annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16093494
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2421297
Et andet syn 2018458
Åndelig Føde 1687184
Jesu ord 1546338
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 289 gæster og 110 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 21 af 27 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 26 27 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#42079 - 27/11/2023 13:54 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1944
Indsendt af: Hanskrist
Citat:
Tikka:


Altså.

Gudsriget er i – skulle gerne være i de troendes hjerter og adfærd, men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.



Kæmpe fejllæsning eller en mangelfuld forståelse

Du kunne så spørge om jeg vil argumentere for dette, men det har jeg gjort i mit indlæg fra i nat til Arne.


Tendentiøst fordomsfyldt ensidigt læsning du har og benytter dig af Tikka, "kan det læses som du læser og konkluderer Tikka"? - det vil jeg ikke benægte - men det er at efterlade halvdelen af hvad der står som ikke læst og ikke forstået - så at du og dem der siger som dig kan læse som I gør skyldes at I springe ca halvdelen over, ihvertfald en tredjedel af hvad der står i Nye Testamente springer I over - og så kommer det gode spørgsmål til en million; hvad læser I og hvad springer I over????



Først hvad læser I? - jo I læser de passager der kan læses og fortolkes helt bogstaveligt - at der "bom bom bom Basta" sgu da står sort på hvidt her hvad vi kan forstå bogstaveligt - og dermed kan Nye Testamente læses som du/I gør hvilket jeg ikke vil benægte - men ihvertfald en tredjedel af Nye Testamente springer I over og hos Paulus er det op mod halvdelen I springer over.

Dernæst hvad springer I over???

De tekster der ikke kan læses bogstaveligt - men som er meget åndelige spirituelle dybe. Fx ved jeg efter at have kendt dig og din Bibel argumentation at der er en lang række kapitler fra Paulus du aldrig har citeret fra og ja som du bevæger dig i en stor Bue udenom og ja ikke vil røre med en ildtang. 1 Kor 2 og 2 Kor 3 og ja mange andre steder som sidste halvdel af Rom 7 til og med Rom 8. Derudover er der et helt Brev fra Paulus du helt smyger dig udenom og to andre Breve som man ihærdigt drøfter om et ægte Paulus breve men hvor alle er enige om at de er skrevet i Paulus's Ånd - i øjeblikket er der flest der betragter dem som ægte - disse to breve af nok Paulus citerer du/I ej heller fra.


Mange Kærlige Hilsner HansKrist


Nu er det så løsrevne citater profilen Arne fremkommer med som opfattede modsigelser mellem disse, hvor Lukas citat i kap.19 tilmed er ukristelig og Johannes kap. 3 som noget der vist er mere kristeligt, hvor jeg mener, begge er meget kristelige

… og så en krølle der kommer til, i form af Thomas evangeliget, og så tales der derved om guds rige.

Så beklager.

Der tales ikke om Paulus, men han mente jo også, det gjaldt om at holde fast på troen, videregive den og vente på kristi komme, der skulle hente ham sammen med de hellige til himmels, hvor han skulle/skal dømme engle og de jordiske

.


Top Svar Citer
#42081 - 27/11/2023 14:13 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3696
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Der tales ikke om Paulus, men han mente jo også, det gjaldt om at holde fast på troen, videregive den og vente på kristi komme, der skulle hente ham sammen med de hellige til himmels, hvor han skulle/skal dømme engle og de jordiske



"Der tales ikke om Paulus" (1)* - nu var det Arne jeg svarede og han hævder at Thomas evangeliet kommer og stikker en kæp i hjulet på de kristne og Nye Testamente og dermed også Paulus fordi han som den eneste tydeligt eksplicit hævder at Guds Riget og det Evige Liv gør sig gældende allerede nu.

(1)*:
Men jeg taler jo ud over Paulus om ApG og Lukas og Johannes.



Jeg viser med leksikon og Mogens Müller og et andet længere citat at dette ikke overhovedet er tilfældet. At vores ældste Skrifter i Nye Testamente nemlig Paulus har endda i ekstrem udtalt grad at Guds Riget manifesterer og gør sig gældende her og nu med fuld kraft. Og Paulus har revideret sin ide om Parusien - hvor han først regner med at Kristus Jesus virkelig kommer igen,- men da dette tydeligvis ikke sker og folk begynder at død uden at have oplevet eller erfaret dette så forlader Paulus sin ide om den bogstavelige tanke om at Jesus Kristus skulle komme igen ude foran os i konkret skikkelse - og dette er netop hans "i Kristus væren" - diskurs evangelium der rummer denne helt nye forståelse af at Guds Riget og det Evige Liv allerede nu gør sig gældende - blot er ikke alle mennesker og hele verdenssamfundet endnu med - Kristus er endnu ikke blevet alt i alle.


Citat:
Tikka:

men han (Paulus) mente jo også, det gjaldt om at holde fast på troen, videregive den og vente på kristi komme, der skulle hente ham sammen med de hellige til himmels, hvor han skulle/skal dømme engle og de jordiske


Magen til vrøvl:

Paulus har revideret sin ide om Parusien - hvor han først regner med at Kristus Jesus virkelig kommer igen,- men da dette tydeligvis ikke sker og folk begynder at død uden at have oplevet eller erfaret dette så forlader Paulus sin ide om den bogstavelige tanke om at Jesus Kristus skulle komme igen ude foran os i konkret skikkelse - og dette er netop hans "i Kristus væren" - diskurs evangelium der rummer denne helt nye forståelse af at Guds Riget og det Evige Liv allerede nu gør sig gældende - blot er ikke alle mennesker og hele verdenssamfundet endnu med - Kristus er endnu ikke blevet alt i alle.



og her læser du kun en brøkdel af Paulus (og den brøkdel læser du bogstaveligt) og du springer fuldstændig "begivenheden KRISTUS" som diskurs og evangelium hos Paulus over.

Du kan ikke tro som Arne og Christian Braad Thomsen at løsrevne citater gi'r den fulde forståelse - du må læse hele Paulus også Paulus's "i Kristus" diskurs eller evangelium - du må forstå Begivenheden Kristus - før har du ikke forstået Paulus.


men han (Paulus) mente jo også, det gjaldt om at holde fast på troen, videregive den og vente på kristi komme

Nej det er ikke hvad retfærdiggørelsen af Tro betyder hos Paulus - men det har jeg skrevet om hundredvis af gange ud fra Luther og Paul Tillich hvordan vi kan tillade os at forstå tro - som ikke er belief som du gør det til.



-0-0-0-

Nå men alt i alt jeg kender dig - de ting hos Paulus der modsiger din/jeres forståelse Paulus disse kapitler og breve springer du altid over - aldrig i de år du har været her har du citeret fra disse steder der siger noget helt andet end du siger.

Vi så det med Opstandelses forståelsen hos Paulus hvor alle teologer er enige om at den gode Paulus har ihvertfald to forståelser af Opstandelses Begivenheden Kristus og den sidste kommer mod slutningen af 1 Kor 15 - igen et sted der ikke kan læses bogstaveligt som børn læser og derfor har vi aldrig hørt dig citerer herfra - ja overalt hvor man ikke kan læse Paulus bogstaveligt som børn læser har du aldrig citeret fra og det nærmer sig over halvdelen af Paulus hvis ikke mere.


-0-0-0-


At opsummere:

Jeg ved godt at du aldrig læser min argumentation med de teologer jeg fremfører der mener præcist som jeg mener vi må læse og forstå Paulus --- jeg ved også at du aldrig har beskæftiget dig med de steder hos Paulus der modsiger din forståelse og læsning Paulus

Så du bliver år efter år ved og ved og ved med at sige det samme og det samme - du nægter at lytte til andre - ja selv det at læse de kapitler og Breve hvor Paulus siger noget helt andet end den måde du pine død vil have han skal forstås

Jeg ved du som bibelfundamentalist kun læser de steder hos Paulus der kan læses som børn læser tingene naivt bogstaveligt fordi de endnu ikke har evnen til at forstå tingene billedligt og symbolsk - i den åndelige betydning. At tolke det åndelige for åndelige kan vi ikke med børn - det kræver en mere voksen hjerne der er kommet på den anden side puberteten.


Ja det sidste er religionsvidenskabeligt meget vigtigt at hæfte sig ved nemlig at før puberteten kan børn ikke forstå religion - og prøver de på det er det bogstaveligt de forstår tingene og det kommer der mange sjove grin ud af

Den spirituelle religiøse Intelligens (Howard Gardner) er for mennesker der er kommet på den anden side puberteten - altså er blevet voksne og kan forstå og tolke det åndelige for åndelige hvorfor de skaber religion eller tilslutter sig SPIRITUALITET sammen med andre mennesker



-0-0-0-


Paulus har revideret sin ide om Parusien - hvor han først regner med at Kristus Jesus virkelig kommer igen,- men da dette tydeligvis ikke sker og folk begynder at død uden at have oplevet eller erfaret dette så forlader Paulus sin ide om den bogstavelige tanke om at Jesus Kristus skulle komme igen ude foran os i konkret skikkelse - og dette er netop hans "i Kristus væren" - diskurs evangelium der rummer denne helt nye forståelse af at Guds Riget og det Evige Liv allerede nu gør sig gældende - blot er ikke alle mennesker og hele verdenssamfundet endnu med - Kristus er endnu ikke blevet alt i alle.





-0-0-0-


Det her indlæg er ikke det bedste og mest vægtige og relevante - men det er det indlæg jeg skrev i nat til Arne - så folkens find det og dyk ned i det - så bruger I jeres tid bedre end med det her rodede indlæg.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42085 - 27/11/2023 16:30 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3696
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:


Altså.

Gudsriget er i – skulle gerne være i de troendes hjerter og adfærd, men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.


Nå ja jeg var lidt for hurtig på aftrækkeren - glem mit forvrøvlede indlæg - det burde slettes selv om det er over redigerings tiden. Hvorfor jeg kommer så kluntet afsted skyldes at jeg ikke er vågen og opmærksom nok - troede der var reaktion på mit indlæg i nat og derfor går jeg fuldstændig forkert i byen. Det er virkelig et træls indlæg jeg fik sendt afsted. Øv øv Hansemand.



Og egentlig eneste indlæg jeg har skrevet af relevans for hvad du Tikka og Arne drøftede igår søndag er det indlæg jeg skrev i nat - men selvfølgelig hverken du eller Arne har reageret på det indlæg til trods det er så godt så godt og relevant et indlæg for hvad du og Arne drøftede igår.

Jeg tror at jo bedre indlæg der skrives jo mere har I tendens til at ignorere dem.


Gudsriget er i – skulle gerne være i de troendes hjerter og adfærd, men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.



men det bliver først en realitet, for alle når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er.

"når de som ikke tror - ikke vil frelses - ikke mere er"

"ikke er mere" - vil du fortælle hvad du dog mener
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#42089 - 27/11/2023 18:48 Re: Thomas-evangelium logion 51 [Re: Tikka]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7262
Sted: Sydsjælland
Hej Tikka.
Tak for dit svar: #42077 - 27/11/2023 13:01.

Når jeg læser din tydning - og tillige din dialog med Hanskrist - bliver mit standpunkt endnu mere klart for mig:

Kristendommens Bibel er en "rodebutik", der kan bruges til næsten hvad som helst.

Jeg har fundet ord i Bibelen, som inspirerer mig, men også en masse, der for mig er modbydeligt, samt en hel del, der ikke gør indtryk på mig.

Så jeg lægger den bog fra mig og fokuserer i stedet på, hvad der - for mig - er guddommeligt:

Sandhedens mirakel: Denne guddommelige verden - som vi mennesker er en lille bitte del af - så længe vores art - og vi hver især - eksisterer.
Og det mest guddommelige i os mennesker - fornemmer jeg - er kærlighed - til alt i verden.


Mere indviklet tror jeg ikke, det er.
Men så er er der jo også nok a tage fat på smiler

P.S.: Er dette noget, du vil kommentere Tikka?

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler


Redigeret af Arne Thomsen (27/11/2023 20:02)
Top Svar Citer
#42095 - 27/11/2023 20:43 Rodebutik [Re: Arne Thomsen]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1944
Bibelen er forsåvidt ikke en rodebutik, med mindre man læser den som én bog –

Hver bog i bibelen har skribenten et formål – en bestemt historie at fortælle til hvert deres publikum, som er skrevet på forskellige tidspunkter, siger Kristian Leth efter min hukommelse, og der er jo ingen af Jesu disciple der har skrevet.

De var analfabeter.

NT er skrevet på græsk af folk som kunne skrive.

.

Top Svar Citer
annonce
Side 21 af 27 < 1 2 ... 19 20 21 22 23 ... 26 27 >


Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Arne Thomsen
09/06/2024 18:41
Valg - demokrati - Jesus
af Tikka
09/06/2024 14:14
Hvad sker der i disse dage?
af somo
08/06/2024 08:18
Vigtige præciseringer
af somo
04/06/2024 14:04
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Nyheder fra DR
Mette Frederiksen deltager ikke i valgfe..
09/06/2024 18:35
Undersøger hændelse i Adenbugten
09/06/2024 18:29
Modi taget i ed som Indiens regeringsled..
09/06/2024 17:20
Lars Løkke Rasmussen i bådulykke i Kø..
09/06/2024 16:46
Vogternes Råd i Iran har godkendt seks ..
09/06/2024 15:35
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Halvdelen af vælgerne har været i stem..
09/06/2024 17:16
Valgstedsmåling: AfD giver Scholz EU-va..
09/06/2024 17:16
Prognose gør Frihedspartiet størst ved..
09/06/2024 17:16
Følg med direkte: Statsministeren delta..
09/06/2024 17:16
Dramatisk redningsaktion vækker håb i ..
09/06/2024 17:16