annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15532799
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372063
Et andet syn 1980567
Jesu ord 1518192
Åndelig Føde 1464805
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret ABC 147 gæster og 285 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 18 af 42 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38957 - 15/03/2023 21:08 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse
Kære Arne (øvelse gør mester)

Kan vi lære noget af hinanden ler blinker halvfuld Er du bare en gammel mand på vej i graven heart Lad os tænke over det hele...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#38966 - 16/03/2023 10:02 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ABC]
ABC Online   content
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5367
Sted: Vanløse
Kære Arne (øvelse gør mester)

Hvorfor skriver vi ikke en bog sammen heart Jeg vil desuden foreslå, at korset (i vores flag) skiftes ud med dette...

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/galleries/27909/Symbol.html

Der er meget mere kraft i det ler blinker halvfuld Lad os drømme...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#38969 - 16/03/2023 11:23 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Hej Hanskrist.
Jeg glæder mig stadig over, at du her i denne tråd pegede på Karen Armstrongs bog: Naturens hellige kraft, en bog, som jeg langt fra er færdig med at gennemgå, hvorfor der i mig ikke er plads til yderligere impulser lige nu (I øvrigt undrer det mig, at du ikke selv synes at have en mening om denne bog).


Jeg forstår godt at du gerne vil koncentrere dig og forblive i dine relevante studier og undersøgelser af de emner der dukker op i bogen "NATURENs Hellige Kraft".

For mig er det med naturen ikke noget nyt - allerede som barn var jeg bevidst om naturens hellige kraft og liv og forunderlige verden for vi mennesker der SANSER og ikke så meget TÆNKER.

Homo Sapiens er det tænkende menneske der har glemt og undertrykt sin SANSELIGHED.

Det moderne menneske har glemt sin fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens = i Naturens værens TOTALITET tilstedeværelse DASEIN eksistens.

Jeg har siden jeg var en lille dreng været 100% bevidst om denne SANSELIGHED:

Vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens = i Naturens værens TOTALITET tilstedeværelse DASEIN eksistens.

Så jeg behøver ikke inspiration fordi jeg har levet med denne forståelse vores SANSELIGHED hele livet.

Og grædt som barn og som voksen utallige gange over hvad det er vi gør imod naturen.

Min tilgang spørgsmålet er ikke intellektuelt men SANSELIG - igennem

min fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens = i Naturens værens TOTALITET tilstedeværelse DASEIN eksistens.

Jeg har udviklet en hel ny psykologi med udgangspunkt i denne

vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens = i Naturens værens TOTALITET tilstedeværelse DASEIN eksistens.

Det er ikke igennem vores intellekt vi kan komme tilbage til naturen men igennem vores SANSELIGHED

vores fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens = i Naturens værens TOTALITET tilstedeværelse DASEIN eksistens.

Vi skal igen alle sammen lære naturen at kende gennem vores SANSELIGE omgang med naturen som fx fra JORD til BORD: at de kartofler og den flæskesteg og de jordbær til dessert vi smager og spiser har vi selv opfostret og dyrket.

Som det er idag er vi fuldstændig fremmedgjorte naturen fordi vi får penge på kontoen hver måned og har et hævekort vi bruger i Rema og Netto og COOP Brugsen - næsten ingen moderne mennesker ved noget som helst om vejen fra jord til bord - ja de ved mere om en ulv end om kålsorter og jordbær og solbær og hyldebær og havtorn.



-0-0-0-


Jeg føler mig meget alene i verden - fordi selv ungdommen der går så meget op i naturen de gør det på en intellektuel måde - de forstår simpelthen ikke den natur de taler så meget om fordi de har glemt deres sanselighed:

deres fysiske kropslige biologiske sanselige i verdens = i Naturens værens TOTALITET tilstedeværelse DASEIN eksistens.

Selvfølgelig er der visse få undtagelser - ja der findes mennesker der er forbundet naturen gennem deres konkrete fysiske kropslige biologiske sanselige i naturen værens eksistens - hvor de kender vejen fra jord til bord fx.

Mennesker der ved at luften skal være ren fordi vi har brug for ilt uden også at indånde forurening - der ved vi har brug for en jord i balance da det er derfra vores fødevarer kommer etc etc etc.

Hvis man mener det her med naturen alvorligt så støtter man Foreningen Andelsgårde. og sætter sig ind i deres arbejde og formål.

Og hvor rørende billigt det er (150 kr pr måned) at gøre en indsats for at redde naturen - vores miljø og biodiversitet.

Jeg giver ikke så meget for folks intellektuelle engagement i forhold til naturen - jeg mener vi selv hver især må gøre noget konkret praktisk i forhold til den grønne omstilling.


Vi er nået til et punkt hvor intellektuel snak bla bla bla bla om naturen må stoppe - ja vi må istedet for nu handle og det allesammen og vi i den vestlige verden har de økonomiske midler blot tør vi ikke bruge vores økonomiske muskler på den grønne omstilling - men vi bruger dem som opsparing til os selv som om vi tror vi får pengene med os i himlen eller at vores børn behøver en stor arv.

Vi må lære at investere vores økonomiske muskler midler i den grønne omstilling.

Alle uanset alder må have et jordlod - en have - et stykke jord og lære om vejen fra jord til bord.


Carl Gustav Jung:

Every man should have his own plot of land so that the instincts can come to life again. To own land is important psychologically, and there is no substitute for it…. The industrial worker is a pathetic, rootless being, and his remuneration in money is not tangible but abstract…. Because the psychological reward is inadequate, the worker rebels against his employer and against “capitalism” as a whole. We all need nourishment for our psyche. It is impossible to find such nourishment in urban tenements without a patch of green or a blossoming tree. We need a relationship with nature. I am just a culture-coolie myself, but I derive a great deal of pleasure from growing my own potatoes…. A captive animal cannot return to freedom. But our workers can return. We see them doing it in the allotment gardens in and around our cities; these gardens are an expression of love for nature and for one’s own plot of land…. I am fully committed to the idea that human existence should be rooted in the earth.


Google oversættelsen lyder:

Hver mand bør have sit eget jordstykke, så instinkterne kan komme til live igen. At eje jord er psykologisk vigtigt, og der er ingen erstatning for det…. Industriarbejderen er et patetisk, rodløst væsen, og hans aflønning i penge er ikke håndgribelig, men abstrakt... Fordi den psykologiske belønning er utilstrækkelig, gør arbejderen oprør mod sin arbejdsgiver og mod "kapitalismen" som helhed. Vi har alle brug for næring til vores psyke. Det er umuligt at finde sådan næring i bylejemål uden en plet grønt eller et blomstrende træ. Vi har brug for et forhold til naturen. Jeg er selv bare en kultur-coolie, men jeg har stor glæde af at dyrke mine egne kartofler... Et dyr i fangenskab kan ikke vende tilbage til friheden. Men vores arbejdere kan vende tilbage. Vi ser dem gøre det i kolonihaverne i og omkring vores byer; disse haver er et udtryk for kærlighed til naturen og til ens egen jordlod... Jeg er fuldt ud forpligtet til ideen om, at menneskets eksistens skal være forankret i jorden.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38971 - 16/03/2023 12:25 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Gerth

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre hvad du mener om hvad jeg skriver.


Du har gode økonomiske muskler midler og kunne jo godt blive medejer af en Andelsgård på Fyn - 150 kr pr måned og du bliver medejer og får stemmeret og kan komme på besøg og endda få lov til at hjælpe med i permakultur jordbruget.


Måske du skulle kigge på din gode økonomi og købe et lille hus med egen jord og have til. Tør du flytte ud i en landsby på Fyn og få fred og ro omkring dig og skøn natur omkring dig og ikke længere blive chikaneret af dine adfærds vanskelige naboer der til tider gør livet sur for dig.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38978 - 16/03/2023 18:34 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Gerth - og Hanskrist - og Jan.
Da jeg første gang oplevede naturens hellighed - egentlig uden at vide det - sagde det i mig: Forstyr så lidt som muligt.
Det var under en kilometerlang vandring i en subtropisk urskov på en lille græsk Ø - op til det mindre bjergs top med et ortodoks-kristent mennesketomt kloster, hvor jeg i en moden alder for første gang oplevede kristendommens kærlighed fra Kristus Ikonen (klik på et af billederne øverst), hvis øjne så dybt ind i mig.
Mange år senere - faktisk for ikke så længe siden - oplevede jeg, at alt er natur, at alt er helligt - selv vi menneskers byer - selv vi mennesker.

Den traditionelle forestilling her i vores vestlige verden: at det guddommelige er en person i himlem, mistede jeg troen på i oplevelsen af det gudommeliges væren overalt og i alt.
Så nu gælder det for mig ikke alene i den subtropiske urskov, men overalt: Forstyr så lidt som muligt.

Vi mennesker har fået evnen til at indse, at vi skal opføre os ordentligt her på denne klode (og i dens nærmeste omgivelser, som vi evner at færdes i).
Og vi har evnen til:
- ikke at blive for mange
- ikke at røve, plyndre og svine
- ikke at udslette andet liv.

Vi krænker her på alle tre områder.
Dét går jeg ind for, at vi holder op med, og i stedet - i guddommelig omsorg elsker verden - også vore medmennesker - også os selv heart smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 18 af 42 < 1 2 ... 16 17 18 19 20 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 08:34
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Norge ramt af æggemangel - folk tager t..
28/03/2024 09:07
Lokale viser opbakning til at bevare bil..
28/03/2024 08:30
Rusland anklager Nato for at gøre lande..
28/03/2024 07:47
Efter 62 år: Slut med luftpost i Tyskla..
28/03/2024 06:50
Protester i Jordan mod Israel til støtt..
28/03/2024 04:04
Nyheder fra Religion.dk