annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 42 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38935 - 11/03/2023 20:29 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
#38846 - 27/02/2023 18:55 skrev jeg her i denne tråd om, hvad Karen Armstrong lærte mig om den ældgamle shamanisme.

Her er lidt om, hvad hun lærer os om konfucianisme i sin nye bog:
Citat:
Der findes ingen opdeling mellem mennesker og kosmos, fordi de er fælles om den samme virkelighed.
I Kina finder vi derfor en verdensanskuelse, der er meget forskellig fra den vestlige. Kosmos er ikke adskilt fra hverken mennesker eller det guddommelige. Det er snarere i konstant bevægelse, igangsat af en levende, materiel energi, som alting er opbygget af og forbundet med.
Som et digt fra 300-tallet f.v.t. udtrykte det, er qi

Alle tings levende kerne:
Det er det, der gør dem levende.
Det skaber de fem korn under os
og bliver til stjernebillederne over os.
Når det strømmer mellem himlene og Jorden,
Kalder vi det åndeagtigt og ærefrygtindgydende.
Når det er gemt menneskenes bryst,
kalder vi dem vismænd.

Den konfucianske vismand, det fuldendte menneske, er helt igennem integreret med menneskenes, det guddommeliges og naturens sfærer. Hvor vi i den moderne vestlige verden normalt sætter skel mellem det guddommelige og det menneskelige, det religiøse og det sekulære, betragter konfucianeren sig ikke som en skabning, men som medskaber af universet. Han vil derfor ikke dyrke et fuldstændig "spirituelt" liv, men tværtimod være opmærksom på sine medskabninger, lydhør overfor samfundets behov og dybt samstemt med den fysiske natur og kosmos, som i fællesskab udgør et sammehængende hele med menneskeheden.

Karen Armstrong forklarer i sin bog ordet qi som: de skabende kræfter.

Konfucianisme er jo tydeligvis "noget af en mundfuld at sluge" for os vesterlændinge - ja, det er vel lige før, man kan begynde at føle sig en smule "vestligt provinsiel" overfor konfucianismens på en gang både ærefygt og samtidig "medskaber af universet" blinker

Vi vesterlændinge har jo så sandelig været "medskabere" af naturen på denne klode. Vi ville bibelsk herske, og der var ingen ærefrygt - ikke just noget at prale af trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler


Redigeret af Arne Thomsen (11/03/2023 20:30)
Top Svar Citer
#38950 - 14/03/2023 14:59 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Følgende radio udsendelse kunne bestemt være noget for dig Arne.


Supertanker Carsten Ortmann om Natur Syn


Carsten Ortmann skriver på sin Facebook side om udsendelsen:

"For verden kan kun eksistere som natur, for et væsen der ikke hører til i den" – sådan sagde den britiske antropolog, Tim Ingold i midt-1990erne. Og ca. 500 år før det, skrev den schweiziske fysiker, filosof, teolog og alkymist, Paracelsus, at ”Vi betragter det sådan, at mennesket på jorden for sin legemlige salighed ikke har noget ædlere end at erkende naturen og at betragte naturen som det rette udgangspunkt for at tale og filosofere.” Med udgangspunkt i disse to citater taler antropolog, lektor ved KU - og forfatter til bogen, Indendørsmenneskets Natur - Cecilie Rubow og lektor i Filosofi og Videnskabshistorie ved RUC og forfatter til bogen, Naturens Lys, Aksel Haaning, om vores forhold til naturen som vi er en del af, men som vi også hele tiden er på afstand af; i vores indendørsverden. En natur, som, hvis vi anerkender vores forbindelse med den, er i os og med os i verden, og kan skabe de erkendelser, der skal til for at bestå.



-0-0-0-


Og denne Supertankers anbefalinger:

Cecilie:
- Bruno Latour: Ned på jorden (2018)
- Anna Tsing: The mushroom at the end of the world (2015)
- Andreas Blok & Rasmus Willig: Den Bæredygtige Stat (2020)

Aksel Haaning:
- Karen Armstrong: Naturens Hellige Kraft (2023)

Carsten:
- Cecilie Rubow: Indendørsmenneskets Natur (2022)
- Aksel Haaning: Naturens Lys (1998/2021)
- Aksel Haaning: Aurora, eller Morgenrøde (2021)
- National Geographic: One Strange Rock (Vores Utrolige Planet, 2018) - kan ses på Disney+

Og musik:
Shirtsville: Pat-A-Cake
Daniel Pemberton: OSR II - I
Ry Cooder: Which came first
Björk: Earth Intruders
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38952 - 14/03/2023 19:21 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist.
Jeg glæder mig stadig over, at du her i denne tråd pegede på Karen Armstrongs bog: Naturens hellige kraft, en bog, som jeg langt fra er færdig med at gennemgå, hvorfor der i mig ikke er plads til yderligere impulser lige nu (I øvrigt undrer det mig, at du ikke selv synes at have en mening om denne bog).

Lige nu forsøger jeg at rumme konfucianismen, og udover hvad Karen Armstrong skriver finder jeg interessante orienteringer på internettet:
På en hjemmeside, der hedder: "BedreLivsstil" fandt jeg dette, og i Kristeligt Dagblad fandt jeg dette, mens Religion.dk havde dette.

Det er bestemt ikke en religion/filosofi/livsindstilling eller hvad man nu vil kalde det, som vi kan ignorere - uanset, hvor fremmed for os den er her i Vesten - nu hvor Kina er blevet en global voksende stormagt i konkurrence med USA-Europa, og hvor kinesisk kommunisme og konfucianisme forenes.

Dyder i konficianismen som:
Citat:
De 5 principper i konfucianisme
For konfucianismen er det kun de mennesker, der besidder og praktiserer disse principper, der kan blive junzi, dvs. “respektable mennesker” eller “overlegne mennesker”:
Ren: Opmuntrer folk til at udvikle kærlighed til andre og til at handle med altruisme og empati som følge heraf.
Yi: Opfordrer folk til at gøre det, der er rigtigt og retfærdigt til enhver tid.
Li: Prædiker god opførsel og gode manerer.
Zhi: Opmuntrer folk til at udvide deres viden. Kun de, der har viden og en god dømmekraft, vil kunne handle med retfærdighed og visdom.
Xin: Opmuntrer folk til at handle uden at bedrage.
kunne vi da nok have godt af at dyrke lidt mere også her i vores vestlige verden blinker

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38955 - 15/03/2023 16:23 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne

Må jeg ikke byde dig på et glas rødvin 🍷 Det skulle være godt for blodomløbet ler blinker halvfuld Hvad skal vi dyrke her i verden heart Har du nogensinde tænkt over det...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#38956 - 15/03/2023 19:42 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ABC]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5370
Sted: Vanløse
Kære Arne (øvelse gør mester)

Jeg har stor respekt for dig, og tænker, hvad kan jeg bidrage med ler blinker halvfuld Kunne sætte noget musik på og drømme mig langt væk fra denne verden...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 42 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk