annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15931495
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404016
Et andet syn 2007499
Åndelig Føde 1621575
Jesu ord 1536648
Galleri
Mit russiske ikon.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 54 gæster og 198 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 16 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41875 - 14/11/2023 23:14 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Hanskrist "re(a)gerer" helt som forventet blinker
Og jeg kan desværre ikke hjælpe ham trist
Arne.
Top Svar Citer
#41876 - 14/11/2023 23:33 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Det er dig der pludselig begyndte at gå efter manden


Jeg har hele tiden spillet bolden fordi jeg faktisk finder det interessant hvad vi drøfter

Og nu bilder du dig selv ind at manden har brug for hjælp - men for det første har jeg ikke brug for hjælp og havde jeg var du den sidste jeg ville modtage hjælp fra - da du simpelthen er for amatør agtig


Det der irriterer mig ved dig er at du aldrig bliver klogere

I så mange år har du været her, men du forsætter med alle dine misforståelser tingene - som om du ikke vil forstå tingene og lære nyt om hvordan tingene hænger sammen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41877 - 14/11/2023 23:40 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7239
Sted: Sydsjælland
Ak ja.
Vreden overmander ham - og hans "bold" trist
Arne.
Top Svar Citer
#41879 - 15/11/2023 02:06 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Ligefrem vred

Men dog rigtig nok at det kan irriterer mig at vi aldrig kommer videre

Som om der er en voldsom modstand imod at blive klogere

Egentlig troede jeg Trosfrihed kunne være et sted hvor vi ved fælles anstrengelser hjalp hinanden frem mod større viden og nyere viden og en større forståelse tingene

Men det er som om der intet sker

De samme fordomme og overfladiskheder bliver ved og ved med at dukke op til overfladen

Som om ingen dybere forståelse tingene vil indfinde sig

Nå men for mit eget vedkommende gælder det om at trænge dybere og dybere ind i stoffet og hele tiden være vågen overfor ny viden på områderne

Jeg kan godt lide at undersøge og studere tingene

Også derfor jeg bestemt ikke bliver imponeret over Christian Braad Thomsen - og hvad han siger - fordi han straks afslører at han er faldet over en tilfældig sætning som han ikke kan kontekste - forstå i dets sammenhæng

Jeg vil da hellere kunne forstå og huske alle Paulus brevene og kunne forstå hele 1 Kor 11 - hele kapitlet 11 - hvorfor ikke læse kapitel 11 helt igennem og dermed opdage hvad det egentlig er Paulus siger

Jeg ville da gerne have det overblik der består i at Paulus ofte har vældige problemer med de jøde kristne der presser på for at de hedninger kristne også skal overholde de jødiske religiøse skikke - som hovedbeklædning for kvinder og at kvinderne står under manden og ikke må gøre sig gældende i religiøse sammenhænge og som kostforskrifter og som omskærelse --- Paulus der har et Lovfri Evangelium vil ikke være med til at det skal være sådan - der skal ikke være forskel på mand og kvinde i menigheden siger Paulus og kvinder kan være ikke bare Apostel men endda være den ypperste af alle Apostlene. Ja en kvinde kan være overhovedet for en hel meninghed nævner Paulus et eksempel på. Og Føbe er det vi forstår ved præst - hvilket ej heller er så mærkeligt når en kvinde også kan være Apostel.

Paulus vil ikke ekskludere de jøde kristne men han sætter hælene i der hvor de jøde kristne vil udstrække deres religiøse jødiske skikke til også at gælde de hedninger kristne.

Forfatteren til Matthæus Evangeliet der er mere på de jøde kristnes parti, bryder sig bestemt ikke om Paulus Lovfri Evangelium og det evangelium er derfor en vældig kritik af Paulus

Paulus der er en meget rummelig og tolerant mand mener nok at de jøde kristne og de hedninger kristne burde kunne finde ud af at være sammen på en respektfuld måde - fx 1 Kor 8 her kommer han med gode råd om hvordan de kunne vise hensyn til hinanden og overraskende nok er det de frie hedninger kristne han opfordrer til at vise hensyn til dem med en svag tro (svag tro er når de jøde kristne stadig hænger fast i deres religiøse jødiske skikke). Andre gange synes han de er nogle hyklere, som han anklager Peter for at være, når han i det daglige godt kan spise sammen med de hedninger kristne, men så når der kommer besøg af jøde kristne fra Jerusalem så kan eller vil han pludselig ikke mere spise med de hedninger kristne.

Nå men teksterne bliver, eller Paulus breve og de enkelte kapitler bliver, straks nemmere at læse og forstå når man får kendskab til baggrunden for hvad det er de drøfter med sådan en iver.

Men når Christian Braad Thomsen og Arne Thomsen bræger op om i en information artikel eller på Trosfrihed om en helt tilfældig sætning hevet ud af kontekst hos Paulus det beskriver præcist at Paulus er kvindefjendsk - så føler jeg mig udsat for dumhed og forsøg på at blive ført bag lyset af to personer der slet ikke har sat sig ind i tingene - de kan ikke fortælle mig så meget som et ord om spændingerne mellem de jøde kristne og de hedninger kristne og at det nøjagtig er det der er på tale i 1 Kor 8 og ja 11. De kan ej heller fortælle mig hvorfor midt i alt det her med at kvinden står under manden at Paulus pludselig skriver:

"Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden"

"Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette (noget pjat mener Paulus med de kvinde diskriminerende jødiske religiøse skikke); men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke".

Altså de hedninger kristne har ikke sådanne kvinde diskriminerende jødiske religiøse skikke som de jøde kristne gerne vil have skal udstrækkes til også de hedninger kristne - men nej siger Paulus de hedninger kristne har et Lovfri Evangelium eller skal ikke være under loven som opdrager men de hører Kristus til og er retfærdiggjort af TRO på Guds Kærlighed og Nåde og tilgivelse i Kristus.

Vi kunne kalde det denne "kamp" Paulus har mod søjlerne fra Jerusalem der gør at vi idag har kvindelige præster og spiser flæskesteg og drikke rødvin til jul og menigheden synger til gudstjeneste og ja meget meget mere har vi fra denne FRIHEDENs Apostel Paulus. Det var ham der tog kampen - kæmpede for kvindernes rettigheder og at vi måtte spise hvad vi har lyst til og at vi ikke bliver omskåret etc etc.

Og at vi ikke bliver retfærdiggjort af vores fromme gerninger men at vi har vores retfærdighed direkte fra Gud. De spontane suveræne livsytringer har set dagens lys og Paulus kan kun opfordre til at spille musik og synge for Herren for nemlig er musik eneste adækvate måde at give udtryk for denne overstrømmende rigdom af nåde, Ånd og Frihed og Helligåndens glæde og frugter og gaver vi nyder gratis.

Alt dette har Paulus kæmpet for og det kommer i den grad os til gode at manden magtede at tage kampen op for et Lovfri Evangelium hvor vi ikke har loven som opdrager men KRISTUS.

Reformationen er en Paulus renæssance og den kristne nyeste renæssance er Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Karl Barth og en lang række betydelige teologer i første halvdel af det 20 århundrede og idag er det især Alain Badiou og et hav af dygtige teologer som fx Mogens Müller der har opdaget Paulus men ikke mindst kvindelige teologer der har opdaget at Paulus' i den grad har kæmpet deres sag som ingen andre:

Der er ikke forskel på mand og kvinde

Kvinder kan være overhovedet for en hel meninghed

Kvinder kan være præster

Kvinder kan være Apostel men ikke nok med det hun kan være den ypperste af alle Apostlene.

Rom 16 afslører at de betydeligste stillinger i Kirken er beklædt af kvinder.

Hvilke kampe har Paulus ikke skullet kæmpe mod de jøde kristne - mod søjlerne fra Jerusalem - vi læser om det i 1 Kor 11 (og 8) - vi læser om det i Galaterbrevet - ja og mange mange andre steder.

Kunne Paulus da ikke bare have ekskluderet de jøde kristne - nej det stemmer ikke med Paulus's rummelighed og tolerance - han ønsker at de skal kunne magte at enes og udvise respekt og agtelse for hinandens forskelligheder.

Således kunne de urkristne paulinske menigheder rumme mennesker med forskellige religiøse præferencer - der var en religiøs diversitet meget større end idag - ihvertfald ikke mindre.

Kun en verdensmand som Paulus der levede i et multikulturelt samfund og omgikkes men ikke mindst snakkede med alle slags mennesker qua den håndværker han var der arbejdede nat og dag i byerne hvor han kom frem, kunne magte at stifte så multi kulturelle religiøse frie menigheder hvor man agtede og respekterede hinanden trods store forskelligheder.

Vi kunne lære rigtig meget idag af Paulus fordi vi også lever i multi kulturelle religiøse samfund hvor identitets spørgsmål fylder rigtig rigtig meget.


Vi kunne lære rigtig meget af den Universalisme vi finder hos Paulus i Kristus:

Universalisme, den opfattelse, at der findes generelle, globalt gyldige sandheder, der ikke afhænger af individer eller kulturer. Der tales om universelle normer (se naturret), universelle institutioner (se FN) og universelle regler (se menneskerettigheder).


-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-

Jamen mange har jo slet ikke fulgt med i den nyeste Paulus forskning og de sidder vel stadig fast i det syn de kultur radikale Gud er død bevægelsen repræsenteret ved Dagbladet Information fra forrige århundrede???

Jo mange sidder stadig fast i en forældet opfattelse af Paulus hvor han slet ikke er blevet læst i sammenhæng og hans ord hives ud af sammenhæng og nogle ord er man helt sikkert på slet ikke er Paulus ord, men man har opdaget at det er senere tilføjelser hundrede af år efter Paulus's død hvor Kirken har udviklet sig i en patriarkalsk retning som det omgivende samfund.

Især i Danmark har vi altid været bagud i vores forståelse Paulus og det skyldes især Religionshistorisk afdeling Københavns Universitet der traditionelt har haft store fordomme og fordumme omkring Paulus. Jeg kunne godt nævne navne men lader være.

Idag er det meget bedre med Mogens Müller og Troels Engberg Pedersen med flere andre.


Albert Schweitzer sagde for mange år siden at den helt store renæssance for kristendommen ville indfinde sig med en renæssance af Paulus.

Og dette viser sig at være korrekt - det er nøjagtig hvad der begyndte med Paul Tillich og så med Alain Badiou og nu de kvindelige teologer der har fået øje på at Paulus om noget er deres forkæmper og så med Mogens Müller og Troels Engberg Pedersen og HansKrist med mange flere.

Mens alt det her sker er der nogle der sover i timen og slet ikke har opdaget alt det her omkring Paulus og de bliver ved og ved med at prædike en forældet version af Paulus - vi har et par gode eksempler her på Trosfrihed som Arne og Jan ABC (og Lau Sander Esbensen og VML) - alle tror de at Evangelierne er øjenvidner beretninger om Jesus liv. De har ikke engang forstået det er teologiske biografier og bestemt ikke historiske biografer.

Forsoningslære findes der ikke skyggen af hos Paulus - det stammer fra en tid hvor Paulus har været død i mange år.

Det Paulus siger er at Jesus ikke levede for sig selv men for sit folks skyld. Han ville føre sit folk imod Guds Riget gennem især Guds Ånd og Guds Kærlighed til folket - os. Gennem tilgivelse af vore synder. Lære os - åbenbare for os at Gud er en kærlig nådig Gud - som en Fader/Moder for sin Søn eller datter. Dette nære forhold til Gud åbenbarede han os.

Jesus som der ikke var synd i bliver alligevel til trods henrettet som en gemen forbryder.

En forbryder henrettet på et kors eller pælfæstet på en losseplads kunne han være Messias???

Nej siger Paulus og de fleste jøder - dette er så langt væk fra signalement af Messias som noget kan være. Det samme siger VML og Lau Sander Esbensen - dette kan simpelthen ikke være rigtig.

Men det var det - historien bevidner at det var sådan. Så det er bare fakta.

Nu er kun tilbage - kunne han forbryderen henrettet på et kors - eller pælfæstet på en losseplads virkelig være Messias.

Igen nej sagde de fleste jøder da det ikke passede til Skrufternes signalement af Messias.

Hvis der ikke var sket verdenshistoriens vigtigste omvendelse nemlig Saulus til Paulus i Damaskus så var der ingen af os idag der nogensinde havde hørt om Jesus. Og kristendommen var aldrig blevet til noget - slet slet ikke en verdensreligion som idag.

Derom er alle forskere enige.

Men hvad skal der til for at Paulus får sin omvendelse???

Jo ham den henrettede forbryder pælfæstet på en losseplads udenfor Jerusalem skal alligevel have været Guds Søn og Messias.

Det er denne CHOK ERKENDELSE Paulus rammes af og dermed styrter alt hvad Paulus hidtil har troet på til jorden - styrter i grus.

Det tager også Paulus rigtig mange år at komme sig over denne CHOK ERKENDELSE - vi ved noget om 14 år.

Men at Paulus får sig samlet igen ændrer verdenshistorien i en grad der ingen af os kan forstå - fordi vi ikke kan sige hvordan verden ville have set ud uden den kristendom der alene blev til noget pga Paulus' Apostel virksomhed eller missions virksomhed.

Det er Paulus der sprænger Jesus Kristus ud af en lille ubetydelig jødisk sekt til at gælde hele verden. Paulus's Universalisme - ja der kom ordet igen.

Paulus's religion eller SPIRITUALITET og Kristus forkyndelse med universel gyldighed.

Alt hos Paulus er bygget op på Begivenheden Kristus - Guds Kærlighed Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus - der grundlægger de kristne menigheder samfund og Kirken.

Kristendommen eller Kirken lever af at mennesker bevidner de har mødt Kristus - mødt KRISTUS VIRKELIGHEDEN - GUDS KÆRLIGHED KRISTUS - udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Det er denne omskærelse i hjertet med Guds Kærlighed Kristus eller Guds Kærlighed Kristus der udgydes i vore hjerter ved Helligånden der er givet os. Alt hos Paulus drejer sig om - alt er bygget op på Begivenheden Kristus - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Kun i hjertet gennem Kærlighed kan et menneske erfare en omvendelse og transformation eller en ny åndelig vækst der holder. Spirituelt set kan vi kun vokse og udvikle os fra hjertet af. Og hjertet som Kærlighed går igen igen igen i corpus Paulus.

At Jesus ikke levede for sig selv er en kendsgerning - havde han gjort det ville han være død i al ubemærkethed.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41880 - 15/11/2023 09:05 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvad har eleven Hanskrist fået bildt sig selv ind? Hvorfor har han et problem med, at Paulus er ophavsmand til forsoningslæren? Måske andre har lyst til at drøfte tingene på et ordentligt grundlag...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvem har fat i den lange ende...

https://www.kristeligt-dagblad.dk/kronik/p%C3%A5sk...ningsl%C3%A6ren

Hvordan gribe Hanskrist an...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Hvor er mine øjne rettet hen...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 16 < 1 2 3 4 5 6 7 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Startskuddet er lydt til udsolgt Royal R..
20/05/2024 11:07
Kommunaldirektør truet af borger: Nu ha..
20/05/2024 10:59
Iran udpeger midlertidig præsident efte..
20/05/2024 10:58
Putin og flere andre statsledere sender ..
20/05/2024 10:42
Tidligere folketings- og EU-parlamentsme..
20/05/2024 10:11
Nyheder fra Religion.dk