annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15878259
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2398615
Et andet syn 2003402
Åndelig Føde 1602690
Jesu ord 1534402
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 571 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 11 af 27 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 26 27 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42007 - 23/11/2023 13:44 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Lau har Lars Sandbeck med i sin litteraturliste - som i øvrigt er på 100 bøger. Meget belæst herre. Han er desuden historiker (hvis jeg ikke husker galt).

Hvad tænker jeg om dommen...

https://vandrermodlyset.dk/16-reinkarnation/

Der er brug for åbenhed og samtale om tingene i folkekirken. Derfor hilser jeg alle tiltag i den retning velkommen. Hvor mange tror på reinkarnation...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hver-fjerde-dansker-tror-paa-reinkarnation

Hvorfor skulle vi komme i folkekirken...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42009 - 23/11/2023 21:27 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: ]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Jeg vil lige komme med de sidste ord i bogen...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

De er nok mere relevante i denne tråd...

Citat:
Er en folkets kirke mulig?

Tænk, hvis folkekirken virkelig blev en sand folkets kirke? En kirke, hvor alle, der af et ægte hjerte søgte Gud, kunne føle sig velkomne? Hvordan ville det være at komme i sådan en kirke? Hvordan ville det være at gå til gudstjeneste? Hvordan ville det kirkelige liv generelt være, hvis sådan en kirke fandtes? Jeg forestiller mig virkelig, det ville give en helt ny følelse af religiøs frihed og hjemhørighed for mange, mange flere. Det kunne åbne så mange spændende muligheder, at jeg for min part føler mig åndeligt opløftet bare af tanken. Tænk, hvad det kunne give os som folk!
Men det vil kræve store forandringer. At ændre alt det i den kristne tro og kirkens grundlag, der er blevet lagt an til i denne bog, svarer til at gennemføre en ny reformation - endda en af de store - og hvem tror lige på, at dét kan lade sig gøre? Modstanden blandt kristne, i kirken og i det politiske system forekommer så massiv, at det på forhånd virker utænkeligt, at en hel tro skulle kunne sætte sig i bevægelse i en helt ny retning. Men udfordringen er mental. Rent praktisk kan det godt lade sig gøre - og meget kan flytte sig på 200 år.
Og inden nogen nu konkluderer, at ingenting vil ændre sig, er det vigtigt for alle skeptikerne, traditionalisterne, dogmatikerne og vanedyrene at forstå, at det gør det allerede. Der er allerede en reformation af troen i gang. Det har der været i årtier. Og hvis ikke kristendommen ændre sig selv, vil nogen uafvendeligt ændre den for den. Hvor hurtigt det går, og hvornår eroderingen af den kristne tro når et punkt, hvor den er blevet så trængt, at den ikke kan bære en kirke længere og bliver tvunget ud af stærkere kræfter, er der selvfølgelig ingen, der ved. Men hvis ikke de kristne gør noget ved den verdensforklaring, de har med i bagagen, vil tidspunktet komme, hvor kristendommen mister sin status og, som jeg indledte bogen med at sige, glider ud af historien som en vildfarelse, vi i alt for mange år led under engang.
Om man bryder sig om det eller ej, står den kristne tro - og med den: kirken - derfor over for et skæbnevalg: Enten holder man fast i kærligheden og giver slip på sine dogmer - eller også holder man fast i dogmerne og giver slip på kærligheden. Vælger man det sidste, vil kristendommen sygne hen og dø. En tro, der hævder at bygge på kærligheden, men ikke i sin teologi tager konsekvensen af kærlighedens væsen, er, som det siges, en tro bygget på sand. Før eller siden skrider grundlaget under den, og den synker i grus. Det vil næppe ske på en generation, men måske kan det gøres på to.

Hanskrist har henvist til en interessant hjemmeside...

http://nyhimmel.dk/

Men vil de tale om dette...

https://vandrermodlyset.dk/16-reinkarnation/

Hvem er du præst for...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hver-fjerde-dansker-tror-paa-reinkarnation

Hvorfor skulle vi komme i folkekirken...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42010 - 23/11/2023 23:07 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Lau Sander Esbensen - lidt om ham


I link findes lidt om hans baggrund - han er historiker som Jan ABC allerede har oplyst os om.

Ud over hans engagement i abort spørgsmålet har jeg fundet at han går ind for reinkarnation

At han synes ateistisk selskab gør det for primitivt

Og ja at han ikke bryder sig om folkekirken før den ligner ham selv og han spår den og kristendommen dør ud hvis den ikke følger hans opskrift og ideer om hvad der er galt fat med kristendommen.

Jeg er enig med ham i at en reformation som Ny Himmel Bevægelsen allerede er i fuld gang med er en fin ting - og Ny Himmel og menneskerne bag, blandt andet Lars Sandbeck og Anders-Christian Jacobsen professor i Dogmatik Århus Universitet har jeg meget mere fidus til end Lau Sander Esbensen der på mig virker enøjet fanatisk og naiv efter mit temperament. Synes han virker for umoden - som om han mangler balance og humor - humør og SPIRITUALITET.

Jeg kunne ikke leve under hans rettroenhed - jeg har brug for at der hvor ÅNDEN er der er også FRIHEDEN.

Synes han har en sølle forståelse det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET.

Han er jo ej heller teolog men historiker - hvorfor hans naive forståelse Evangelierne undrer mig rigtig meget.

Men ville låne hans bog om Gud er Kærlighed - men Ålborg Bibliotekerne har ikke bogen men en anden abort bog han har skrevet og et hav af avis artikler han har skrevet. Et par om at han synes ateistisk selskab gør det for primitivt.


Han inspirerer ikke mig - men derfor kunne man da godt som Jan ABC ønsker det bruge hans bog som udgangspunkt for en livlig Debat her på Trosfrihed.

Få Tikka og Arne engageret sammen med Jan ABC og undertegnede.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist

Det ville da være sjovt hvis vi 4 kunne få en debat om folkekirken og dens behov for en reformation hvis den skal overleve.


Dog tror jeg den overlever under alle omstændigheder - der er tradition - noget genkendeligt - og Kirkerne er meget smukke bygninger hvor der er musik og salmesang og gode "prædiken" af højt uddannede præster.

Virkelig et fristed og et meget SPIRITUELT sted - både under gudstjenesterne og deres musik og salmesang og bønner og nadveren.

Man bliver meget berørt - hvis da ikke ens hjerte er hårdt som sten og ens sind formørket af koncentration på dogmer frem for TRO som altid er TRO på Gud og især Åbenbaringen Guds Kærlighed i Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er os givet.


TROEN der aldrig er menneskets vej nedefra og opad men TROEN skabes i vore hjerter ovenfra og ned - gennem en vertikal Guds Ånds Åbenbaring Guds Kærlighed Kristus som virkelighed gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.


Kristendom er Guds vej til os - Gud der finder os - kommer til os - ikke så meget vores vej til Gud.

Kristendom er en modtagelse Gud i Kristus - ikke vores spekulationer og teorier om Gud og hvordan tingene skal være for at de passer til os.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42011 - 24/11/2023 11:43 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvis du giver mig din adresse, så sender jeg bogen til dig heart

Lad os tale om tingene...

https://vandrermodlyset.dk/16-reinkarnation/

Hvad skal præsterne have lov til...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/hver-fjerde-dansker-tror-paa-reinkarnation

Jesus talte ikke for reinkarnation, men han talte heller ikke imod det, så vi kan ikke rigtig bruge ham til noget i den sammenhæng. Hvem bestemmer om vi har et liv eller flere liv? Præsterne? Det tror jeg ikke. Har vi brug for flere liv? Det må være spørgsmålet...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42012 - 24/11/2023 12:34 Re: Skal folkekirken fornyes... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
heart heart heart

Fantastisk Jan ABC - du "Kærlighedens ABC" Jan.

Nu er årsagen til at du vil have min adresse ikke at du vil sende et "tæske hold" til min bopæl???

Har du mobil pay Jan???

Så kan jeg betale dig


Min adresse er:

Hans-Kristian Hindkjær

Knud Skots Gade 25,1.th

9400 Nørresundby


-0-0-0-


Det ville da være sjovt om vi også kunne få Tikka og Arne med til at læse bogen og måske Thomas også.

Tænk om vi kunne blive enige om at læse og drøfte Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" - tror bogen er et super godt udgangspunkt for os alle at drøfte kristendommens fremtid og også folkekirkens fremtid?

Det ville virkelig være spændende og godt for Trosfrihed hvis

Arne og Tikka og (eventuelt Thomas) og du Jan ABC og undertegnede - vi 5 eller 4 brugte Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" som oplæg til at vi med hinanden får en debat om kristendommens fremtid og folkekirkens fremtid.

Hold da op det ville være godt for Trosfrihed - styrke Trosfriheds relevans og troværdighed.

Det var da det mindste vi kunne gøre for at hjælpe Trosfrihed på vej mod at stå stærkere og mere positivt og konstruktivt - prosocial tiltalende og sympatisk og konstruktiv.

Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 11 af 27 < 1 2 ... 9 10 11 12 13 ... 26 27 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Hanskrist
14/05/2024 10:17
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
EU-rådsformand Charles Michael udtrykke..
14/05/2024 12:20
WHO: 'Intet galt' med dødstal fra Gazas..
14/05/2024 11:53
Emilie Mengs sognepræst håber på klar..
14/05/2024 11:41
Ny form for fjernvarme kommer snart til ..
14/05/2024 11:11
Blinken: Nye våben er på vej til Ukrai..
14/05/2024 10:48
Nyheder fra Religion.dk