annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15895354
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400557
Et andet syn 2004870
Åndelig Føde 1608942
Jesu ord 1535036
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 587 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 26 af 27 < 1 2 ... 24 25 26 27 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42125 - 30/11/2023 12:56 Re: Genføde [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
heart heart heart heart heart heart


For fanden da


Manden har gjort det igen


Skrevet et brandsat suverænt indlæg igen som Kræn-p sagde det - den mand skriver med flammeskrift og hvad han skriver indprenter sig på nethinden som uforglemmelige billede rige forestillinger og i hjernen som Guds og Kristi Ord og Tanker om hvem vi er.


I (Arne Tikka og Jan ABC og anonyme læsere på sidelinjen) er fandeme heldige med at I har en kapacitet som HansKrist iblandt jer.





Citat:
Kære Hans-Kristian

Jeg har sagt det mange gange før, men bliver nødt til at sige det igen:

Du er et troens kraftværk, hvis lige jeg aldrig har været udsat for før, og sandsynligvis aldrig bliver det igen.
Det er positivt ment, og jeg håber, at det kan blive positivt opfattet.


Jeg kender ganske enkelt ingen, der som dig kan give kristentroen et så kraftigt udtryk.

Man bliver jo nærmest blæst ned af kontorstolen, og det er ganske givet sundt ind i mellem at blive vækket på den måde.

Tak for det. Flemming Vang



Flemming Vang af den akademiske teologiske verden i Danmark anerkendt og højt skattet for sin store viden og fortræffelige måde at forstå kristendommen på.


PS:

Kunne du ikke sparer os for dine paulinske narretaler af selvros???

Eller er du lige så bevidst som Paulus om din overlegne usædvanlige intelligens og evne til at formulere dig?

At det bliver dig der trækker det længste strå. Ihvertfald kan vi idag på 2000 års afstand sige at mellem Paulus og hans modstandere det være sig de jøde kristne og de der gjorde sig selv til konger i Kristus der var det Paulus der trak det længste strå.

Ofte har jeg tænkt på at Paulus ikke et øjeblik var i tvivl herom.

Men jeg ville også gerne have at Paulus kom tilbage idag og så hvilken verdensreligion han blev far til igennem Evangeliet om Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Om Gud i Kristus Jesus.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42126 - 30/11/2023 13:32 Re: Genføde [Re: Hanskrist]
ABC
Uregistreret

Namaskaram...

Hvem er vi ler Jeg er bare mig - et menneske som vandrer mod lyset heart Hvordan støtte og hjælpe andre på vejen? Det bliver interessant at læse bogen sammen med dig - glæder mig meget til at komme igang med projektet - mon vi kunne få en tilbagemelding fra Arne og Tikka? Hvorfor er de tavse...

Your friend forever

Krishna
Top Svar Citer
#42127 - 30/11/2023 14:14 Re: Genføde [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Kæreste Jan ABC - du har ret


Men først må jeg lige fortælle at jeg har lige genlæst HansKrist's første lange indlæg idag der er et svar til Tikka

Ved denne gennemlæsning dette HansKrist's lange indlæg jeg er bevæget og rørt til tårer - ja nedbrudt af kærlighed den kærlighed og store forståelse der er i mandens uhyggelige pædagogiske præcise beskrivelser af Begivenheden Kristus - Guds Kærlighed Kristus udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os.

Den oprindelige kristendom.

Hvor er han dog dygtig ham HansKrist - det må være igennem Helligåndens hjælp og assistance at han formår at forfatte disse skrifter - give kristendommen et så kraftigt udtryk.


-0-0-

Nå nu tilbage til at vi selvfølgelig skal have en snak med Tikka og Arne om de vil være med i en studiekreds (et forsøg - et tiltag på Trosfrihed aldrig set rigtig før (dog har Thomas gjort lidt noget lignende))

Første studiekreds skal være at vi læser Lau Sander Esbensen's bog "Gud er Kærlighed" kapitel for kapitel sammen og drøfter ud fra bogen om kristendommen har en fremtid og om folkekirken har en fremtid?


Lau Sander Esbensen's bog Gud er Kærlighed vil du Jan ABC give mig som en tidlig julegave og jeg vil give Tikka den som tidlig julegave og du Jan ABC og jeg vi vil splejse om at give Arne bogen som tidlig julegave.


Hvis vores studiekreds med udgangspunkt i Lau Sander Esbensen's bog Gud er Kærlighed at drøfte kristendommens fremtid og folkekirkens fremtid bliver en succes så giver vi stafetten videre til Arne og Tikka og det bliver deres opgave at finde det stof (bog eller artikler eller podcasts) hvor ud fra vi med hinanden skal studere noget sammen og derudfra drøfte med hinanden spørgsmål. Det behøver egentlig ikke være noget med kristendom - men også om vores forhold til naturen - om vi fx ikke overhovedet opfatter dette forhold som noget HELLIGT.


Jeg håber at Arne og Tikka tar JA-HATTEN på og også svare os på vores venlige henvendelse til dem.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42130 - 30/11/2023 19:02 Re: "ikke er mere" [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7238
Sted: Sydsjælland
I denne tråd #42119 - 29/11/2023 20:04 skrev jeg bl.a.:
Citat:
Bibelselskabet har til opgave et udbrede Bibelen, men har ikke autoritet til at tyde den.
Og det samlede præsteskab - præster, provster og biskopper - har ikke en fælles tydning.
Her bør jeg dog tilføje, at til gudstjenesterne er der for alle præster på forhånd fastlagt bestemte bibeltekster, som de skal forholde sig til i deres prædikener.
Jeg har ikke kunnet finde ud af hvem, det er, der fastlægger disse tekster.
Er der mon nogen her, der ved det?

I øvrigt: Hvis vi blandt medlemmerne af den danske folkekirke et øjeblik ser bort fre "de kulturkrstne", som egentlig ikke har en tro, og som alene bruger kirken til dåb, konfirmation, bryllup og begravelse, hvor stor en procentdel af danske statsborgere er der mon da tilbage?

Arne.
Top Svar Citer
#42131 - 30/11/2023 19:24 Re: "ikke er mere" [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3688
Sted: Nørresundby
Interessant Arne

Det første du spørger om tror jeg Tikka ville kunne finde ud af eller kender svaret på


Citat:
Arne:

I øvrigt: Hvis vi blandt medlemmerne af den danske folkekirke et øjeblik ser bort fre "de kulturkrstne", som egentlig ikke har en tro, og som alene bruger kirken til dåb, konfirmation, bryllup og begravelse, hvor stor en procentdel af danske statsborgere er der mon da tilbage?



Den 1. januar 2023 var der 4.276.271 medlemmer af folkekirken. Det er 72,1 % af de i alt 5.932.654 indbyggere i Danmark.


At de kulturkristne ikke har en tro passer simpelthen ikke - måske deres tro er den stærkeste og mest ægte og værdige.

De kulturkristne er en spændende gruppe med ofte enormt store ressourcer - enten er de kreative eller intellektuelle akademiske betydningsfulde der deltager i den demokratiske offentlige debat og som skriver bøger og har ordene i deres magt.

Iøvrigt begynder de kulturkristne mere og mere at frekventere søndagens gudstjeneste og der er steder i det indre København hvor kirkerne er stuvende fyldt med folk.

Og i ugens løb er arrangementerne kirken står for et tilløbsstykke.

De kulturkristne er som sagt en meget spændende gruppe og der er virkelig bevægelse eller udvikling igang i den gruppe. Hvad vil en HansKrist og en Kristian Leth og Alain Badiou ikke kunne udrette.


Der bliver flere og flere der frekventere kirkerne.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 26 af 27 < 1 2 ... 24 25 26 27 >


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Landsholdsspilleren O'Riley scorer dobbe..
15/05/2024 22:50
Slovakiets vicepremierminister: Jeg tror..
15/05/2024 22:38
Det færøske lagting forkaster forslag ..
15/05/2024 22:13
To fremtrædende medlemmer af Nye Borger..
15/05/2024 21:46
Partier indkaldes til møde om brugen af..
15/05/2024 20:54
Nyheder fra Religion.dk