annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
18 september Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 516 gæster og 39 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 42 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38846 - 27/02/2023 18:55 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
I fortsættelse af indledningen i denne tråd får jeg lyst til at citere lidt mere af, hvad Karen Armstrong skriver i begyndelsen af sin bog: Naturens hellige kraft:
Citat:
Da de første vestlige opdagelsesrejsende og antropologer, der nåede frem til Australien, Afrika og det amerikanske kontinent, oplevede en shaman i trance, mente de, at han oplevede det, de kaldte ”det overnaturlige”, eller at han udforskede sin ”indre verden”. Men shamanen mødte ikke nogen ”guder”, og han foretog heller ikke nogen indre spirituel rejse. Han optrådte snarere som bindeled mellem sit samfund og den omgivende natur og sikrede en frugtbar udveksling mellem de to parter. Han havde ikke nogen forestilling om det, vi kalder ”det overnaturlige”. Han så ikke ud over eller op over naturen, han søgte heller ikke efter det guddommelige i sig selv – som en moderne kontemplativt anlagt person. I stedet projicerer shamanen sin opmærksomhed udad i landskabets dybe rum, der for ham er levende, spirituelt, psykologisk og sanseligt.
Han oplever en opmærksomhed, som han og hans samfund har tilfælles med dyr, insekter og planter omkring sig – ja selv med det lav, der vokser på en mosbegroet sten.
Hvor stammefolk fornemmer en vekselvirkning mellem sig selv og den omgivende natur og føler empati med det omkringliggende landskab, ser vi moderne mennesker det kun som et bagtæppe for menneskers gøremål.
Men før udviklingen af den moderne vestlige civilisation ville vores forfædre have delt denne oprindelige anskuelse.
Det får mig til at tænke på Thomas Evangeliets Logion 77, der siger:
Citat:
Jesus sagde: ”Jeg er lyset, som er over dem alle. Jeg er alt. Alt er udgået fra mig, og alt er kommet til mig. Kløv træet: jeg er dér, løft stenen op, og I skal finde mig dér!”
Men det blev jo ikke accepteret som del af Bibelen.
Herfra citerer Karen Armstrong i stedet fra Første Mosebogs første kapitel:
Citat:
”Bliv frugtbare og talrige, opfyld jorden, og underlæg jer den; hersk over havets fisk, himlen fugle og alle dyr, der rører sig på jorden!”
Min kommentar:
Vi moderne vestlige mennesker har mistet vores oprindelige respekt, samhørighed og empati for naturen, og med vores plyndrende og svinende adfærd er vi i gang med at udrydde os selv.
Vi har heller ikke fortjent bedre – vi moderne vestlige mennesker trist

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler


Redigeret af Arne Thomsen (27/02/2023 18:58)
Top Svar Citer
#38851 - 28/02/2023 11:51 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Spændende læsning om Shamanisme - hvor en Shamans eksistens modus er i forhold til naturen.

1):

Vi menneskers eksistens kan være i forhold til naturen - det siger sig selv at jægere og samlere og primitive landbrugs samfund befinder sig her. Hvor det er helt entydigt at ens overlevelse beror på naturen - hvad naturen kan bibringe os til vores overlevelse - føde drikkevand og materialer til klæder huse og redskaber. Shamanisme tilhører disse samfund hvor menneskets eksistens er afhængig af at vi formår at begå os godt (overleve) sammen med eller i naturen (som en del af naturen).

Ja religioner i disse samfund vil være natur religioner fx frugtbarheds religioner - hvor moder aspektet (det kvindelige aspekt som livmoder og livgiver og frugtbarhed vil være i højsædet). Naturen er levende og fyldt med liv og ånder = levende væsener. Der er liv i alt og alle steder - der er guder overalt - eller Gud i alt og alle steder. Naturen er levende og SIGER os noget - vi lever i resonans og samtale eller vekselvirkning med naturen - vi står i et gensidigt vekselvirkende forhold til naturen (adgang til sunde fødevarer i tilpasse mængder og rent drikkevand så vi overlever). Vores eksistens og overlevelse er fuldstændig afhængig af naturen - som vores spisekammer.

2):

Vi menneskers eksistens er også altid at eksistere i forhold til andre mennesker. Religioner vil her drejer sig om moral loven dvs retfærdighed og uretfærdighed - hvilken adfærd er den rigtige mellem mennesker og hvornår skal forbrydelser mod samfundets anerkendte officielle moral lov straffes og hvilken straf. Her kommer tanken ind om 1 Gud abstrakt og over alt og alle (monoteisme) der vil oprette retfærdighed på jorden blandt mennesker - og udøvende retfærdig straffende magt gennem sværd og krig - død og ødelæggelse over de uretfærdige vil spille en rolle i den religiøse tænkning. Bibelen især Gamle Testamente er jo et strålende eksempel.

Med de store bykulturers opdukken i menneskehedens udviklingshistorie med flere tusinde mennesker levende tæt sammen, hvor bestemt ikke ret mange var beskæftiget med jordbrug og frembringelse af fødevarer bliver moralsk lovreligion høj aktuelt - hvilken adfærd er den rigtige når så mange mennesker lever sammen - og hvilken straf er nødvendigt for at forhindre mord og andre forbrydelser (voldtægt og tyveri med mere).

3):

Vi menneskers eksistens er også altid et selvforhold - at eksistere - være i livet - i forhold til os selv - et åndeligt spirituelt forhold - at kunne harmonisk hvile eller ikke hvile i os selv (psykisk sygdom spiller en stor rolle her) - at kunne finde indre ressourcer kilder til livsmod gåpåmod og godt humør (EKSTASE: jubel fest og musik og sang og dans) og kreativitet og dygtighed og intelligens og visdom - at kunne mestre en selvregulation - at regulere os selv og vores indre AFFEKTER drifter begær emotioner og motiver og følelser så vi ikke skader os selv eller andre gennem uhensigtsmæssig adfærd.

I den sammenhæng ser vi religioner, der beskæftiger sig med sindelags etik såvel som religioner hvor åbenbaringer og syner og inspirationer fra vores indre forbindelse til en skjult visdoms Gud (vores essens eller kerne SELV) måske endda en alvidende Gud aktuelt - der kan velsigne os med en masse talenter og åndsgaver og frugter og himmelske skatte af visdom og herlighed være aktuelt. Jung finder vi her i udtalt grad - hvor hans psykologi beskæftiger sig med rigdommen og de store ressourcer det ubevidste har at byde os.

Det siger sig selv at have et godt - dynamisk kreativ forhold, til sig selv - at have det godt og sjovt med sig selv (SELVET (måske en indre skjult Gud)) - vil være mere optimalt for et glædeligt lykkeligt og konstruktivt produktivt liv end at have et selvforhold der er ødelagt af indre konflikter. Dette område er psykoanalysens område og da især Jungiansk Psykologi's område.

Mange vil gøre kristendommen der er en 3) religion til en 2) religion - men kristendommen er moral lovens opfyldelse fordi vores indre skjulte Gud Fader beriger og velsigner os i så udstrakt en grad at ingen mennesker længere har problemer med moral loven - alle gør frivilligt det gode hvis de kender Jesus Kristus Kærlige Gud Fader.



-0-0-0-

1) og 2) og 3) er hovedkilderne til alverdens religioner.

1): at være i forhold til noget andet - naturen - indgå i et samspil med naturen.

2): at være i forhold til de andre - at være i samfundet blandt andre mennesker en og anden - person eller subjekt.

3): at være i et forhold til sig SELV - at kunne finde ud af sig SELV - have det godt med sig SELV og at kunne magte en kreativ produktiv SELV AKTUALISERING - LYKKES her i livet med at realisere vores talenter og medfødte særlige evner.


Primitive natur religioner helt tilbage til især jæger og samler og begyndende jordbrug og husdyr hold har 1) som kilde til religion - vores forhold til naturen.

Jødedommen er en 2) religion - moral loven - retfærdighed - hvilken adfærd er den rigtige og hvilken straf er passende for at bryde den almene accepterede moral lov der er nødvendigt for at tusindvis af mennesker i de første bykulturer kan leve forholdsvis organiseret struktureret i fredeligt sameksistens.

Kristendommen er en 3) religion - hvor store indre ressourcer og himmelske velsignelser og herligheder og åndsgaver og frugter kan vi få kontakt til hvis vi formår at få kontakt til vores indre skjulte (ubevidste) Gud der elsker os som vores børn.

-0-0-0-


Religion 2) kan pga af de store bykulturers organisering og magtstrukturer fuldstændig løsrive sig fra at naturen har nogen indflydelse og betydning - da alt drejer sig om moral loven og magtmyndigheder der straffer uretfærdig adfærd.

Naturen spiller ingen rolle for storby mennesker ej heller idag. At storby børn og unge mennesker idag som Greta Thunberg og andre opdager naturen skyldes videnskabens store fokus på at vi er igang med at ødelægge moder Gaia - den økologiske biologiske harmoni og balance jordkloden som et holistisk velfungerende system er afhængig af - og at vi menneskers liv og sundhed er oppebåret af at vi ikke ødelægger naturen moder Gaia dette økologiske biologiske holistiske system.


Religion 3) - forbindelsen til vores indre skjulte SELV (GUD) - altså kristendommen - her har Jung og herhjemme idag Aksel Haaning vist at denne forbindelse til vores indre SELV også er en forbindelse til naturen - naturens liv og energier.

Så at bygge bro mellem religion 3) kristendommen og religion 1) natur religioner - her kan vi med fordel gå til Jungiansk Psykologi og det arbejde Aksel Haaning herhjemme har præsenteret os for.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38853 - 28/02/2023 17:02 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7211
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, det er så din opfattelse, og det er jo din gode ret at have den, men jeg ser, at du synes at ignorere shamanismens empati for naturen - og vi mennesker er jo i øvrigt også natur - også selv hvis vi bor i en storby.
Ligeledes synes du ikke at forholde dig til Første Mosebog's første kapitel Vers 26:
Citat:
Gud sagde: »Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.«
Det er jo da ellers to markant modstridende holdninger til tilværelsen.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38854 - 28/02/2023 19:38 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

jeg ser, at du synes at ignorere shamanismens empati for naturen


Det må bero på at du har misforstået mit indlæg (tror du skulle læse det igen) - jeg placerede shamanismen i den sammenhæng her:



Citat:
1):

Vi menneskers eksistens kan være i forhold til naturen - det siger sig selv at jægere og samlere og primitive landbrugs samfund befinder sig her. Hvor det er helt entydigt at ens overlevelse beror på naturen - hvad naturen kan bibringe os til vores overlevelse - føde drikkevand og materialer til klæder huse og redskaber. Shamanisme tilhører disse samfund hvor menneskets eksistens er afhængig af at vi formår at begå os godt (overleve) sammen med eller i naturen (som en del af naturen).

Ja religioner i disse samfund vil være natur religioner fx frugtbarheds religioner - hvor moder aspektet (det kvindelige aspekt som livmoder og livgiver og frugtbarhed vil være i højsædet). Naturen er levende og fyldt med liv og ånder = levende væsener. Der er liv i alt og alle steder - der er guder overalt - eller Gud i alt og alle steder. Naturen er levende og SIGER os noget - vi lever i resonans og samtale eller vekselvirkning med naturen - vi står i et gensidigt vekselvirkende forhold til naturen (adgang til sunde fødevarer i tilpasse mængder og rent drikkevand så vi overlever). Vores eksistens og overlevelse er fuldstændig afhængig af naturen - som vores spisekammer.



Jeg beskrev der var 3 kilder til religion 1): og 2): og 3):

Og 1): havde sin oprindelse i at vores eksistens er i intim samhørighed med naturen. Også her Shamanisme dukker op.


2): og 3): er ikke den religiøse kilde til shamanismen - men til henholdsvis jødedom og islam 2) og kristendom 3).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38855 - 01/03/2023 07:15 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3676
Sted: Nørresundby
Naturens Hellige Kraft af Karen Armstrong.


“Et sted i London sidder en snart 80-årig dame ved sit skrivebord og ser ud på et træ. Hvilket træ har ingen betydning. Ej heller, hvor det står.”

Sådan indleder jeg mit interview med Karen Armstrong, hvis nyudgivne bog, “Naturens hellige kraft – hvordan vi kan genskabe vores bånd til den naturlige verden”,

Politiken har netop givet seks stjerner i en anmeldelse med overskriften: “Jeg har svært ved at komme i tanke om en debatbog, der er mere vigtig end denne”.


Karen Armstrong giver kun få interview.
Et af dem gav hun mig.
Det kan læses på min hjemmeside

www.charlotteroerth.dk

eller læses her:

povinternational Karen Armstrong
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 42 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
140 millioner kroner skal pumpe liv i d..
29/04/2024 09:06
Ørsted frasælger fransk energiforretni..
29/04/2024 09:03
I dag flager busserne for kongefamiliens..
29/04/2024 08:58
Cordsen: Mulig løsning på vej i højsp..
29/04/2024 08:13
Støjberg og Vanopslagh på vej til fors..
29/04/2024 08:09
Nyheder fra Religion.dk