annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15893236
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400291
Et andet syn 2004696
Åndelig Føde 1608137
Jesu ord 1534934
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 594 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 19 < 1 2 ... 16 17 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41592 - 22/10/2023 13:30 Re: Hvem lavede Gud... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Nej Paulus var ikke med til at stene Stefanus - Paulus er tilstede under steningen

Paulus forfulgte Jesus tilhængerne med stor iver (siger han selv) og foranledigede de blev stillet for Synedriet øverste jødiske råd og hårdeste straf var 39 piskeslag (40 minus 1)

Hvorfor bliver Stefanus så stenet når jøderne ikke havde denne ret i deres hænder hvilket Romerriget bestemt ikke ville tolerere en sådan praksis

Jo fordi pøbelen gjorde det

Det samme med heksebrænding i middelalderen her forsøgte Kirken i første omgang at forhindre denne barbariske praksis pøbelen havde fundet på --- men en idiotisk præst fik efter nogle år Kirken med på pøbelens barbari


Pøbelen er noget forfærdeligt noget - tænk blot på bandekriminalitet i Sverige og USA og Sydamerika og mange andre steder - tænk på Hamas og IS med flere

Pøbelen og da især pøbelen der organiserer sig i bander og begår bandekriminalitet eller terror som IS (ISIS) eller Hamas er noget uhyggeligt noget

I vor moderne verden i dag kan vi ikke engang styre pøbelens barbari (inklusivt pøbelens organiserede barbari og terror) og ondskab og ja det kunne man heller ikke dengang for 2000 år siden -

Paulus er selv blevet idømt af jødiske råd den hårdeste straf de kunne uddele 40 piskeslag minus 1 - altså 39 piskeslag 5 gange i sit liv og ja han har også været udsat for stening 1 gang


-0-0-0-


Paulus er en sten i skoen for mange mennesker der ikke har den dybere forståelse for kristendommen (det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET) og da især forståelsen Nye Testamente og Evangelierne her - ikke mindst Evangeliernes Jesus Kristus portræt.

Det er han for VML og Arne og Tikka - og dig Jan ABC - og for Michael Falch (hvilket jeg har haft en hæftig ordveksling mellem Michael Falch og Kristian Leth om hvor Kristian Leth forsøgte at gyde olie på vandene men det lykkedes ikke før Michael Falch havde fjernet mig og mine kommentarer).


Jeg er så dybt inde i tingene at jeg finder jeres misforståelser Jesus og Paulus - hvor I oplever Paulus som værende en sten i skoen I gerne vil have fjernet og hvor I stiller tingene op som om Evangelierne er den historiske Jesus og Paulus står i opposition til Jesus her.

Dette er idag langt langt under mit faglige niveau og jeg finder jeres forståelse overfladiske og trivielle at blive ved og ved med at køre rundt i frem for alternativet der er den dybe historiske og teologiske forståelse tingene.



-0-0-0-
-0-0-0-

PS:

Jeg læser aldrig dine links til VML og jeg ser aldrig dine YouTube videoer Jan - bare lige så du ved det. Tror det gælder os allesammen.

En af de vigtigste grunde hertil er at du ikke præsterer for os på en spændende måde hvorfor vi skal trykke på dine links og youtube videoer.

Du kaster det bare i hovedet på folk her og der og alle steder på Trosfrihed - ja det er for meget -- DET ER SIMPELTHEN SPAM - DU SPAMMER TROSFRIHED

Og mange gange har jeg pga den måde du SPAMMER Trosfrihed på (og Gerth's måde at spamme Trosfrihed på) slet ikke lyst til at være her.

Indimellem overvejer jeg mit engagement her pga dine alt alt for mange indlæg med alt alt for mange links til VML og alt alt for mange youtube videoer opslag. Det er SYGT.

Det må du kunne lære at gøre bedre Jan ABC.

Det samme med når han bruger vores tråde til at skrive dagbog eller til sine homoseksuelle prostitutions annoncer kampagner. Gerth er så dyrisk primitiv og kærlighedsløs - kender ikke et menneske her i verden hvor det seksuelle fuldstændig løsriver sig fra kærlighed.

Hvis I to ville tænke lidt selvkritisk over hvordan I bruger Trosfrihed - det kunne højne standarden og lysten til at være aktiv her.


Dog siger Paulus at hans forkyndelse også gælder uforstandige - så måske jeg bare skulle erkende at I har det med at opløse jeres forstand i alkohol (noget der også foregik om ørerne på Paulus mens han arbejdede nat og dag som en slags teltmager). Måske I to også skulle finde et stykke arbejde - for at arbejde og daglig disciplin er godt for vores forstand og ædruelighed.


Men tag nu ikke denne konstruktive berettigede kritik alt for tungt Jan ABC - fordi jeg fornemmer til trods at have set fremskridt hos dig.

Engang troede jeg du var helt igennem en mand med uinteressant konstant alkoholiseret fornuft forstand og hjerne - men du kan godt indimellem virke sober ædruelig og forstandig interessant at høre på.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41593 - 22/10/2023 14:04 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Kært barn har mange navne ler Du bør nok til at læse nogle flere bøger blinker Et godt sted at begynde...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvor er mine øjne rettet hen...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41594 - 22/10/2023 14:19 Re: Hvem lavede Gud... [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Du ved ikke hvad jeg allerede læste for over 40 år siden af bøger om tingene

Du vil få et chok hvis du vidste


Jeg har været der Jan ABC

Men det glæder mig at du nu også kan koncentrere dig om bøger

Bliv ved med det og vælg også bøger der er fagvidenskabelige tunge eller dybere end alle disse bøger med tendentiøse fordomme om tingene.


Go dag og go vind og må Ånden være med dig og over dig - må du lære Gud at kende som en konkret nærværende tilstedeværende virkelighed gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os - i Jesus Kristus.

Gud er ikke i og med Jesus Kristus nogen fjern Gud vi kan have gisninger og spekulationer om. Dette fis er hørt op i og med Begivenheden KRISTUS; den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus. I Kristus er Gud dig nær som konkret virkelighed nøjagtig som når du erfarer Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger virke eller gøre sig gældende i dit liv. FORFØLG DETTE SPOR - og drop ud af alkohol vejen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41595 - 22/10/2023 14:25 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Gør som du vil...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvor er mine øjne rettet hen...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41761 - 07/11/2023 15:45 er Johannes elev af Paulus [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Tikka:

Jeg har kendt en kvinde, der kun læste Johannes evangeliet, og hun mente sig bestemt kristen …



Hej Tikka, vil du tro din veninde med Johannes Evangeliet som sin forståelse og version af kristendom også dermed har følt og tænkt hun stod Paulus nær også???

Nej næppe, vel

-0-0-0-0-

Kan du huske de mange gange jeg har påstået at forfatteren til Johannes Evangeliet er elev af Paulus

Og at forfatteren til Johannes evangeliet som elev af Paulus har overtaget Paulus' teologi, læs, Kristologi

Mange har rystet på hovedet af mig, fordi den almene mening er at man hos Johannes er kommet så langt væk fra den forfærdelige Paulus.

men se hvad jeg fandt igår der støtter min hypotese om det meget nære slægtskab mellem Paulus og Johannes

Mogens Müller "Evangelierne" 2021

side 86:

I hvert fald afspejler Johannesevangeliets særlige teologi en anden udgave af den kristne menighed end de tre andre. Man har talt om en konventikel-kristendom, dvs en menighed, der bestod af en snæver kreds af ligesindede. Således er næstekærlighedsbuddet her afløst af buddet om broderkærlighed. Påvirkningen fra Paulus er åbenbar, ikke mindst i forståelsen af troens væsen af delagtighed i det evige liv allerede her og nu. Det undrer ikke, at netop Johannesevangeliet i 100-tallet blev det foretrukne hos gnostikerne, der - som betegnelsen siger det - fremhævede “kundskaben” (græsk gnosis) på troens bekostning. Traditionen forbinder overvejende Johannesevangeliet med Efesos i det vestlige Lilleasien, hvor apostlen Johannes også skal være begravet. Men faktisk peger skriftets mere spekulative religiøsitet nok så meget i retning af Ægypten med det intellektuelle hovedsæde Alexandria.
I hvert fald kan vi konstatere, at hvor de tre andre evangelieforfattere overvejende beskæftiger sig med det ydre, horisontale, “vandrette” forløb, er denne forfatter først og fremmest optaget af det vertikale, “lodrette” aspekt: Gud er Ånd (4,24), og det er denne Ånd der manifesterer sig materielt i denne verden i Jesus og hans gerninger. Markusevangeliets allegoriske tilrettelæggelse af Jesus-fortællingen og Matthæusevangeliets mere frelsehistorisk anlagte genskrivning bliver her afløst af eller suppleret med en fortælling, der samler sig om en Jesus, der udlægger sig selv - uanset at evangeliet også beretter om ydre begivenheder. Derigennem bliver Johannesevangeliets Jesus først og sidst den, der som Sønnen åbenbarer Faderen, Gud. Også hvad dette aspekt angår, kan det udmærket være Paulus, der står i baggrunden. Ja, den tanke har været fremsat, at den gådefulde yndlingsdiscipel (“den discipel, Jesus elskede”: Joh 13,23; 19,26; 20,2; 21,7.20; jf 18,15) ikke som almindeligt antaget, er apostlen Johannes, men i virkeligheden er Paulus. For det er vel ikke helt umuligt, at denne forfatter ikke kan lade være med at skrive Paulus ind i sin fortælling, selv om hans historiske “viden” gør, at han må lade hans identitet stå hen i det uklare.

Selv om det udfolder sig på en anden måde end i Markusevangeliet, er der altså en tæt teologisk slægtskab mellem Paulus og Johannesevangeliet. Og en del af baggrunden for evangeliets tale om Jesus som den, der åbenbarer faderen, kan være Paulus’ tale om “Kristus, som er Guds Billede” (2 Kor 4,4). Paulus selv eller en Paulus-discipel videreudvikler det: “Han er den usynlige Guds Billede, al skabnings førstefødte” (Kol 1,5). Den ukendte forfatter til Hebræerbrevet tænker i øvrigt også i disse baner, når han skriver om Guds Søn: “Han er hans Guds herligheds glans og hans væsens udtrykte billede, og han bærer alt med sit mægtige ord” (Hebr 1,3).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 19 < 1 2 ... 16 17 18 19 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
15/05/2024 14:46
Vigtige præciseringer
af Anonym
15/05/2024 14:24
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Årets første sommerdag i Danmark - 25,..
15/05/2024 16:04
USA vil give Ukraine ekstra milliarder
15/05/2024 14:14
Politiet har ophævet afspærringer i Sl..
15/05/2024 13:58
Musikeren Karen Mukupa får som den før..
15/05/2024 13:47
Københavns politi leder stadig efter 15..
15/05/2024 13:39
Nyheder fra Religion.dk