


Jeg har også tidligere svaret dig, nemlig at Jesus ikke kan være Gud - men Gud kan være Jesus, uden dog at have begrænset sig til Jesus. Fordi Jesus kan ikke rumme Gud som menneske - men Gud kan rumme Jesus som menneske. Og ja også dig og dine kære afdøde slægtninger og venner.

Men du skal ikke transporteres til Lau Sander Esbensen og VML nogen anden overnaturlig verden virkelighed. Du skal ikke ud og rejse et andet sted hen.


Du er allerede i dig selv og den Guds Skabelse (den ene samme verden og virkelighed) hvor alt er godt og du elsket og ja du har EVIGT LIV - der er ikke tale om at du skal transporteres et andet sted hen.

Du skal blive hvor du er i din Guds Skabelse - du rummes af Gud som du er i den Skabte verden og virkelighed du er sat i og igen du skal ikke transporteres til en opdigtet alternativ anden verden og virkelighed.

Inkarnationen omfatter også dig - vi flyver ikke rundt mellem forskellige virkeligheder eller verdener - da det himmelske og jordiske er forligt forenet - da Gud og mennesket er forligt forenet - det guddommelige og menneskelige er forligt forenet. Så du kan godt droppe dine tanker om en alternativ anden verden virkelighed. Vil jeg som Kristus TROende sige dig.


Derfor godt råd til dig min ven - TÆNK NOGET MERE PÅ DIN EKSISTENS HER OG NU.

DU EJER NOGET DU ENDNU IKKE HAR OPDAGET.

NEMLIG DIT "i KRISTUS LIV".

Gud er ikke utilfreds med sin Skabelse - så vær du kun den Skabte Virkelighed Tro og dig som Skabt i Guds Billede til at høre Skabelsen til. Du skal jo ikke kede dig i en alternativ virkelighed eller anden verden som jo slet ikke ej heller er Skabt - kun I jeres fantasi er der sket denne fordobling virkeligheden med et alternativ sted en hel anden verden og virkelighed skal være.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42582 - 09/01/2024 15:50 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Det er en sag med tråde tilbage til - Kritikkens præmisser: En forbemærkning - men vi kan da godt lade den ligge til vi kommer til kapitel 4? Hvad har du svaret på? Hvor de døde tager hen? Ifølge dig tager de ingen steder hen, og dermed forbliver de i graven? Eller mener du, at de tager til en evighedsdimension eller sådan noget? Det virker ikke helt gennemtænkt ler Jeg holder mig til ånden og den oversanselige verden blinker Det er til at forstå og have med at gøre...

Your friend forever

Krishna

PS: Hvor er jeg henne i min udvikling og forståelse engel Paulus må gerne pakke sammen og blive min discipel heart heart heart heart heart heart heart Men han er død og borte, så det er ikke aktuelt...



Top Svar Citer
#42583 - 09/01/2024 16:35 Re: Kapitel 2 - Døden på korset - Et opgør med forsoningslæren... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
nu stopper du Jan ABC

jeg svarer dig ikke for så bagefter ikke at blive læst, du læser jo overhovedet ikke hvad jeg skriver

jeg taler ikke i rumslige metaforer som du gør, fordi jeg ikke godkender to steder - Gud har ikke skabt to verdener som du taler om, jeg har endda prøvet ret grundigt at redegøre herfor,,,

os der ikke er tilhænger af en overnaturlig virkelighed og verden ud over den vi er plantet i - vi taler ikke i rumslige metaforer

men om at følgende gælder:

"Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich.

altså Jesus er ikke Gud men Gud kan være Jesus,

Jesus kan ikke rumme Gud men Gud kan rumme Jesus samtidig med at han er mere end blot Jesus, sådan skal du også tænke om dig selv, og ikke tænke at du skal transporteres til en anden verden, du er hvor du skal være nemlig i Guds Skabelse og Gud har ikke skabt den overnaturlige alternative verden virkelighed som Lau Sander og du bliver ved med at tale om.

hvad vil det sige at være i Gud? prøv den meditative øvelse at EVIGT LIV i Gud ikke behøver en anden alternativ overnaturlig verden end den verdens skabelse der nu engang er Guds og som blev erklæret, se det er godt.

hvis du/I vil et andet sted hen, så ta flyveren til Thailand eller Vietnam.


Citat:
Jan ABC: Jeg holder mig til ånden og den oversanselige verden.


Ja det er Åndens Ekstatiske Transcendente Virke der giver os Åbenbaringerne om hvad der er i Gud, Evigt Liv fx. Så Erkendelsen af Gud (af hvad der er i Gud og hvem vi er i Gud) beror altid på Åndens Ekstatiske Transcendente Virke hvor den erkendelsens barriere der er mellem vores naturlige sanser og fornufts måde at erkende på og Guds Åndens Ekstatiske Fornufts måde at gøre erkendelse på transcenderes - overskrides.


mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

vi er ikke alene på Trosfrihed i øjeblikket, har du bemærket dette Jan?

jeg tror ikke anonym er Thomas, nej han gør opmærksom på hvem han er,,

jeg tror ej heller det er Tikka, synes stilen er lidt anderledes end Tikka, dog vil jeg ikke udelukke hende,

det kunne også være Gerth selv eller en ven af Gerth (fx Poul Skaaning som Gerth selv har introduceret os for)

denne anonyme der skrev 4 anonyme indlæg på ganske kort tid,

kunne vi få problemer???? lad os se hvad det udvikler sig til

nu har jeg lige igen læst de fire anonyme indlæg og ihvertfald er der flere ting i de fire indlæg der tyder på det er Gerth
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 44 af 49 < 1 2 ... 42 43 44 45 46 48 49 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Landsholdsspilleren O'Riley scorer dobbe..
15/05/2024 22:50
Slovakiets vicepremierminister: Jeg tror..
15/05/2024 22:38
Det færøske lagting forkaster forslag ..
15/05/2024 22:13
To fremtrædende medlemmer af Nye Borger..
15/05/2024 21:46
Partier indkaldes til møde om brugen af..
15/05/2024 20:54
Nyheder fra Religion.dk