annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 14 af 42 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 41 42 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38879 - 03/03/2023 13:20 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hej Arne!

Skønt du ikke er i slagsbror humør idag.

Håber du hen af vejen vælger nogle interessante "nedslag" fra bogen som du præsenterer os andre for.

Venlig hilsen Hans-Kristian


PS:

Her hvor jeg bor i lejlighed i Nørresundby var der før vi fik ny ejer en vidunderlig have til - som jeg havde beplantet med bær busker som Aronia Blåbær Solbær Stikkelsbær og Jordbær 🍓

Der var ramsløg men også de giftige liljekonval'er side om side - så jeg har lært at kende forskel.

Der var et Pæretræ et Æbletræ og et Blommetræ der var podet (så med to forskellige blommer sorter på).

Jeg elskede haven som det første at gå ned i hver morgen ihvertfald i forår sommer og efterår perioden. Jeg havde nok 5 måneder hvor haven forsynede mig med frugt og bær.

Men den nye ejer har jævnet haven fuldstændig og der er intet grønt mere overhovedet - der er lagt kører fliser overalt og bygget garage anlæg til biler.

Dette var et chok for mig og jeg har grædt meget over dette massakre imod min elskede have som jeg var så glad for.

Derudover har jeg sommerhuset i Rødhus - den vildeste smukke ødemark og natur tænkes kan ind i landet nemlig Natur Nationalpark Tranum som sommerhuset grænser op til. Og så er der jo Vesterhavet ved Rødhus med de meget store klitter.

Jeg var ellers så glad for min lejlighed i Nørresundby der ligger få hundrede meter fra Limfjorden hvor jeg bader når jeg ikke bader i Vesterhavet i Rødhus ved sommerhuset.

Så jeg bor virkelig et skønt sted i Nørresundby - men til trods derfor jeg tænker på at flytte fordi jeg har mistet haven.

I øjeblikket overvejer jeg at flytte til en villa i Tranum op af Skoven Tranum Fosdalen som Tyskland har anerkendt som et helt særligt naturområde man bør besøge.

Bliver det ikke Tranum bliver det Øland i nærheden Gjøl.


Nå men altsammen fordi min ejer nedlagde haven ellers ville jeg ikke have følt mig nødsaget til at flytte da jeg jo bor så naturskønt tæt på Limfjorden og kulturbroen over til Ålborg.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38892 - 05/03/2023 11:04 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Citat:
Gerth:

Nå ja, idag føler jeg henrykkelse-motivation, fryd-lykke-entusiasmen-passion-engagement og optimisk driv-kraft



Normalt når man gengiver hvad man har lært af et andet menneske så refererer man til denne forfatter - det gør jeg ihvertfald (det har jeg lært som regel 1 på universitetet) - så du burde egentlig have nævnt mit navn nu det er ideer og tanker du har mødt hos mig du gengiver.


Arne kalder dog disse begreber ord her:

"idag føler jeg henrykkelse-motivation, fryd-lykke-entusiasmen-passion-engagement og optimisk driv-kraft"

der giver mening for os to Gerth for:

svulstige intetsigende tomme ord der ingen mening giver.



At Arne overhovedet ingen mening finder i vores dynamiske spiritualitet kunne skyldes temperament. Det kunne også skyldes at han ville forsøge at udstille HansKrist.

Nå men selv nu hvor Arne og undertegnede er blevet forsonet så er og bliver Arne en slagsbror - der gerne vil i infight med folk.



Nå jeg er glad for at kunne konstatere at du læser hvad jeg skriver og at du fra tid til anden lader dig inspirere af mine skriverier - skriver dig det bag øret.


Ja disse dine ord her Gerth glæder mig:

"idag føler jeg henrykkelse-motivation, fryd-lykke-entusiasmen-passion-engagement og optimisk driv-kraft"


Ord der viser hen til dynamisk psykologi og dermed dynamisk spiritualitet.


Mvh HansKrist

PS:

Du forlader aldrig Trosfrihed Gerth (uanset hvor mange hundrede gange efterhånden du har sagt det).

Du lærer blot hvordan du skal omgås os der er her med et minimum af respekt. Som Arne og HansKrist også skal lære at omgås hinanden respektfuldt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38896 - 05/03/2023 15:15 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Du vil gerne yppe kiv (klik) , ser jeg, Hanskrist.
Du har ret i, at dine tidligere ord om, hvad du nu kalder din "dynamiske spiritualitet" ikke griber mig, men du har ikke ret i at påstå, at jeg ikke respekterer din tro.
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38897 - 05/03/2023 15:35 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Respekten jeg nævner går ikke på tro men på den anden person


Vores adfærd over for hin anden = næsten


Jeg respekterer mennesker men ikke nødvendigvis deres "tro" - deres religiøse fundament



At mennesker så sætter lighed mellem deres religiøsitet og person - så de bliver dødeligt fornærmet tager jeg mig ikke så nært

Religionskritik er vigtigt



-0-0-0-


"Du vil gerne yppe kiv" skriver du om mig

Det er nu gerne dig der begynder


Nå men hvis du synes jeg ynder at yppe kiv så skyldes det blot at jeg forsøger at holde gryden (Trosfrihed) i kog


Tikka påstår at Trosfrihed er min "stunt"

Hvorfor jeg vel er forpligtet på lidt røre i andedammen - lidt malurt i bægeret - ja at holde gryden i kog så vi ikke falder ned i klicheer



Dog har jeg aldrig opfattet mig selv som en der fyldte Trosfrihed ud men mere Simon og Bjørn da de var aktive og derefter Arne og Thomas og Tikka som der der tegnede Trosfrihed


-0-0-0-0-


Det jeg synes var så morsomt er at når Gerth giver udtryk for hvad jeg giver udtryk for så er det aldrig "svulstige intetsigende tomme ord der ingen mening giver" - men noget du ser på med stor empati og forståelse og respekt


Det er dette jeg morer mig vildt over
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38898 - 05/03/2023 16:46 Re: Tro, håb og kærlighed [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Her er noget andet fra Karen Armstrongs bog:: NATURENS HELLIGE KRAFT. Det er fra det afsnit, der har overskriften: NATURENS HELLIGHED:
Citat:
Som vi allerede har været inde på, befinder dao sig ligeledes uden for vores rækkevidde. "Den dao, der kan sættes navn på, er ikke den evige dao, siger Lao Zi. Man kan kke sige noget om den, for den transcenderer vores kategorier; alle de træk, der kendetegner vores sædvanlige erfaringer og tankeformer bliver irrelevante. De kristne munke, der fra og med 200-tallet e.v.t. opsøgte ensomheden i den egyptiske ørken, dyrkede også en spiritualitet uden ord, der ifølge dem selv bragte dem hesychia, "stilhed". For dem var bønnen ikke en samtale med Gud eller en struktureret meditation over det guddommeliges natur. Bønnen betød snarere en "udstødelse af tanker". Da Gud befandt sig hinsides alle tanker og begreber, kunne der ikke findes nogen ophøjede følelser, syn eller himmelske stemmer. Disse var udelukkende et produkt af febersyge munkes fantasi; derimod var det vigtigt, at sindet blev "nøgent".
Denne form for apofatisk eller "tavs" erkendelse virker fremmed i vores tid - og det er formentlig en af forklaringerne på, at så mange mennesker i den vestlige verden har svært ved forestillingen om "Gud".
Daoisme (klik) og konfucianisme (klik)er jo nok sædvanligvis noget meget fremmed for os veterlændindinge, der vist er tilbøjelige til at ignorere alt andet end vores eget.

Dette, at "sindet blev nøgent", synes jeg, jeg genkender en lille smule fra den første gang, jeg blev svimmel af at søge at forestille mig ikke-væren og umiddelbart efter blev overvældet af miraklet: Verdens Væren - uanset alle tanker og begreber.

Idéen og hesychia er faktisk ikke helt død i vores moderne verden. Jeg mødte den i hvert fald på en lille græsk Ø, hvor en gammel græker lærte mig:
Hesychia-Harmonia-Eftichia (Stilhed-Harmoni-Lykke) blinker

Men tilbage til Karen Armstrong. Det er fantastisk, så meget hun har sat sig ind i - og ikke bare dét - hun rummer det også.

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 14 af 42 < 1 2 ... 12 13 14 15 16 ... 41 42 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk