annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16097474
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2421653
Et andet syn 2018807
Åndelig Føde 1688379
Jesu ord 1546579
Galleri
Hønsegården
Hvem er online?
0 registrerede 90 gæster og 145 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 19 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41557 - 19/10/2023 23:37 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3696
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:


Er du helt sikker på, at du ikke har andet at byde på end det råd, du har givet her?



Er du bimmer mand - ingen har bidraget med så meget sober nytænkning som jeg har.


Men jeg kan ikke forklare dig noget - og det ved vi fra mange mange års debat aktivitet.


Jeg er ikke aggressiv overfor Tikka mere end hun er overfor mig. Tikka bliver brugt i en pædagogisk sammenhæng fordi hvad hun har skrevet om det åndelige slet slet ikke er i nærheden af hvad det åndelige dækker over hos Jesus og Paulus - i en Ny Testamentlig jødisk kristen sammenhæng. Hun rammer fuldstændig forbi skiven her som så mange andre gange når hun vil gøre sig klog på det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET som hun virkelig ikke aner en hujende fis om.

Men Tikka skriver så meget forfærdeligt sludder fordi hun har underkastet sig bogstaven og bogstaveligheder der slår ihjel - men det er den Livets Ånd der gør levende og helbreder os og gør gavn i vores liv Paulus og Nye Testamente er beskæftiget med. Den Helligånd der er så fyldt med gaver og frugter i vores liv Paulus taler om - ikke statisk skrift troenhed.

Paulus rationaliserer og intellektualiserer og dogmatiserer ikke den Helligåndens Nye Liv vi har og erfarer. Tro i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng er ikke at tro på et rationalistisk dogmatisk system af læresætninger og tanker.

Tro er Abraham's Tro og Guds Tro - virkelighed med Gud og erfaringer af Gud i sit liv.

TROEN er KRISTUS selv - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - de nye skabninger vi er i Kristus qua Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os.

Så vores Gudstro er Kristus Tro - at Gud er kommet os nær som virkelighed gennem Gud Helligåndens vidunderlige forunderlige gerninger med os vi erfarer konkret - så konkret at vores legeme er et tempel for Helligånden - ja vi har hele guddomsfylden i kød og blod - Gud inkarneret.


Tikka er en skoleelev og har en skoleelevs opfattelse af kristendommen - for to tusinde år siden fandtes slet ikke skoleelever. Idag er vi mennesker i hovedet og i sindet og bevidstheden men Jesus og Paulus var i deres konkrete i verden værens eksistens.

Kristendommen kan ikke begribes af vores bevidsthed (Jung er vores vidner her) men er en hjertesag og hører ind under vores i verden værens eksistens. 2 Kor 3.

Det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET har INTET at gøre med bibel konkordantiske mentale trosforestillinger - som ville døde os - slå os ihjel og forhindre at vi kunne profitere af Helligånden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41558 - 20/10/2023 00:08 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7263
Sted: Sydsjælland
Første Korintherbrev 13,13:
Citat:
”Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre, men størst af dem er kærligheden.”
Arne.
Top Svar Citer
#41561 - 20/10/2023 07:14 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3696
Sted: Nørresundby
Ja Arne, han er vidunderlig ham Paulus

Citat:
Om jeg så taler med menneskers og engles tunger, men ikke har kærlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjælde. Og om jeg så har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, så jeg kan flytte bjerge, men ikke har kærlighed, er jeg intet.
1 Kor 13


Paulus ville give mig et gult kort - advare menigheden - I andre - imod min opfarenhed og utålmodighed - men rose mig for følgende forhold:

Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren.



-0-0-0-0-


Vi må forstå at de urkristne paulinske menigheder bestod af alle mulige og umulige mennesker - virkelig en broget skare og Paulus elsker den brogede mangfoldighed - vores forskelligheder - Nye Testamente er et fantastisk eksempel på dette.

Der var en leben og værre halløj i de paulinske menigheder så når de var ved at sprænges af uenigheder (og kantede firkantede personligheder) ville Paulus helst ikke udstøde nogen om han kunne undgå det.


-0-0-0-

Rom 12:


Citat:
Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.

I kraft af den nåde, jeg har fået, siger jeg til hver eneste af jer: Hav ikke højere tanker om jer selv, end I bør have, men brug jeres forstand med omtanke, enhver efter det mål af tro, som Gud har givet ham. For ligesom vi har ét legeme, men mange lemmer, alle med forskellige opgaver,
således er vi alle ét legeme i Kristus, og hver især hinandens lemmer. Vi har forskellige nådegaver, alt efter den nåde, vi har fået: Den, der har profetisk gave, skal bruge den i overensstemmelse med troen; den, der har en tjeneste, skal passe sin tjeneste; den, der underviser, sin undervisning; den, der formaner, sin formaning; den, der giver, skal give rundhåndet. Den, der er forstander, skal være det med iver, og den, der øver barmhjertighed, skal gøre det glad og gerne.

Kærligheden skal være oprigtig. Afsky det onde, hold jer til det gode. Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. Vær ikke tøvende i jeres iver, vær brændende i ånden, tjen Herren. Vær glade i håbet, udholdende i trængslen, vedholdende i bønnen.
Vær med til at hjælpe de hellige, når de har behov for hjælp. Læg vægt på at være gæstfrie. Velsign dem, der forfølger jer, velsign, og forband ikke. Glæd jer med de glade, græd med de grædende.
Hold sammen i enighed. Stræb ikke efter det høje, men hold jer til det lave, og stol ikke på jeres egen klogskab. Gengæld ingen ondt med ondt; tænk på, hvad der er rigtigt over for alle mennesker. Hold fred med alle mennesker, om det er muligt, så vidt det står til jer.
Tag ikke retten i egen hånd, mine kære, men giv plads for Guds vrede, for som der står skrevet: »Hævnen tilhører mig, jeg vil gengælde,« siger Herren.
Men »hvis din fjende er sulten, så giv ham noget at spise, hvis han er tørstig, så giv ham noget at drikke; for gør du det, samler du glødende kul på hans hoved.« Lad dig ikke overvinde af det onde, men overvind det onde med det gode.




Paulus breve er verdens litteratur af ypperste slags - man tror det er løgn - men Paulus er også ham flest mennesker i verden kan citere udenad.


Millioner af millioner af mennesker i hver eneste generation de sidste to tusinde år er blevet væltet omkuld af mødet med Paulus - især efter reformationen og bogtrykkekunsten hvor Nye Testamente blev næsten hver mands eje.

Paulus ham slår man sig på

Det er slående (bemærkelsesværdigt) hvad han skriver og så poetisk smukt og så rørende at man bevæges i sit indre ofte til tårer

Men nyd Paulus - for Paulus Breve er virkelig usædvanlig verdenslitteratur af ypperste slags

Forstår man først Paulus så forstår man musikken og sangen og det gode humør i den kristne kulturkreds og vores store frihed vi giver hinanden i skrift og tale - og vores rummelighed - denne Frihedens Apostel og Tænknings Skytshelgen - men ikke mindst ÅNDENS APOSTEL pr se der har skrevet om kærligheden som ingen andre men måske endnu vigtigere; glæden ekstasen og jubelen (det gode humør) - derfor vi skulle spille og synge i Kristus og Helligånden fordi ifølge Paulus var glæden ekstasen og jubelen hvad der kendetegnede Kristus og Helligånden.

Ingen har haft større betydning på os i den kristne kulturkreds end Paulus



Hvorfra stammer det gode humør og den stærke tro Paulus har??? Jo fra at Paulus var ude blandt arbejdende mennesker - håndværkere og disse er robuste og ligger ikke under for overtro da de har deres stolthed fra at kunne noget. Mennesker der kan noget - dur til noget - er dygtige - de ejer en stolthed der gør at de modsætter sig overtro og menneskelig filosofisk snik snak - de kalder en spade for en spade.

Men til trods forlanger Paulus at vi tager hensyn til de overtroiske - de svage i troen og ja de svage i samfundet og i legemet (de syge).

Det er ret så rørende.


-0-0-0-

PS:

Til Tikka: At Paulus har været morder er der intet der tyder på - men han har hentet Jesus tilhængere og slæbt dem for Synedriet - øverste jødiske råd. Og ja vi ved hvor brutalt det jødiske samfund kunne være, også Paulus selv efter sin omvendelse måtte mange flygte fra at de ville ham til livs.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41562 - 20/10/2023 13:49 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram Hanskrist

Hvordan kan vi vække menneskene op...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/41524/Re_Gud_er_kaerlighed.html#Post41524

Hvor er mine øjne rettet hen...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41564 - 20/10/2023 15:27 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3696
Sted: Nørresundby
Mere Paulus og ja Kejser Konstantin


De to vigtigste omvendelser i kristendommens historie:



Bart D. Ehrman - Kristendommens Triumf:

Konstantins beslutning om kun at tilbede de kristnes gud var nok et større vendepunkt i Vesterlandets historie, men det blegner i sammenligning med en omvendelse, der skete næsten tre hundrede år tidligere. Havde apostlen Paulus ikke "set lyset", og var han ikke blevet en tilbe- der af Jesus, havde den kristne religion med sin åbenhed over for alle folkeslag, både jøder og hedninger, måske aldrig udviklet sig til et i enhver forstand verdensomspændende fænomen. Den kunne meget vel være forblevet en jødisk sekt med en historisk indflydelse på linje med f.eks. saddukæerne eller essæerne: Af stor betydning for de historikere, der udforsker antik jødedom, men ikke noget af verdensomskabende dimensioner.

Det ville i sandhed også være vanskeligt at udpege to skikkelser, der var mere forskellige end Konstantin og Paulus. Mens Konstantin var den uden sammenligning mest magtfulde, indflydelsesrige og rige person i hele Romerriget, var Paulus en karismatisk og kampberedt vandreprædikant, der var ukendt for den ganske verden. Konstantin havde kommandoen over en af de stærkeste hære på den tid og herskede over et kolossalt imperium. Paulus forkyndte i sit værksted som en simpel håndværker hovedsagelig for underklassedaglejere. Herligheden og pragten i Konstantins liv og omgivelser unddrager sig enhver beskrivelse. Paulus's tilværelse kan let sammenfattes i hans egne ord, når han sammenligner sig med andre angivelige apostle:



Er de Kristi tjenere? Jeg taler rent afsindigt: Jeg overgår dem! Jeg har slidt og slæbt, tit været i fængsel, fået slag i massevis, jeg har været i livsfare mange gange. Af jøderne har jeg fem gange fået fyrre slag minus ét, jeg har fået pisk tre gange, er blevet stenet én gang, har lidt skibbrud tre gange, jeg har drevet rundt på det åbne hav et helt døgn. Ofte på rejser, i fare på floder, i fare blandt røvere, i fare fra mit eget folk, i fare fra hedninger, i fare i byer, i fare i ørkener, i fare på havet, i fare blandt falske brødre. Jeg har arbejdet og slidt, ofte haft søvnløse nætter, lidt sult og tørst, ofte fastet, døjet kulde og manglet klæder.
(2 Kor 11,23-27)
.


Vi har altså en ophøjet kejser og en ubemidlet håndværker. Det er de to mest betydningsfulde omvendte i kristendommens historie, og uden den sidstnævnte ville denne historie aldrig være blevet skrevet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 19 < 1 2 ... 14 15 16 17 18 19 >


Seneste indlæg
Valg - demokrati - Jesus
af Tikka
09/06/2024 23:46
Adskille stat og kirke?
af Tikka
09/06/2024 22:13
Hvad sker der i disse dage?
af somo
08/06/2024 08:18
Vigtige præciseringer
af somo
04/06/2024 14:04
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Nyheder fra DR
Euroen er faldet efter EU-valg
10/06/2024 06:22
USA bekræfter: To skibe angrebet af Hou..
10/06/2024 06:21
Skolemad skal til debat på Christiansbo..
10/06/2024 05:51
Nordkorea sender atter affaldsballoner i..
10/06/2024 04:19
Valgdeltagelsen lavere end sidste gang
10/06/2024 01:48
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Køligt sommervejr med regn og byger ven..
10/06/2024 04:27
Ukendt person er fundet livløs på stra..
10/06/2024 04:27
På Kattegat-ø serveres gratis skolemad
10/06/2024 04:27
Yderligere 310 affaldsballoner svæver i..
10/06/2024 04:27
Medie: Over 900 ukrainske skoler og hosp..
10/06/2024 04:27