annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 16 < 1 2 3 4 ... 15 16 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41860 - 13/11/2023 23:53 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Stadig at gå op i disse religiøse jødiske skikke og traditioner kalder Paulus for "svag tro".

Men de jøde kristne er ofte ved at ødelægge de paulinske kristne menigheder med deres evindelige fokus og ivrige debatter om hvorvidt disse religiøse jødiske skikke stadig skal overholdes

Paulus ønsker for alt i verden at de formår at komme godt ud af det med hinanden selv om de har forskellige trosopfattelser og nogen stadig holder fast ved kostforskrifterne og hvad en kvinde må og ikke må.

Men Paulus siger at de ingen kostforskrifter behøver at overholde - men nogle jøde kristne har så svag en tro kalder Paulus det at de kun kan have det godt med sig selv hvis de forsat overholder de jødiske kostforskrifter

En broder med så svag en tro skal man vise hensyn og ikke provokere - så er man sammen viser man hensyn til deres svage tro - selv om de kristne ellers i alle andre situationer ikke er bundet op på nogle kostforskrifter -


Paulus er meget rummelig og tolerant - så vi ser at de kristne menigheder formår at rumme mennesker med forskellige trosopfattelser

Men på hvilket hold Paulus stiller sig er tydeligt når han kalder dette forsat at overholde de jødiske kostforskrifter for svag tro - og ja Paulus siger da også lige ud:

Citat:
mad gør hverken fra eller til over for Gud. Vi opnår ikke noget ved at spise, og vi mister ikke noget ved at lade være. 1 Kor 8


Bemærk dog hvad Paulus straks tilføjer:

Citat:
Men se til, at jeres ret til at spise offerkød ikke bringer de svage til fald.



Nøjagtig de samme problemer har Paulus såvidt de jøde kristnes meninger om kvinderne.

Paulus vil ikke der skal være forskel på mand og kvinde i de kristne menigheder hvilket han jo siger i Gal 3 og jo i selveste 1 Kor 11 (som er det kapitel vi har drøftet).

Men tydeligst fremgår det af at kvinder kan være Apostle - men ikke nok med det hun kan være den ypperste af alle Apostlene. Og når han nævner at Kloe er overhovedet for en menighed, "Kloes folk" er benævnelsen Paulus bruger.

Alt dette må have været så svært for de jøde kristne at acceptere.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41861 - 14/11/2023 00:22 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Dine ord overbeviser mig ikke.
Jeg har henvendt mig til Bibelselskabet.
Så må det vise sig, om de svarer.
Arne.
Top Svar Citer
#41862 - 14/11/2023 00:43 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Du er slet ikke fortrolig med at Paulus siger der ikke er forskel på mand og kvinde, Gal 3.

Citat:
1 Kor 11:

Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud. Døm selv!


Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette (kvinder og håret og tildækning eller ikke); men vi har ingen sådan skik (ingen sådanne regler for kvinder), og Guds menigheder heller ikke.



Hvor svært kan det være at læse???

Nøjagtig som i 1 Kor 8 at de paulinske menigheder ikke har kostforskrifter (men alligevel er der jøde kristne i de paulinske menigheder der stadig vil overholde kostforskrifterne)

Nøjagtig som Paulus ikke forlanger omskærelse af "hedninger kristne"

Nøjagtig som de paulinske menigheder stillede kvinderne lige med mændene så var der også jøde kristne i menighederne der ikke kunne acceptere dette og der blev en være ballade eller strid om disse spørgsmål om fx kvinders stilling i forhold til manden og mht hovedbeklædning.

Hele tiden eller ofte er det de jøde kristne Paulus bøvler med - for kan de både forsætte med at overholde de jødiske skikke og samtidig være med "i Kristus". Jo synes Paulus at mene (selv om han kalder det for svag tro) - dog blot kan de jøde kristne ikke forlange at det også skal gælde for de "hedninger kristne".

Dette forklarer også det "gådefulde" hos Paulus, at kvinder kan være ikke bare Apostle men endda kan hun være den ypperste af alle Apostlene. Det forklarer også at en kvinde ifølge Paulus kan være overhoved for en hel meninghed. Og at kvinderne har de vigtigste betydeligste stillinger i Kirken. Mange jøde kristne ville ikke acceptere disse forhold - men igen ser vi at Paulus ikke ville have at de jøde kristne skulle udstrække deres religiøse jødiske skikke til også at gælde de hedninger kristne.


-0-0-


Det er en kendt sag at Paulus står overfor noget at en opgave i at få de jøde kristne og "hedninger" kristne til at kunne fungere godt sammen.

Så når Paulus refererer til hvad den jødiske tradition siger om kvinder er det bestemt ikke fordi han er enige deri. Paulus synes endda disse diskussioner (om omskærelse og kostforskrifter og kvinders stilling) er tåbelige - han ville helst være dem foruden - men de lever (disse diskussioner skænderier og kontroverser) tydeligvis i visse menigheder og Paulus gør en stor indsats for at de selv med deres forskellige trosopfattelser og syn på skikke og traditioner alligevel kan fungere sammen.


-0-0-0-

Ligesom svært at stille et spørgsmål når du ikke kan læse og forstå en tekst.

Det ville være sjovt at høre hvad du har spurgt om???


Jeg kunne også godt tænke mig at vide om du ikke er klar over at Paulus siger der ikke er forskel på mand og kvinde???

Du virker så blank - som om du tror man kan forstå Paulus igennem hvad Christian Braad Thomsen siger at plukkede citater eller hvad du selv finder ved at dykke ned et bestemt sted hos Paulus uden at have læst hele kapitlet og de foregående kapitler i sammenhæng og ja alle Paulus brevene - det er jo først her den røde tråd vil vise sig.

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41863 - 14/11/2023 01:07 Re: Det 5. bud [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hanskrist.
Du skriver bl. en masse andet:
Citat:
Det ville være sjovt at høre hvad du har spurgt om???
Mit svar:
Her er mit spørgsmål:
Citat:
Mener Paulus dét, der står i Paulus’ Første Brev til Korintherne, kapitel 11, vers 3:
”Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.”
Og betyder vers 16
”Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.”
at vers 3 er hævet over diskussion?
Eller kan det forstås på anden måde?

Det debatteres på hjemmesiden Trosfrihed.dk
Arne.
Top Svar Citer
#41864 - 14/11/2023 01:28 Re: Det 5. bud [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
”Men jeg vil have, at I skal vide, at Kristus er hver mands hoved, manden er kvindens hoved, og Kristi hoved er Gud.”

Dette er jo billede tale

Menighederne er Kristi Legeme

Kristus er hovedet (og Kristi hoved er Gud) for alle både kvinder og mænd. At manden er kvindens hoved er der intet diskrimination i og Paulus kunne have tilføjet som kvinden også er mandens hoved. For vi er alle én i Kristus - der er ikke nogen forskel på mand og kvinde. Gal 3

Ef 5:

Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og givet sig hen for den for at hellige den ved at rense den i badet med vand ved ordet, for at føre kirken frem for sig i herlighed, uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri. Sådan bør også mændene elske deres hustruer som deres eget legeme. Den, der elsker sin hustru, elsker sig selv. Ingen hader jo sin egen krop, men nærer og plejer den, som Kristus gør med kirken. For vi er lemmer på hans legeme. Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød. Dette rummer en stor hemmelighed – jeg sigter til Kristus og kirken. Men det gælder også jer, at I hver især skal elske jeres hustru som jer selv.


For Paulus det vender altid begge veje. Vi ser det også ske i 1 Kor 11 som vi drøfter, pludselig siger Paulus:

Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden. denne gensidige respekt og ligestilling og ligeværd er der altid hos Paulus hvis man gider læse hans tekster helt igennem og ikke plukke ting ud af sammenhæng.

At Paulus beskriver det omgivende samfunds traditionsbundne syn på kvinder betyder ikke at Paulus selv går ind herfor.

For læser man videre opdager man den ligestilling der altid gælder de kristne menigheder - altså "i Kristus" eller "i Herren ".

Altså i samfundet eller samfundslivet udenfor de kristne menigheder er et mandsdomineret og patriarkalsk kultur som ofte er det Paulus beskriver (men ikke er tilhænger af (hvad Paulus beskriver er jo ikke nødvendigvis hvad han selv er tilhænger af)) - men i Herren eller i Kristus - hvilket betyder de kristne menigheder - her er der ikke forskel på mand og kvinde.

Dette skal vi lige holde os for øje når vi læser Paulus - om det han beskriver nu også er hvad han selv mener (rigtig mange gange er det hvad de jøde kristne mener Paulus beskriver - men som bestemt ikke er hvad hedninger Apostlen Paulus mener skal gælde i Herren - i Kristus). Derfor skal man ihvertfald læse en tekst af Paulus helt igennem af flere grunde, pointerne gemmer sig ofte til sidst og kommer uventet - hvor vi mindst af alt venter det - lige mens vi troede vi havde forstået Paulus så kommer pointen med at dette slet ikke gælder i Herren eller i Kristus - i de kristne menigheder. Ligesom der er flere lag i Paulus' tekster - fx 1 Kor 15 om opstandelsen har ihvertfald 3 udlægninger af hvordan opstandelsen kan forstås.

Det retoriske greb med at Paulus beskriver noget, så det kunne se ud til at det også er hvad han selv mener, bliver ofte til sidst i en tekst udstillet og skudt i sænk.

Som fx to gange i 1 Kor 11:

Citat:
Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet uden kvinden; for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden

Der er måske nogen, som har lyst til at strides om dette; men vi har ingen sådan skik, og Guds menigheder heller ikke.


Altså de religiøse jødiske skikke for kvinder - sådanne skikke findes ikke i de kristne menigheder.

Det samme sker også i 1 Kor 8. Hvor Paulus beskriver de jødiske religiøse kostforskrifter og så pludselig fortæller at der ingen kostforskrifter gælder for de kristne menigheder.

Matthæus Evangeliet er et stort angreb på Paulus's Lovfri Evangelium. Matthæus der er meget jøde kristen orienteret har skrevet sit evangelium som en stor kritik af Paulus' Lovfri Evangelium.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 16 < 1 2 3 4 ... 15 16 >


Seneste indlæg
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
25/04/2024 21:42
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Israel og Hamas er stadig langt fra hina..
27/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk