annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 19 af 20 < 1 2 ... 17 18 19 20 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38895 - 05/03/2023 14:32 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Ja du er jo meget negativ og sur og utilfreds med alting

Nogle gange tænker jeg om du har noget du er tilfreds med?

Jeg er af natur ganske anderledes positivt stemt og behøver ikke gå i små sko - hverken når det gælder Iben Zeuthen eller at en præst mener at hvad der står hos Paulus er en direkte forlængelse af Jesus.

Vigtigt at forstå der er mere Jesus hos Paulus end i evangelierne - hvor vi er kommet længere væk fra den historiske Jesus og dybt ind i en Kirkes teologiske tænkning omkring Jesus.

Paulus er trods alt tættere på Jesus virknings historie i verden - hvordan Gud igen blev bragt i spil i menneskers liv som et dynamisk spirituelt kreativ samspil mellem Gud og mennesket - Gud var nu kommet nær som virkelighed både som i Søn Fader forholdets ÅBENBARING - vi i Gud og Gud i os - som vi erfarer dette gennem at vi er drevet og grebet af ÅNDEN - Gud HELLIGÅNDEN. Gennem HELLIGÅNDEN vi erfarer GUDS NÆRVÆR i vores liv og gerninger med os. Gud der nu er kommet NÆR SOM VIRKSOMHED i vores liv og ikke længere er henlagt til religiøs tradition.


Ikke ret mange forstår hvad jeg forklarer og som det tidligere indlæg jeg forlangte alle burde læse. Og hvorfor så - jo fordi moderne mennesker flest har misforstået begrebet tro - som de opfatter som Tikka gør det og som Jørgen Primdahl og Jehovas Vidner gør det.

Derimod findes den korrekte Ny Testamentlig urkristne paulinske tanke om TRO hos HansKrist og Luther og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Jung med flere.

Men moderne mennesker der på 2000 år er blevet skole elev agtige (fornuftige kun uden at kende EKSTATISK FORNUFT) og tror kristendommen er = med læsning og forståelse læsningen af Bibelen fra a - z hvor det hele skal troes" og opfattes bogstaveligt og så skal man uddrage heraf hvad TROEN og kristendommen er - dette er galimatias og ANTI SPIRITUALITET - ja det modsiger ALT hvad Paulus siger om GUDS NÆRVÆR i vores liv gennem ÅNDEN - Helligånden.


-0-0-0-

Hvorfor du er så trist og negativ Tikka har jeg tænkt meget på - det kom også tydeligt til udtryk i din pro russiske og pro Putins synspunkter og det skræmte mig lidt og ja der er vel kun den yderste yderste venstrefløj hos Enhedslisten man finder fra tid til anden din opposition til alt - især vestligt og demokratisk.



-0-0-0-


Citat:
Tikka:

Ang. treenighedslæren kommer jeg aldrig til at godtage denne form for guds forståelse.


Når du kan skrive sådan forstod du jo netop ikke udsendelsen - så jeg synes du skal lytte til de første 20 minutter igen for ligesom at komme videre i dit liv og ikke forsat blive stående i dine New Age og Jehovas Vidner og Iben Zheuten fordomme (så selv om du ikke bryder dig om Iben Zheuten så tænker I dog utroligt ens om mange ting - fx det her med Treenigheden men der er flere ting kan jeg se).
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38907 - 06/03/2023 11:57 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Kristendommens kilde og center er den historiske Jesus og den folkebevægelse han igangsatte

Helt tæt op dette center eller kilde udspring til Jesus bevægelsen kommer de 10 Paulus Breve der er de første historiske skriftlige vidnesbyrd - om Jesus bevægelsens Guds Rige Spiritualitet (messianske spiritualitet) og den deraf udsprungne nye syn på etik og moral


Noget længere ude og væk fra Jesus og Jesus bevægelsen både i tid og rum kommer evangelierne som er Jesus Bevægelsen der er blevet organiseret til nu en Kirke bevægelse - og denne Kirke bestiller nogle teologiske Jesus Kristus biografier (evangelierne).

Så er det hvad Jesus stod for og hvilken folkebevægelse han igangsatte der har vores interesse er det Paulus vi skal studere. Vi kommer aldrig tættere på Jesus og Jesus virknings historie og Jesus bevægelsen end vi er hos Paulus.

Evangelierne er noget helt andet - de er teologiske biografier over Kirkens Jesus Kristus.

Evangelierne er Kirken - eller Jesus Bevægelsen der er blevet organiseret og som ønsker teologiske biografier om deres Jesus Kristus - ikke om den historiske Jesus.


Jamen dette vælter omvælter og ryster jo i vores grundvold hvordan vi er blevet opdraget til at tro kristendommen skal forstås - nemlig med udgangspunkt i evangelierne.

Ja det er en kæmpe misforståelse. Og gør at folk får spørgsmålet om Jesus og Paulus forkert i halsen.

Er det noget, er det evangelierne der forråder og forvansker og forfalsker Jesus (historiske Jesus) og Jesus Bevægelsen og slet ikke Paulus der bevæger sig rundt i Jesus Bevægelsen før det endnu er blevet en Kirke der værner om den rigtige troslære - eller teologi om Jesus.


Center er historiske Jesus og Jesus Bevægelsen og tættest herpå finder vi Paulus 10 Breve der er en lige linje fortsættelse af Jesus messianske spiritualitet ind i verden.

Evangelierne er teologiske biografier - de skal ikke skildre tingene historisk korrekt som Paulus gør det med sine breve til de urkristne menigheder - men evangelierne skal forstås som teologiske biografier og skrifter.

Så er vi på jagt efter historiske kilder til kristendommen er det hos Paulus vi skal studere og forske.


Jamen derved vender du jo op og ned på hvad

Arne tror

Tikka tror

Jan ABC tror

Jmp Michael tror

Ja hvad alle skolebørn og voksne i Danmark tror


JA


Der er kun den fremmeste akademiske teologiske verden der forstår hvad jeg siger og ikke bliver overrasket og rystet i deres grundvold og barnetro som

Arne gør

Tikka gør

Jan ABC gør

Jmp Michael gør

Simon gør

RoseMarie gør

Som stort set alle danskere gør

-0-0-0-


Selv Simon der har været professor ved Københavns Universitet og chefredaktør ved en af landets førende aviser og en førende stemme i kultur debatten (som humanist og ateist) i Danmark påstod jeg vendte op og ned på alting - ja selv han slæbte rundt på Københavns Universitets Religionshistoriske Grønbech'ske (og Villy Sørensen og Michael Rothstein) misforståelser spørgsmålet Jesus og Paulus.



-0-0-0-0-

Jeg har ikke noget imod evangelierne hvis de bliver læst som hvad de er - altså en senere Kirke's

- Jesus Bevægelsen der er blevet organiseret som en Kirke der vil forsvare sig selv mod opløsning og viser tegn på teologisk dogmatisme -

bestillingsarbejde på at få udfærdiget teologiske Jesus biografier - der skal bekræfte teologisk den Jesus Kristus Kirken har en bekendelse til.


Hvis det er den faktuelle historiske virkelighed der interesserer os - den historiske Jesus og historiske Jesus Bevægelse - så er det hos Paulus vi skal studere og forske og ikke i evangelierne.


Jamen stadig du vender jo rundt på alle menneskers vanetænkning og forståelse kristendommen og spørgsmålet Jesus og Paulus.



-0-0-0-


Hvis vi vil mærke den historiske Jesus' VIRKNINGSHISTORIE - Jesus historiske vingesus - så er det hos Paulus vi skal studere og forske.

Her findes den Jesus Kristus vi Guds Børn SPIRITUALITET - Søn Fader og Fader Søn SPIRITUALITET - Gud i os og vi i Gud - og at vi forbliver i Gud på sådan vis er Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger i vores liv beviset på.



Hos Paulus drejer alt sig om os - om os i KRISTUS - den virkelighed i kraft af Guds Kærlighed og Guds Ånd Jesus videregav til os.


I evangelierne drejer alt sig om Jesus og ikke så meget os.


Evangelierne fører til tro på Jesus (fattig tro og mærkelig tro; født af en jomfru og undfanget ved Helligånden og himmelfart etc)

Paulus 10 Breve fører til tro på Gud i Jesus og i os (vi Guds Børn SPIRITUALITET) gennem Helligåndens virkelighed som Jesus bringer i spil i verden.


-0-0-0-0-


BRAVO HANSKRIST


Nu forstår jeg hvorfor Arne er jaloux på dig HansKrist

Hvad du disker op med er jo flere niveauer over hvad Arne nogensinde har præsteret - så fyldt med negativ teologi misforståelser hans skriverier jo er
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38913 - 06/03/2023 22:58 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Jeg kan godt følge dig - at Paulus breve er tættere på begivenhederne. Men hvorfor taler han ikke om den tomme grav...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Dette må med...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Har du en forklaring på tingene...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#38917 - 08/03/2023 11:11 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
#38930 - 09/03/2023 20:00 Re: Kristendommens ABChristus [Re: Hanskrist]
ABC Offline
veteran
Registeret: 09/08/2015
Indlæg: 5421
Sted: Vanløse
Kære HansKrist

Lad os tale om tingene...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-28/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxviii/

Dette må med...

https://vandrermodlyset.dk/ardors-beretning-29/

https://vandrermodlyset.dk/kommentar-xxix/

Hvor står du henne...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Hvad kan bringe dig på banen...

https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/14

Citat:
Som i alle de helliges menigheder skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. Eller er det fra jer, Guds ord er udgået, eller er det kun jer, det er nået til?

Hmmm...




Your friend forever

Jan
_________________________
I Vandrer mod Lyset står der, at kun de tålmodige er brugbare, og det kan jeg godt følge...
Top Svar Citer
annonce
Side 19 af 20 < 1 2 ... 17 18 19 20 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk