annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703952
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383598
Et andet syn 1992859
Åndelig Føde 1529334
Jesu ord 1524630
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 408 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 42 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38809 - 19/02/2023 13:00 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Har i dag læst artiklen i POV og glæder mig rigtig meget. For det står helt klart, at dét, Karen Armstrong - og andre - skriver om, er dét, jeg også oplever:
Citat:
”Der var en tid, da engen, lunden og åen,
Jorden og ethvert almindeligt syn,
forekom mig,
at være klædt i et himmelsk lys …”

Glæder mig til at læse hendes nye bog smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38810 - 19/02/2023 15:01 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Hej Arne


Ja det rammer godt nok ret præcist hvad du har repræsenteret og præsenteret os for nu igennem flere år her på Trosfrihed.

Ja det var idag søndag den der Pov artikel kunne læses. Den skal jeg også have læst.

Som dig er Karen Armstrong interesseret i alle de store verdens religioner - ikke kun kristendommen.

Jeg har en 500 sider tyk bog af Karen Armstrong med titlen:

"GUD i jødedom, kristendom og islam".

En sprængfyldt skildring af menneskets 4000 -årige søgen efter Gud.

-0-0-0-

Go søndag

Vh HansKrist

Nu skal jeg have læst følgende Pov artikel:


Karen Armstrong om Naturens Hellige Kraft --- Charlotte Rørth interview


Efter at have læst det her Charlotte Rørth interview med Karen Armstrong må jeg godt nok sige det dog er ufatteligt så enig du Arne er med Karen Armstrong - I siger jo ordret det samme uden at I kender hinanden.

Så uafhængig af hinanden er I nået frem til de samme religiøse grundholdninger.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38811 - 19/02/2023 20:36 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Ja, jeg er enig med dig i, så påfaldende det er, at jeg er så enig med Karen Armstrong.
Jeg gætter, at det må være noget, der har ligget klar til at ses, når man får til et bredere religions-syn, og som derfor måske er noget, mange andre ad samme vej også vil se.

Jeg forventer at få Karen Armstrongs bog i morgen, og så må det jo hen ad vejen vise sig om min enighed med hende er total blinker

Ligeså er jeg spændt på, om der er kritikare, der imødegår hende.

Tak for, at du gjorde opmærksom på hende smiler

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38818 - 23/02/2023 19:46 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7209
Sted: Sydsjælland
Så fik jeg en hurtig første gang læst Karen Armstrongs nye bog: Naturens hellige kraft.
Den er særdeles grundig og veldokumenteret – og tillige fuld af poesi smiler

Mit overordnede indtryk fra bogen er, at vi mennesker her i den vestlige verden – i modsætning til menneskene i stort set hele den øvrige verden – ”har skubbet Gud op i Himlen” og gjort naturen til vi menneskers ejendom – med alt, hvad dette medfører.

I sit afsluttende afsnit: EPILOG vender hun tilbage til en engelsk romantisk digter William Wordsworth (ca. år 1800) der som voksen havde mistet sin barndoms naturoplevelse: ”klædt i himmelsk lys”, men som voksen fandt den igen: ”… med et øje gjort stille af harmoniens magt, og glædens dybe magt, vi ser ind i tingenes liv.”

Og Armstrong kommenterer:
Citat:
Denne ”velsignede sindsstemning” minder tydeligvis om det, som konfucianere og daoister, hinduer og buddhister, grækere og sufier fremkaldte gennem mange århundreder. Vi har set, at de også udviklede modtagelige sindstilstande – ved yoga, ved at sidde i stilhed, ved meditation, poesi og ritualer – som satte dem i stand til at se ned under overfladen af virkeligheden for at opdage det guddommelige, der findes i alle naturens ”ting”.

Denne bog fortjener efter min mening mere end en hurtig gennemlæsning blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38825 - 25/02/2023 13:02 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Farvel til dette forum, fordi Hans K lyder ligesom sekter


Hej Gerth.

Jeg går ud fra at du blev fornærmet på mig fordi jeg nævnte dine problemer med alkohol - dit alkoholmisbrug.

Og måske også det at jeg påpegede at når du er beruset og skriver indlæg så er det svært at skelne mellem hvad der skyldes 1): alkohol påvirkning og 2): dine problemer med at tænke og formulere dig ordentligt på dansk fordi du er så styret af primærproces tænkning (skizofren lignende tænkning (ret alvorlige tankeforstyrrelser)).

At din tænkning er ret forstyrret er meget tydeligt i langt de fleste af dine indlæg.

Dine teksters meget svingende kvalitet - ofte meningsløse og ulæselige (dog ikke altid) hvor meget skyldes dette at du a): grammatisk er dårlig begavet eller b): hvor meget der skyldes du er ramt af primær proces tænkning (en skizofren problemstilling) eller c): hvor meget alkohol påvirkning.


Det jeg gerne vil hjælpe dig til er at du får øje på dig selv og dine problemer - styrker og svagheder - udfordringer - her i livet.

På mig virker det som om du har svært ved at kunne realistisk relatere og forholde dig til dig selv. Ja fordi du slet ikke kan kritisk få øje på dig selv.

Dit selvforhold er lidt svækket og urealistisk. Og så dog, du har indrømmet at du har et problem med alkohol og det er ihvertfald et skridt i den rigtige retning.

Du har også tidligere indrømmet at du har problemer med at skrive grammatisk korrekt hvor du fortalte om en ældre mand der hjalp dig med at skrive - kiggede på dine tekster.

Du har også indirekte ret ofte givet udtryk for at du har tilhørt psykiatrien og måske nok stadig gør dette.


Det jeg kunne ønske for dig er at du blev bedre til at forstå dig selv og dine problemer og udfordringer.

Det være med alkohol - det være med at skrive læseligt og forståeligt når primær proces tænkning ofte er så dominerende hos dig

--- ja det ville være bedre for dig om du også evnede at være optaget af den konkrete ydre virkelighed (hvor bor du og kunne du finde et nyt og bedre sted at bo) og ikke kun at du lever i din primær proces ret meget skizofrene tankeverden (din tænkning er tydeligvis forstyrret - hvilket du ikke vil se i øjnene fordi du tror din forstyrrede tænkning er lige med at du er religiøs spirituel begavet --- kunne vi dog få dig ud af den fejlopfattelse - for nemlig er at være religiøs spirituel godt begavet også lige med at have en god forstand - at kunne forstå tingene på en meningsfuld videnskabelig ("fællesmenneskelig" eller almen menneskelig måde).


Jeg vil dig det bedste og jeg tilhører ikke nogen sekt

Jeg stryger dig ikke med hårene - men taler direkte ud af posen til dig fordi jeg tror på at du er rask nok til at blive konfronteret med sandheden om dig selv - du kan tåle at høre om dine problemer og udfordringer - og hvad vigtigst er - du kan vende dig om imod dig selv og dine vanskeligheder og 1 for 1 få gjort noget ved disse og til sidst måske få dem elimineret fra dit liv din hverdag.



Første opgave kunne måske være at du med din gode økonomi fandt et nyt sted at bo.

Du bor tilsyneladende et sted der ikke gavner dig og din trivsel og udvikling - som ikke giver dig den nødvendige tryghed og fred og ro.

Mange kærlige hilsner HansKrist



Alkohol er ikke godt for dig Gerth - fordi du nok lider lidt meget under infantil autisme (optaget af en indre verden der ikke er relateret til dit liv - din eksistens - den ydre verden). Harmonien og den sunde udveksling mellem selv og verden er noget mangelfuld hos dig.

Du er simpelthen for optaget af dig selv (hvad der foregår i hovedet på dig) og alt for lidt optaget af at ændre på din eksistens - hvordan du står i den ydre verden - arbejde og bolig situation med mere (fx kæreste forhold og venskaber).


Hvis jeg boede i nærheden af dig ville jeg hjælpe dig med:

Et løbe cykle og svømme program. Både lidt som sport men også dette at komme ud i det fri - ud i NATUREN.

Tør du være ude i naturen Gerth?

Har du lyst til at være ude i naturen???

Siger naturen dig noget - dette at være i naturen - sanser du på æstetisk vis naturen???

Er du i besiddelse af den religiøse æstetiske sanselighed der gør at vi drages af naturen og her bliver opstemt - opstemmes og opløftes - finder guddommelig fred og ro og fryd - glæde.

Fyldes med stor ærefrygt over naturens skønhed storhed og overflod.


Som modvægt til din autisme vanskeligheder det ville måske være godt for dig at du begynder at opsøge Naturens Storslåede Sanselighed. Få dig ud af hovedet og ud i sanselighed - ud i naturen.

Jeg er godt klar over at det provokerer dig og gør dig bange - da du ikke tør slippe dig selv i hovedet - i tankerne - give slip på dine tanker --- men prøv det alligevel - i små doser - måske arrangeret for dig af psykiatrien og de kommunale tilbud du burde kunne blive visiteret til.

Spørg dine kommunale kontakt personer om de ville kunne hjælpe dig med et løbe cykle og svømme og vandreture program. Især en type som dig Gerth der bor oppe i hovedet og har svært ved at kunne slippe dine tanker - dette ville være godt for dig.


At du hver dag tør øve dig i at slippe dine tanker - blive løs og fri af dig selv i hovedet for at gøre rent købe ind og lave mad og dyrke sport - løbe cykle og svømme og vandreture fx - gør ikke at dine tanker forsvinder fra dit liv - nej din tænkning forbliver men nu i en sundere og styrket form fordi du har haft tiltrængte pauser fra dig selv i hovedet - fra din overdrevne tænkning.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 42 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 07:03
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Den olympiske flamme fortsætter rejsen ..
27/04/2024 12:22
31-årig anholdt efter at have været p..
27/04/2024 12:20
Ukraines udenrigsminister om manglende l..
27/04/2024 11:40
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ge..
27/04/2024 10:29
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Nyheder fra Religion.dk