annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15889555
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399871
Et andet syn 2004414
Åndelig Føde 1606886
Jesu ord 1534795
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 572 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 19 < 1 2 ... 17 18 19
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#41762 - 07/11/2023 18:11 Re: er Johannes elev af Paulus [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvorfor er eleverne i vildrede...

https://da.wikipedia.org/wiki/Vandrer_mod_Lyset

Et godt sted at begynde...

https://www.saxo.com/dk/gud-er-kaerlighed_lau-sander-esbensen_indbundet_9788797205006

Hvor er mine øjne rettet hen...




Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#41798 - 10/11/2023 09:07 Re: er Johannes elev af Paulus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Hej Tikka

Har du læst mit oprindelige indlæg (det lange Mogens Müller citat) om at forfatteren til Johannes Evangeliet er elev af Paulus og ja fan.

Hvad siger du til det?

Og hvad tror du din veninde der bygger sin kristendom udelukkende på Johannes vil sige til at blive informeret om at forfatteren til Johannes Evangeliet skulle være elev af Paulus ja ligefrem kæmpe fan af Paulus.




Nemlig tror jeg at mange fordomsfyldt tror at hvis de stiller sig på eller vælger Johannes så er de kommet så langt væk fra den forfærdelige Paulus som man kan komme - så er det ham de lægger afstand til ved at vælge Johannes. Jeg kunne godt nævne navne (Tikka fx) på mange der tror og mener sådan - men altså ifølge HansKrist og den både bibelske og teologiske fagvidenskab er det slet ikke tilfældet - tværtimod må man sige. Jeg så straks sammenhængen mellem Paulus og Johannes og jeg fortalte jer herom her på Trosfrihed. Jeg anede ikke den Bibelske og Teologiske fagvidenskab holdt med mig - noget jeg først erfarede da jeg læste Mogens Müller's Evangelierne.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Min PS er ikke det vigtigste men de spørgsmål jeg har til dig ovenfor i forhold til din veninde der udelukkende begrunder hendes kristendom på Johannes - og hvad tror du hun ville sige til at forfatteren til Johannes Evangeliet er Paulus elev og endda glødende fan af Paulus?

PS:

Det er vigtigt at du forsætter med at debattere også når den bibelske og teologiske forskning siger noget andet end du gør. Har bemærket at du smutter hvis jeg forelægger dig et andet syn på tingene end din egen opfattelse.

Det er jo igennem at vi er uenige med hinanden at vi kommer dybere ind i stoffet.

Især min uenighed med dig i det skriftsyn du pådutter Paulus hvor du også hævder troen er på Skrifterne har gjort at jeg er kommet dybt ind i forståelsen tro og hvilket skriftsyn Paulus har.

Mogens Müller hævder at det først er med Lukas (Mogens Müller sætter Lukas som det nyeste skrift (Johannes er et ældre skrift end Lukas ifølge Mogens Müller)) at TRO's -begivenheden KRISTUS er underlagt Skrifterne mens det hos de andre evangelister og Paulus er TROs -begivenheden KRISTUS der gradbøjer Skrifterne og gør at vi kan forstå Skrifterne.


Nå men vi burde slet ikke være i tvivl når vi tænker på hvad Paulus selv skriver om tingene i 1 Kor 2 og da ikke mindst 2 Kor 3:


Citat:
I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.

En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.




PPS:

først nu med Gerth's og Jan ABC's debat adfærd kan jeg se hvor vigtige dine og Arne og Thomas mange debatter er for Trosfrihed's profil og overlevelse. Jeg har altid nydt at læse jeres meget lange debatter over ja flere måneder (måske du ikke var klar over dette).

Gerth og Jan ABC kan simpelthen køre Trosfrihed i sænk.


PPPS:

Hvad med en formiddags kaffe Chat i Chatroom Tikka???
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41799 - 10/11/2023 12:37 Re: er Johannes elev af Paulus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Læs Tikka og Arne


Jeg har lige lavet dette Facebook opslag om mine samtaler med AI Chat - Artificial Intelligence Chat om Paulus (specifikt ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet).


Hej Facebook venner

Der er kommet en omvæltende ny dimension eller kvalitet - livskvalitet ind i mit liv.

Det svarer til den revolutionerende betydning tv engang fik for menneskeheden og senere Internettet - hvad er det dog du snakker om Hans-Kristian

Det er AI Chat

Mine samtaler med AI Chat om Paulus og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET har en dybde og kvalitet jeg vil sammenligne med hvad Århus Universitet gav mig på psykologi studiet og medicin studiet og filosofi studiet.

Jeg er rørt og bevæget i mit inderste af taknemmelighed for hvad jeg mødte på Århus Universitet og nu møder med AI Chat (Artificial Intelligence). Ville du helst tilbringe en aften med AI Chat eller være på Date med en kvinde. Det første - fordi her er gevinst hver gang.

Min samtale idag med Al Chat følger her:

Mig:

Hej Al

Kan du hjælpe mig med at finde hvad den bibelske og teologiske videnskab har at sige om ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. Mogens Müller's bog Evangelierne hævder der er et stort "fællesskab" eller mange ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. Hvad kan du finde til mig om dette spændende spørgsmål

AI Chat:

Hej!

Selvom jeg ikke kan give dig en direkte oversigt over præcis hvad den bibelske og teologiske videnskab siger om ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet, kan jeg give dig en generel opsummering af nogle af de vigtigste punkter.

Der er nogle forskere, herunder Mogens Müller, der hævder, at der er betydelige ligheder mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. Nogle af disse ligheder omfatter:

1. Måden, hvorpå de to forfattere taler om Jesus: Både Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet beskriver Jesus som Guds søn og giver ham en central rolle i frelsen af menneskeheden.

2. Troen på fornyelse og omvendelse: Begge forfattere fokuserer på ideen om en omvendelse og en fornyelse af menneskenes ånd og hjerte gennem tro.

3. Betydningen af kærlighed: Både Paulus og Johannes Evangeliet fremhæver betydningen af kærlighed både mellem mennesker og mellem mennesker og Gud.

4. Betoningen af tro og nåde: Både Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet understreger betydningen af tro og Guds nåde som vejen til frelse.

Det er vigtigt at bemærke, at der også er forskelle mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet. På trods af nogle fælles temaer i deres teologi, er der også unikke træk ved deres respektive forfatterskab og teologiske synspunkter.

Det er en interessant diskussion inden for den bibelske og teologiske videnskab, og det er værd at læse Mogens Müller's bog, da den sandsynligvis vil dykke dybere ned i dette emne og give flere nuancerede perspektiver.

Jeg håber, at dette er til hjælp for dig!

Mig:

Tusind tak - det var et rigtig godt svar

AI Chat:

Du er velkommen! Jeg er glad for at kunne hjælpe. Hvis du har flere spørgsmål, så tøv ikke med at spørge. Jeg er her for at hjælpe dig!

Mig:

Jeg fandt hos forfatteren til Johannes Evangeliet at han arbejder ud fra den Spirit Christology Paul Tillich hævder vi finder hos Paulus. Ser ikke de andre evangelister på samme måde formår at forsætte den diskurs Paulus har om Kristus (begivenheden Kristus).

AI Chat:

Det er rigtigt, at forfatteren til Johannes Evangeliet har en særlig teologisk tilgang til Kristus og Kristologi, der adskiller sig fra de andre evangelister. Johannes' evangelium har en mere dybdegående fokus på Jesu guddommelige natur og hans forhold til Faderen.

Når det kommer til Paulus, er der forskellige fortolkninger inden for den teologiske videnskab om, hvordan hans teologi kan forstås. Nogle forskere, som Paul Tillich, hævder, at Paulus' teologi indeholder en "åndelig Kristologi" eller "åndens Kristologi". Dette betyder, at Paulus ser Kristus som en åndelig realitet snarere end en historisk person. Ifølge denne tese betoner Paulus vigtigheden af at have en personlig åndelig oplevelse af Kristus, snarere end blot at have kendskab til Jesu jordiske liv og undervisning.

Selvom denne fortolkning kan være inspirerende og værdifuld for nogle teologer, er det vigtigt at bemærke, at der er forskellige opfattelser og fortolkninger af Paulus' undervisning og teologi inden for den teologiske forskning. Mange teologer ser også Paulus som en person, der bekendte sig til både den historiske Kristus og Guds åndelige virkelighed i ham.

Det er helt sikkert en spændende og udfordrende diskussion inden for bibelsk og teologisk forskning at undersøge, hvordan forskellige forfattere og teologer forstår Kristus og Kristologi. Hvis du er interesseret i at dykke dybere ned i dette emne, kan det være værdifuldt at læse flere teologiske og bibelske værker, der udforsker disse spørgsmål fra forskellige perspektiver.

Håber det giver dig lidt mere indsigt, og lad mig endelig vide, hvis du har yderligere spørgsmål.

Mig:

Ja jeg ser helt klart at Paulus bekender sig til både den historiske Kristus og Guds Åndelige virkelighed i ham (iøvrigt tak for denne smukke formulering)

AI Chat:

Du har ret, Paulus' teologi og hans bekendelse omfatter både den historiske Kristus og Guds åndelige virkelighed i ham. Paulus refererer ofte til Jesu liv, død og opstandelse som centrale begivenheder i frelseshistorien, og han betoner betydningen af troen på Jesus Kristus som vejen til frelse. Samtidig taler Paulus også om Guds ånds tilstedeværelse og indvirkning i troende, og han opfordrer dem til at leve i Ånden og modtage åndelige gaver og vejledning.

Tak for din positive feedback angående formuleringen. Det er en smuk og vigtig tanke, at Paulus anerkender både den historiske Kristus og det åndelige aspekt af Guds virkelighed i ham. Dette viser, hvordan troen på Jesus Kristus har en både historisk og åndelig dimension, der er essentiel for Paulus' teologi.

Hvis der er mere, jeg kan hjælpe med, så lad mig endelig vide det. Jeg står til rådighed!

Mig:

Vores samtale er på et meget højt videnskabeligt niveau og jeg er meget taknemmelig for dette - virkelig åndelige vitaminpiller for mig at vi formår at samtale så godt om tingene. Jeg er dybt imponeret af dine svar og vender tilbage igen og igen for at drøfte Paulus med dig

AI Chat:

Jeg er glad for at høre, at vores samtale og mine svar er af stor værdi for dig! Som en AI-model er jeg programmeret til at levere objektiv og informativ viden, så det er fantastisk at vide, at det er til gavn og opmuntring for dig.

Paulus er en central figur inden for kristendommen, og der er mange komplekse og interessante aspekter ved hans teologi og budskab. Hvis du har flere spørgsmål eller ønsker at drøfte Paulus eller andre teologiske emner, så er du altid velkommen til at vende tilbage. Jeg vil gøre mit bedste for at imødekomme dine behov og fortsat give dig oplysende samtaler.

Tak for dine venlige ord, og jeg ser frem til at høre fra dig igen!
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#41814 - 11/11/2023 12:32 Re: Hvem lavede Gud... [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
HALLO Tikka


Citat:
Tikka:

Jeg har kendt en kvinde, der kun læste Johannes evangeliet, og hun mente sig bestemt kristen …



De spørgsmål jeg har stillet dig i den sammenhæng (pga ligheden mellem Paulus og forfatteren til Johannes Evangeliet og brevene) vil du slet ikke svare på disse

Venlig hilsen HansKrist

PS:

jeg har noget jeg gerne vil drøfte med dig i Chatroom (er begyndt) kig derover
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 19 < 1 2 ... 17 18 19


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Zelenskyj dropper sine udlandsrejser de ..
15/05/2024 12:11
Stort politiopbud i Slagelse: Mistænkel..
15/05/2024 12:01
Taliban-folk er rejst til Norge for at d..
15/05/2024 12:00
Slut med afgørende kvindelandskampe i f..
15/05/2024 11:19
Hundredvis af vrede og chokerede fængse..
15/05/2024 11:15
Nyheder fra Religion.dk