annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 482 gæster og 41 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 21 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 20 21 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#38620 - 29/01/2023 16:41 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7210
Sted: Sydsjælland
Jeg ser nu, at jeg begik en skrivefejl i sidste linje i mit indlæg #38606 - 28/01/2023 22:40 i denne tråd.
Der står:
Citat:
Undrer mig, at du kke ser det - og skammer dig cool
Der skulle selvfølgelig stå:
Undrer mig, at du ikke ser det - og skammer dig cool

M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed heart smiler
Top Svar Citer
#38624 - 01/02/2023 15:00 Her hunden ligger begravet [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig.



Jeg kunne have lyst til at sige:

Hold dig til emnet og glem dine antagelser om mig - vi kristne og kristendommen

Det kan du ikke - vi og kristendommen skal pinedød puttes ind i et bibelfundamentalisk rationelt system - af mentale (oppe i hovedet) bibelkonkordantiske trosforestillinger.

Denne form for "non/no spirituality" eller uÅndelig eller ikke Åndelige form for TVANGSkristendom du selv har været udsat for hvor man kan læse sig frem til troen ved at kunne GT og NT nærmest udenad. Som du konkluderer er hjernespind (1)*. Hvilket det også er derfor bibelfundamentalisme er et efter reformations tiden kristen kætteri.

Ja dette har ikke en skid at gøre med TRO (ingen mennesker kan læse sig frem til troen) i en Ny Testamentlig paulinsk sammenhæng (for de der er interesseret i at forstå hvad TRO dækker over i en Ny Testamentlig paulinsk kristen sammenhæng - Læs HansKrist's utallige indlæg herom).


-0-0-0-
-0-0-0-
-0-0-0-

Her ligger hunden nok begravet.


Citat:
Tikka:

Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på, og hvad der er bevidst er altid ,,født,, af ,,noget,, udefra, men friheden Paulus taler om er vel frihed fra moseloven og pagten om omskærelsen.


"Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på"

Der hvor Ånden er der er også Friheden (ikke noget nævnt med friheden i ånden).


Den kristne spiritualitet er ikke kun rettet imod højere bevidsthedstilstande - isoleret højere bevidsthedstilstande.

Christfulness er ikke mindfulness men Heartfulness - fordi det er hele mennesket der hvor det er mest levende i eksistens - i sin EKSTATISKE BEGEJSTRING og ENTUSIASME og i verdens værens HELHJERTEDE ENGAGEMENT og ENTREPRENANTE KREATIVITET.

Du Tikka har altid været for meget i hovedet i sindet bevidstheden og hjernespind (bibelfundamentalisme (tro som læste og overtænkte trosforestillinger)) da du ikke kan få øje på den EKSTATISKE BRUD og ÅBENBARINGs SPIRITUALITET der gør sig gældende i den urkristne paulinske spiritualitet. Dette det urkristne trosliv og dets oprindelige originale spiritualitet kan man læse om hos HansKrist og Paul Tillich og Nicolai Berdyaev og Luther og selvfølgelig Paulus hvis man tør forstå ham.

Fordi mange af vi moderne mennesker har en skoleelev tilgang til verden (og ja kristendommen) så erstatter vi virkeligheden eller engageret eksistens med vores egne passive forestillinger herom. Derfor mindfulness og højere bevidsthedstilstande betyder så meget i New Age religiøsiteten - fordi det hele levende menneske i dets i verden værens TOTALITET DASEIN eksistens - dets fulde HELHJERTEDE ENGAGEMENT og ENTUSIASME og EKSTATISKE BEGEJSTRING og ENTREPRENANTE KREATIVITET som vi finder dette i den kristne spiritualitet - af New Age folket er en by i Rusland - noget de ikke formår at begribe pga det moderne menneskes teoretiske skoleelev forståelse af virkeligheden. Derfor mindfulness buddhismen er så populært fordi det moderne menneske lever i hovedet i sindet modsat Paulus og de kristne.



(1)*:


Citat:
Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt. Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Luther fortale til Romerbrevet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38637 - 01/02/2023 23:16 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Nu stopper du øjeblikkeligt og forsvinder herfra Gerth


Nu er nok nok - du er gået over stregen




Citat:
Gerth:

Tikka: "Frihed i ånden er en højre bevidsthedstilstand, som kristne ikke har patent på, og hvad der er bevidst er altid ,,født,, af ,,noget,, udefra." tosset
Hvor er egentligt spas mager narren ABC?


SANDHEDEN SKER IKKE DERUDE OM GUDSRIGET

Ligesom i skrifterne skændes en´ guddom ikke om humor, hvilket kan forstås og misforstås på forskellige måder ligesom følgende og de to forskellige slags tugt!:

Jesus kom ikke kun fra Gud men også af i Marias mave med hellig ånd ved både hende og igennem ham - Ikke ligesom det ved ting livløs religiøse ritual om dåbens due. Desuden har også ´jeg´ Helligånden i mig, så derfor er Det guddommelige med mig! tommelop

Og foresten: Gudsmeditation og åbenbaring sker jo som lykkeligt velvære ligesom analsex. Sådan ligner det også den snævre port igennem mig i Himlen som enhed/helhed om alt.
En sammenhæng hvor det´ af nede samtidigt kommer (årrh) oppefra og omvendt, hvor inde og ude også ligeledes er et/en´ gudsbevidsthed istedet for aggressioner ligesom fredeligt kærlig elskov. yeah

Ligesom ud af Jesu ord - Hvad der kommer i munden gør dig ikke uren ligesom traditioners seksuelle safter, ædelse og rødvin! griner

Jeg ønsker ingen ´derude´ om verden dårligt, fordi kun det gode er ´i´ mig, hvor kraften iblandt os omhandler Det guddommelige os! Dog er også naturen ligeså vigtigt som mennesket om livet, men vi har et selvbevidst ansvar anderledes end dyr og miljøet. Dette betyder Ordet om skabelsen.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38653 - 03/02/2023 13:28 Re: Hvis et menneske mister TROEN [Re: Tikka]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3675
Sted: Nørresundby
Citat:
Tikka:

Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro



I Buddhisme tråden fra 2018 mener jeg det er skriver Tikka:

Citat:
Jeg venter blot på din (Arne Thomsen) konklusion af emnet, ligesom jeg venter på en forklaring fra profilen Thomas om, hvordan den rigtige forståelse af opstandelses tanken i kristendommen er ...



-0-0-0-


Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro

TROENs grundlag kan aldrig være en ren menneskelig erkendelse og at stille den menneskelige erkendelse overfor den opgave at skulle bekræfte en opstandelse er ganske umuligt - da det ligger langt udenfor den menneskelige erkendelses erfaringsområde at kunne bekræfte nogen Jesus opstandelse.

Kan vi have tillid til hvad der berettes i Bibelen - nej det kan vi ikke da det er teologi - både Jesus liv beskrivelse i evangelierne og korsfæstelse og død og opstandelse er en teologisk "Jesus Kristus" biografi - ikke en historisk dokumentarisk biografi om Jesus liv korsfæstelse og død og opstandelse.

Ingen kristne kan bevidne Jesus er KRISTUS er Herre - at KRISTUS lever og vi med ham uden igennem at det (denne GNOSIS erkendelse) bliver os givet gennem en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING.

OPSTANDELSEN er ikke en isoleret historisk begivenhed vi skal forholde os bekræftende til - vores erkendelse af OPSTANDELSES BEGIVENHED KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - er altid 1): en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING 2): og at vi har messiansk del i, på messiansk vis er med i OPSTANDELSES LIVET KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN.

1) og 2) er uløseligt bundet sammen.

Den messianske "i KRISTUS" Ny Væren i kraft af Gud - vi umiddelbart har kendskab til som GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS er hvordan OPSTANDELSEN skal/kan - alene kan - forstås.



Altså hvad der messiansk i kraft af Gud tager sin begyndelse i Guds Kærlighed JESUS KRISTUS -

- denne NYE VÆREN i KRAFT af GUD vi umiddelbart kender igennem GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE i vores liv og VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS: som ÅNDENS FRUGTER og KARISMATISKE GAVER

- at denne KRISTUS VIRKELIGHED forsætter med uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død er lig med hvordan OPSTANDELSEN kan begribes og bevidnes og åbenbares for os igennem GUD HELLIGÅNDEN.



En fyldigere forståelse vores "i KRISTUS VÆREN" - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN og LIVET KRISTUS VI PARTICIPERER i - deltager i - har del i - kan findes i mit seneste indlæg i
"Kristendommens ABChristus"

-0-0-0-


I mit indlæg her ovenfor er der nogle principielle væsentlige forhold (se 1) og 2) ovenfor) omkring hvordan OPSTANDELSEN skal/kan forstås.


At tale om OPSTANDELSEN som en isoleret historisk begivenhed vi skal kunne tage bekræftende stilling til med vores den rene menneskelige erkendelses er en umulighed - da det ligger udenfor hvad vi på rent menneskelig vis kan gøre os erfaringer med.

Og hvad skulle det også hjælpe os hvis vi sagde; ja vi tror på opstandelsen - dette ændrer jo intet i vores liv andet end vi er blevet nødt til noget vi simpelthen ikke kan sige noget om. DERFOR DER FINDES INGEN OPSTANDELSE vi mennesker kan bekræfte udenom 1): en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING 2): og at vi har messiansk del i, på messiansk vis er med i OPSTANDELSES LIVET KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - vores i KRISTUS NY VÆREN i KRAFT af GUD.


Ergo ingen kan udenom GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING bekræfte, endsige de tror på, OPSTANDELSEN - jo det kan de godt - men så er det jo bare tom TRO - TRO uden TROENS INDHOLD:

a):

Troen der er den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste affekt, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny.

b):

Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting



Kort og godt så ser Paulus ikke OPSTANDELSEN som en isoleret historisk begivenhed vi skal tro - men OPSTANDELSEN er den vores messianske i KRISTUS NY VÆREN i KRAFT af GUD ind i verden ved mennesket Jesus vi umiddelbart har kendskab til som GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE i vores liv - hendes VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.

Altså den virkelighed - KRISTUS VIRKELIGHED - ind i verden ved mennesket Jesus - forsætter med uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død - derfor hvad Gud har messiansk påbegyndt og bundet og sammenføjet (det Himmelske og Jordiske - Gud og mennesket) i Jesus Kristus dette forsætter med samme livlighed og uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#38659 - 04/02/2023 23:27 Troens grundlag er Jesu død og opstandelse [Re: Hanskrist]
Tikka Offline
bor her
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 1900

(Troens grundlag er Jesu død og opstandelse.)

Selvfølgeligt kan man tro uden at há været vidne til en begivenhed, og uden en helligånds medvirken.

Bibelsk kom helligånden vel også først til disciplene på pinsedagen.


Ang. Jesu opstandelse igangsatte Maria Magdalene, en kvinde som Jesus tidligere havde uddrevet 7 dæmoner af ifølge bibelen tanken, at Jesus var opstået, da hun erfarede graven var tom - og efterfølgende påstod at há mødt herren.

Derfor - og fordi hun var kvinde blev hun først ikke troet, men siden fik flere af disciple tro og oplevelser med den opstandne i 40 dage.

Hvis ikke troen på Jesu opstandelse erkendes, er der ingen tro, og troen vil være tom som Paulus skrev.

Så når der prædikes … som vidnesbyrd … kan man selv træffe sit valg uden at há været tilstede.


Citat:
Men når det prædikes, at Kristus er opstået fra de døde, hvordan kan så nogle af jer sige, at der ikke findes nogen opstandelse fra de døde?
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_kor/15

Jesus ville uden opstandelstroen blot være tømreren fra Nazaret, og de troende ville være i deres syndere, og ikke kunne sige de havde helligånden som deres hjælper.

*
*

Jeg har ,,lige,, hørt ,,Biblen Leth fortalt,, hvor emnet denne gang var Maria Magdalene.*

Snakken der - som jeg forstod den - var, at dén der nok egenligt var årsag til tanken, at Jesus var opstået fra de døde, og årsag til kristendommen tilblivelse var Maria Magdalene.

Disciplene – mændene troede hende ikke først.

Dog snakken gik - for graven var jo tom. Så det udviklede sig til 40 dages samvær med den opstandne. Selv tvivleren Thomas kom til tro, da han oplevede den opstandne, hvorved Jesus skulle há sagt: ,,Salige er de, som ikke har set og dog tror,,

Citat:
»Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.«
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Joh/20


* Maria Magdalena
https://www.dr.dk/lyd/p1/bibelen-leth-fortalt/bibelen-leth-fortalt-46

.
Top Svar Citer
Array
Side 17 af 21 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 20 21 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk